Annons:
Etikett23-räkningar-inkasso-och-kronofogen
Läst 9599 ggr
[mia-38]
4/1/09, 7:53 PM

Vräkning på G?

Efter att jag haft en del ekonomiska bekymmer så har nu min sits förvärrats. Jag ligger efter med en hyra + 1500 i el. Nu är min hyresvärd inte alls glad och vill vräka mej om jag inte betalar inom en vecka!! Gråter
Jag får inte låna i bank då jag har slipsgubben efter mej (KFM) och jag vågar inte låna av mina föräldrar.

Det handlar om en summa på ca 6000 kr. Nu mår jag verkligen inte alls bra. Jag ska försöka att få tag i dessa pengar på en vecka. Men hur lätt är det??

Och vart ska man bo om jag inte lyckas?

Ville bara skriva av mej. Kom gärna med råd och tips.

Kramar!

Annons:
Imasy
4/1/09, 8:14 PM
#1

Om jag har fattat det rätt så måste en vräkning verställas av kronofogden.

De i sin tur tror jag har en skyldighet att kontakta socialen. Har man barn så tror jag det står i nån barnkonvention att barn ska inte stå hemlösa pga vad som händer i föräldrarnas ekonomi.

Vet att det var ett rabalder i min lokaltidning om just detta, om en pappa som blivit ställd på barn backe med sitt barn, trots att socialen visste men struntade i det eller något sådant.

Jag tror även att elbolaget har en skyldighet att kontakta socialen om man riskerar att få elen avstängd.

Men om det fungerar i praktiken vet jag inte, eller omdet är något som bara ser fint ut på papper.

Är du med i hyresgästföreningen? Har du någon kontakt med socialen? Är det din hyresvärd som vill ha dig vräkt eller har du fått papper ifrån kronofogden?

JohannaMax
4/1/09, 8:16 PM
#2

Usch vilken tråkig situation…Gråterhoppas verkligen att det löser sig för dig.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[mia-38]
4/1/09, 8:17 PM
#3

Det är min hyresvärd som vill få mej vräkt nu om jag inte betalar. Socialen har inte velat hjälpa mej innan så varför skulle de göra det nu?! Jag har inte fått nåt papper från KFM om detta.

Asjobbigt just nu! Ska till min bank i morgon och jag ska förklara läget för de. Kanske att jag kan få låna 6000 kr om jag riskerar att bli vräkt. Men chansen är liten när jag har KFM flåsandes i nacken.

Alexej
4/1/09, 8:21 PM
#4

Jättetråkigt!

Har googlad lite. Din hyresvärd har verkligen rätt att bara säga upp dig.

Försök nu. Kanske hjälp från socialen? Sedan har varje kommun en gratis skuldrådgivning - lite sent nu men nåt för framtiden.

Vet ju inte hur det är med dina föräldrar. 6000 kr är ändå inte så mycket. kanske de kan låna pengarns på banken?

Att kunna bo kvar är det allra viktigaste! Men sedan behöver du hjälp att ordna upp allt och få en översikt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
4/1/09, 8:22 PM
#5

Jag tror faktiskt att det står i någon lag om besittningsrätten till sitt boende/lägenhet att det är endast kfm som kan vräka vid en situation som denna.

Hyr du privat eller av ett bostadsbolag? är du med i hyresgästföreningen?

[mia-38]
4/1/09, 8:24 PM
#6

Ja Alexej.
Jag kanske kan fråga mina föräldrar om det och betala av de.

Det som ställde till allt var sjuk katt med vet.kostnader + att vi själva blev sjuka och fick gå på mediciner som inte var billiga.
Annars klarar jag mej. Men hamna efter så här och riskerar att bli utkastad. Usch….

Annons:
[mia-38]
4/1/09, 8:25 PM
#7

#5 Jag är inte med i hyresgästföreningen. Det är en privat hyresvärd.

Alexej
4/1/09, 8:25 PM
#8

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
4/1/09, 8:26 PM
#9

Ja hade jag varit i din sits och inte kunnat lösa det på annat vis hade jag iallafall ringt till socialen för att höra om de kan hjälpa.

Nu vet ju inte jag hur din ekonomi ser ut, men om ni inte redan får bidrag ifrån dem kanske de kan hjälpa till bara denna gång, så "slipper" de dig/er sedan?

Gullan402
4/1/09, 8:27 PM
#10

Mia lider med dig och kan sätta mig in i din situation även om jag aldrig varit i den. Dock har jag haft problem med elen och t o m fått den avstängd (men fick igång den på em samma dag, de hade gjort fel och stängt av den 8 dagar innnan det skulle verkställas).
Om du inte redan kontaktat soc så gör det första du gör i morgonbitti!!!
Nöj dig inte med en tid många veckor framåt i tiden utan nu inom den närmsta veckan, förklara att det är akut!
Inget du kan sälja?
Kontakta kyrkan om soc ger dig nekande besked. Har du ingen i bekantskapskretsen som kan borga för dig om du tar ett banklån? Det är ju inga stora summor det rör sig om. Trivs du i ditt hus eller kan du tänka dig att flytta? Även om hyreskontrakt kan vara svårt att få om man har skulder hos KFM.
Du har ju ett jobb, kan du inte deala med lönekontoret och "sälja" dina semesterdagar? Visserligen surt sen eftersom du inte kan få full semester (du kanske t o m har sparad semester ).

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[mia-38]
4/1/09, 8:27 PM
#11

#9. Jag tror inte socialen vill hjälpa mej när pengarna gått till sjuk katt osv. Men jag kan testa imorrn iallafall så har jag iallafall gjort det.

Sara
4/1/09, 8:29 PM
#12

Det tar ganska lång tid att bli vräkt. Prata med din värd och fråga om du kan få avbetala.

Sara

[mia-38]
4/1/09, 8:29 PM
#13

Gullan….Vi trivs i huset och vill INTE flytta.
Jag kan höra med lönekontoret imorrn. Ska prata med min chef om detta på morgonen. Tycker hon ska få veta varför jag är deppig.

Nån som kan ställa upp på borgen hade varit kanon. Ska även kolla det.

Annons:
Imasy
4/1/09, 8:30 PM
#14

Visserligen inget att rekommendera, men ett sms lån som sista utväg?

Troligen så kommer du ju inte kunna låna hela beloppet iallafall, men hyresvärden kanske lugnar sig om du ger honom halva hyran åtminstonde?

Är hyresvären en surpuppa, eller går det att resonera med denne och förklara hur du hamnat i denna situation? Att du ska försöka lösa detta snabbt som attan?

[mia-38]
4/1/09, 8:30 PM
#15

sara... Han ville ha alla pengar inom en vecka.

[mia-38]
4/1/09, 8:32 PM
#16

#14 Man kan prata med honom. Men han ville ha hela summan nu inom en vecka.
Vet inte om det är min granne som påverkat honom. För grannen vill ha bort mej. Jag hyr detta huset som står på grannens tomt. Men han arrenderar ju bara oxå men vill ha detta huset till sin son. (Vi bor på lantgård)

Gullan402
4/1/09, 8:35 PM
#17

Mia hur länge har du hyrt detta huset?

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[mia-38]
4/1/09, 8:36 PM
#18

I 5 år nu precis Gullan.

Sara
4/1/09, 8:36 PM
#19

# 15 Men det har han inget för. Han kan inte vräka dig efter en vecka, det tar betydligt längre tid och om du får betalat det innan det verkställs från KFM så upphör vräkningen.

Tala om detta för honom och säg att antingen så betalar du av eller så får han vänta på sina pengar.

Sara

[mia-38]
4/1/09, 8:38 PM
#20

sara…
Jag ska höra med förskott på semesterlön. Går inte det så är det socialen. Men det tror jag är stopp. Ska i sista hand höra med banken om lån på pengarna och kanske ordna en borgensman.

Tackar alla för ert stöd och era råd. Mår genast lite bättre och har fått många bra tips som jag ska testa i morgon.

Annons:
Imasy
4/1/09, 8:41 PM
#21

Min kompis har ett två familjshus, där hon hyr ut den andra halvan av huset.

Vi satt och diskuterade detta med om hyresgästen inte betalade hyran, om vräkning och så, för de hyrespengar de får är ju en hjälp till husets höga driftkostnader.

Om jag inte missuppfattade henne så var det inte direkt busenkelt att vräka någon även som privatperson.

Skulle de vräka pga tex obetald hyra, upprepade störningar osv, så måste de gå genom en hel apparat innan de når sitt mål. Så trots att det är deras eget hus och gård kan de inte bestämma över sitt eget hus.

Däremot, så kan de säga att de behöver den andra sidan för eget bruk, och då kan inte hyresgästen överklaga eller liknande.

Fagerljung
4/1/09, 8:56 PM
#22

Hoppas att det löser sig för dig! Behöver du låna några hundra så hör av dig via PM!

[mia-38]
4/1/09, 8:58 PM
#23

Tack snälla Fagerljung!

Det löser sej säkert.

KramSkrattande

spiritedaway
4/1/09, 9:01 PM
#24

Gå till soc och förklara situationen för dom. Det kanske kan gå att få tillfällig hjälp i form av ett lån. Eller att du helt enkelt får hjälp.

Jag hade inte riktigt rätt till bidrag en gång, men jag fick låna ca 2000 kr för att underlätta sitationen. Dessa kunde jag sen ansöka om att inte behöva betala tillbaka efter x antal månader då jag fortfarande inte hade något jobb och tjänade bara ca 3000 kr/månad via arbetsförmedlingen.

Jag vet inte om det kommer att fungera såhär för dig. Men det är ju alltid värt att kolla om du kan få hjälp av dem så du inte blir vräkt.

[iovis]
4/1/09, 9:06 PM
#25

Det verkar inte vara så trevligt där du bor, kan du kanske hitta nåt trevligare????

Gullan402
4/1/09, 9:10 PM
#26

Mia din hyresvärd försöker antagligen skrämma dig genom hot eller så har han inte alla hästar hemma helt enkelt.

Visst han kan vräka dig men innan dess måste han göra en hel del. Bl a uppsägning av hyreskontraktet först och främst. Sen måste han begära vräkningstillstånd via domstol eller KFM. I samband med det är hyresvärden skyldig att anmäla till soc. Sen kontaktar KFM dig om utslaget, dvs vilket datum du ska bli vräkt. Det datumet byts låsen. Sen packas allt ifall att du inte packat och transporteras till magasinering vilket kan ske i högst 3 månader.

Detta ska betalas av den vräkta, men om man som i ditt fall redan är ekonomiskt tyngd samt betalar till KFM efter fastställd förmåga så ska hyresvärden betala detta!!! Det blir alltså dyrare för hyresvärden att vräka någon än att ge uppskov med hyran.

Betalas det man är skyldig hyresvärden innan vräkning rent fysiskt skett så ska kontraktet återupprättas i det fall det handlar om att man ligger efter med hyran.
Och som alltid med myndigheter så maler kvarnarna sakta så du kan nog lugnt sova i natt.

Men detta har du väl själv redan tagit reda på antar jag. Men det kanske kan vara till hjälp för någon annan i samma situation.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Lilacbower
4/1/09, 10:24 PM
#27

#10, Tror inte att det bedöms akut i dagsläget eftersom det inte kommit några papper från vare sig KFM eller soc. till Mia. Sånt här tar tid eftersom det ska snurra i både en och två papperskvarnar!

Ensam - men stark!

Annons:
Gullan402
4/1/09, 10:29 PM
#28

#27 jo, jag inser också att det inte kommer att behöva räknas som akut, se #26 men kontakten med soc bör nog tas så snart som möjligt i vilket fall för att prova alla delar

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Lilacbower
4/1/09, 10:31 PM
#29

Tror de flesta socialkontor har det som vi……det vill säga ett jättetryck med väntetider. Så det är en god idé att boka i god tid!

Ensam - men stark!

Ninjisen
4/1/09, 10:35 PM
#30

Lider verkligen med dig och din situation… Åhh man får ju så ont i magen av att vara pressad sådär. Usch usch… Gråter

Tråkigt att det handlar om så mkt pengar, hade det varit en mindre summa så hade vi alla här inne (som ville) kunnat lägga ihop några hundra var och räddat dig ur situationen…
Men 6000 är ju en del… Suck… Hoppas du får hjälp av dina föräldrar!

Kram från mig och håller tummar och tår för dig!

martdat
4/1/09, 11:07 PM
#31

usch vad jobbigt, hoppas det löser sig för dig, bra att du ska ta upp det med din chef i morgon, det kanske kan lösa sig den vägen,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Assi2
4/1/09, 11:51 PM
#32

Hej,

jag e lösningsfokuserad i sådana här lägen. Så jag tror helt enkelt att du fixar det. På kort sikt, försök att låna, kanske inte allt från samma person. Gör en minutiös avbetalningsplan som inkluderar hur du kan tjäna extra pengar. Tänk då inte hela summan på en gång(för det känns stort och stressande) utan dra ifrån. Tex du lånar 2000 från 3 personer- 2000+ 2000 + 2000 som du lovar att betala tillbaka på 2 månader. Nästa månad blir en fattig månad, du får helt enkelt äta billigt, ej köpa nya grejer, köra minimalt med bil osv (gäller även barn). Så du kan betala av 700 per person. Kvar är 1300+ 1300+ 1300. Likadant nästa månad, dessa pengar ska betalas OMEDELBART när lönen kommer. Skulden är då alltså 600+ 600+ 600….. din skuld som du behöver tjäna in extra på dessa 2 månader(april+maj) = 1 800kr! Detta kan du göra genom att hyra ett bord och ställa dig på närmaste stora loppmarknad (vet ej var du bor men i mina trakter finns det både i storstan och på landet). Fråga dina vänner om prydnadssaker, gammalt smink, halva parfymflaskor, leksaker, gosedjur osv. Det är sant, sån´t går som smör…. Tips 2: Sälj på tradera, inte klokt vad det går att sälja, såg du har en 17 åring, han har säkert gammla elektoniksaker, spel osv= lätt sålt. Bonusen här är dessutom en vårstädningGlad Är det ngn som har fler tips? Såg här i forumet att 50 öringen ska försvinna, så gör en 50- örings insamling av alla du känner, hoaha.

- tänk business bara så går det bra (vi är ju inte så präglade på det i vårt land)!

All lycka// Assi

Alexej
4/1/09, 11:57 PM
#33

Riktiga bra förslag, Assi!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AnneN
4/2/09, 1:18 AM
#34

Att vara hemlös vet jag hur det kan vara då jag själv varit det, inget som jag önskar någon! Hoppas att det löser sig!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Mammzing
4/2/09, 10:29 AM
#35

Lycka till idag med allt. Hoppas det löser sej.

Ska tänka på dej.

Kram

[mia-38]
4/2/09, 11:01 AM
#36

Får inget förskott på semesterlönen iallafall. Min chef ska ringa ner till chefen på socialen och kolla med henne.
Tur man har en kanonchef som hjälper en.
I värsta fall så måste jag ha en borgensman och ta ett lån på 6000 kr i banken. Men vem 17 kan man fråga om det?

Hawknestgrove
4/2/09, 5:04 PM
#37

mia, har du hört med facket, du kan få medlemslån? kanske? Annars så har Assi väldigt bra och handfasta råd. OCh som sagt, det är inte bara bara att vräka. HAr du pratat med fogden? Det är oftast den som det är lättast att komma överens med.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

martdat
4/2/09, 7:44 PM
#38

tråkigt att inte du kunde få semseterlön men snäll chef du har, hoppas att du kan få hjälp, som jag förstått det så ligger ni på existensminimum ungefär i vanliga fall, då hoppas jag verkligen de hjälper er, ni kan ju inte rå över att ni blev sjuka, medicin och läkarbesök och annat runtikring kostar ju, du kanske inte ska nämna för mycket att du laggt pengar på veterinärvård, inte alla på  soc som anser att katter är värda det,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lilacbower
4/2/09, 7:48 PM
#39

Inte alla på soc. som anser att katter är värda det……..vilket snack!!!!! Vad handläggarna anser och vad riktlinjer och lagar säger är två helt skilda saker.

Det är era skattepengar som vi handskas med….inte våra egna!

Ensam - men stark!

Imasy
4/2/09, 7:50 PM
#40

#38

Oavsett vad slantarna har gått till så måste man väl redovisa varför man hamnat i den sitsen TS sitter i nu, lämna kontoutdrag osv?

martdat
4/2/09, 7:52 PM
#41

#39 ja jag har blivit tillsagd av flera på soc att avliva mina katter för jag är oekonomisk så jag bara talar av egen erfarenhet, det kan ju vändas emot en om man vill ha hjälp om man lagt pengar på "onödiga" utgiffter, Klart inte alla är sådana men man kan ju ligga lågt ibland vad man lagt pengarna på så man inte anses oekonomisk,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Gullan402
4/2/09, 7:58 PM
#42

#38 när jag ansökt om socbidrag har jag fått lämna en ekonomisköversikt 3 månader tillbaka i tiden dvs. kontoutdrag från min bank. Och där står ju alla uttag och insättningar. Jag handlar nästan bara uteslutande med kort så då står ju även företagets namn. Likaså betalar jag räkningar via internet och även då står ju företagets namn där. Så min kursavgift till hundklubben stod med där när jag lämnade in senast.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Lilacbower
4/2/09, 8:00 PM
#43

Ja….. Var och en har ansvar för sig själv och sina val. Väljer man att ha djur när man egentligen inte har råd med det då får man också dra in på något annat. Detta gäller ju oavsett om man har ett arbete med låg inkomst eller om man är i behov av ekonomiskt bistånd!

Tanken är ju inte att andra ska betala för mina djur…..vilket det ju är i förlägningen om jag är i behov av hjälp!

Ensam - men stark!

Lilacbower
4/2/09, 8:02 PM
#44

42, Ja, och vi vill även ha en kontoöversikt för att kunna se övriga affärer med banken! Inkomstuppgifter, senaste deklarationen osv!

Ensam - men stark!

[mia-38]
4/2/09, 8:02 PM
#45

Sonen och jag lever på existensminimum som sagt ja. Blir INTE mycket över när räkningarna är betalda. Dyker det då upp sånna saker som sjukdomar och vet.besök så spricker allt ihop.
Nu är det vårkläder som gäller med till sonen. Och lite har gått dit med. Han kan ju inte gå omkring i gamla dojjor och vinterjacka.

Var på banken med men det fanns ingen handläggare tillgänglig för att prata om ett lån. Men ska ringa imorrn.

Hoppas verkligen att någon utav dessa kan hjälpa mej. Allt strul som vi haft här är bara för mycket känns det som.

Imasy
4/2/09, 8:02 PM
#46

#41

Annars kan man ju kanske ta den summa man får tilldelad till TV, dagstidning, nöjen, kläder mm till sin katt tex?

Hur det än är så får man ju vad man blir tilldelad enligt normen, oavsett om utgifterna är högre.

Rent krasst hade ju TS kunnat lösa detta på ett enklare och billigare sätt. Kanske ser de på saken så?

martdat
4/2/09, 8:02 PM
#47

mm, ja flerkontosammandrag ska man ju lämna med ja, men när jag gjorde det sisst så visade det bara aktuellt saldo men det kanske är ändrat , var nog fyra år sen sisst,  Jag hoppas mia att det löser sig på ett elr annat vis, går det inte prata med hyresvärden överhuvudtaget? han går inte med på en avbetalningsplan?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
4/2/09, 8:05 PM
#48

#43 håller fullkomligt med dig, man får dra in på annat när man väljer att ha djur!Flört men jag vill ju inte att miastackarn ska bli vräkt,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Lilacbower
4/2/09, 8:08 PM
#49

48#, Nej vem vill det! Blir bara så trött ibland på den attityd som finns här inne om soc……som ni kallar oss! Vi är människor med kött och blod som styrs av lagar och riktlinjer……jag har försökt att visa på vägar att gå här inne men väljer numera att göra det i PM när jag ser att nån behöver ett råd eller två. Vissa dagar funderar jag på att lämna er helt om jag ska vara ärlig!

Ensam - men stark!

martdat
4/2/09, 8:08 PM
#50

Mia har du kollat med kyrkan? de har fond man kan söka ut till allt möjligt, de kanske kan hjälpa dig? till kläder till sonen me kanske, det har de hjälpt mig med när jag hafft det som värst, Prata med diakonen.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gullan402
4/2/09, 8:25 PM
#51

Lilacbower Snälla stanna här oss oss, vi behöver dig!  Vi behöver dig som reder ut begreppen OCH det är ju inte dig personligen vi tycker illa om.
Tyvärr är det så att socialkontoren behandlat oss illa många gånger då vi behöver dem som mest. Deras bemötande är inte det bästa är mina erfarenheter. Det är en pina och skam att gå dit och sen där bli förnedrad är otroligt svårt när man kämpat och försökt allt. Men min nya kontakt på soc är super!!!  (Det betyder inte att hon automatiskt ger mig pengar men hon är en trevlig person som vill väl. Hon är aldrig snorkig/ nedlåtande utan hon brinner verkligen för möten med personer, och hon ser mig som en person. )

FK är många gånger lika förnedrande de!

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Lilacbower
4/2/09, 8:35 PM
#52

Tack Gullan!

Jag gör så gott jag kan i att möta varje person som kommer till mitt kontor med respekt. Sen finns det säkert dom som tycker jag misslyckas kapitalt med det….men en gör så gött en kan!

Ensam - men stark!

[mia-38]
4/2/09, 8:51 PM
#53

Lilac…Stanna!
Vi menar ju inte dej personligen.

Jag har blivit bra bemött de flesta gånger på soc. Så jag kan egentligen inte klaga på de.
Jag hoppas nu bara att mötet imorrn kan ge mej lugn och ro över helgen. Har betalat in mer än en halv hyra nu iallafall. Och får leva därefter nu denna månaden.

Lilacbower
4/2/09, 8:53 PM
#54

Mia, Du är min Godling!

Ensam - men stark!

[mia-38]
4/2/09, 9:02 PM
#55

Lilac….Cool

Annons:
Assi2
4/2/09, 9:39 PM
#56

# 39

Det är ju just det, det är alla våras pengar de handhar. Ett stort ansvar åt båda hållen… Detta är pengar som skall användas till, skola (herregud, gratis skolmat och tom gratis universitet), omsorg, vård. (för det är billigt med sjukvård för den enskilde i sverige- väldigt billigt mot vad den egentliga kostnaden är!) När är det mer rättvist att låna själv när men har man utgifter man inte kan betala? Vad beror det på att man återkommer till socialkontoret om och om igen, beroende på helt olika krislägen? Växer man som människa när man klarat sin ekonomiska kris själv?

Vi har ju ett unikt socialt skyddsnät, men som i sin begynnelse, den sk. "Folkhemstanken", hade en självklar  utgångspunkt i du ska klara dig själv, till varje pris! (kan utveckla detta mer, men det blir så låååångt då) Jag upplever att det numera finns tendenser att se det sociala skyddsnätet som en självklar rättighet och att vi på många sätt här i Sverige därför slutar ta det egna ansvaret och blir offer.

Jag är också socionom men skulle själv aldrig arbeta på socialkontor, då jag ser svårigheterna att få till ett jämlikt möte. Ett jämlikt möte, där du ser den personens unika resurser, vilket är förutsättningen för äkta hjälp till själv hjälp. Många underbara människor där, andra mindre utvecklade- såsom samhället ser ut i allmännhet. Problemet är kanske formen i sig. Vad skulle vara den ultimata hjälpen från samhället. Men det tar ännu längre inlägg att utveckla.

Lilacbower
4/2/09, 9:48 PM
#57

Hej Assi2! Kul att se dig här! Välkommen!

Jag trodde inte att jag skulle hamna som handläggare på ett socialkontor när jag började min utbildning men jag trivs med mitt arbete och kommer nog bli kvar där ett tag till.

Att möta människor med respekt är ju alltid svårt när man är i så olika positioner som vi är. Men den svårigheten tror jag finns på fler arbetsplatser som en socionom kan arbeta på är just på soc. Beroendeställning och makt gör ju att relationer blir knepiga. När jag återkom till mitt arbete efter att min dotter gått bort så var det en av de sakerna jag oroade mig för. Kan jag möta mina klienter utifrån deras livskris utan att mäta den mot min egen……och jag tror faktiskt att jag klarat det relativt bra.

Sen tror jag att en och annan borde tänka på att med rättigheter så följer det också skyldigheter, så även i fråga om ekonomiskt bistånd. OCH vi har alla ansvar för de val vi gör i livet och får därmed också handskas med konsekvenserna.

Ensam - men stark!

Gullan402
4/2/09, 10:03 PM
#58

Jag hävdar ju att vi inte alls har det omtalade skyddsnätet i Sverige. Det finns helt enkelt inte för de som behöver det mest och då menar jag verkligen behöver det mest.

Skolmat, tja kom hit och smaka den efter vår kostomläggning i kommunen så får vi se vad du säger sen. Barnen kommer hem helt uthungrade efter en dag på dagis/skola.

Socialbidrag får jag ÄNTLIGEN från och med denna månad, något jag borde haft för över 2 år sen redan (eller åtminstone periodvis då jag haft kortare perioder av lön respetkive studiebidrag+ lån. Idag finns inget annat än skulder och åter skulder på grund av att jag inte lyckats skaff mig en inkomst. Vilket i mitt fall är helt omöjligt känns det som. Det känns i hjärtat att mina barn ska behöva ha det så här dåligt på grund av moment 22 i alla riktningar.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Assi2
4/2/09, 10:09 PM
#59

#51

Ja, just det. Det är ju just det ojämlika mötet. Där en del personer möter utan att se att "detta är en person precis som jag med både med och motgångar, med tillkortakommanden och med fantastiska resurser" Tror helt enkelt att formen är förkastlig- sätt personen/ personerna i ett rum med en myndighetsutövare, åh vad bra och naturligt det blir (ironi). Bra du har en person som ser dig som en person nu iaf.

Assi2
4/2/09, 10:32 PM
#60

#57 tack för välkomnandet!

#58 Jo vi har ett unikt skyddsnät. Ett litet tag till…

Maten i skolan är förkastlig på många sätt. Men de flesta äter precis samma tillsatsämnen hemma. Barnen måste också lära sig uppskatta det unika med att få mat i skolan, det är ett evinnerligt klagande, men de flesta lägger själva i i genomsnitt 7 min på matlagning hemma.

Se dig om i världen. Ur välfärds, säkerhets och trygghets synpunkt är Sverige fantastiskt!!! Har du bostad… med värme, varmvatten? Tv? DVD- spelare, tom DVD filmer? Mobiltelefon? Har ngt barn mobil? Hela kläder? Tom. köpa nya kläder ibland? Mat, eller måsta du svälta eller äta dålig mat? Hur många bor i varje rum? Dator? CD-spelare? MP3? Går ni dit ni ska eller kan ni åka kollektivt? Om det krävs (olyckan/ sjukdomen är framme) släpper de in dig på sjukhuset? Och detta kallar vi i Sverige minimi standard. Har vi inte vänt på begreppen då?!

Sedan kan man hamna i kläm. Med vad är då hållbar hjälp? Sådan som gör att du kan klara dig själv och din försörjning, för alltid?

Detta är väl ett utmärkt forum att bolla just de intressanta lösningarna, eller?

martdat
4/2/09, 11:04 PM
#61

lilac, ta inte åt dig av mina dåliga erfarenheter, du är ju en bra människa som vill väl, klart du ska vara hoss oss,  Skrattande

Kan vi låta Mia ha sin tråd nu så vi kan stötta henne,

#53 Bra att du fått in halva hyran, lycka till i morgon, Glad

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tatsja
4/3/09, 10:18 AM
#62

Önskar sonen hade dig lilac som handläggare. Då kanske jag skulle slippa dessa bråk om elen, som vi har varje månad och även maten.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[mia-38]
4/3/09, 11:33 AM
#63

Blev inget möte med socialchefen idag. Hon är hemma för vård av barn.
Så nu ska jag ringa banken istället. Har nog fixat en borgenär.

mymlanbus
4/3/09, 11:54 AM
#64

mia-38: Håller tummarna för dig och hoppas att det ordnar sig för dig :)

Lilacbower: klart att du ska stanna, du är en pärla!

Fagerljung
4/3/09, 11:58 AM
#65

63: Kan du inte ta ett större lån och bli av med din skuld till KFM då också?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: