Annons:
Etikett03-onödiga-utgifter
Läst 4456 ggr
Ria74
2/12/15, 2:06 PM

Vad är egentligen en onödig utgift?

Ofta tänker man sig att när man handlar så är den där tidningen eller chokladkakan en onödig utgift, men vad anser ni är en onödig utgift?

Hur kan man minimera onödiga utgifter?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
2/12/15, 2:07 PM
#1

Jag tänker såhär att en onödig utgift är något jag egentligen inte behöver, men köper ändå. Eller att det är något jag betalar för mycket för, som finns i billigare format t.ex ett mobilabonnemang eller elen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2/12/15, 6:28 PM
#2

Jag tänker som dig. Lyxkonsumtion kallar jag det. Sådant jag klarar mig utan men köper ändå.

[JeanetteK]
2/12/15, 9:02 PM
#3

Jag håller med. Sen är det alla "bra erbjudanden"…. faller ofta för sånt.

Fridaaaa
2/12/15, 9:10 PM
#4

Onödig utgift kan man nog bara gå efter sig själv vad man anser är onödigt eller inte. Men för mig personligen är det inköp av saker som jag egentligen inte behöver just då. Dessvärre duktig på det i perioder :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Krus_grus
2/13/15, 12:22 PM
#5

För mig är det sådant man inte behöver just då som den där extra tröjan, godiset eller tidningen.

fruktgumman
2/13/15, 1:18 PM
#6

Att köpa nya saker innan de gamla lagt av är onödig utgift för mig. T.ex köper vi ingen platt-TV så länge vår gamla tjock-tv funkar bra.

Annons:
martdat
2/13/15, 3:27 PM
#7

att köpa dricka i flaska elr tetra när det finns vatten gratis hemma.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[TanatosNyx]
2/13/15, 8:46 PM
#8

Håller med er som skrivit redan, det är ju en personlig avvägning helt klart. 

För mig är det att köpa bara för att man "ska ha" eller liknande, då är det onödigt. Lite snask nån gång eller att unna sig något ibland kan ju vara viktigt det med, men den här sabla överkonsumtionen och "slit och släng", där går min gräns.

ElisabethB
2/13/15, 8:57 PM
#9

Onödig utgift för mig är när man köper någonting som inte behövs..
För egen del har jag valt att ha köpstopp med undantag av grejer som går sönder och därmed behöver bytas ut. (Har t.ex. haft samma tv i 16-17 år nu)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Daisy-Moa-Elsa]
2/13/15, 9:41 PM
#10

Oavsett sak/ pryl anser jag en onödig utgift är de konsumtionsvaror som köps på avbetalning. Spar ihop istället och betala direkt och slipp alla omkostnader

Fridaaaa
2/13/15, 9:42 PM
#11

#10 Där håller jag med! Jag sparar med alltid och betalar direkt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
2/14/15, 10:45 AM
#12

#10 Jag håller också med dig! Det är en farlig fälla att hamna i. Och det är mycket tråkigt att sitta och betala något en lång tid efter inköp. Mycket bra inlägg i denna debatt!

Blanksteg
8/3/15, 7:41 PM
#13

Håller med #1 .

Mina onödiga utgifter just nu är gymkort och perioder av alltför mycket godis. Det är väl i mataffären som jag slösar mest pengar, vilket är lite ironiskt med tanke på att jag inte ens gillar mat särskilt mycket. Har åtminstone undvikit halvfabrikat i minst ett halvår nu, med enstaka undantag.

Annons:
Record
8/3/15, 11:19 PM
#14

Att vara mätt när man går och handlar mat är det viktigaste tror ja, och givetvis en fusklapp vad man tänkt köpa. Att bara köpa livsmedel utan tillsatser tjänar man bäst på, då kan jag unna mig en god Chokoladkaka dessutom, som bonus.

Blanksteg
8/3/15, 11:35 PM
#15

#14 Ja, det är ett bra tips! :) Oftast handlar jag dock mat när jag är på väg hem från någonting, och har inte alltid kunnat få i mig något att äta innan då.

När man är sugen på något onyttigt kan man ju även alltid kolla in innehållsförteckningen… Där står det ju en massa onödigt :P Borde åtminstone ha en avskräckande effekt… fast tyvärr har det oftast inte det….

TjockaBerta
8/4/15, 1:06 PM
#16

Onödig utgift är för mig att köpa något som inte kommer till användning. Frukt man inte äter upp, mat som inte tillagas eller kläder man inte behöver eller väl använder när man köpt dem. Allt som blir liggande.

>>>Malum domesticum<<<

kallepudas
8/4/15, 4:44 PM
#17

För mig är onödiga utgifter saker som man inte planerat att köpa

Som ett exempel om jag behöver gå till affären & handla mjölk så handlar jag endast mjölk om sedan hela affären kryllar av bra erbjudanden struntar jag i för det är ju bara ett lockrop på att man ska köpa och affären vill att vi ska handla för det är ju butikernas inkomstkälla.

Blanksteg
8/4/15, 10:31 PM
#18

#17 Ja, det där är "farligt"! När man köper en grej bara för att det är rabatt på det och tror att man på så sätt sparar pengar. Då får man ju fundera på om man skulle ha köpt det även om det inte var rabatt.

Record
8/4/15, 11:09 PM
#19

Ett av de farligaste trix är affärernas "Pluskundsregistrering" där du visserligen får rabatt på de varor du köpt tidigare, men däremellan smyger det sig in onödiga erbjudande som vi tror är rabatterade. Och vi köper !

Kerstinfalk
8/10/15, 4:15 PM
#20

Jag tycker att förseningsavgifter på obetalda räkningar är riktigt onödigt.

Sedan tycker jag att fakturaavgifter är onödigt. Speciellt fakturorna man kan få via epost och ändå betala 50 kr för.

Annons:
Nikklador
2/8/16, 1:27 PM
#21

Ja sådant jag klarar mig utan men ändå köper dock anser jag inte att en chokladkaka eller tidning eller liknande någon gång ibland är onödigt utan kan vara livskvalitet skulle det ske flera ggr i vecka ja då är det enligt mig definitivt onödigt 😛

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

skruttelutt
2/8/16, 2:45 PM
#22

Allt man verkligen inte behöver är onödigt. Tex godis, kläder, inredningssaker, fler tv-kanaler mm som man egentligen inte hade tänkt att köpa, men köper ändå. Man kan ju unna sig det ibland, men kanske inte för ofta.

lordgortor
3/18/17, 12:51 AM
#23

Alldeles, onödiga utgifter är sådana som resor, shopping, snabbmat, smartphones med tillhörande dyra abonnemang, krogbesök, diverse festivaler och hobbyprylar.

millan21
3/18/17, 10:26 AM
#24

Att gå till frissan och betala flera hundralappar per besök är en onödig utgift när man kan ta en sax och kapa av sig håret själv gratis.

Fridaaaa
3/18/17, 10:28 AM
#25

#24 Jag går till min mamma hehe skulle så hemskt ut om jag gjorde det själv :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

millan21
3/18/17, 10:32 AM
#26

#25 Ja sambon brukar få titta så det ser någorlunda rakt ut efter haha

Record
3/20/17, 10:32 AM
#27

Glöm inte att göra slut på dina gamla sedlar o mynt, innan de förfaller, det är en bra sparform. 👍

Annons:
millan21
3/20/17, 2:18 PM
#28

Ja idag var jag på Lidl och betalade med 52 enkronor. Men kassörskan blev ganska sur och undrade om det verkligen var nödvändigt att betala med alla mynten vid samma köp.

Upp till toppen
Annons: