Annons:
Etikett20-låna-pengar
Läst 6216 ggr
Magda
4/7/09, 9:09 AM

hus eller lägenhet?

vi står snart utan bostad och mina föräldrar har erbjudit sig att borga för ett lån till ett hus om vi hittar ngt eftersom de säger att det troligen blir billigare än vi har nu och vi vill ju ändå ha ett hus sen.

men jag är tveksam till om det går eftersom sambon har massa betalnings anmärkningar, lite hos kronofogden och en massa inkasso avbetalnignar som betalas varje månad.

jag tror knappt att vi får ett lån med borgen ens..

men lägenheter verkar det vara snålt med här i trakterna, spec eftersom vi inte har bil och körkort heller.

våran nuvarande lägenhet kostar 7000 varmhyra, kan det verkligen bli billigare månadskostnad med att ta lån för hus?

här får vi bara stanna till juni, så vi måste i vilket fall ha bostad snabbt.

jag vill helst ha en liten billig lgh så att vi kan betala av allt skit, men vi har både husdjur och en son på 10mån så det går inte med hur lite som helst..

Annons:
martdat
4/7/09, 9:17 AM
#1

Det bässta är ju att du ringer banken direkt och frågar, det beror nog mycket på hur stabil ekonomi dina föräldrar har om de godtar dem som boegenär elr inte, gör de det så är nog inte din sambos skulder ivägen, 

gör en kostnadskallyl på nätet så du vet i vilken prisklass som ni kan köpa. jag gick in via hemnet och provade hus på olika nivåer, de har program där så man enkelt kan se vad det kostar till banken i allafall,se till att det blir billigare med uppvärmning och mer el än vad lägenheten kostar för det kostar ju annat att bo i hus, fördyrade transporter tex, och ha i bakhuvet att räntat kan stiga , man måsste kunna ta en räntehöjning annars kan det gå illa,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gullan402
4/7/09, 9:43 AM
#2

Det går inte att säga generellt vad som är billigast eftersom många aspekter spelar in som storlek på lånet, återbetalningstid, ränta sen vilken typ av uppvärmning etc.

Jag bor både dyrt och billigt. Felet med mitt huslån är att det är på 10 år mot normala 15-25 år. Så jag betalar ganska mycket i amortering sen tillkommer ju räntan. Jag har skulder hos KFM men det var inte det som hindrade att ta huslånet (banken ser ofta huset som säkerhet vilket det ju faktiskt är) utan att jag har får låg/ ingen inkomst och det är osäkert om ocn när jag får en stadig inkomst. Därför har jag borgenär för huslånet.

Har man vedeldning tillkommer ju avgifter för sotaren. Jag har miljöklassad värmetankar och ackumulatortankar så sotarn behöver bara komma 2 ggr/ år. Varannat år kommer sotarn och gör brandsyn, det kostade mig strax under 1000 kr förra månaden.

Jag har egen djupborrad brunn så vattnet är gratis om man bortser vad pumpen drar i el. Men slamtömning har vi 1 gång / år med en kostnad på c a 1200. Sophämtning kostar massor, här betalar vi efter en förutbestämd taxa på storleken på kärl och ett abonnemang. Tyvärr blir det inte billigare om man inte tömmer tunnan så ofta som de kommer. (Innan betalade vi per hämtning, det var mycket bättre.)

Hushållsel har för mig blivit dyrare i huset än lägenhet eftersom jag har tvättmaskin här och frysbox. Sen har jag varit hemma mer sen jag flyttade till huset vilket gör att jag lagar mer mat, bakar etc.

Eget hus leder till egen tomt att sköta. Det är mycket pyssel med tomten, har stor gräsmatta så det känns emellanåt. Men värst för mig är i alla fall snöskottningen. Den är jobbig eftersom jag har nedförsbacke ner till garaget och vägen går i 90graders vinkel.

Sen kostar underhållet på huset. (Jag har slarvat, borde måla fasaden men jag har inte råd i nuläget.Jag måste leja för det eftersom jag klarar inte av höjder)

Nu har jag räknat upp alla negativa bitar men de positva väger absolut upp de negativa bitarna. FRIHETEN är obetalbar. Att slippa störas av grannar i huset är underbart, att själv slippa tänka på grannar och kan tvätta eller duscha när jag vill. Här kan jag få för mig att baka sent om kvällarna eller dammsuga. Det skulle aldrig fungera i hyreshus då det ofta är lyhört.

Barnen har sin egen tomt att leka på. De beöver inte passas lika mycket som när vi bodde i tätorten. Här kunde jag när de var små hänga tvätt samtidigt som de lekte i sandlådan. Inga farliga saker fanns på tomten visste jag.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Alexej
4/7/09, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Eget hus är underbart. Men det kostar…

Har har skulder för huset på ca 500 000 och betalar i räntan 2500. Inte mycket egentligen. Men alla mina pengar går åt för huset.

Allt som Gullan beskrev. bor man i en lägenhet är det bara att ringa till fastighetsskötaren. Jag måste fixa allt själv. Ny kylskåp, snöröjning, gräsklippning. Alla mina pengar finns nu i verktyg och maskiner.

Men jag skulle aldrig vilja byta igen!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Magda
4/7/09, 10:16 AM
#4

usch ja, det tål att kollas upp.. jag har alltid drömt om eget hus.. dessutom skulle både djur och barn trivas bättre.

hunden med sina hudproblem skulle ju slippa dem om hon hade en trädgård att vara i större delen av dagarna..

men samtidigt är det ju som ni skriver en massa utgifter som måste tas med i beräkningen..

egentligen är det nog bättre att vänta ett år, men samtidigt så har vi hittat intressanta hus, men inte någon lägenhet..

det bästa är nog att prata med banken och höra vad det kan röra sig om för summor och om vi kan få lån alls, annars är det ju inget att fundera på..

Fagerljung
4/7/09, 10:18 AM
#5

Med tanke på er situation så tycker jag att det är lämpligast att ni bor i lägenhet. Betala av era skulder, spara till en handpenning till hus och köp hus sen.

Hus är DYRT. Skulle någonting dessutom behöva renoveras sitter man i klistret om man inte har en buffert.

shintaida
4/7/09, 1:21 PM
#6

JAG har fått förmånen att ha en pojkvän som hade hus när vi blev tillsammans.

Men huset var inte dyrt när han köpte det. Det är byggt 1936. Och tanten hade dött på ålderdomshem och de hade inga barn.

Han köpte nog huset för 327 000:-.

För en tid sen "bakade" han om lånen (vet ej hur det fungerar), men nu har vi en kallhyrekostand för tre rum och kök för 2000:-/månad.

På det kommer oljan, förstås.

Men vi gör bara av med ca 1 ½ kubik per år. Vilket är lite för två och ett hus. Den ojlan vi förbrukar kostar oss ca 9000:-/år.

Så vi bor MYCKET billigare än i en tre-rumslägenhet!

Ja, till och med billigare än i en etta på vår ort!

MEN jag håller med Fagerljung i detta fallet.

Annons:
evamojje
4/7/09, 3:16 PM
#7

kan bara säga att rensa upp bland skulderna innan ni skaffar hus. Att bo i hus kostar och det blir helt andra utgifter än bara hyra. Bo istället mindre och betala skulderna så ni får en bra grund. kan inte tänka mig att någon ekonomisk rådgivare skulle råda er att köpa någon så stort som eget boende om det inte finns ekonomi för det.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

 

 

 

Magda
4/7/09, 3:23 PM
#8

vi har även fått möjlighet till att hyrköpa denna lgh som vi bor i nu..

det är isåfall att vi hyr i ett år eller så till och sen köper den.. men isf så MÅSTE vi ju köpa den sen..

det känns lite läskigt eftersom det e ett bindande kontrakt.. annars trivs vi ju bra här..

men fortfarande så är det nog bättre att hitta ngt mindre att hyra ett tag? fast det e inte lätt..

Upp till toppen
Annons: