Annons:
Etiketter18-dåliga-erfarenheter-arbetsförmedling-socialenartiklar
Läst 4770 ggr
Alexej
2/21/09, 2:45 PM

När jag blev avstängt från a-kassan!

Det är nu rätt många år sedan men jag är fortfarande förbannat!

Jag hade blivit arbetslös och fick pengar från a-kassan. Mina barn var små då och jag var ensamstående. Jag fick hela tiden ganska många arbetserbjudande hemskickade till mig där jag skulle söka jobb. Städerska hos polisen, arbete på nattöppen bensinmack, det fanns allt möjligt:)

Och många jobb som undersköterska (då hade jag inte fått min svensk legitimation som sjuksköterska än).

Innom en vecka fick jag 2 jobberbjudande som undersköterska i en grannkommun, samma text, samma ställe men med 2 olika diarienummer. Jag skickade bara in min ansökan på den ena erbjudande och tänkte att de borde se min ansökan och göra den gällande också för den andra diarienummer.

Efter nån vecka fick jag brev från arbetsförmedlingen att de hade gjort en kontroll och det hade visat sig att jag inte hade skickat en ansökan till det stället och att jag nu blev avstängt från a-kassan i 3 månader!!!

Jag var förtvivlad och förbannat. Gick till min handledare och försökte förklara. Hittills hade jag sökt på allt de hade skickat till mig. Men nej, inga pengar!

Ringde till socialen och fick en tid där. De ville ha en massa papper och kontoutdrag och sedan skulle de fundera. Men sa samtidigt att jag nog inte skulle få pengar för jag hade själv satt mig i situationen…

3 månader inga pengar!!! Omöjligt. Hyran, mat, 2 barn. Ringde till vårdcentralen och fick läkartid. Sjukskrivning pga depressioner. Nu fick jag åtminstone sjukbidrag. och så fortsatte det. Sjukskrivning efter sjukskrivning. Ibland längre, ibland kortare tid. Men jag hade åtminstone pengar.

Ingen kunde svara om spärren fortfarande gällde om jag slutade med sjukskrivningen och när den kanske inte var giltig längre.

Nu tillhörde jag gruppen långtidssjukskrivna. Under tiden hade har verkligen blivit sjuk. En hepatitisbehandling resulterade i chronisk värk som blev fibromyalgi. Nu är jag verkligen arbetsoförmögen och blev så småningom förtidspensionär.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

  • Redigerat 8/28/22, 12:09 PM av Niklas
Annons:
Alexej
2/21/09, 2:56 PM
#1

Arbetsförmedlingen ändrade sina regler sedan. Nu gäller avstängningen bara i en månad, som jag vet

Kopiera in ett inlägg om vad som hände en kompis på samma arbetsförmedling.

Jag hade en kompis. Ensamstående mamma med 2 barn och den ena med svåra astmaattacker. Hon var kokerska och skulle jobba ute på vischan med knappt några bussförbindelser. Hon hade intyg från läkaren att det var viktigt att hon kundes nå snabbt om det var något med dottern. Och hon var inte den som inte ville jobba bara mer i närheten och hon hade tagit många andra jobb innan.

Det hela slutade med att hon blev avstängt från a-kassan i 3 månader och kunde inte betala hyran. Blev vräkt. Hittade inget nytt pga betalningsanmärkningar. Och socialen gjorde ingenting.

Flyttade till Göteborg och gick under. Började med amfetamin, förlorade sina barn och den nya lägenheten så klart. Tror inte att hon lever längre.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gullan402
2/21/09, 3:24 PM
#2

Har blivit avstängd från A-kassan en gång. Men det var för länge sen det också. Hade ungdomspraktik på ett sjukhum vilket också resulterade i timvik. Fattades det personal så fick jag "ledigt" från praktiken och jobbade istället. Hade också timvik på det närbelägna ålderdomshemmet. En fredag em ringde chefen från åldersomshemmet och ville att jag skulle jobba hela helgen med start fredag em. Det var bara det att jag redan skulle jobba samma tider på sjukhemmet, vilket jag förklarade för henne och trodde att det var ok. Ett tag senare fick jag ett brev från facket+ a-kassa att jag var avstängd. Ringde dit och frågade varför? Det är din AF som stängt av dig, du får ta diskussionen där. Ringde dit och frågade och fick till svar att jag nekat jobb på ålderdomshemmet. Jamen, jag skulle ju vara vikarie på sjukhemmet samma tider och jag kan inte dela på mig…
Efter många turer hit och dit och överklagande så fick jag till slut rätt med hjälp av min chef på sjukhemmet.

Nu har jag gått ur facket + a-kassan p g a deras idiotiska regler ang. barnomsorg. Det är inte mitt fel att kommunen inte kan ställa upp med barnomsorg på oregelbunden arbetstid. Inte heller mitt fel att jag inte är flyttbar. Jag FÅR inte sälja huset hursomhelst och med den nästan obefintliga omsättnig på husförsäljning här så skulle jag stå med ett hus+ uppvärmning om jag skulle flytta till annan ort. Förresten får jag nog inget hyreskontrakt heller eftersom skulder finns hos fogden. Med alla nya regler så får jag inte heller tacka nej till ett delstidsvik för då ryker stämplingen om jag fattat det rätt. Sen känner jag att avgiften / månad är alldeles för hög.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Mrjag
7/17/12, 6:04 PM
#3

A-kassan är tuff. Jag fattar inte varför de ska vara så otrevliga. Det är inga vänliga mail/meddelanden man får från dem. Samma sak om man ringer dit. Ersättningarna o avgifterna är löjliga.

Upp till toppen
Annons: