Annons:
Etikett13-semestertips
Läst 3341 ggr
majvi
2009-02-26 20:58

Vi åkte inte utomlands

Jag tycker inte att vi har varit fattiga men när sonen växte upp jobbade jag deltid och det blev inte mycket pengar över.Men det blev en hel del billig mat och inte köpte jag kläder till mig så ofta. Ibland kunde jag få jobba lite mer och jag kunde lägga undan pengar så att vi kunde åka på semester varje år. Fast inte räckte det till utlandsresa.

Men vi semestrade i Sverige.Barn under 15 år åkte gratis på tåget och vi åkte med ryggsäck och tält. Vi har vandrat i fjällen, åkt inlandsbanan, varit till Astrid Lindgrens värld i Vimmerby ,kolmården, furuvik,till Leksand på hockeyhelg på vintern eller Leksand sommarland på sommaren m.m.När vi har bott på campingplatser har sonen snart hittat kompisar vid lekplatsen. Visst var det tungt ibland, när vi åkte inlandsbanan var det ofta ett par km till campingplatsen och man måste ha med sig tält, sovsäck och liggunderlag

Sonen blir 25 i år och han sa till mig för några år sen; "tänk vad vi har rest mycket". Han har råd att åka utomlands nu om han vill och att han inte fick göra det som barn gör ju inget.

Har du inte råd att åka utomlands med barnen så kan många gånger billiga resor hemmavid uppskattas lika mycket av barnen som att åka utomlands.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
skrollan
2009-02-26 21:01
#1

Vi åker på semseter varje sommar med mamma, inom sverige. INte speciellt långt, men vi har fastnat för västerviks caping, lysningsbadet. Typ femstjäning camping, men inte speciellt dyrt om man skiter i deras havutsikts stugor och hyr tältplats istället.
Pappa har vi vartutomlands med två gånger, visst de är mysigt :)
Men vad härligt man kan ha det inom sverige också!!:)

elyse
2009-02-26 22:01
#2

Jag tycker att man ska göra vad man kan, efter de förutsättningar man har. Vet flera barndomsvänner som skulle ha uppskattat allt din son fått vara med om!

Hawknestgrove
2009-02-26 22:43
#3

JA det var nog ett lika stort äventyr det!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ninjisen
2009-02-27 01:52
#4

Jag har aldrig pengar för semester.. Varit på 2 resor i världen.. Då inte medräknat tyskland och så..
För semester behövs det pengar… Men resor i sverige är ju inte lika kostsamma.. Sälen har jag vart några gånger..

Vill till jamaica men inga pengar :(

SergeantHanna
2009-02-27 02:13
#5

Det känns som att många föräldrar har fått för sig att det måste vara en långresa utomlands för att barn ska kunna ha roligt.
Men hur roligt är det att sitta på ett flyg i timmar och åter timmar om man är liten och har spring i benen, för att komma till Thailand eller något annat exotiskt?

Är ungarna små, så varför åka så långt? Begriper inte detta.
Är man liten så kan det vara minst lika exotiskt att bara åka en timme och få se något nytt ställe man inte har varit på förut.

Barn som inte har kommit upp i skolåldern tycker jag man borde låta få semestra på närmare håll. Jag tror inte man bli "utstött på dagis" bara för att man inte åker utomlands. Semester är semester när man är liten, allt är lika spännande, både nära som långt borta.

#4 Hihi, Tyskland får inte räknas med i Världen. Nähe, då får jag stryka en av mina resor från listan över Utlandsvistelser Tungan ute

Själv är jag stolt över att få räkna med Norge på den listan Flört

Ninjisen
2009-02-27 02:19
#6

Ja men där måste jag hålla med.. Barn tycker ju det är lika häftift att åka till en camping och bada som att åka till turkiet… Nya platser är ju kul.. sen vart spelar ingen roll…

#5  Hihi nää, men jag är från tyskland så jag har vart där oändligt mkt.. föddes där med och  bodde där några år.. Så jag räknar inte med det iaf :) hihi…

Annons:
Puhlo
2009-02-27 02:55
#7

När jag var liten åkte vi till Norge, och Åland. Då hade jag minsann varit utomlands! Och spännande var det! Konstiga godissorter och främmande språk!

Främmande språk var det tillomed i Skåne , men det var inte riktigt utomlands..

elize-l
2009-02-27 08:49
#8

När mina barn var små husvagnskampade vi på en kamping som låg endast 4 mil från där vi bodde =) Dom tyckte det var jättekul, den låg vid en sjö där dom kunde bada, hyra roddbåt och spela minigolf. Som sagt tidigare man behöver inte åka jättelångt för tt barnen ska vara lyckliga, snarare tvärt om, långa bilresor är bara jobbiga för barn =)

Gullan402
2009-02-27 12:40
#9

Håller med tidigare kommentarer. Man behöver inte åka långt för att komma bort från det vardagliga ett tag.
Vi har tagit heldagsutflykter många gånger bara i närmiljön. Det är lätt att bli hemmablind. Jag brukar förse mig med turistbroschyrer från vår egen kommun och grannkommunerna. Mina barn tycker om gamla saker och berättelser så vi har varit på många historiska platser. B la har vi varit vid en backstuga med stampad jordgolv som finns bevarad bara några kilometer härifrån.
Sen har vi varit vid en tullstation (gräns mellan Sverige- Danmark på 1600-talet. Ofta står det anslagstavlor som barnen vill läsa ingående på.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

spiritedaway
2009-02-27 14:17
#10

När jag och min syster var mindre så var det mest inom sverige. Men vi var även till Norge på skotersemester. Sen har vi släkt i södra sverige som det blev att hälsa på osv. Och det tycker jag dög fint.
Sen när vi blev lite äldre så blev det utlandssemester för första gången, visst det är skönt att åka till värmen. Men Sverige duger lika bra :)

Och det lär fortsätta med sådant nu, även fast jag är 22. De kostar pengar att resa utomlands. Man kan hitta på så mycket mer i Sverige för samma summa. Och så kan man försöka göra naturen en tjänst också ;)

men visst är det kul att få uppleva andra länder.

majvi
2009-02-27 17:45
#11

När vi åkte inlandsbanan träffade vi en tant på 80 år som alltid hade velat åka till norrland men det ville inte mannen. De reste mycket i  europa men det var först när mannen hade dött som hon fick åka på sin drömresa norrut. Har man inte råd till drömresan till ett ställe utomlands nu kanske man har råd om 10 år, men man ska kunna ha kul under tiden.

Jag vet några ungar där hela familjen åkte till kanarieöarna på 14 dagar.Samma sommar var de ute en helg och paddlade kanot och tältade. Att campa var det mest spännande den sommaren.

#9 det är ofta man inte ser saker som finns i närheten.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Honestyisdead
2009-02-27 17:52
#12

Vi brukade åka över till danmark och bo i stugor.

majvi
2009-02-27 20:07
#13

Jag kom att tänka på att vi åkte ju utomlands, till Åland.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
fotokrafs
2009-02-27 20:16
#14

Har själv aldrig varit på utlandssemester med mina föräldrar. Vi åkte till mormor och morfar istället (120 mil). Och sen hängde jag med kompisarna på semester ibland.

Kompisarnas föräldrar har haft många kontakter, det vill säga att man kunnat få bo billigt genom att man byter hus med varandra, agerar husvakt eller så slaggar man någon natt i någons gäststuga. :)

Först när jag blev äldre (14-15) drog jag och en kompis utomlands till Tyskland och sov hos några som kompisens mamma kände. Även här var det bra kontakter som gjorde det billigt :)

anebit
2009-02-28 00:47
#15

När barnen var riktigt små så åkte vi bara till mina föräldras sommarstuga 4 mil bort. Små barn har inget behov av att åka långt bort. När dom kom upp i skolåldern åkte vi till  Öland flera ggr.

Mina barn var sedan med mormor och morfar till Gotland och då hade min dotter varit "utomlands"     Skrattande

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jenna-Gun
2009-02-28 01:02
#16

När vi barn var små åkte vi till Norge. Vår pappa hade en mercedesbuss som vi bodde i. Vi bodde på en Campingplats. När vi blev större så hyrde vi en stuga.

Mina barn har husvagnresor som minne av våra semestrar.

Numera trivs vi bäst hemmavid.

Upp till toppen
Annons: