Annons:
Etikett15-studier
Läst 3508 ggr
sasha-
4/21/09, 9:24 PM

Studielån?

Jag har börjat fundera lite på vad jag skulle göra när jag söker högskolan och bara kommer in långt borta, så jag inte kan bo hemma. Får lite ångest när jag tänker på studielån^^   Har ni studielån?

Annons:
JohannaMax
4/21/09, 9:41 PM
#1

Jag hade det i nån termin eller kortare så det var inte många tusen så det är betalt o klart.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

spiritedaway
4/21/09, 10:30 PM
#2

Jo jag har. Och mer lär det bli..

Mari
4/21/09, 11:06 PM
#3

Nej jag har inte, får bidrag från csn på ca 2500.-/mån och det har jag klarat mig på i snart 4 terminer

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Maja
4/21/09, 11:12 PM
#4

Ja, jag får både bidrag och tar lån, så det blir strax under 8000 kr i månaden. Får börja betala av det om några år.

Fagerljung
4/21/09, 11:34 PM
#5

Japp, har 119 000 kvar att betala.

Norrann
4/21/09, 11:50 PM
#6

Jag har gamla lån som jag har några år kvar att betala på.

Annons:
Aviendha
4/22/09, 12:25 AM
#7

Japp, fullt studielån men får inga bidrag vid sidan av dessa pengar.

Ångest; ja. Jag kommer ha ca 250 000 när jag är klar, men å andra sidan så är det en investering i mig själv och min framtid. Kan man så kan man ju jobba på sidan av, men ett råd är att först känna av tempot på utbildningen för att se om man har tid. Det kan skilja enormt i arbetstempo två utbildningar emellan. Tro mig, jag har testat ;) Dessutom så beräknas man ju lägga 40tim i veckan på plugget, och ibland mer.

martdat
4/22/09, 9:13 AM
#8

Ja jag har, har betalat tillbaka i flera år nu, var klart inte värd det då jag inte klatade matten så jag kunde inte bli klar, detta var på komvux, ville ha gymnasiekompetens så jag kunde gå på högskolan, men det sket sig saftigt,

men är det en utbildning så man får jobba med det man vill sen så är det helt klart värt det, det handlar ju om livskvalite när man får jobba med det man vill.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Norum]
4/22/09, 3:24 PM
#9

Jag har precis betalat av mitt så nu är det borta. Skönt! :-)

Sara
4/23/09, 1:29 AM
#10

Japp, jag blev i princip tvingad att plugga av socialen. Då kunde jag ju ta lån och de slapp ge mig pengar. Obestämd

Sara

Link-
4/23/09, 1:58 AM
#11

Har inte högre utbildning än gymnasiet än. Så nej.

Farwuq
4/23/09, 1:28 PM
#12

Jag har ca 14.000,- kvar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

elyse
4/23/09, 1:45 PM
#13

Ja, jag lånar och tar CSN-bidrag. Nu kommer jag att sluta ta lån, för min mamma har erbjudit sig att lägga till summan jag annars skulle få som lån varje månad. Mina lån är ca 80,000:- Jag tycker inte att det är något att behöva ha ångest över - bor man ensam och inte kan få hjälp att bli försörjd finns ju inte så många alternativ, om man inte har ett fast extrajobb (och har tid med det).

Annons:
chigak
4/23/09, 9:02 PM
#14

Jag har haft men det var bara för 1 år så det är avbetalat och klart.

cosmonita
4/24/09, 12:54 AM
#15

Usch ja, jag har fortfarande över 300 000 kvar. Kommer alltid att få dras med CSN-räkningarna.

Åsa S
4/24/09, 5:55 PM
#16

Jag har studielån (tog studielån, fullt i 3år) men har inte så mycket kvar jag har ju jobb nu och jag kan det där med att leva billigt, så jag har i stort sett betalat tillbaka allt på 5år + jag har sparat ihop en summa pengar för jag funderar på att fortsätta plugga i höst och då kan jag klara mig på sparade pengar och bara ta bidraget.

Hawknestgrove
4/24/09, 7:09 PM
#17

Ja som knappt minskar. MEn tack och lov, så är det av den gamla sorten, så när jag blir pensionär, så skrivs det av.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Isa56
4/25/09, 11:16 AM
#18

Ja, men det är dom gamla lånen så det skrivs av när jag pensioneras.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

guraknugen
4/25/09, 6:32 PM
#19

#17: Jag har också gamla sorten, tagna före 1989, men vad jag hört så skrivs det av när man är 55 år, alltså hela tio år innan man normalt är pensionär. I mitt fall verkar det vara ungefär då som det ändå är tillbakabetalat om man följer deras betalningsplan, i och för sig.

Ninjisen
4/25/09, 10:23 PM
#20

Jag har pluggat upp gymnasiet då jag hoppade av efter nått år.. Så nu har jag 95000 i skulder… Men kommer få mkt mer då jag ska utbilda mig till socionom..

Annons:
SaraC
4/27/09, 6:42 PM
#21

Japp, har studielån och ca 1 års studier kvar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

mymlanbus
4/28/09, 1:07 AM
#22

Betalt klart mitt :)

Sovgott
4/28/09, 12:49 PM
#23

Jag har studielån. Var som mest uppe i runt 250 000 kr i skuld. Jag har slitit hårt för att kunna betala av så fort som möjligt. Nu har jag 90 000 kr kvar att betala. Har som mål att betala av alltihop 2010.

Vill tillägga att jag började betala tillbaka på lånen 2003, ett halvår innan jag slutade studera. Så nog har jag varit snabb på att betala av min skuld! :)

Chestnut
5/1/09, 12:23 PM
#24

Jag har inte kommit så långt i mitt liv än med högskola och sådant men jag lär nog få ta studielån och (förhoppningsvis) kommer jag plugga i 5.5 år (läkare). Dyrt blir det men det är ju vad jag vill göra med mitt liv.

Med vänliga hälsningar
Chess

jossan84
11/11/09, 8:25 PM
#25

Har pluggat 4,5 av 9 terminer nu utan studielån. Får studiebidrag och jobbar extra på ica varannan helg. Har totalt ca 6-7000 att leva på varje månad varav hälften går till hyran. Men det går! Kommer inte att ha ett öre i studielån efter mina 4,5 år på universitetet :)

Farwuq
11/11/09, 10:10 PM
#26

Starkt jossan84! Du kommer inte att ångra det.

SkrattandeCool

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tiana
11/20/09, 12:06 PM
#27

Japp, har lånat och betalar nu tillbaka - försöker skynda på det hela men har fortfarande runt hundra tusen kvar…

Annons:
[Saiva]
11/22/09, 2:19 PM
#28

Nepp! Jag har snart pluggat sammanlagt 4 terminer utan att ta lån.

Under en av terminerna kunde jag bo hemma hos min syster och bara ta lånedelen. Annars så tar jag bara lånedelen och fyller upp med sparade pengar som jag har sedan jag jobbade och levde jättesnålt. Utbildningen jag gick skulle jag aldrig ha kunna extrajobba under. Det var högt tempo med 8 timmar föreläsningar varje dag och veckor då vi stod i labbet närmare 12 timmar per dag ibland. Då hade man ändå en massa plugg och rapporter att fixa utöver den tiden så väldigt många helger spenderades i skolan.

Men alla utbildningar är ju inte så. Jag skulle gärna kunna tänka mig att jobba under utbildningen om jag fick tag i ett som passar in med schemat. Det där som du #25 skriver låter väldigt bra! :o)

För jag vill INTE ta lån! ;o)

Upp till toppen
Annons: