Annons:
Etikett27-laga-billig-mat
Läst 9719 ggr
Maja
2/21/09, 4:32 PM

Billig, mättande, nyttig mat

Har märkt att mina kostvanor inte är de bästa. Som student har jag inte råd att enbart äta fullkorn, grönsaker och andra nyttigheter. Vanlig pasta är billigare. Riktigt kött är mycket dyrare än billiga korvar och köttbullar med 60% kötthalt och 40% skräp.

Jag är ju student och den där "Jag lever enbart på nudlar och vatten"-principen fungerar inte riktigt. Jag har diabetes och måste äta riktig mat. Visst kan jag ta lite nudlar då och då, men inte konstant.

Just nu varierar jag mellan köttbullar och pasta, korv och pasta, fiskpinnar och potatis, köttfärssås och pasta. Det blir lite långtråkigt i längden och är väl inte det nyttigaste heller.

Har ni några tips på maträtter som är:

  • goda

  • billiga

  • nyttiga

  • mättande

..så mottages det tacksamt! Glad

Annons:
spiritedaway
2/21/09, 4:48 PM
#1

Ärtsoppa ! :P och blodpudding.

Ärtsoppa tycker jag är gott i alla fall. Och det kostar inte alls många kronor att laga till massvis med portioner. Beroende på om man vill ha i fläsk eller inte. Blir väl mer mat så egentligen.

blodpudding fungerar… :P

spiritedaway
2/21/09, 4:50 PM
#2

Linsgryta borde ju också bli rätt billigt. Brukar även stå recept på baksidan av linspaketen :)
Annars är det ju bara att leta recept på internet. Man brukar ju ha krossade tomater i vissa, och vi brukar då ta med chili-smak eller liknande så blir det lite mer smak på grytan. Och tycker man att linsgryta inte är sådär jättegott så hjälper ju chili-smak rätt mycket också :P

[GunillaF]
2/21/09, 4:59 PM
#3

Kålpudding, kålsoppa, blomkålsgratin, spenatsoppa med ägghalvor, paj, makaronpudding, risgrynspudding, tonfisk med potatis och en sås på gräddfil och bostongurka….

Maja
2/21/09, 6:05 PM
#4

Tack! :)

siberlina
2/21/09, 7:03 PM
#5