Annons:
Etikett25-skuldsanering
Läst 6837 ggr
Marinas Mix
12/30/11, 11:08 PM

FV och skuldsanering

Har en FV som skött mina pengar i sex år. Nu först har FV ansökt om skuldsanering åt mig(skulderna är gamla, från början av 90-talet och stora)

Vad jag inte fattar är att FV säger att jag kommer att få det mycket sämre ställt om jag får en skuldsanering. FV bara vet det trots att FV medger att h*n aldrig sökt skuldsanering åt någon förut.

Jag har däremot pratat med en skuldsanerare på kronofogden och enligt denne handläggare så får man mera över om man går in i en skuldsanering.

Vidare befodrar infon till FV;n men med magert resultat. FV och flera andra personer i min närhet håller stenhårt på att jag får det sämre om skuldsaneringen träder i kraft

Skulle vara intressant att höra era synpunkter om detta.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
martdat
1/3/12, 12:39 PM
#1

beror ju helt på hur din ekonomi ser ut i dag, jag är inte superinsatt heller, men har du skuldsaneing beviljad så får du ju behålla ett visst belopp att leva på, och om du i dag avbetalar mera själv än vad du kommer att göra i en skuldsaering så blir det ju bättre,

om du däremot inte betalar av i dag och har inkomst över mini beloppet du kommer att få behålla efter att de dragit så får du ju det sämre., så det beror ju på hur det ser ut i dag,

men i längden tjänar du ju på att vara skuldfri, . vad är en FV föresten???

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Marinas Mix
1/3/12, 2:27 PM
#2

Förvaltare. Jo jag har en utmätning på min inkomst, så jag lever redan på existensminimum

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[ElisabethYL]
1/4/12, 6:20 PM
#3

Rent spontant så kan det nog bara bli bättre då, för då får du iaf ett datum som du är skuldfri och som du kan se fram emot…

[Moa-]
1/8/12, 12:16 AM
#4

Skuldsanering innebär att du lever på (högst) existensminimum under (oftast) fem år och därefter är skuldfri då samtliga skulder skrivits av. Så under de fem åren har du ingen möjlighet att förbättra din situation (t.ex. genom att tjäna mera pengar), därav kanske din förvaltare anser att situationen försämras…

Kraven för att beviljas skuldsanering är följande;

"Du kan få skuldsanering om

  • du är så svårt skuldsatt att du inte på något sätt kommer att kunna betala dina skulder på många år (s.k. kvalificerad insolvens).
  • det är skäligt med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden.
  • Normalt krävs att du är folkbokförd i Sverige.
  • Du får inte ha pågående näringsförbud.
  • Du kan i princip bara få skuldsanering en gång.
  • Du som driver enskild firma kan få skuldsanering, men endast om ekonomin i företaget är enkel att utreda."

Källa

Marinas Mix
1/8/12, 7:47 AM
#5

Jag känner till alla fakta och har ju själv pratat med både konsumentrådgivaren och en skuldsanerare hos kronofogden, och båda dem säger samma sak att med deras uträkningar får jag mera över i månaden, än vad jag har nu. Det är bara den lilla saken att FV inte lyssnar på de fakta jag lägger fram.

Eftersom jag redan lever på existensminimum, så finns där ju inget mer att ta, förutom utmätningssumman då förståss.

Jag vet att det ju blir bättre eftersom skulderna "fryses" från den dag jag får skuldsanering.

Fortsätter jag som nu med utmätningen händer ju bara det att skulderna ökar, med räntorna som blir ränta på ränta på ränta.

Den stora frågan är hur får jag min FV att inse att jag har rätt? Det är ju bara så att h*n inte vill lyssna på någon och att h*n har rätt trots att h*n aldrig gjort något sådant här förut och inte har fått höra direkt från en konsumentrådgivare eller annan person hur det verkligen är.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Moa-]
1/8/12, 11:43 AM
#6

Goldenbeadcat; lever du på existenstensminimun så kommer du att fortsätta leva på existensminimum. Det blir alltså ingen skillnad på din faktiska levnadsnivå under dessa år. Skillnaden uppkommer ju när du blir skuldfri efter att ha genomgått skuldsaneringen.

Enda skillnaden i levnadsstandard under dessa år vore om du i dagsläget avbetalar så mycket att du idag lever på mindre än existensminimum.

"Eftersom jag redan lever på existensminimum, så finns där ju inget mer att ta, förutom utmätningssumman då förståss." Hur menar du med detta?

"Jag vet att det ju blir bättre eftersom skulderna "fryses" från den dag jag får skuldsanering." Detta påverkar ju inte din ekonomi under de fem åren, utan endast situationen efter skuldsaneringen. (Skulderna skrivs av istället för att byggas på.)

Annons:
Symfoni
3/17/12, 10:12 PM
#7

Goldenbeadcat

Visst är det tajt och man får avstå från mycket under de 5 år skuldsaneringen pågår, men det är det värt. Jag känner mig inte lika deprimerad längre, eftersom jag ser ett slut och slipper stressen som inkassobreven orsakade.

Lycka till!

redigerat av mig själv

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

[ElisabethYL]
3/18/12, 3:11 PM
#8

#7 Alltid skönt när man kan se ett slut på det… Flört

Symfoni
3/19/12, 12:30 PM
#9

#8 Ja, att veta att skulderna minskar, istället för att räntorna får skulden att ständigt ökar är en trygg vetskap. Även om man måste leva på existensminimun under tiden och därefter är spärrad i ytterligare 3 år, så blir ens ekonomiska situation mindre stressande.

Sen kan man även se det som 'inget ont som inte har något gott med sig'. Man kan inte handla på avbetalning under den här tiden och förhoppningsvis ska vanan man fått under dessa år sitta i, så man fortsätter att spara ihop till det man vill köpa och inte börjar handla på avbetalning Glad

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

[stblues35]
5/25/12, 1:40 AM
#10

Är lite skillnad också på existensminimum och existensminimum..kf har lite högre existensmunimum än vad soc har.(om jag kommer ihåg rätt)

#9 Men vad menar du med spärrad ytterligare 3 år? När du har haft skuldsanering 5 år så är du fri från prickarna också..dom försvinner efter att du betalt klart.

Symfoni
5/26/12, 11:19 AM
#11

#10 Jo, man är fri från prickarna, men ligger kvar i tre år efter fullbordad skuldsanering. Samma som om du haft en betalningsanmärkning, så finns du kvar i 3 år efter att du betalt skulden.

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

[stblues35]
5/27/12, 9:03 PM
#12

#11 Nejnej..du ligger inte kvar någonstans..menar du verkligen att man ska ligga kvar i 8 år??

[ElisabethYL]
5/27/12, 9:06 PM
#13

Vet att det har diskutterats att slopa de 3 åren, men vet inte hur det gick…

Annons:
[Moa-]
5/27/12, 9:24 PM
#14

"Blir det någon betalningsanmärkning vid en skuldsanering och hur länge finns den i så fall kvar?

Beslutet att inleda skuldsanering registreras hos de företag som lämnar kreditupplysningar till allmänheten. Uppgifter om skuldsanering gallras ur kreditupplysningsföretagens register senast fem år efter den dag då skuldsanering beviljades. Om betalningsplanen löper under längre tid sker gallringen senast den dag då planen löpt ut." Kronofogdemyndighetens hemsida

"Vad händer när skuldsaneringen avslutas?

När skuldsaneringen avslutas avskrivs de skulder som är kvar. Kreditupplysningsföretagen ska också ta bort anmärkningen för skuldsaneringen." Kronofogdemyndighetens hemsida

"Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

Kreditupplysningsföretagen har vanligtvis kvar uppgifter på en privatperson i tre år efter den dag anmärkningen registrerades. För juridiska personer (företag) får uppgifterna finnas kvar i fem år. När en ansökan om betalningsföreläggande registreras mot en juridisk person finns den uppgiften kvar i längst två år efter utgången av det år då ansökningen gjordes.

Uppgifter om skuldsanering ska försvinna fem år efter den dag den tillkom. Om betalningsplanen är längre än fem år försvinner uppgiften den dag betalningsplanen tar slut." Kronofogdemyndighetens hemsida

Betalningsanmärkningarna som du beviljats skuldsanering för försvinner med andra ord den dagen du avslutar betalningsplanen.

[stblues35]
5/28/12, 10:37 AM
#15

#14 Det var det jag hade för mig också..lät lite konstigt om man ska ha kvar anmärkningen 3 år efter..

[Moa-]
5/28/12, 10:49 AM
#16

stblues35; ja, håller med om det, utan grunden i beräkningarna är tillkomstdatum för anmärkningarna, ej datum för slutlig reglering.

Symfoni
5/28/12, 10:28 PM
#17

Den ändringen måste isf. kommit efter att jag fick skuldsanering beviljad. För jag fick info av Kf, att när skuldsaneringen var avslutad, så fanns man kvar i registret i 3 år.

Uppgifterna om skulderna tas bort, men notering om att man haft ligger kvar i 3 år. Vilket innebär att du ofta måste ha borgensman under dessa 3 år, även om inkomsten är tillräcklig hög. Samma sak om man har betalningsanmärkningar och dessa slutbetalas, så finns man kvar.

Ska slå en signal till Kf imorgon, för är det ändrat så förenklas ju livet efter avslutad sanering betydligt.

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

[Moa-]
5/28/12, 10:34 PM
#18

Symfoni; skall du lita på reglerna som finns på kronofogdens hemsida så är det numera datumet för tillkomst och beslut som de utgår ifrån… Texten ovan är direkta citat så det bör vara trovärdig fakta.

Symfoni
5/29/12, 10:38 AM
#19

#18 Jag vet att texten är ett direkt citat, men den stämmer inte med den information jag fått muntligt från Kf. Därför föredrar jag att kolla upp Flört Vilket jag har gjort och det stämmer att allt försvinner 5 år, även informationen om att man haft sanering under de senaste 3 åren.

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

[Moa-]
5/29/12, 1:43 PM
#20

Symfoni; alltid bra att kontrollera, dock brukar skriftlig information alltid vara mer trovärdig än muntlig.

"Vilket jag har gjort och det stämmer att allt försvinner 5 år, även informationen om att man haft sanering under de senaste 3 åren." Jag förstår inte riktigt meningen, du har missat något ord, skuldsaneringen gör att du lever på existensminimum under 5 år, ej 3 år, vet inte vart de 3 åren kommer ifrån? Eller har du bytt plats på siffrorna? "...allt försvinner 5 år" åsyftar du med detta att all information försvinner fem år efter beslut om skuldsanering (eller senast den sista dagen på betalningsplanen)?

Annons:
Marinas Mix
5/29/12, 2:57 PM
#21

Förstår inte heller den formuleringen, var kommer de där 3 åren in?

Som jag förstår det hela blir alla resterande skulder avskrivna på dagen fem år efter att beslutet om saneringen fattades.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Moa-]
5/29/12, 3:06 PM
#22

Goldenbeadcat; ja, om inga förändringar i betalningsplanen utförts som påverkar tiden för betalningsplanen, så stämmer det precis så som du säger. Sedan är det ditt betalningsansvar för skulderna som avskrivs efter beslutet om skuldsanering, ej skulden i sig, så eventuella borgensmän friskrivs ej från sitt betalningsansvar genom gäldenärens skuldsanering.

Marinas Mix
5/29/12, 3:21 PM
#23

Vi har fått det första förslaget om hur MIN skuldsanering ska se ut, men det är ju inte säkert än att det går igenom.

Fodringsägarna kan väl protestera mot det om de tycker att de inte får tillräckligt med pengar?

Tror ju knappast att det blir några förändringar i min inkomstsituation, som kan innebära att de måste ändra planen.

Någon här som vet hur lång tid det kan ta från att det förslaget skickats ut till beslutet fattats?

Litar inte riktigt på att FV har fattat saker och ting rätt, men så blir det väl när en person får höra saker och sedan tolkar dem, som h*n vill och sedan vidarebefodrar dem.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Moa-]
5/29/12, 3:33 PM
#24

Goldenbeadcat; ja, de kan överklaga till domstol om de anser att beslutet är felaktigt. Från det att Kronofogden fattat ett beslut finns 3 veckor tillgängliga för överklagan innan beslutet vunnit laga kraft.

"Innan Kronofogden fattar beslut om skuldsanering får alla fordringsägare möjlighet att yttra sig över förslaget till skuldsanering och kan därmed godkänna det eller säga nej. Det är viktigt att motivera ett nej så att Kronofogden kan pröva invändningen. Kronofogden beslutar därefter om gäldenären uppfyller kraven, och om han/hon ska beviljas skuldsanering.

Om Kronofogden inte anser att gäldenären uppfyller kraven för skuldsanering får han/hon ett avslagsbeslut. Då fortsätter skulderna att existera som vanligt.

Beslut av Kronofogden kan överklagas i domstol.

Det går att ansöka om skuldsanering flera gånger men det går i princip bara att få skuldsanering beviljad en gång." Kronofogdens hemsida

[stblues35]
5/29/12, 10:40 PM
#25

#22 Njae betalningsansvaret ligger ju fortfarande på den som fått skuldsanering om än inte i samma omfattning.Eller missuppfattar jag dig nu??

[Moa-]
5/30/12, 7:49 AM
#26

stblues35; om du beviljas skuldsanering och har ett lån som tecknats med en borgensman, vid avslutad betalningsplan avskrivs ditt betalningsansvar för skulden. Din borgensman är fortfarande skyldig att vidhålla sitt betalningsansvar som borgensman och tar då din position som gäldenär gentemot borgenären… Skulden försvinner i detta fall ej, utan du som ursprunglig gäldenär befrias från ditt betalningsansvar.

Förstår du hur jag menar?

[stblues35]
5/30/12, 10:43 AM
#27

Ahh ok..då är jag med:)

Annons:
Symfoni
5/31/12, 9:00 AM
#28

#20 Har jag en information som inte stämmer med den skriftliga, så kollar jag. Av erfarenhet vet jag att det som står på myndigheternas hemsidor, inte alltid tolkas likadant av myndigheten, som av allmänheten.

#21 Tidigare fanns man kvar 3 år efter att man slutbetalt en skuld och kunde under den tiden inte göra avbetalningsköp och liknande

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

elisbe.oberg@gmail.com
6/26/12, 6:37 PM
#29

Hej.Vill bara dementera er angående skulsanering.Att jag blev beviljad så är det bästa dagen i mitt liv. Att slippa ligga sömnlös på natten o oroas över räkningar etc Ni ska veta att kronofogden är meer mänsklig o human än sociala instanser. De ser inte ner på en. Och det bästa är ju att jag är skuldfri 2014. Härligt

Upp till toppen
Annons: