Annons:
Etikett27-laga-billig-mat
Läst 9719 ggr
Maja
2/21/09, 4:32 PM

Billig, mättande, nyttig mat

Har märkt att mina kostvanor inte är de bästa. Som student har jag inte råd att enbart äta fullkorn, grönsaker och andra nyttigheter. Vanlig pasta är billigare. Riktigt kött är mycket dyrare än billiga korvar och köttbullar med 60% kötthalt och 40% skräp.

Jag är ju student och den där "Jag lever enbart på nudlar och vatten"-principen fungerar inte riktigt. Jag har diabetes och måste äta riktig mat. Visst kan jag ta lite nudlar då och då, men inte konstant.

Just nu varierar jag mellan köttbullar och pasta, korv och pasta, fiskpinnar och potatis, köttfärssås och pasta. Det blir lite långtråkigt i längden och är väl inte det nyttigaste heller.

Har ni några tips på maträtter som är:

  • goda

  • billiga

  • nyttiga

  • mättande

..så mottages det tacksamt! Glad

Annons:
spiritedaway
2/21/09, 4:48 PM
#1

Ärtsoppa ! :P och blodpudding.

Ärtsoppa tycker jag är gott i alla fall. Och det kostar inte alls många kronor att laga till massvis med portioner. Beroende på om man vill ha i fläsk eller inte. Blir väl mer mat så egentligen.

blodpudding fungerar… :P

spiritedaway
2/21/09, 4:50 PM
#2

Linsgryta borde ju också bli rätt billigt. Brukar även stå recept på baksidan av linspaketen :)
Annars är det ju bara att leta recept på internet. Man brukar ju ha krossade tomater i vissa, och vi brukar då ta med chili-smak eller liknande så blir det lite mer smak på grytan. Och tycker man att linsgryta inte är sådär jättegott så hjälper ju chili-smak rätt mycket också :P

[GunillaF]
2/21/09, 4:59 PM
#3

Kålpudding, kålsoppa, blomkålsgratin, spenatsoppa med ägghalvor, paj, makaronpudding, risgrynspudding, tonfisk med potatis och en sås på gräddfil och bostongurka….

Maja
2/21/09, 6:05 PM
#4

Tack! :)

siberlina
2/21/09, 7:03 PM
#5

grönsaker   är  viktigt,  köp en   paprika     och knapra idig   till pastan, paprikor  är inte dyra , och dåvet  du att  du  fått idig grönsaker, fisk  är ochså  viktigt, köp en stor    bit   lax , typ  för    80 kr  ,  ungs  koka.  det blir  många  portioner,du kan inte bara sitta   och äta  nudlar,,,,,potatis  är   ochså   billigt   , man kan koka ihop    lite  frysta    grönsaker  och  blanda   i lite    lök    och potatis

bacon är   ochså ganska   billigt,

sotarn76
2/21/09, 7:30 PM
#6

Bruka att laga " Paella " själv Oskyldig

500g Ris, 250g räkor, 3 burkar tonfisk, 1 burk majs, 500g ärtor,

1 påse blandat skaldjur, curry, lök det blir minst 10 portioner.

och kostar ca 100 - 150 kr .

Glöm inte att smaka av med salt Flört

Annons:
OzzyochJag
2/21/09, 8:11 PM
#7

ALLT VEG I ETT GRYTA  (krävs en stor gryta)

1 dl gröna linser
1 dl röda linser
2 dl färdigkokta kikärtor
2 dl färdigkokta vitabönor
2 st potatisar (brukar nog ha ett par till)
1 stor morot (ev lite andra rotgrönisar)
2 st gula lökar
1 st vitlök
1 burk krossad tomat
1 liten burk majs
2-3 tsk paprikapulver
2-3 tsk chilipulver
1 st grönsaksbuljongtärning
3 msk tomatpurré
minst 6 dl vatten
1 msk olja
salt och peppar efter smak
färsk basilika efter smak

Nu kommer det viktiga, ordningen:
-skala och hacka löken, fräs med vitlöken i en stor gryta.
- När löken är mjuk, blanda i paprika och chilipulver.
-Tillsätt vatten, buljong, krossad tomat, tomatpurre och de gröna linserna.
-koka på svag värme i 15 minuter
-tillsätt sedan fintärnad potatis, morot och ev de andra rotisarna, koka ytterligare 15 minuter
-men efter 5 minuter ska de röda linserna i.
-och efter ytterligare 5 minuter ska kikärtor, bönor och majs värmas upp.

Smaka av med salt, peppar och basilika.

Är mycket mättande och minst 6 porttioner.

OzzyochJag
2/21/09, 8:16 PM
#8

FALAFEL

3 dl kokta kikärtor
1 st gul lök
3 st vitlöksklyftor
1/2 tsk koriander
1/2 tsk kummin
5 st svartpepparkorn
en gnutta cayenpeppar
salt
1/2 del vetemjöl
olja

-mixa kikärtor, lök och vitlök
-blanda ihop kryddorna och stöt dom i en mortel
-arbeta ner dom tillsammans med vetemjölet i kikärtsblandningen
-forma små runda biffar och stek i olja på låg temperatur så att de håller ihop.
-servera med råkostsallad, ris och jag tycker det är gott med en tomatsås till. (mixa krossadtomat, lök, vitlök värm i kastrull med grönsaksbuljong och lite basilika)

OzzyochJag
2/21/09, 8:20 PM
#9

LINSBURGARE
2 dl gröna linser
3 msk vetemjöl
1 st röd paprika
1 msk färsk finhackad persilja
2 msk allkrydda (ej piffi-för salt)
1 st liten gul lök
1,5 msk potatismjöl (kan behövas mer)

-Koka linserna enligt förpackningen
-Jag kör alla grönsakerna i mixer, mitt recept säger bara linserna
(linser, paprika, lök och persiljan)
-Blanda i mjölsorterna och kryddan
-forma till tunna burgare och stek kort tid på svag värme

Maja
2/21/09, 8:28 PM
#10

Underbart! Tack så hemskt mycket för allt! :D :D

elyse
2/22/09, 12:59 AM
#11

Frysta grönsaker kan du köpa på ICA, av märket Euroshopper. Du får 2 kg gröna bönor eller broccoli för 15:-.

SergeantHanna
2/22/09, 1:54 AM
#12

Fullkornsprodukter är ju tyvärr lite dyrare, men jag måste faktiskt säga att jag tycker att det lönar sig om man satsar någon extra krona och köper sig fullkornspasta, råris, och andra fullkornsprodukter. Bra för både magen och plånboken!

Man blir mätt på en mindre portion, och man håller sig mätt längre. Och det förskräckliga godissuget som attackerar på kvällen, det håller sig borta lite längre.

Knäckebröd, det är kanon att äta en skiva till maten.
Det är min största bov i livet kan jag säga, sötsuget. Man äter mat, och sen går man ändå och småäter så att det blir stora hål i skafferiet efteråt Oskyldig

Gardens
7/21/09, 9:12 PM
#13

3ägg+1dl matlagningsgrädde+stekt bacon i tärningar= ungspannkaka! in i ugnen 15minuter på 225grader,klart!

Annons:
Mitralis
7/22/09, 12:44 PM
#14

Fläskfilé säljs ibland för en billig penning. Ibland är filén billigare än köttfärs har jag sett. Brukar köpa på mej några stycken dåGlad

Om man tänker på det så kostar en hamburgermeny ofta runt 63 kr och kilopriset på filén kan ofta ligga mellan 59-73kr. Ett kilo filé mättar fler personer än en hamburgermenyTungan ute

Kycklingfilé kan man ofta hitta ganska billigt, och det går att göra mycket med den också.

Ibland så kan man hitta billiga Chinese Sweet & Sour 500g som man kan blanda kycklingen eller fläskfilén med.



[Hukanson]
10/5/09, 8:43 PM
#15

Det finns en liten oansenlig påse som det står pannkaksmix på och den går att kombinera med mycket .

Morötter är mycket bra i ärtsoppan.

Potatis är god och nyttig mat - det går att överleva på enbart potatis säger de lärde . Potatismos är snabbvarianten .

Iram
10/7/09, 5:57 PM
#16

Håller med om att grönsaker är dyra, men om man försöker äta dem "efter säsong" blir det lite billigare. Något som alltid är prisvärt är vitkål och morötter, som är perfekt att riva och göra råkost av. Håller sig några dagar i kylen också så man kan göra mycket på en gång.

Grovriv eller strimla en stor hög vitkål och en liten mindre mängd morötter. Strimla ev en liten purjolök. Häll över en lag av 0,5 dl olivolja, 0,5 dl äppelcidervinäger, salt, peppar och ev italiensk salladskrydda efter smak. Jättegod råkostsallad, passar till allt!

Elshira
10/17/09, 8:57 AM
#17

Jag är en sådan som inte orkar göra en sallad till maten utan jag gör lite som du pasta/potatis + något. Men jag har alltid t.ex morötter, äpplen eller andra frukter och grönsaker efter penningen i kylen. Istället för att äta det till maten tar jag dem som mellanmål istället. Betydligt godare att "knapra" på en morot än att äta den riven till maten som jag då hellre äter lite "onyttigare"=)

Ett annat tipps då jag själv hatar vanlig kokt potatis i.af är att tärna potatisen i små bitar och koka och sedan göra hemmagjort potatismos. Eller så kokar jag kanske 6-8 potatisar åt gången och har några kalla i kylen hela tiden, för kokt stekt potatis som får en lätt krispig yta med mycket vitpeppar är smaskens! Lite variation till potatisen i.af!

Något som jag brukar äta som "mellanmål" (ja jag tar i och för sig en halv knäckebröds rondell i taget, men det behöver ju inte alla göra… xD) är normalgräddat knäckebröd (billigt) och ha på leverpastej (jag har bredbar för enkelhetens skull men annan kan man ju köpa billigare) sedan så har jag typ coop-x-tras inlagda gurka på det.

Jag brukar ha på ett lagom lager med leverpastej, men gurkan (som i.af jag tycer om) har jag på så många som möjligt. Ett nästan tätt lager med gurka ovanpå alltså. Det mättar bra, är nyttigt och gurkan gör det hela väldigt saftigt!

Hakuna matata!

[Hukanson]
10/17/09, 11:00 AM
#18

Är det typiskt för det moderna högskolesverige att vi högre värdesätter det snabba goda mellanmålet då vi äter det vi verkligen vill medans den riktiga traditionella måltiden bara är jobbig och en svår belastning ?

Varför blev det så ? Vårt svenska kök som har så mycket sunda kostvanor och bygger på en bra blandning av grönsaker, rotsaker , sädsaker och animaliska produkter . Hur ska vi åter göra det roligt att laga svensk mat ? Upplever vi en svensk matdepression ?

Kanske skulle Tina Nordström bli professor nånstans och ta med sig sina kollegor in i snabbmatskulturen .

Tina-A
10/17/09, 12:02 PM
#19

#18: i #0's fall och i många andras fall handlar det om pengar. Jag har själv inte råd att spendera mer än ca 150-200kr på mat i veckan. En burk ravioli här kostar 10:-, blodpudding också 10:- .. Det är så man får göra om man vill ha råd att betala hyran.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Hukanson]
10/17/09, 1:32 PM
#20

Förstår det mycket väl . Visst måste man komma dit att man börjar uppskatta råvarorna i köket och inse att det gå att göra så mycket med enkla medel . Kål och morötter blir med pasta och svamp en delikatess som man njuter av . Fyll pannkakor med spenat och du har en delikatess ! Det är detta jag menar .

Annons:
Fagerljung
10/20/09, 1:39 PM
#21

Creme fraische + spenat + vitlök +salt och peppar blir en god pastasås när den är uppvärmd.

Hawknestgrove
10/23/09, 2:38 AM
#22

OCh en investering för livet är en potatispress! Du behöver inte enbart köpa mjölig potatis ,all potatis blir festlig om man pressar den! Fort går det också! Du skalar potaisen och skär den i små bitar, då kokar den på ca 5 minuter och sen prassar den… Supergott! Blir det något över, så kan du antingen ha det i brödbaket, eller göra potatisplättar av det. Eller, faktiskt…. värma upp igen i micron

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Saga85
12/3/09, 12:58 PM
#23

Kålrot och färska rödbetor är också något som är billigt (jag brukar betala ca 3 kr/kg), och riktigt gott. Bara att skala, skära i bitar och slänga in i ugnen tillsammans med morötter och/eller potatis.

Musiken
12/3/09, 6:53 PM
#24

Du kan gora "kottfarssas" pa tonfisk ocksa :)

en burk krossade tomater
en burk tonfisk
champinjoner/paprika/lok/annan gronsak
vitlok
rivna morotter om du vill

:)

Sen kan man gora fyllda paprikor. Blanda t.ex. tonfisk, fetaost, vitlok, lite balsamvinager och lite rodlok, fyll en paprika, vira in i folie och in i ugnen tills paprikan borjat se lite svart ut i kanterna :)

siberlina
12/5/09, 10:59 PM
#25

om man har dålig ekonomi ,så är det viktigt att man endå tänker på vad man äter, och fisk och grönsaker kan vara ganska billigt.

strömming är billigt och nyttigt, och broccoli är jätte nyttigt, prova att steka broccolin i lite smör , det är jätte gott, det var en tv4 kock som tipsade om det,,,man måste va rädd om sig,,,,och det är man om man äter nyttiga saker

[Hukanson]
12/6/09, 12:10 AM
#26

Jag upplever att jag blir mycket mättare och mer tillfredsställd om jag river ned kålrötter , morötter , salladskål i maten . Det blir en mer gedigen måltid med massor av göttiga fibrer .

siberlina
12/6/09, 12:44 PM
#27

hukason,ja kålröttet morötter är jätte nyttigt, bra mat behöver ej vara svin dyrt..

Annons:
Maria
12/6/09, 1:55 PM
#28

#26,27 Jag brukar riva morötter i köttfärssås bl.a och då behöver man bara hälften så mycket färs. Saftigt och gott blir det också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Peachtrees
12/6/09, 3:28 PM
#29

#26 jag gör precis samma sak, har alltid i rivna morötter i min sallad för det ger en bättre mättnadskänsla.

Bra och billig mat är ju som några nämnt, rotfrukter och det är bara att hitta på lite olika saker :) Jag gör oftast kikärtsbiffar, det är billigt och kikärtor är tacksamt att frysa in. Om man inte vill köpa på burk är det lätt att göra i ordning dem själv och sedan frysa in.

Maria
12/6/09, 6:31 PM
#30

#29 Ett bra sätt att variera kikärtsbiffar på är att ta hälften kidneybönor eller svarta bönor. Det blir lite färg på biffarna och god smak.

Godast är ju hemmakokta bönor…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Peachtrees
12/6/09, 6:40 PM
#31

#30 Ja, det är mycket godare att koka upp själv, men ibland är burkarna en snabb lösning :D
Ska prova med lite kidneybönor :)

Upp till toppen
Annons: