Annons:
Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 12704 ggr
kallepudas
2015-05-30 16:16

Aktiemarknaden

Jag har sett många bra spartips här på miljonär iFokus men väldigt få trådar om jag ens hittat någon beskriver vad man ska göra med pengarna man sparar så här kommer en tråd som beskriver vad man kan göra för pengarna man sparar in på sina spartips. 

Man kan ju helt enkelt starta sig ett aktie & fondkonto hos nordnet eller avanza och sätta in sina pengar där som man sparat ihop. Nu tänker säkert många att "jag kan inget om aktier eller fonder" eller "tar inte det där en massa tid" eller att "det där kan jag inte så jag sparar pengar på ett vanligt sparkonto istället" .

Det är inte svårt eller krångligt utan egentligen väldigt lätt det största problemet för många är att ha pengarna som dom kan undvara & då pratar jag inte om att undvara dom tillfälligt utan att kunna vara utan dom en lång tid. Att köpa aktier ena dagen för att sälja dom nästa är rätt meningslöst om man nu inte är ordentligt insatt och har väldigt stora innehav. 

Kort & gott köpa och behålla aktier är en riktigt bra sparform och varje år ger aktierna utdelningar om man nu köpt bra bolag som ger utdelning och köper man då nya aktier för sina utdelningar så kommer utdelningarna bli fler & fler för varje år som går(om du köpt bra bolag).

Jag tar ett exempel:

Gå in på www.avanza.se & klicka på spara & placera och välj därefter Aktier då får man upp där det står bland annat "svenska aktier" och där finner vi 1. Hennes & mauritz b 2.Investor B 3.Ericsson B 4. Teliasonera osv.

Klicka på Investor B så får du fram en mängd information om detta bolag man ser lite kurvor hur aktiekursen gått. Scrollar man ner på denna sida så kommer det stå Utdelningar och där står det ordinarie utdelning 9,00kr det är dom 9kr du kommer få för varje aktie som du äger i investor. Så hade du i början på maj ägt 10 aktier så hade du fått 90kr i utdelning minus 30% skatt om man nu valt ett aktie & fondkonto som jag gjort.

Jag är långt ifrån någon expert men när jag köper aktier så vill jag ju givetvis betala så lite som möjligt för dom och det gäller ju andra grejer man köper också så att leta bästa köptillfället för en pryl eller något man vill är samma sak för en aktie för att inte krångla till det hela. 

Köper man & behåller sina aktier så kommer detta att bli en enorm tillgång  så småningom och det kommer vara en glädje att logga in på erat aktie & fondkonto där ni ser hur era personliga tillgångar växer månad för månad & år för år.

För att se vad en investering på 19 000kr  1988 hade varit värd idag gå in på denna länk som går till bolaget Investor Ab & knappa in 100 aktier och klicka på beräkna och ni kommer knappt att tro det är sant.

http://www.investorab.se/investerare-media/aktieagar-och-mediaservice/aktiekalkylator/

Börja spara & börja investera dom sparade slantarna och ni kommer med tiden få en enorm tillgång i eran ekonomi. 

Lycka till!

Annons:
NiklasTyreso
2015-05-30 17:56
#1

Hygglig pressention om aktiesparande. Jag saknar information om organisationen Aktiespararna och deras sju gyllene regler för aktiesparande som ökar chanserna att lyckas mycket. En viktig regel är att köpa flera olika aktier för att sprida riskerna. Sjunker en i värde kan man tjäna på de andra ändå. Trådskaparen har en i mitt tycke naiv tilltro till att börsen alltid stiger på lång sikt. Ibland är det väldigt lång sikt. Den som köpte aktier år 2000 när OMX 30 index stod i 1200 fick gick inte med vinst innan börsen bröt 1200 nivån år 2014. Den som köpte aktier innan kraschen 1929 gick i genomsnitt i vinst igen om de behöll aktierna till 1954. Det gjorde att en hel generation tappade tron på aktiesparande. Tidsperioden mellan 1963 till 1981 var också trist när börsen gick sidledes. Aktiesparande kan vara bra, men spara även i andra former med ex i ditt boende, sommarställe eller guld i ett bankfack.

kallepudas
2015-05-30 18:13
#2

#1 Nja så naiv är jag inte så jag tror att börsen alltid går upp för jag sitter & väntar på att den ska gå ner och en nedgång är ju just det man ser lite av sedan ett par veckor tillbaka och då sitter jag redo med köpknappen för jag köper inte aktier när dom står som högst i värde. Är ju rätt bra om dom som inte har aktier eller funderar på att börja kan gå in när priset på investeringar gått ner. 

Det händer ju att det lyser röda siffror på aktiekontot men det är ju bara att sitta still & vänta så vänder det hela därför skrev jag att man bör vara införstådd med att man kan vara utan pengarna.

Se det som den egna villan eller bostadsrätten man springer ju inte till mäklaren & säljer huset eller lägenheten bara för att priserna skulle sjunka så varför ska man sälja sina aktier när dom går ner med 50%. 

Om valet står mellan att amortera på eget bolån eller investera i aktier så är amorteringen på bolånet det bästa man kan göra.

Denna tråd är bara till för att få en del att se att det finns alternativ mot ett sparkonto hos någon storbank där man inte får ett öre för att dom får låna ens pengar.

kallepudas
2015-05-30 18:25
#3

#1 Givetvis borde jag nämnt aktiespararna  deras månadsmagasin och sedan en riktigt bra tidning som heter Dagens Industri där man kan snappa upp ett & annat.

[JeanetteK]
2015-05-31 15:53
#4

Helt rätt att man behöver tänka på hur man ska förvalta sina pengar! I vår familj är jag rädd för risker och skulle gärna lägga mina pengar i en skokartong under sängen 😎😂medan maken är mer riskvillig. Vi brukar mötas någonstans därimellan. 

Vi har en väldigt bra rådgivare på banken som vet om våra olika sätt att tänka och som brukar fixa till så det blir bra. Eftersom ränteläget är som det är idag är ju ett vanligt sparkonto inte särskilt förmånligt. Törs man inte ge sig ut själv på aktiemarknaden så finns det ju många nivåer däremellan och en hel del hjälp man kan få.

kallepudas
2015-05-31 19:39
#5

#4 Jo en hel del bra tips från vänner & arbetskamrater kan man allt få men bankernas rådgivare  då är nog din skokartong ett bättre alternativ🙂

Ju fler som litar på sina rådgivare på banken bidrar till detta:

Nordea årets resultat: 27 928 708 000:-

Seb årets resultat:14 771 000 000:-

Swedbank årets resultat : 12 901 000 000:-

Handelsbanken årets resultat: 14 295 000 000:-

Men detta är ju rätt tacksamt för dom som äger aktier i alla dessa banker för så länge som resultaten är så goda för bankerna så trillar det ju in aktieutdelningar på kontot om dom följer här:

Nordea:5,72kr Seb:4,75 Swedbank: 11,35kr Handelsbanken:4,17kr + 1,67kr

Humbugg
2015-06-02 02:28
#6

Jag håller med #1, börsen kommer inte alltid att stiga som trådskaparen påstår, man får aldrig glömma bort att börsen är ett spel, där man både vinner och förlorar.

Börsen handlar just om risktagande, ett sparkonto däremot erbjuder istället inget risktagande alls.

Det enda man egentligen kan vara säker på är att börsen alltid kommer gå upp och ner, men aldrig åt ett ständigt håll.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Annons:
kallepudas
2015-06-02 18:39
#7

#6 Var har jag påstått att börsen alltid stiger?    

Du kanske ska läsa inlägg #2  en gång till. 

BÖRSEN GÅR NER men den går även upp……..räntan det vill säga den utdelning man får för sina aktier =BÄST ATT TILLÄGGA( om man köpt bra bolag) som går med vinst så är det just denna ränta som kommer att stå för den stora värdeökningen på lång sikt inte själva AKTIEKURSEN för om det inte framgår så är det dagskurser som ständigt ändrar sig hela tiden på både gott & ont. 

Som jag skrev så säljer man ju inte sin bostad bara för att bostadspriserna skulle falla men det är faktiskt så att människor säljer av sina aktier om börsen faller(jag tackar för det) för då kan man handla på rea. 

Tar det igen "NEJ BÖRSEN GÅR INTE ALLTID UPP" och det framgår tydligt om man går in på länken som går till investors hemsida & knappar in lite siffror. Att se & begrunda och tolka och att räkna det får man stå för själv. 

Man ser tydligt just om man knappar in samma uppgifter som jag beskrev krisen på 90-talet och finanskrisen 2008 så ser man hur just investors aktie sjönk i värde men det som jag själv tyckte var bra var att man kunde se just dessa saker.

Humbugg
2015-06-07 19:25
#8

#7: Du får det att låta som att aktier är en säker form och ett solklart alternativ till vanligt sparande. Men det är det  inte och det kommer det aldrig att vara! Aktier är ett spel om pengar!

Du babblar om bra aktier (eller "bra bolag" som du kallar dem för) men du förklarar inte vad det är.

Du förklarar inte heller att man skattar för aktiernas vinster, att man betalar handelsavgifter för att köpa aktier, att man måste skatta för sitt aktieinnehav varje år, att man egentligen måste vara aktiv, att man måste ha större pengar i aktier för att kunna få ut något  m.m.

Du babblar vidare med: "Börja spara & börja investera dom sparade slantarna och ni kommer med tiden få en enorm tillgång i eran ekonomi. "

Det är liksom inte så enkelt som du försöker låtsas att det är!

Det går inte att jämställa aktier med sparkonton för det är inte alls samma sak!

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

kallepudas
2015-06-07 21:07
#9

#8 Bra bolag eller för att vara övertydlig bra Företag är ett företag som går med vinst ett dåligt företag är ett företag som inte går med vinst. Ingen vinst ingen utdelning till aktieägarna och på så vis inga pengar till oss som köpt aktier och ett dåligt bolag så lär inte aktiekursen bli direkt bra heller så inte ens den kommer att ge någon glädje på kontot. 

Finns ett flertal konton som beskattas på olika sätt & det är något man kan läsa när man till exempel kilar vidare till www.avanza.se 

Mitt konto där jag förvarar mina aktier hos avanza där beskattas aktieutdelningarna med 30% och mina köp resulterar i lite kostnader så kallat courtage när jag köper aktier……jag säljer aldrig aktier så mina utgifter stoppar vid 30% på utdelningar & några kronor här & där när jag köper fler & fler aktier.

Hade jag haft ett ISK=investeringskonto så beskattas inte utdelningarna med 30% däremot en avgift på hela innehavet årsvis i någon så kallad schablonskatt.

Jag har valt ett konto där beskattas när jag gör vinster & där jag även kan kvitta vinster mot förluster vilket inte fungerar på vissa andra konton & jag betalar ingen årsavgift på mitt aktieinnehav. 

Mer långdragen med hur konton beskattas har jag inte tänkt att bli & vill man inte köpa aktier så låter man bli & vill man inte betala skatt på sitt innehav utan istället väljer en skatt som grundas på innehavet oavsett om det gett vinster eller förluster så är det ju lika valfritt som att köpa aktier eller om man köper ett paket cigg & röker upp eller tankar bilen & kör en sväng…valfriheten råder.

kallepudas
2015-06-07 21:55
#10

#8 Denna tråds syfte var att väcka en ide hos någon som läser denna tråd och sedan kanske ställer frågor om hur det fungerar även om jag kanske inte kan ge ett ett korrekt svar på allt men för att starta en tråd så ska man tydligen ta med allt som handlar om ämnet från investering till skatter och risker för alla tänkbara familjer eller ensamstående…ojoj…blir nog svårt.

Men du kan ju alltid delge oss dom där super-dunder-sparkontona så slipper vi ju aktiestollar att spekulera bort alla våra pengar så jag viger inlägg #11 Helt till dessa superkonton som är säkra& ger en bra kastning varsågod:

NiklasTyreso
2015-06-11 10:48
#11

Det var några år sedan vi hade en nedåtgående trend på aktiemarknaden. Helt säkert kommer den närmaste femårsperioden innehålla minst en period längre än ett år då börsen tappar minst 30 procent, det vanliga vid konjunkturcykler. På mycket lång sikt, ett perspektiv på 20 år, ser det positivt ut eftersom babyboomen från 1994 är på väg ut på arbetsmarknaden och deras pensionspengar kommer stimulera aktiemarknaden. Generationseffekterna gör aktiesparande fördelaktigt om man investerar extremt långsiktigt.

kallepudas
2015-06-11 18:38
#12

#11 Så sant och det är ju under sådana perioder jag helst investerar mina pengar…visserligen är jag såpass långsiktig så jag handlar även då det är dyrt men jag säljer ju aldrig några aktier och jag har ju en investeringstid på minst 25år framåt i tiden. 

Hela börsen har ju fallit lite nu senaste veckorna med viss återhämtning så för oss som gillar att handla på rea så kommer det nog komma en intressant sommar &  höst.

kallepudas
2015-06-18 11:39
#13

Fortsatt nedgång på aktiekurserna vilket man gillar🙂 (ibland) 

Kortfattat så är det ju oron i grekland & deras lån som är orsaken till oron på börsen vad jag förstått och där tar mitt intresse i vad som händer i grekland slut.

Till det mer intressanta är ju hur länge nedgången håller i sig för ju längre man kan stilla sig med investeringarna desto billigare kommer man ju kunna köpa in sig i dom bolagen man gillar och när hela kalaset vänder uppåt blir ju även värdeökningen desto större. 

En bra funktion som man kan använda sig av är att sätta ett kurslarm då kan man få ett mail=gratis sms=kostar så jag kör med mail när kursen på en specifik aktie når en viss nivå. Jag sätter en nivå och när den nås så får jag ett mail då kan jag välja om jag ska köpa eller om jag ska vänta.  Vid sådana här nedgångar så väljer jag ibland att sätta ett ännu lägre kurslarm om jag tror aktien ska gå ner ytterligare  för att då kunna köpa ännu billigare. Ju billigare desto större värdeökning när skutan vänder uppåt så småningom.

Annons:
Himmelsblå
2015-06-24 15:14
#14

#1. Fast hela den tiden har man fått utdelning på aktierna… IT-bubblan var dessutom ett extremvärde på många sätt. Räknar du bort Ericsson ur index ser det annorlunda ut. Ett bättre index är hursomhelst Six30 return där hänsyn tas till utdelningen.

#6 Nej, börsen är inte ett spel. Det är en marknadsplats där man köper andelar av företag. Sedan kan man göra hazardliknande spekulationer men det är inget jag rekommenderar.

#11 Jo, många tror på dipp eller nedgång.

Till TS:

Märkligt lågt intresse av aktier och fonder hos många mäniskor. Så är det.

Jag kan rekommendera ett forum som heter PoP (får man reka andra forum här???)

kallepudas
2015-06-24 17:29
#15

#14 Ja ett märkligt lågt intresse vilket jag inte förstår men som du skrev….så är det.

Det beror väl säkert på att många tror att man måste vara någon sorts aktieproffs och sitta med detta hela dagarna när det egentligen är ganska simpelt….klart man måste ha ett intresse för sina investeringar men det gäller ju även ett sparkonto.

kallepudas
2015-08-20 19:53
#16

Puttar upp tråden lite igen och det gör jag för att det händer lite intressanta saker.

Så vad är det då som händer jo det är en liten trevlig börsnedgång……..kritikerna i tråden kommer väl att påstå att jag är tokig eller något men det är i börsnedgångar och blir det en lång sådan så är det i dessa perioder man göra sina bästa investeringar…alltså kort & gott köpa aktier lite billigare mot många andra månader på året då aktierna är dyra. 

Hur lång börsnedgången blir vet ju ingen..det kan gå uppåt imorgon igen & det kan bli fortsatt nedåt i flera månader. 

Det har för mig blivit ett bra läge  att börja hänga med lite mer på allvar och jag följer ju ett flertal aktier som jag äger och där jag vill utöka innehaven men så klart så billigt som möjligt för när det någon gång vänder uppåt så lyfter ju portföljen ordentligt. 

En intressant vecka så här långt för mig som gärna bevakar många olika värdepapper & dess utveckling.

NiklasTyreso
2015-08-29 23:58
#17

Det blir bara billigare och billigare att köpa aktier nu när de sjunker. Jag delar upp pengarna jag ska investera de närmaste två åren, i åtta poster och köper var tredje månad. Så länge priserna sjunker få jag mer och mer aktier allt eftersom tiden går och jag slipper köpa allt på höga kurser och sedan vänta länge innan de går med vinst.

kallepudas
2015-08-30 08:54
#18

#17 Låter som en vettig strategi.

kallepudas
2015-11-26 20:27
#19

Piggar upp tråden med lite nyttig information och den är nyttig för alla men även dom som är skeptiska & som vill påstå att man "måste" sitta & köpa och sälja av aktier hela tiden för att tjäna pengar. 

21 Januari stod OMXS30 på 1501,22

26 November OMXS30 på 1522,28

Nu under vårens & sommarens gång så har media på diverse sätt både via tv,radio,internet….precis alla ställen försökt att övertala folk att sälja sina aktier & rädda det som räddas kan när greklandskriser,kinakriser och en darrig höst fått börsen att svaja. 

Man kan ju med lätthet konstatera att gick man på medias budskap & sålde vid dessa kriser & köpte annat för pengarna så har man förlorat pengar satt man kvar som jag gjorde med alla innehav & passade på att öka på innehaven i dipparna så ligger man på plus nu.

NiklasTyreso
2015-12-02 18:19
#20

Vi befinner oss just denna vecka i ett spännande läge! Ska börsen fortsätt ned som den gjort det gjort i mer än ett halvår? Eller ska den uppåtgående långa trenden från 2008 fortsätta uppåt?

Jag köpte lite extra fondandelar (Didner & Gerge en av Sveriges bästa långsiktiga fonder) för att jag tror att den långa trenden nu kan fortsätta uppåt nu.

Sjunker börsen ännu mer kan omx 30 index sjunka från ca 1500 nu till ca 1100 om ett år (trolig motståndsnivå), men jag har ju sparat pengar som jag kan handla ännu billigare andelar för om börsen sjunker ännu mer.

Aktiespararnas Aktieinvest har flera olika sparformer och portföljer som kan vara värdefulla att läsa in sig på om man inte har så mycket pengar att investera (för denna site är ju till för de som har dåligt med pengar, inte för miljonärer).

Annons:
kallepudas
2015-12-02 21:06
#21

#20 Jag tycker hela 2015 hitills varit ett intressant år. Varje månad,vecka,dag händer det ju intressanta grejer tycker jag. 

Nej jag vet att sajten inte är för miljonärer men kanske kan tråden hjälpa någon fattig stackare att kravla sig uppåt lite…..eller inte. Man råder ju över det där lite själv vilket kan uppfattas som lite provocerande. Sajtens många trådar handlar om att spara några kronor lite här & där på att köpa billig mat osv  & då tyckte jag att det passar ju perfekt med en tråd som kan få dom där småpengarna man sparat att växa & arbeta så kommer man ju komma till en punkt där man inte längre behöver spara på allt hela tiden bara för att överleva.

Kanske dyker det  upp någon miljonär här framöver som just genom aktier i en långsam & tråkig takt byggt upp sin förmögenhet. 

Det tar ungefär 10-12år för att nå miljonen men helt vanliga medel i form av en helt vanlig halvtaskig lön som man arbetar ihop måndag till fredag på ett vanligt skitjobb. Tyvärr är det få som tar den chansen & lägger ner den tiden som krävs för att nå det resultatet. Man får ju offra lite fritid men jag tycker detta är roligt. 

Jag lägger ner mycket tid men då ser jag aktier som ett intresse & när intresset även ger klirr i kassan så blir det ju roligare hela tiden. Aktiespararna läser jag ibland…(inte varje nummer) Dagens industri läser jag varje dag den kommer & sedan läser jag vad andra skriver som investerar och deras funderingar på diverse ställen på nätet. 

Tycker många trådar här på miljonär iFokus är intressanta och det dyker ju upp bra tips på så saker man kan spara på eller tjäna några kronor & det är ju faktiskt det som är själva pengafilosofin men man bör ju göra så att pengarna används på något så dessa kan växa annars blir ju enda meningen bara en lite större marginal i hushållsbudgeten men den kan man ju inte leva på i längden. 

En rejäl aktieportfölj kan man leva på och har man då färdigheten i att inte vara slösaktig så kan man nog säga att det går bra nu.

NiklasTyreso
2015-12-04 19:07
#22

Nej det tar inte 10-12 år att bli milionär på aktiemarknaden. Någon sådan garranti finns inte. Den genomsnittlige placeraren på stockholmsbörsen i maj 2000 investerade som index, och den genomsnittlige placeraren då fick tillbaka sina pengar oktober 2014 när börsen åter nådde samma nivåer. Hälften av alla placeringar var bättre och andra hälften bättre och det gjorde i snitt +/- noll på 14 år. 

De flesta aktier har inte särskilt bra avkastning, om någon, och när aktiepriset sjunker på aktierna får man dessutom mindre utdelning.

Om du sparar 5000 kr per månad i aktier har du om du har både tur och har placerat klokt efter 10 år kanske 800 000 (om utdelningarna varit över 2%). 

Men jag tvivlar på att de flesta genomsnittliga löntagare i storstäderna där bostäder är dyra kan spara 5000 kr i månaden. Alla jag känner har bostadslån mellan 2-4 milioner och gör nog bättre i att betala av sina lån.

Det är när man inte är (så mycket) skuldsatt som man kan börja tänka på att placera sparkapital och då ska man sprida riskerna mellan olika investeringar ex bostad/sommarstuga, guld och smycken i bankfack, räntebärande konton och obligationer och aktier.

NiklasTyreso
2015-12-04 19:18
#23

Aktiespararna rekommenderar att man sparar månadsvis i aktier för i långa loppet jämnar det då ut sig om man råkar få köpa på topp eller på botten, det är en klok strategi.

---------

Att som jag dela upp sitt kapital och köpa mer och mer ju mer ju mer börsen sjunkit det gör att man får köpa till bättre och bättre pris ju längre nedgången varar. När det sedan vänder upp har man handlat billigt och tjänar på uppgången. Meeennn… Om aktien sjuker för att fler och fler inser att företaget är skit så förlorar man allt man investerat när företaget går i konkurs!!! 

Strategin att handla mer och mer när börsen rasar, som jag gjort, hade inte heller funkat vid raset 1929 för därefter förlde 10 år av depression och sedan ett världskrig och ytterligare 10 år innan börsen igen nådde samma nivå igen, 25 år senare. 

En variant av att satsa mer och mer ju mer man förlorar används av vissa gamblers och strategin kallas då för Martingale. Martingales är extremt farliga om man inte börjar vinna, eller om placeringarna fortsätter sjunka till noll(=bolaget går i konkurs).

Säkerhetsläget i världen är inte på topp, så kan man lova att vi inte hamnar i samma trista läge som vid andra världskriget? 

-----------------

Stop-loss är att bestämma vid vilken lägsta nivå man ska sälja för att inte förlora mer och mer i en sjunkande trend.

Stop-loss är ett hyggligt förhållningssätt, men ibland dippar kurserna kraftigt för att snabbt vändaupp igen och då kan man ha sålt sin placering och hinner inte köpa tillbaka till samma pris låga pris man sålde för. Ibland går man ur en placering i onödan med stop loss, säljer billigt och får köpa tillbaka dyrt.

kallepudas
2015-12-04 22:03
#24

#22 Garanti?    

Jag utgår ifrån mig själv & det mål jag har & det är visserligen ingen garanti men man kan räkna lite på hur sina egna investeringar kommer att utvecklas. Jag räknar väldigt försiktigt dessutom.

Och jag tar inte några sådana där risker i bolag som jag kanske måste sälja i någon stop-loss & därigenom kanske sätta mig i en himla dum sits. Förklara gärna för mig varför jag ens ska sätta en stop-loss på H&M eller Investor?   

Som jag ser det blir det bara en massa onödiga försäljningar & återköp och med det utgifter i form av courtage och som du själv skrev blir tvungen att köpa tillbaka dyrt. Jag rekommenderar som sagt att välja företag som man köper och som man behåller under lång tid & det behövs inga onödiga försäljningar bara för att kursen ramlar ner. Warren buffets taktik  är att köpa och behålla under lång tid och köpa sådant man förstår sig på…..kort & gott ska man förstå hur företagen tjänar sina pengar och se till att man minimerar misstag. 

Alla kör ju med en egen strategi & min är inte att köpa skitaktier som inte ger utdelning för det är som alla vet utdelningarna som i slutändan står för den stora värdeökningen på depåkontot & alltså inte aktiekurserna. 

Sedan ska man ju inte placera pengar man tänkt ha till något annat inom typ 5år……jag har satt min gräns till minst 25år. Lever här & nu & investerar i sådant jag tror på sedan kan ju det komma 10 000 personer & säga att sätt stop-loss men jag går min väg blir inte det minsta nervös av lite greklandsoro & jag låg inte sömnlös när kinas börser föll heller. Blir man nervös av sådant här så rekommenderar jag ordentliga krogbesök & leva lite som som magnus uggla sjunger i kung i baren……man slipper då vara orolig för att förlora pengar på aktier i alla fall. 

Detta är tjusningen med det hela…..tyck att jag gör fel men det är ju mina pengar & mitt misslyckande i så fall så misslyckas jag helt så lär det ju inte vara någon annans huvudvärk det kan jag garantera mer än att det kommer in mindre skattepengar till statskassan. Dom som nu inte alls tror på aktier eller fonder som investering kanske då även bara körde huvudet i sanden när dom skulle välja fonder i PPM-valet och då placerades deras belopp i sjunde ap-fonden ett ganska lyckat val……TILLS volkswagen fusket uppdagades då sjönk värdet på sjunde ap-fonden med 77 miljarder på två dagar. 

Warren buffets två regler är passande & dessa kan ALLA använda sig av:

Regel nummer ett: Förlora aldrig pengar.

Regel nummer två: Glöm aldrig regel nummer ett.

Att sätta en stop loss på ett bra bolag så det säljs bara för att det blir ett kursfall för att någon politiker släppt en rökare så man blir tvungen att köpa tillbaka bolaget igen för att man egentligen ville ha det i sin portfölj så har man redan på det sättet brutit mot warren buffets gyllene regler & det bägge två på att vara uppriktigt sagt dum.

kallepudas
2015-12-05 10:00
#25

Du skriver i inlägg #22 Att alla du känner har bostadslån på mellan 2-4 miljoner……inser du vilka enorma risker dom utsätter sig för?   

Om man jämför dom med bolån på 2-4 miljoner & jag utan lån och med en aktieportfölj som jag äger till 100%  …..jag kan som sämst hamna på noll. Dom med bolånen kan hamna på en skuld på kanske en miljon & då dom tvingats sälja sitt hus med förlust om dom skulle drabbas av bostadsbubbla,arbetslöshet & sjukdom.

[helga21]
2015-12-06 21:53
#26

# 25 Du har huvudet på skaft och förstår  vad ekonomin betyder.  Önskar bara vår regering gjorde det samma.

kallepudas
2015-12-06 22:31
#27

 #26 Regeringen är vårdslös med ekonomin.

 Sedan är ju en del av hemligheten att minska sina utgifter och det inkluderar ju avgifter som är onödiga så som onödiga courtage.

Annons:
[helga21]
2015-12-06 22:35
#28

# 27 Helt riktigt. Fast när jag köpte aktier så fanns inte så många Internetbaserade banker.

kallepudas
2015-12-06 22:59
#29

#28 Det var jobbigare förut & dyrare nu har ju nätaktörerna avanza & nordnet sett till att pressa ner priserna och allt sköter man själv hemifrån. App i telefonen så man kan passa på att köpa aktier var man än är  & det tar bara någon minut.

[helga21]
2015-12-06 23:03
#30

# 29 Jo det är betydligt lättare men jag hade en personlig bankman som jag kunde ringa till för att köpa och sälja. Men det är enklare nu.

NiklasTyreso
2016-01-09 18:07
#31

Jag hade fel (att ärligt inse faktum är en förutsättning för att göra bra affärer). Börsen fortsatte ned, så ordspråket "let the trend be your friend" hade varit bättre att följa. Första veckan i år sjönk OMX30 index under motståndsnivån vid 1380, efter att motståndet hållit vid två tidigare tillfällen. Kinas ekonomi bromsar men USAs ekonomi går bra, båda marknaderna har stor inverkan på världskonjunkturen. Jag köpte Didner o Gerge Aktiefond två gånger förra året med dålig kortsiktig timing, men aktieutdelningarna ökade fondandelarnas värde så mitt innehav har inte sjunkit så mycket som börsen. Jag har mycket långsiktigt fokus. Jag köpte ju inte för alla mina pengar så jag köper nog mer om ett par månader när det är ännu billigare att handla. Långsiktigt (7år, en konjunkturcykel) är börsen köpvärd även om OMX 30 index skulle gå ned till 1100 det kommande halvåret. Kallepudas, ja du har rätt att personer har hög risk för personlig konkurs när de har bostadslån på flera miljoner, men runt storstäderna måste de flesta skuldsätta sig. Den vanligaste orsaken till att folk blir skuldsatta för resten av livet är att de skiljer sig och säljer bostaden utan att få tillbaka priset de köpt den för.

kallepudas
2016-01-10 10:18
#32

#31 Min poäng med just bolånen eller varför inte stora lån på bilar är att många inte anser det som en risk men så fort man diskuterar aktier & fonder så påstår många att det är en större risk. 

Just i sådana här lägen där börsen faller ner på grund av oron i kina så ser man att oron sprider sig. Följde H&M lite extra just nu där det fanns 1,6miljoner aktier tillgängliga för köp nu efter några dagars oro så är den siffran 2,8 miljoner.

Rädslan & girigheten…..nu råder rädslan och det är nu man ska vara girig och köpa när alla andra är rädda. 

Jag fyller på i dom flesta av mina innehav nu när rädslan råder och man får ju mer för pengarna nu än tidigare och samtidigt så justerar man ju inköpspriset på portföljen. 

Här är min portfölj just nu och dom enda innehaven jag inte riktigt är nöjd med är dubbelägandet i Ericsson och Seb så dessa kommer kanske att säljas av för att göra plats åt investmentsbolaget Kinnevik men det är något som ligger på framtiden just nu.

Min portfölj 2016-01-10:

Industrivärden C

Ratos B

Telia sonera

Assa Abloy B

Ericsson B

H&M

Investor A

Seb C

Swedbank A

Tele 2 B

Öresund

[helga21]
2016-01-10 22:26
#33

Dyra bilar skulle jag inte våga ta ett blancolån på de sjunker i värde bara man sätter ut dem på gatan. Fastigheten jag äger såg vi till att amortera av topplånet så att vi inte hade mera lån än vad den var taxerad för. Idag har vi inga lån och taxeringsvärdet har gått upp med en miljon.

penke
2016-01-25 18:43
#34

Aktier är intressanta som spar-alternativ,
 i snitt har det "alltid" varit mer lönsamt än vanligt sparkonto.

men, du ska inte ( jag gör skillnad på spekulera och investera) köpa aktier för pengar du (kan) behöva till semesterresan i sommar eller från bufferten om kyl/frysen/bilen rasar,
Börsen går  upp, och ned.
du ska själv kunna välja när du säljer .

Jag skulle INTE lita till bankens rådgivare, än hur trevliga o --hjälpsamma de är,
 slumpmässigt råder de väldigt ofta till egna bankens dyra produkter ..
dvs, de är eg, säljare!

Aktier Vs Bankkonto..
 jag gjorde för ..flera år sedan ett räkneexempel,
 att om du då hade 100.000kr (det har väl alla..nåja, mest för åskådliga räkneexemplet)
 satt du då in allt på ett konto i SEB-anken fick du efter ett år 37 kronor i ränta efter skatt (sic)
 köpte du istället aktier i SEB för 100.000kr fick du efter ett år ca. 4000kr i utdelning
(oki, 4000 före skatt)
*not* då fick man "ingen ränta" på summor under 100.000kr och att då…svingade aktien mellan 80 o 120 kr. med lite flyt kunde du tjänat    över 40 000 kr

ett tips/tanke.. att istället för köpa egna aktier om du är ..ovan
öppna konto hos Avanza eller Nordnet
 gå in i deras gratis-fonder, NOLL i avgifter o kostnader
Avanza zero  eller Nordnet  superfonden  , som är indexfonder
 de följer svenska börsens  mest omsatta aktier i snitt, varken mer, eller mindre

som jämförelse tar Swedbanks Robur-fond 1½% av dina pengar  bara i förvaltningsavgift för samma tjänst . vilket föreningen Aktiespararnra  påpekat

   penke

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-30 16:57
#35

# 25 får jag fråga vart du bor du verkar så chockerad över att folk har dessa bostadslån? Med tanke samtliga regeringars snåla byggpolitik, hur anser du folk ska få ett boende då hyresrätter på många orter inte finns i överflöd.

# 32 sen funderar jag på hur du likställa bolån med billån? Antar du bor på en ort där bostäder inte ökar utan minskar i värde så som bilar gör för varje mil du kör dem? Så tillvida du inte äger en klassisk guldklimp till bil.

kallepudas
2016-01-30 18:26
#36

#35 Du kanske missat att människor alltid påtalar att det är förenat med stora risker att köpa aktier? 

Det jag påpekar då är att det är aldrig påpekar att det är farligt att låna pengar till bostäder,bilar,båtar eller konsumtion. 

För att vara övertydlig vilket verkar behövas så jämför jag vem som helst med en belånad bostad och mig själv med aktieinnehav som jag äger till 100% så kan jag som sämst sluta på NOLL den med bolånet kan tvingas att sälja sin bostad & ändå hamna i skuld till banken. 

Alltså bara en jämförelse med risker & chans.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-30 18:37
#37

# 36 helt ärligt? I mina ögon är är du väldigt tröttsam för du anser att din verklighet är total gällande i Sverige Och lessen, för dem som orkar bry sig,  bör man läsa dina inlägg vädligt öppet. Helt ärligt din ekonomsika värld passar mig inte alls. Och ja….. jag tittar troligen mer in på min ekonomi är gemene svensken… just därför är dina inlägg "farliga"

Sååå…. varnånstanst i mitt inlägg pratar jag om aktier? Hey hooo ingestans eftersom jag anser ska man "spekulera" I aktier bör man vara reltativt aktiv

Oh nej återigen är din jämförelse av ekonomi på intet vis jämförelsebar med verkligheten. så är inte min heller. Men snälla nån sluta gör din ekonomi till nån "baseline". Jag önskar så vore verkligheten, men vakna upp, så är den inte.

kallepudas
2016-01-30 18:41
#38

#37 Vad handlar tråden om ?    

Den handlar om aktier & då för att jämföra kan man använda sig utav olika nivåer som handlar just om ekonomi.

Jasså min jämförelse av ekonomi är fel på vilket  sätt?

kallepudas
2016-01-30 21:17
#39

#34 Mycket bra skrivet inlägg utav dig och jag instämmer till fullo till att bankernas rådgivare är snälla men man måste se det precis som du att dom är säljare av finansiella tjänster och deras mål är att ordna intäkter till banken. 

Bra råd att tipsa om Avanza zero vilken jag själv har ett månadssparande i vilket är ett ganska tryggt men lite tråkigt sparalternativ för det händer inte så mycket varken på ned eller uppåt men absolut ett bra sätt och när man börjar titta på investerande i aktier & fonder så är det väldigt bra att börja med ett månadssparande samtidigt som man sätter sig in i hur saker funderar.

[helga21]
2016-01-31 14:17
#40

# 37 kallepudas har rätt då han säger att det minsta han kan hamna på är noll med aktier men väl bli sittande med en skuld om man lånar till något oavsett vad. Även en fastighet.

kallepudas
2016-01-31 15:12
#41

#37 Du skrev: "jag anser ska man "spekulera" I aktier bör man vara reltativt aktiv"

Motfråga på den kommentaren och den låter så här vad är det för aktivitet du anser är helt nödvändig? 

Två företag som jag gärna köper aktier i är Investor Ab som jag redan nämnt tidigare i tråden och ett annat riktigt stort företag är H&M. Investor höjer sin utdelning från 9kr till 10kr och det betyder att äger man till exempel 10 000 aktier i investor så har man alltså en passiv inkomst på 100 000:- har man även 10 000 aktier i H&M så har man ytterligare 97 500:- totalsumman blir alltså 197 500:- bara genom att äga dessa aktier. Nu tar det ju ett tag att få ihop 10 000 aktier i dessa bolag för en vanlig knegare men saken är densamma så man kan ju bara räkna ut vad som är rimligt för just sig själv och hur mycket man vill ha i passiv inkomst. 

För att dra ner det hela till en mer vanlig svensson-nivå så betyder det ju att om man köper 15 aktier i investor varje månad under ett år så har man samlat på sig 180 aktier på ett år vilket blir en utdelning på 1800kr alltså utan att göra något mer än att köpa 15 aktier varje månad och fortsätter man så även nästa år så betyder det att man köpt på sig 360aktier och blir utdelningen densamma så kan man räkna in 3600kr på kontot. 

Finns ju sedan företag som är något mer riskfyllda men man kan snabba på utdelningarna genom att köpa andra företag också.

Alla gillar ju att få tillbaka på skatten men det är ju bara en gång om året jag personligen tycker det är lite småtrevligt att få in ungefär samma belopp gånger 10 flera gånger under våren men min ekonomiska är ju tydligen långt ifrån verkligheten.

Annons:
[helga21]
2016-01-31 23:07
#42

# 41 Jag har lagt av med aktier men jag undrar om jag inte ska köpa lite  H&M och Investor. 😃

kallepudas
2016-02-01 09:03
#43

#42 Man kan ju om man är lite äldre och endast vill ta del av lite utdelningar det vill säga få lite ränta på sina pengar skaffa sig ett så kallat investeringskonto=ISK och hos avanza där finns det en liten kategori på dom aktier som ger högst direktavkastning där följande aktier ingår i denna ordning:

1.Fortum oyj 9.0%

2.Tele2 B 7,54%

3.Akelius Residential Pref 7,09%

4.Ratos B 7,08%

5.Nordea Bank 6,92%

6.Swedbank A 6,34%

7.Hiq International 5,84%

8.Seb A 5,77%

9.Seb c 5,77%

10.Handelsbanken A 5,44%

Man behöver alltså inte sitta & leta i någon djungel av aktier för att finna dom med högst direktavkastning. 

Rätt bra ränta på det investerade beloppet & noterbart är ju att alla dom fyra storbankerna är med på listan men så länge folk går till bankerna & gör världens sämsta affärer så ger det ju klirr i kassan för oss som äger lite bankaktier.

Jag personligen äger ju Ratos B och Tele2 b samt swedbank & seb c utav dessa aktier och samtidigt äger man ju en del av Seb genom investor. 

Skulle man till exempel köpa ratos,tele2 plus två storbanker så är det ju lätt att hålla fokus på dessa & blir man minsta orolig så säljer man allt innehav på direkten.

Räntan eller utdelningen för att vara korrekt den får man ju inte hos någon bank på ett inlåningskonto. 

Avanza & nordnet har ju överlägset bästa cortagen så kostnaden för att köpa & sälja hålls ju nere vilket är viktigt.

ISK beskattas ju bara med en schablonskatt så man kan ju i stort sett säga att utdelningarna är skattefria.

kallepudas
2016-02-01 10:53
#44

Vill påpeka att funderar man på att köpa aktier eller fonder då ska man alltid  fatta egna beslut och inte följa några som helst råd av andra utan det viktigaste är att skapa sig en egen bild av företagen man är intresserad av och vikten av att förstå hur företagen tjänar sina pengar och hur dom kan fortsätta göra så. 

All tillgänglig information finns att tillgå och man kan gå in på företags hemsidor och man kan även beställa hem årsredovisningar i brevlådan helt gratis som man kan läsa & skaffa sig en uppfattning om företaget.

kallepudas
2016-02-01 11:11
#45

Människan är ju ett flockdjur och man springer gärna dit flocken springer detsamma gäller när flocken skriker köp om en specifik aktie då rusar massan dit & köper den aktien och aktiekursen rusar iväg uppåt & alla vill vara med på tåget.

Själv sett människor uttrycka sig om just vissa aktier & ett exempel är aktien Fingerprint som 2012 kunde köpas för 10-12kr i dagsläget 2016-02-01 står den i 436,50 och folk skriker fortfarande köp på sina ställen. 4 december stod samma aktie i 675kr och samma personer skrev på diverse ställen köp fingerprint. 

Det där är typiskt för flocken att oavsett priset på aktien hela tiden skrika KÖP. 

Nu retar jag säkert upp Fingerprintarna med texten jag skrivit men det är ett solklart exempel på flockbeteende.

NiklasTyreso
2016-04-20 16:43
#46

Puttar upp tråden igen!

För ett år sedan gick jag in i aktiemarknaden, straxt innan den toppade. Dålig timing! Jag hade viss erfarenhet och kunskap men hade varit ur marknaden en längre tid efter ett bostadsköp som tog mitt sparkapital.

Totalt sett ligger placeringarna idag bara 3% back efter ett år med fallande börs. Helt ok.

Jag köpte mycket i början men när börsen började sjunka gjorde jag planen att sprida ut köpen till åtta tillfällen under ca två år. På så sätt får kan jag handla billigare och billigare ju längre börsen sjunker.

Jag köpte mest Didner & Gerge aktiefond. Det är en mycket seriöst aktivt förvaltad fond. En anledning till att jag inte gått så mycket back är att Didner & Gerge återinvesterar aktieuttdelningarna i fonden så att andelarna blir mer och mer värda även om börsen står still. (Det är nog många fonder som säger att de gör så, återinvesterar aktieutdelningarna,  men om exempelvis alla indexfonder återinvesterade alla aktieutdelningar år efter år så skulle alla indexfonder gå bättre än index, men de gör de ju inte! Så, jag drar slutsatsen att de flesta (index-)fonder behåller aktieutdelningarna själva, för annars skulle långt fler fonder gå bättre än index).

Tidigare i år köpte jag aktierna Investor och Nordea.

Investor med god timing så de har stigit en hel del och ger dessutom snart utdelning.

Nordea drabbades efter mitt inköp av skatteplaneringsskandalen och priset på aktien sjönk ca 12 procent från mitt inköpspris, men eftersom utdelningen per aktie var 6 procent så har jag bara gått 6-7 procent back. Worst case senario skulle vara att Nordea fråntas stitt banktillstånd av bankinspektionen, men eftersom Nordea slutade hjälpa skattesmitarna redan för 7 år sedan är det inte troligt. Idag känner jag fullt förtroende för Nordea och tror man kan tjäna på att köpa den nertryckta aktiekursen. Jag behåller min lilla post i Nordea.

Nyligen har jag även, i mindre mängd, köpt andelar i tre andra fonder som varit historiskt bra där jag har förtroende för förvaltarna.

Börsen har den senaste tiden haft en kortare uppåtgående trend och den befinner sig på samma nivå som den befann sig innan riksbanken sänkte till negativ ränta i slutet av 2014 vilket då utlöste en tokrusning på börsen.

Den positivt lagde tror att börsen nu har återgått till rimliga nivåer igen, så att vi kan få se en stabil stigande trend i lagom takt.

Pessimisten betonar att ännu rör sig börsen i den fallande trendkanal som den varit i det sista året.

Jag håller fast vid min strategi att göra nya investeringar ca var tredje månad. Går börsen ner köper jag ännu billigare och går den upp ligger jag snart på pluss.

kallepudas
2016-04-21 07:45
#47

#46 Lätt hänt att gå in vid fel tidpunkt men över lång tid så kommer det inte att märkas. 

Jag har väldigt lite fonder faktiskt bara 3 st och dessa är avanza zero,spiltan aktiefond investmentsbolag & länsförsäkringar sverige index.

Anledningen till att jag bara har dessa tre fonder och istället fokuserar på egna aktier är ju att jag vill ha utdelningen istället för att låta fondförvaltarna lägga beslag på dessa. 

Jag tror på en nedåtgående trend och vi står ju inför britternas folkomröstning och jag läste om att länder med mycket olja säljer ut sina innehav på stockholmsbörsen så trenden ner tror jag på vilket innebär att det blir rea för oss Niklas.

NiklasTyreso
2016-05-06 13:23
#48

Jag gillar Didner och Gerges fonder för de återinvesterar aktieutdelningarna, de gör en seriös fundamental analys av bolagen och de använder vetenskaplig metodik för att diversifiera och minska risker. I pensionssparandet tror jag att det bara är sjunde ap-fonden som är bättre, men de använder i o f s ungefär samma metodik. Att som småsparare lyckas lika bra som de bästa förvaltarna är svårt även om man har kunskaper, så därför väljer jag väl utvalda fonder.

Annons:
kallepudas
2016-05-06 20:58
#49

#48 Ska man lyckas som småsparare så måste man sluta lita på andra och sluta agera efter när media & alla andra skriker sälj. 

Det pågår hela tiden att en massa banker & andra som går ut med sina köp & sälj råd hela tiden och lyssnar på dessa personer istället för att fatta egna beslut så lär man inte få ihop några större belopp.

Skulle man som småsparare ha placerat 1½ miljon i investor för 20 år sedan så hade familjen wallenberg sett till att det beloppet idag hade varit värt cirka 17 miljoner. När man tar det räkneexemplet så verkar det lätt men många  hade nog nallat på pengarna under dom 20 åren som gått & då har man inte heller några 17 miljoner. Min poäng är att många har inte tålamodet och om det trillade in aktieutdelning på 100 000 på kontot så hade säkert många använt dessa till något annat istället för att vid ett kursras återinvestera i fler aktier. 

Vi styrs ju av känslor hela tiden och det gäller ju att kunna kontrollera dessa. Står det på kvällspressen börskrasch så är det en massa personer som paniksäljer sina aktier & därför faller börsen mer vid ett sådant tillfälle. Tar man bara som ett kommande scenario att britterna röstar för att lämna Eu så lär ju stockholmsbörsen få sig en rejäl resa neråt och det är ju då man ska slå till men det är få som har modet att öka på sitt aktieinnehav då. 

Men visst finns det bra fonder om man endast vill ha det och det är ju ett mycket bättre alternativ än något sparkonto med nollränta.

kallepudas
2016-05-07 16:05
#50

I dagens nummer av Dagens industri 7Maj på sidan 4 & 5 så tas det upp en del om fonder och rubriken är "Goda råd dyra för fondspararna" 

Skriver rakt av ur texten "Det framstår som småsnålt av fondförvaltaren Didner & Gerge vars bolag som gjorde en vinst på 200mkr på en omsättning på 266mkr att skicka över en räkning till kunderna på flera miljoner för extern analys. De flesta fondsparare undrar nog vad fondavgiften går till om den INTE används till att analysera bolag & handla aktier."

Nu är det ju inte bara didner & gerge som gör på det viset men fondförvaltning är tydligen rätt lönsamt & det är ju glasklart vem som betalar notan vilket gör att fondspararnas resultat blir mycket sämre än om dom själva tagit sig tiden till att själva läsa på om företagen & köpt egna aktier och på det viset även kan förvalta aktieutdelningen helt efter eget tycke. 

sidan 4 &  5 i DI visar tydligt på helt meningslösa avgifter som man slipper om man själv direktäger aktier och det låter lite med någon % lite hit & dit men avgifter käkar kapital så för att lyckas ens någorlunda bra så bör man se till att man minimerar olika avgifter.

penke
2016-05-07 18:10
#51

jag har bara slarvläst tråden det senaste, så jag kanske är efter min tid..(?)
 På annat håll, i svd.se bla, har jag läst om www.sigmastocks.com
 två göteborgskor/nja Chalmerister  mattenördar o med likande kompisar.
 sura på storbankernas arrogans, har de gjort ett dataprogram med algoritmer o kalkyler som ger dig förslag på vilka aktier du själv köper o skapar en portfölj/egen fond, efter några parametrar du själv styr/ansvarar för
 det är gratis för en enkel version och uppåt för "bättre versioner"

jag har inte testat den/det själv, men är nyfiken
bara som tips

   penke

kallepudas
2016-05-08 08:31
#52

#51 Ja det stämmer att man kan plocka ihop sin egna fond med lite räknande jag snubblade över något sådant fast gjort i excel som någon bemödat sig med att räkna ut för att följa omxs30.

Ett bra tips av dig penke

NiklasTyreso
2016-05-10 18:03
#53

Det är många aktier i ett index (30 st i OMXS30 index) vilket gör att det blir omständigt många att handla i när den egna "fonden" ska viktas om ett par gånger per år. Det är hyggligt bra att ha de 10-12 största aktierna i ett index och vikta om dem till rätt proportioner ett par gånger per år. En annan strategi är att läsa kvartalsrapporten från en riktigt framgångsrik fond och köpa upp sig på de 10-12 största aktierna som ingår i den fonden.

kallepudas
2016-05-10 22:46
#54

#53 Ska man ändå lägga ner tid & arbete på att läsa rapporter så tycker jag att man helt ska gå på kvartalsrapporter & årsredovisningar direkt från bolagen man är intresserad av och istället helt fokusera på utdelningarna och det är ju bevisat att utdelningen står för en portföljs stora värdeökning om man bara håller sig till en köp & behåll strategi i stabila & bra företag. 

Att följa ett visst index känns ju inte som en vinnande strategi när det ändå är utdelningarna som på sikt bygger själva värdet på en aktieportfölj. 

Om man bara tar en mycket enkel strategi som självaste aktiestinsen använde sig utav var ju företag med en direktavkastning mellan 3-5% och pe/tal mellan 5-20 och företag med stabila kassaflöden. 

Slutsats varför göra saken svårare än det är? 

Hörde något i någon ljudbok om att låta ett antal apor sätta ihop en portfölj genom att kasta pil på aktielistan och sannolikheten att ett flertal av dom skulle slå index är stor och att  flera av dom gör detta i flera  år men efter ett antal år så skulle det finnas en vinnare. 

Av alla fondförvaltare finns det alltså ett antal som slår det index dom valt att följa inget märkvärdigt i det egentligen.

penke
2016-05-10 23:05
#55

#54 apor ..
 det var i då kvällsblaskan Expressen som hade en apa vid namn  Jacko,
1980-tal
 som de lärde kasta pil,
röda och gröna pilar för köp, eller sälj
 på börsens A-lista/big cap (?)  en gång i veckan ..(?)

apan Jacko var mer framgångsrik är välbetalda mäklare o experter
de senare var naturligtvis  förnärmade att deras yrkeskunskap nedvärderades,
 (SK-TFÖRBANNADE!!)
 och hade vissa påtryckningar mot Expressen, SÄGS det
 så apan Jacko fick pension ..

  😃

   penke

Annons:
kallepudas
2016-05-11 07:51
#56

#55 Då får jag kanske också snart pension🙂

Så kallade experter & mäklare ger jag inte mycket för så det är ju klart att dom blev förnärmade.

NiklasTyreso
2016-05-11 12:28
#57

#49 av: kallepudas

Du hävdar att den som satsat på Investor för 20 år sedan skulle fått 11 gånger pengarna om alla utdelningar återinvesterats, men det kan inte stämma.

Investor utdelar 3% per år, men låt säga att det var 4 % då ger utdelningarna följande tillväxt:

1,04^20=2,19 gånger pengarna.

Aktiekursen har inte heller utvecklats extremt bra. Jag hittar bar data bak till 1/1-00 via finance.yahoo.com men vid milenieskiftet stod Investor i 123 kr per aktie och idag står Investor i 274 vilket ger följande tillväxt:

274/123^(1/15år)=1.05 d v s 5 % tillväxt per år.

Total tillväxt per år blir därför 1.05x1,04=1,092 

Satsar du 1 500 000 kr i 20 år med den tillväxten får du följande slutsumma:

1500000x1,092^20= 8 720 553

Man hade fått hälften så mycket pengar som du skrev om man satsat i Investor.

kallepudas
2016-05-12 08:06
#58

#57 Gå du in på investor & ta fram kalkylatorn där och så får du väl påpeka detta för familjen wallenberg om siffrorna är helt fel. 

Gick in på investors sida nu & tog fram aktiekalkylatorn där och skrev i 1,5 miljoner och året 1996 till 2016-05-11 och värdet blev då 17 434 796:- 

Gå in på länken till investor i inlägg #0 och återkom sedan med din information från yahoo. Tror nog att wallenbergs siffror stämmer bättre och där har du med när dom gjort split.

kallepudas
2016-05-12 08:09
#59

1999 gjordes split 4:1 har du med det i dina matematiska formler?

kallepudas
2016-05-12 08:31
#60

När vi ändå kommer in på split så gjorde bolaget öresund en sådan igår 11 maj en split 2:1 så aktierna man ägde den 10 maj blev alltså dubbelt så många.

NiklasTyreso
2016-05-13 08:34
#61

  #58     Som jag skrev grundade sig min beräkning på den genomsnittliga avkastningen i Investor sedan millenieskiftet och sedan räknade jag om vad det hade givit under 20 år. Under de senaste 16 åren har avkastningen i Investor alltså inte varit lika bra som om man räknar med hypen under slutet av 90-talet.

NiklasTyreso
2016-05-13 08:40
#62

En annan aktiestrategi är att skapa köpa (aktier i) en grupp investmentbolag där de olika bolagen sedan äger många andra företag. I teorin bör portföljen av investmentbolag därför gå att likna vid en indexfond.

I praktiken får man högre utdelningar än i en fond (de flesta fonder snor utdelningen) men investmentbolagens värde svänger betydligt mycket mer än ex en indexfond.  Svängningar är jobbiga att leva med för de flesta, det kallas risk.

http://www.aktiespararna.se/artiklar/Fonder/Kop-ratt-investmentbolag-om-du-inte-valjer-fonder/?lb=no&kampanj=pop-up-nej-tack

Annons:
kallepudas
2016-05-14 10:48
#63

#61 Exemplet jag tog om investor är inget jag räknat fram utan bolagets aktiekalkylator och sätter vi oss & försöker räkna fram någon form av genomsnittlig avkastning så blir det ju fel eftersom vi helt missar splitten 4:1 som gjordes 1999. 

#62 Risk & chans ja det där kan vi orda men det brukar ju vara upp till var & en att bedömma vilka risker man är villig att ta. Beloppet jag placerat i fonder slår inte en enda av mina andra placeringar som jag gjort i aktier. Kanske över en period på 30-40år kanske men under den resans gång kanske jag omplacerat och hittat nya kassakor vilket gör att placeringar gjorda via fonder med fondavgifter inte kommer att komma ifatt om man nu ska se det som en tävling. 

Tack vare kapitalförsäkringar och investeringssparkonto där utdelningarna blir skattefria så är det ju absolut värt den så kallade "risken" för det är rätt trevligt att det trillar in pengar som man kan använda sig utav. 

Länken du presenterade ifrågasätter varför investor inte sett köp eller säljläge för astra zeneca……då är vi där igen när några hela tiden letar ett köp & säljläge istället för att se investeringen långsiktig. 

Astra zeneca gav 18,07kr i utdelning vilket blir på dagskursen en direktavkastning på 5,72% så varför ska man sälja ett bolag om man köpt det oavsett om det är mindre eller större innehav när bolaget gör goda vinster och ser ut att kunna fortsätta göra så?  

Danske bank snackade ner H&M för några månader sedan och nu i veckan var det dags att snacka ner Ratos och jag kan ge mig sjutton på att några krafter bakom det där köper aktierna när folk säljer av på grund av dessa anledningar.

kallepudas
2016-05-14 11:01
#64

#62 Det där med själva svängningarna som du beskriver det slipper man ju om man köper bolagen vid rätt tillfälle……är ju väldigt troligt att köper man invester eller hennes & mauritz eller lundbergs,öresund eller kinnevik när dom är som mest värderade så ligger man ju väldigt länge på minus. 

Köper man exakt samma företag när dom är som lägst värderade på börsen ja då ligger man ju på plus i stort sett hela tiden. 

Därför fungerar det ju inte riktigt med aktier att köpa varje kvartal…fungerar väl hjälpligt men vill man ha ett bättre resultat så kanske man inte ens köper alls ett år utan istället väntar ut ett tillfälle som kommer nästa år eller så dyker inte tillfället upp på länge. 

Så kommer jag till grejen som beskrivs i varenda bok om aktieplaceringar och det är att inte ha bråttom och det är ju lätt i H&M:s fall där stefan persson ökade på sitt innehav i företaget när kursen trillade ner en bra bit under 300kr.

kallepudas
2016-05-14 11:10
#65

Sedan var ju artikeln från aktiespararna 5 år gammal så att industrivärden ska vara så fantastiskt idag så är ju inte fallet med sänkt utdelning och SSAB som ett riktigt sänke i portföljen hos Industrivärden. 

Latour däremot har haft en väldigt bra utveckling då bolaget låg +25% i en artikel från dagens industri  publicerat 11 april i år. Vid samma tillfälle var industrivärden & kinnevik sämst bland investmentsbolagen med minus 25%.

kallepudas
2016-05-14 12:10
#66
kallepudas
2016-05-14 12:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Vi fick inte någon klarhet i om exemplet om 1 500 000 placerat i investor hur mycket kapitalet har växt på 20år så här publicerar jag två skärmdumpar över det hela.

kallepudas
2016-05-14 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Bild 1

kallepudas
2016-05-14 12:32
#69

Mer normala siffror för oss dödliga blir ju att 30 000 kr investerade nu idag med en ungefär likadan värdeutveckling på 20år växer det satsade kapitalet till cirka 350 000kr. 

Det tycker jag är rätt okej och en så pass liten risk kan nog dom flesta ta för 30 000 kr är inte en förmögenhet. Kan ju vara surt att förlora 30 tusen men placerar man 30 tusen i fonder så kan man ju även där förlora dom om det går åt skogen med hela det finansiella systemet.

Annons:
kallepudas
2016-05-15 12:00
#70

https://www.youtube.com/watch?v=gNq07UDxqWU

Ganska färska kommentarer om dom så kallade fonderna & aktier.

NiklasTyreso
2016-05-16 12:28
#71

 #65  Visst belyste artikeln jag länkade till strategin att köpa flera olika investmentbolag som ett alternativ till indexfonder?! Då gör inget att artikeln var 5 år gammal, strategin går att använda idag med.

Du kanske inte gillar fonder, det är upp till dig.

Med mina fondstrategier (Didner och Gerges fonder och Lannebo) så ligger jag jämfört med för ett år sedan back -8 %, trots en fallande trend.

Tre månader bakåt ligger jag +10 %.

#67 Varför gör du så stor grej av att man får olika genomsnittlig avkastning beroende på om man använder olika perioder att räkna på ex i Investor?

Du postar massor av inlägg om det, men på vilket sätt hjälper alla de inläggen läsarna här på milionär.ifokus.se?

Det viktiga här är väll att bjuda på strategier positiva exempel som andra kan ha nytta av.

NiklasTyreso
2016-05-16 18:32
#72

Den som köpte Investor 1 Januari 2001 fick betala 142kr /aktie. Samma aktie kunde säljas 1 Januari 2012 för 137,70 kr/aktie.

Tolv år där enda vinsten var utdelningarna, totalt 52,15 kr.

Den totala vinsten var =(137,7+52,15)/142=1,33 d v s sammanlagt 33% vinst på 12 år.

Slutsats: Det är svårt att göra förutsägelser om framtida vinster utifrån ett visst tidsintervall som man räknar på. 

Tar man med fyra år av 90-talshypen och de senaste fyra årens utveckling i Investor blir resultatet som Kallepudas skrev, men större delen av tiden har vinsten i Investor varit mycket sämre.

kallepudas
2016-05-16 20:27
#73

#72 Så hur mycket "nya pengar" har dina fonder gett dig nu under våren?  

Med nya pengar menar jag helt nya pengar som du alternativt kan investera eller handla på systemet för om du vill. 

Jag har några fonder men för att kunna använda pengarna så måste jag sälja dom för att kunna använda kapitalet. Vad har mina aktier gett i utdelning då…..ja en hel del om man jämför med dom stackars fonderna men nu konsumerar jag inte utdelningen utan återinvesterar den istället men hade jag behövt pengarna så hade jag inte behövt sälja något för aktierna ger ju löpande nya pengar. Det är liksom det som blir poängen om man någon gång blir gammal. Fonderna kommer alltså inte i längden göra "nya pengar" 

#72 Och så kom du med dina uträkningar igen….vet du vad en aktiesplit? 

Att jag använde mig utav just investor är att det är lätt att gå in på länken i inlägg #0 och därifrån kan du väl vara snäll & förklara vad som inte stämde med exemplet jag tog. Verkar mest drygt att inte komma med vad som är fel utan hela tiden komma med matematiska formler som inte har med alla fakta. Precis lärt dig räkna eftersom du är så inne på att bemöta saker med formler som bortser ifrån rena fakta. 

Kommer inte ge denna tråden någon direkt mer tid när folk påstår att exemplet jag tog är taget direkt ifrån investors hemsida och jag använde också en tidsperiod som är kantad av olika motgångar just för aktier år 2000 samt 2008 och sedan nedgången som pågått ett tag med grekland & kina. 

Ska man sedan använda ett utfall så tycker jag man gör det på 20-30 års sikt men du kan ju få fortsätta & räkna på 2-3 års sikt & ta vilka perioder du vill men det är ju så med flyktigt fondkapital då kan man vara kortsiktig……fungerar ju med aktier också & det är ingen som helst konst att köpa aktier en viss morgon & sälja på eftermiddagen & göra stora vinster på det. 

Jag har inget emot fonder men ska JAG kunna leva på det sparade kapitalet & ha något som ger nya pengar hela tiden löpande ända fram till den dagen man kolavippen så fungerar inte fonder utan dessa kommer man bli tvungen att sälja för att komma åt pengarna. 

Om andra sedan tycker att fonder är fantastiska så är det helt okej för mig men jag har belyst med i inlägg #70 som förklarar en del nackdelar just med fonder & dess avgifter. 

Att bjuda människor på positiva strategier ja precis men man kan väl bjuda på lite negativt & lite verklighet i sammanhanget också tycker jag. 

Finns ju flera börsnoterade företag som har en aktiekalkylator där man kan fylla i lite olika belopp ett av dom är Ericsson & Industrivärden om man som du nicklas vägrar gå in på investors sida för att därifrån bemöta vad som är fel utan kommer med dina formler. 

Varför inte presentera vad 10 000 placerade i någon fond är värd idag och med en länk så att alla kan kontrollera precis som jag gjorde med länk till källan. Knappast trovärdigt om jag suttit med några egna uträkningar och där jag inte kan styrka utfallet. 

När man då tar investor eller ericsson eller något annat bolag som tillhandahåller en aktiekalkylator så tar den hänsyn till alla händelser som inträffat även dom dåliga så exemplet är alltså att varje enskild person som tycker det är intressant själva kan jämföra olika tidsperioder och hur värdet har påverkats. 

Hade jag använt mig utav ett exempel av någon fond där man jämför utfallet över en tidsperiod så hade någon tyckt det var dumt & satt sig & letat upp några perioder där fonden gått riktigt dåligt. Därför anledningen till att länka raka vägen till investors kalkylator där alla själva kan se vad ett visst belopp investerat i bolaget blir efter en viss tidsperiod. Nu bygger man ju inte några investeringsbeslut på historiska siffror utan man får ju sätta sig in i mycket mer än så om man ska köpa aktier och framför allt ha en strategi. Jag har min strategi och andra har sin….dom ser väldigt olika ut och så även resultaten av strategin varierar kraftigt.

kallepudas
2016-05-16 20:56
#74

Varför köpa aktien för 141 för att sedan sälja den för 137?   

Köp & behåll är mitt budskap i tråden och detsamma gäller ju faktiskt fonder för varför köpa fonder & sälja dom när dom står på minus….då har man förlorat pengar! 

Niklas: Om du nu hade köpt ett gäng aktier i investor för 141kr år 2001 hade du sålt dom idag?

kallepudas
2016-05-16 22:07
#75

När du ändå tog upp Didner & Gerge så kan man ju se på deras aktiefond dom största innehaven: Volvo,Danske bank,Nordea,H&M,Hexpol,Trelleborg,Swedbank,Atlas copco & Skf.

Det är ju inte riktigt någon raketforskning att köpa & behålla innehaven och någon gång omfördela portföljen och fördelen blir ju att man själv får alla utdelningar som man antingen kan konsumera på något roligt eller återinvestera. Växer något innehav mycket så kan man använda utdelningen till att återinvestera i något av dom andra bolagen för att jämna ut det hela eller rent av köpa på sig något nytt företag.

Record
2016-05-20 09:06
#76

#kallepudas

Följer dig med intresse, vad säger du om handel med utländska aktier?

https://www.7-top-aktien.com/lp4/?af=sem_PFL_7neu3_ligatus

Annons:
kallepudas
2016-05-20 20:55
#77

#76   Personligen äger jag inte några utländska aktier men jag tycker det finns intressanta utländska aktier. 

Spanat in lite sådana och det är typiska företag som vi lätt begriper och det är ju av den anledningen som warren buffet också äger några av dessa men ett bolag jag gärna skulle äga aktier i är ju Coca cola och jag har även tittat lite på Mcdonalds. 

Tyvärr så fattade jag ingenting av länken du har i inlägg och min tyska är en aning ringrostig. Skulle jag köpa till exempel coca cola eller mcdonalds så skulle jag göra det via avanza där jag har mina andra värdepapper.

kallepudas
2016-05-20 21:28
#78

Jag kanske framstår som värsta Fond-hataren men fonder är faktiskt ett bra alternativ om man inte orkar lägga ner en massa tid och köper man nya fondandelar så som Niklas påpekat kanske varje kvartal så visst kan det bli ett rätt bra resultat och ogillar man svängningar så är det ju så att när en portfölj med aktier sjunker eller stiger i pris så blir svängningarna större än om man bara har fonder i sin portfölj. 

Är man villig att lägga ner tid på att läsa om företag eller om man jobbar inom ett företag som är börsnoterat så som Skf eller H&M bara för att nämna två så har man ju många gånger en rejäl insyn hur företaget fungerar och om det går bra eller dåligt. En person som jobbar inom ett av dessa två företag vet ju mer än oss som inte arbetar där personen har ju en lägre risk. 

Jag ser ju investmentsbolagen som Industrivärden,Investor,Öresund,Kinnevik med flera som ett bra alternativ istället för fonder för man får på automatik en proffsig förvaltning av kapitalet för dom som styr dessa företag sitter med egna pengar i företagen och hur många fondförvaltare kör med så stora egna medel investerade i sina fonder……tror det är betydligt mindre belopp det rör sig om då. Man får även riskspridning eftersom investmentsbolagen äger aktier i flera olika bolag. 

Investmentsbolagens ända roll är att köpa & äga och utveckla andra bolag och det gör man genom att ta plats i styrelserummen. Ibland så säljer man av hela eller delar av sitt aktieinnehav. Latour & Melker schörling sålde ju av stora mängder av sitt innehav i företaget Loomis kvar sitter småspararna med sina aktier som gått ner med 70kr sedan 3-mars.

kallepudas
2016-05-20 22:23
#79

Jag tänker i detta inlägg ta ett exempel och förklara varför jag inte kan använda samma strategi för inköp av aktier som man kan använda sig utav när man köper fonder alltså strategin för att köpa varej kvartal och så vidare.

Företaget jag tar som exempel får bli SEB A-aktien det var så här att när aktiekursen stod på 78.18kr så köpte jag på mig ett gäng i dagsläget 20/5 står A-aktien efter avslutad handling i 76,30kr jag ligger alltså på minus och eftersom jag ansåg aktien köpvärd på 78,18kr så är den ju ännu mer köpvärd nu och faller den ner ytterligare nu i slutet på maj och sedan i juni där det kommer hända grejer på på börsen efter som det är lite yttre saker som kommer att påverka börsen. Nu är det ju svårt att sia om framtiden som vanligt för aktiekurserna är ju som vädret ungefär….ena dagen sol & 20 grader varmt & nästa regn & mulet och bara 8+.

Jag sitter ju still nu & agerar inte alls och kan jag köpa på mig fler A-aktier i SEB för kanske 75 eller ännu lägre då sänks ju även inköpskostnaden på hela mitt innehav vilket gör att när marknaden vänder upp någon gång så hamnar  mina SEB på ett klart plus. 

Skulle jag köpa SEB A-aktien varje kvartal eller liknande så hade jag fått betala mycket mer och 22 juni 2015 stod aktien i 110kr. 

Räknar man kvartal bakåt i tiden så betyder det att hade jag köpt SEB-aktier kvartalsvis så hade mitt minus varit mycket stort nu. 

17/6 2013 stod kursen på 63kr som en riktkurs mot dom 78kr jag har betalat om man ser det inom en tidsram på 3år så har jag hamnat på ett mellanting mellan den lägsta kursen inom den perioden & den högsta. Nu vill jag alltså bara köpa under 78kr annars avstår jag och köper jag bara under 78 så pressas ju inköpskostnaden hela tiden ned och därmed blir ju innehavets plus mycket större när skutan vänder upp. 

Hoppas detta förklarade att när man köper aktier så bör man hellre sätta upp sina egna regler och hålla sig till dom än än att lyssna på media när dom skriker börskrasch eller låsa sig till att öka på sina innehav i statiska perioder där priset KAN vara fel alla kvartal. 

Röstar britterna NEJ till fortsatt Eu-medlemskap så kommer vi att kunna köpa fina aktier i fina företag till rena fyndpriset 23/6 ska dom rösta om detta. Ett Nej lär få börserna att rasa och det är då man kommer göra bra affärer bara man vågar.

kallepudas
2016-06-14 11:56
#80

Tro-Tålamod-Tid

Det är tre saker man behöver för att lyckas göra ett bra resultat och resultatet alltså pengar är ju ett kvitto på hur man lyckas så det är ganska enkelt att blir resultatet dåligt så har man alltså misslyckats eller så kan man bättre och behöver alltså se vad det är som man gjort dåligt och åtgärda det och då blir resultatet bättre. 

Tro på det man gör och sina egna kunskaper och jag skrev i en annan tråd som handlade om ämnet aktier och där skrev jag att kan man läsa och hantera plus & minus så kan man komma ganska långt i att analysera ett företag med hjälp av företagets årsredovisning. 

Tålamod är väldigt viktigt och saknar man tålamod så lär man ta en massa dumma beslut som kommer att påverka resultatet negativt. 

Tid är en viktig del när man håller på med aktier och det är tiden och ränta på ränta som bygger kapitalet inte en massa kortsiktiga affärer visserligen kan man lyckas lite då & då med att köpa lite aktier för att senare sälja dom till ett högre pris men att hoppa fram & tillbaka med en massa transaktioner som kostar dig pengar blir kostsamt i längden. Exponera dina aktier mot tiden istället alltså köp & behåll under lång tid & kanske till & med för alltid gör att det blir kostnadseffektivt för du har bara haft en enda utgift och det har då varit courtaget vid köpet av aktierna.

kallepudas
2016-06-16 13:44
#81

Britterna folkomröstar 23/6 och vad får en Brexit för konsekvenser för börsen? 

Jag gissar på att nu sätts folks tro-tålamod och framförallt deras mod på prov då det vid en eventuell brexit kommer att darra ordentligt på börsen.Hur länge det sedan kommer att vara en svajig börs är det ju ingen som vet heller. 

Som det påtalats tidigare i tråden så infinner sig ju ett köpläge & en rea på aktier men har man inte mod att köpa vid detta tillfälle så lär man ju köpa för dyrt senare. 

Det pekar ju mot att britterna röstar för att lämna Eu och jag sitter redan och kollar vilken strategi jag ska ha och vad jag tänker köpa vid ordentliga kursnedgångar. 

Det blir intressant detta tycker jag.

kallepudas
2016-06-24 10:01
#82

Då var Brexit ett faktum och börserna som är öppna rasar ordentligt i nuläget.

Det man vet nu är att när stockholmsbörsen öppna klockan 9:00 på måndag så kommer den med stor sannolikhet att gå ner ganska mycket.

Jag personligen kommer att följa måndag morgon noga för att se vart det bär av och jag kommer se över vilka aktier jag kommer att öka innehaven i och vilka nya jag ska ta in i portföljen.

Det svåraste att försöka gissa sig till är om börsen kommer att falla ner ett antal % och stanna där eller kommer den att så sakta gå upp igen inom en snar framtid eller kommer den att hålla sig längre kvar på en lägre nivå ett bra tag.

Nu inväntar jag lite trevlig REA och njuter av midsommar och god mat & dryck.

Glad midsommar önskar jag läsarna av tråden.

Record
2016-06-24 10:56
#83

Ja följer Dig med en Skål o en Trevlig Midsommar. 👍

? 😭 Också.

Annons:
kallepudas
2016-06-24 11:40
#84

#83 Kul att höra & givetvis blir det ju en skål under dagen🙂🍸

kallepudas
2016-07-02 09:43
#85

Måndag den 27/6 då rasade börsen efter beskedet att britterna veckan innan röstat för att lämna EU och alla visste att stockholmsbörsen skulle reagera och falla ner ett par procent.

Media hade ju redan innan midsommar börjat med att sprida budskapet att man skulle på passa på att sälja av aktier innan börsen stängde på torsdagen.

 

Hur många köpte det budskapet eller rådet kan man fråga sig och hur många agerade veckan innan midsommar?  

Inte jag,jag gjorde inte ett skit om man ska uttrycka sig klart. Jag var däremot redo att agera på måndagen då börsen föll och en viss REA uppstod.  Fyllde alltså på med aktier under måndagen den 27:e då marknaden präglades av rädsla.

Måndagen den 27:e hamnade stockholmsbörsen på -8,4% sedan blev det +2,6% på tisdagen +2,4% på onsdag torsdag +1,1% och fredag +1,3% så veckan så är vi nästan tillbaka och man kan säga att "sitta still i båten" visade sig ju vara rätt effektivt.

miljonarskan
2016-07-02 10:32
#86

Jag älskar röda siffror och att fynda på börsen. Folk är så rädda för alla förändringar och så fort det skakar så trycker de på sälj-knappen. Men inte mig emot. Jag fyndade en hel del den dagen det rasade 😃

kallepudas
2016-07-02 11:15
#87

#86 Helt rätt agerat av dig👍

[NeferNefer]
2016-07-20 11:37
#88

När det stormar sitter jag still i båten och plockar fram pluskan. Jag har också köpt lite mer under rean som var. Nu ligger ju börsen lite högre igen 🙂

[helga21]
2016-07-20 12:45
#89

Men börsen rasa i och med kuppförsöket i Turkiet sas det.

kallepudas
2016-07-20 17:29
#90

Stockholmsbörsen står idag högre än innan Brexit och det var ett ras måndagen efter midsommar sedan var det upp och sedan har det varit mest upp med små enstaka nedgångsdagar.

Det är ju så att börserna rör sig hela tiden & det är ju egentligen inget man behöver bry sig om eller agera på förän det är stora ras då ska man agera och det är ju då man köper det man är intresserad av.

Precis som #88 skriver så är det ju när det stormar som man "sitter still i båten" och väntar in rätta läget att agera på.

Många krånglar till det för mycket helt enkelt.

Annons:
escanny
2016-08-15 10:00
#91

När ska börsen ner? Har väntat på en nedgång sen brexit och sitter med XACT BEAR X2 vilket går inte bra alls. Men vågar inte sälja för då vänder väl allt. Ska inte aug + sept historiskt var de sämsta börsmånaderna?

kallepudas
2016-08-15 19:06
#92

#91 Du får väl vänta in presidentvalet i usa och väljs Trump så får du nog en nedgång men annars kan du få vänta ett tag.

Man ska ju inte ha bråttom så det är bara att vänta🙂

kallepudas
2016-08-25 18:41
#93

Får ju inte låta tråden förfalla så här kommer nästa tips och det är ett rätt lätt tips.

Följ med vad som händer i affärsvärlden och ta rygg på dom som det går bra för.

Länk  till artikeln:

http://www.svd.se/kopsugen-lundberg-ger-en-kanga-at-ericsson/om/handelsbanken-saljer-innehavet-i-industrivarden#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1608]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

Min poäng är att när Fredrik Lundberg ökar på sitt aktieinnehav i industrivärden med 600miljoner kronor så är det en bra indikation på att han tror på investeringen och det är en signal till oss småsparare att det kan vara en ganska smart att ta rygg på dom stora gubbarna.

kallepudas
2016-08-26 17:34
#94

När jag ändå går in på hur höjdarna agerar så förstår jag inte hur industrivärdens VD Helena Stjernholm tänkte när hon köpte 8000 volvo b aktier till kursen 89,67kr idag. Varför väntar hon inte in ett bättre köpläge?  

Jaja vi småsparare ska vara försiktiga när vi tar rygg på dom stora för det spelar tydligen inte så stor roll med någon miljon hit eller dit. Nu har ju inte jag Volvo i portföljen men tids nog hamnar den nog där men inte för 89kr

Flera gånger bara i år som man har kunnat köpa volvo b strax över 70kr vilket blir nästan 20kr billigare för varje aktie. Frågan man kan ställa sig efter denna enkla slutsats är: Vad vet Helena & industrivärden som inte framgår någonstans ja det blir ju att vänta & se.

kallepudas
2016-08-26 20:07
#95

Med tanke på att det knappt finns några sparkonton som ger någon ränta så har jag roat mig lite med att ta fram 14 stora företag som ger en bra ränta=utdelning. Kan ju ändrats lite under eftermiddagen men det ser ut så här:

SEB 6,58%

Axfood 5,81%

Handelsbanken A 5,62%

Skanska B 4,09%

Stora enso A 4,07%

Skf A 3,86%

Peab B 3,63%

H&M 3,63%

Holmen A  3,44%

Investor A 3,39%

Volvo B 3,35%

Ica gruppen 3,32%

Industrivärden C 3,13%

Alfa laval 3,13%

Som man ser så är det bus-enkelt att få över 3% ränta på sina pengar till en ganska låg risk. Nu har jag inte tagit med vissa företag som har ännu högre direktavkastning av lite olika anledningar och jag ville ju skriva till en "ganska låg risk" så därför fick dessa 14 vara med på min lista.

Jag har för mycket tid tror jag🙂

escanny
2016-08-26 22:04
#96

Fast Axfood ger inte så hög utdelning som 5,81 om man bortser från att de lämnat bonusutdelning just i år. Med ordinarie utdelning bara så blir det drygt 3,2%

kallepudas
2016-08-27 00:08
#97

#96 Det har du rätt i liten miss av mig för det var ju därför jag inte tog med kinnevik på min lilla lista som hade en direktavkastning på hela 11,99%

Bra att du rättade mig för annars kan jag ju skriva vilka siffror som heslt🙂

Annons:
miljonarskan
2016-08-27 11:34
#98

Hej igen. Angående utdelningsaktier, äger ni några preferensaktier? Jag har några stycken och tycker det är bra med kvartalsvis utbetalningar. Man kan ju inte förvänta sig så mycket kursökning men till skillnad från vanliga aktier där utdelningen varierar och ibland kan utebli så vet man ju med preffarna att man har en fast utdelning på ofta en femma i kvartalet så länge bolaget inte går i konkurs då.

[NeferNefer]
2016-08-27 11:42
#99

#98: Jag har några få bara, i Balder och Ratos. Jag tycker som du, att det är bra med en fast utdelning en gång i kvartalet. Önskar alla bolag kunde sprida ut sina utdelningar lite mer över året … NCC är bra, de har i alla fall två gånger om året.

kallepudas
2016-08-27 14:02
#100

#98 Jag har inga preferensaktier än så länge så jag håller mig till dom årliga utdelningarna.

#99 Börsen hade nog blivit lite mer stabilare om fler företag hade haft bättre spridning på utdelningarna så det hade varit rätt praktiskt.

miljonarskan
2016-08-28 19:48
#101

Nobina är bra att ha i utdelningsportföljen också ( 5,33%)🙂

NiklasTyreso
2016-08-31 18:59
#102

Mer och mer talar för att den nedåtgående trenden nu har vänt upp.

New York har stigit över tidigare nivåer,

Olika personer mäter trenden på olika sätt. Mer statistiskt kunniga räknar ut trendlinjer/regressionslinjer och sannolikheten att ett värde avviker si och så mycket från den befintliga trendlinjen.

Glidande medelvärden är ett enkelt sätt som många använder som använder s k teknisk analys (ovetenskaplig analysform).

Jag har konstruerat en egen formel som sagt att trenden varit stigande sedan i juli, och den är viktig för mig när jag placerat eftersom jag är trendföljare.

kallepudas
2016-08-31 22:22
#103

#102 Jag vågar mig på att säga att tekniska analyser & formler knappast behövs för att kunna konstatera en uppåtgående trend på börsen.

Britterna röstade nej till EU den 24 juni gjorde ju så att det blev ett ras på cirka 8% den 27juni som sedan följdes med lite osäker handel den 28 juni och sedan bar det iväg uppåt sakta men säkert och det har ju pågått sedan dess.

Den enda informationen som egentligen var viktig var ju hur britterna röstade och raset på 8% på måndagen där man kunde fynda lite.

Vad säger din formel om kommande kvartal?

kallepudas
2016-09-15 08:42
#104

Eftersom fonder diskuterats i tråden och jag har då påtalat vikten av att dessa har i många fall dyra avgifter så tänkte jag detta inlägg skulle handla just om fonder och deras avgifter.

Pensionssvinnet som dagens industri så fint kallar det hela och det har varit artiklar om dessa fonder varje dag i 3-4 dagar nu.

Dyraste fonderna och deras årliga avgift i % följer:

Lannebo småbolag 1,62%

Nordea stratega 30 1,40%

Nordea euo high yield 1,33%

Swedbank robur allemansfond komplett 1,28%

Swedbank robur kapitalinvest 1,28%

Seb världen 1,25%

Didner & gerge aktiefond 1,23%

Nordea us corporate bond 1,06%

Nordea stratega 10 0,99%

Nordea stratega ränta 0,70%

Som sagt dyra avgifter och miljarder rakt ner i fickorna hos fondförvaltarna och detta för att många är okunniga och inte tar avgifter på över 1% på allvar.

Prislappen alltså avgifterna är inget mått på kvalitet.

Annons:
ski_erik93
2016-10-16 23:00
#105

#1

Håller med dig om att det lät i början som trådskaparen utgick från att aktier alltid är en bra investering, vilket självklart inte är fallet även om det överlag och över lång tid tenderat att vara en riktigt bra investering. 

Det du nämnde om krascherna håller jag med om också, men ville bara tillägga att vid IT-kraschen 2000 så hade Ericsson-aktien blåsts upp till en så pass skyhög värdering att dess bolagsvärde motsvarade halva det totala värdet av OMX30. Så när Ericssson sedan föll som en sten så drog den med sig indexet rätt så rejält. Den som dock inte ägde Ericsson klarade sig nog relativt bra de åren. Självklart fick de se sina aktier dala i värde, men inte så farligt, och de flesta återhämtade sig relativt "fort".

kallepudas
2016-10-18 09:02
#106

#105 Nej jag utgår inte från att aktier ALLTID är en bra investering och absolut inte för alla.

Som du vet så lyssnar ju människor på råd från andra och då går det ofta som det går. Finns gott om platser på nätet där människor sitter i flock och tipsar varandra om aktier i företag som dom "tror" ska utvecklas bra…….visst en & annan har säkert rätt & lyckas i sin placering men den efterföljande flocken som tänker "oj dom tjänar pegnar där" hoppar på för sent och kanske inte alls sätter sig in i vad det är för ett företag.

Köp & behåll aktierna är det jag vill förmedla och med det menar jag att man ska försöka att köpa några enstaka företag som har en bra historik av vinster och stabila utdelningar och behåll dom tills man dör ungefär. 6 -10 olika företag räcker i en aktieportfölj och följ dessa noga.

Om en person idag är 20år gammal och köper aktier så  kan den ju räkna med att behålla dessa tills hen är 80år det betyder 60år marknaden……om nu aktiekursen går lite upp eller ner lär ju inte vara hela världen om man är långsiktig och inte köpt någon skit som någon "kompis" tror ska bli bra i framtiden.

kallepudas
2016-10-18 09:14
#107

Detta kanske gör det lite förvillande men jag personligen struntar fullständigt om börsen går upp eller ner.

Fokus för mig ligger i att företagen jag äger aktier ökar sin vinst och därigenom får jag ökade utdelningar. Om aktiekursen går upp eller ner är således helt oviktigt. Dubblas en aktie i värde……sälj skiten och köp tillbaka den när den faller ner till en bra nivå igen.

Rätt bra att många vill ha det till att jag lägger fokus på att börsen går upp hela tiden….hur många inlägg behöver man skriva som dementerar det påståendet?    

Detta inlägg borde vara tydligt nog men det är väl någon som inte läser utan istället kommer med egna slutsatser och gissar vad jag menar. Lika säkert som den så kallade flocken som också gissar…."ska vi köpa fingerprint idag för jag tror den kan gå upp" ……..öh

[NeferNefer]
2016-10-18 15:22
#108

Jag har samma fokus som kallepudas och jagar inte kursvinnare. Jag jagar bra företag som jag tror på långsiktigt. Går börsen ner är det rea, dags att samla på sig mer av de aktier jag gillar.

kallepudas
2016-10-18 18:18
#109

#108 Mycket klokt NeferNefer och det kostar i courtage om inte annat att hoppa från den  ena aktien till den andra. 

Läste någonstans och det är väl Buffet antagligen men han har väl sagt något i stil med att vill man inte äga aktien i 5 år varför då äga den i 10 minuter.
Det säger det mesta och vi vanliga småsparare måste ju även öppna ögonen lite och se hur dom stora killarna i sammanhanget resonerar kring sina aktier. Dom drabbas inte av panik & säljer lite hur som helst bara för att en massa analytiker börjar hojta om börskrascher och ditten & datten.

[NeferNefer]
2016-10-18 18:23
#110

Precis 👍Och det är ju därför småsparare lätt förlorar på sitt sparande: många köper dyrt (när kurserna är på topp) och säljer billigt (i panik när börsen går ner).

Buffet är klok, han. Väl värd att lyssna på.

kallepudas
2016-10-18 18:45
#111

Kan faktiskt passa på när jag ändå har det i tanken att rekommendera några böcker och av bekvämlighetsskäl så finns dessa på storytel så man kan ju lyssna på dom när man arbetar,städar,ute & går m.m.

The intelligent investor av Benjamin Graham

Warren Buffet speaks av Janest Lowe

Vägen till din första miljon av Tobias Schildfat

Bli grymt rik på aktier av Anders Haskel

Så här kan alla svenskar bli miljonärer av Per H börjesson

Annons:
[NeferNefer]
2016-10-18 18:46
#112

👍

kallepudas
2016-10-20 08:29
#113

Hur man förlorar pengar på börsen:

Läste på ett ställe där det diskuteras aktier och det var en person som sitter fast i Ericsson och den håller på & ska vela fram & tillbaka och om Ericsson-aktien ska gå upp igen eller inte.

Säger bara jösses……..tror hen på sin investering i företaget Ericsson gör ingenting och tror den inte på företaget så sälj skiten.

Ett typ-exempel på en velig person som inte frågar sig själv varför ska jag köpa denna aktie och som garanterat kommer att förlora pengar på varenda aktie som den ger sig in i. Resonemanget var att Ericsson kan gå upp & då vill den inte vara utan Ericsson……….nähä….varför inte vara utan Ericsson?

Ett köp i Ericsson i dagsläget bör ju ha grunden:

Kommer företaget att få ordning på sia problem?

Kommer företaget sedan att kunna stärka sina vinster i framtiden?

Tror jag på företaget?

man kan ställa fler frågor men svarar man nej på dom tre frågorna eller bara en av dom så ska man inte köpa aktier i företaget varken för kort eller långt ägande.

escanny
2016-10-20 14:00
#114

Är inte Ica-aktien lite trög? Jag äger den men köpte runt 300. Folk måste ju ändå ha mat. Jag handlar mycket på Ica själv haha. Men aktien går inte bra.

kallepudas
2016-10-20 20:21
#115

#114 Vad hade du för förväntning på aktien?

Antar att du hade förhoppning på att aktiekursen skulle sticka iväg uppåt men det lär den inte göra från 300kr.

Jag personligen tycker du har köpt aktien för dyrt men det kan du rätta till för ica äger man för utdelningens skull och den lär vara stabil med tanke på att vi behöver mat som du skriver. Du ser även att många andra kunder väljer ica när du handlar vilket är ett bra & enkelt sätt att snabbt analysera ett företag.

Jag äger inte ica själv men skulle jag sätta ett köp på ica så skulle jag sätta inköpspriset på 260kr och sedan vänta tills aktien hamnar där.

Så hade jag varit du och ändå tror på att ica framöver kommer att öka sina utdelningar mer så är det egentligen bara att köpa mer ica men när kursen faller och i det långa loppet så kommer du få ner inköpskostnaden och ditt innehav kommer att hyffsa till sig.

Jag har stående köporder på Investor och den är satt till 270kr och jag förlänger denna köporder varje kvartal och tids nog hamnar aktien där & då genomförs köpet.

Man ska inte ha bråttom som den gode Buffet säger vilket är bra att ha i åtanke.

escanny
2016-10-21 07:40
#116

#115 Hade väl inte förväntat mig nån börsraket nej men kanske att den sakta skulle öka lite kanske. Var ju i Dec 2014 jag köpte och sen bara suttit på den. Men absolut jag köpte för dyrt och i fel läge.

kallepudas
2016-10-21 07:46
#117

#116 Sådana misstag gör vi alla lite då & då men ju mer man jobbar efter sina regler  desto bättre går det.

Nu är ju Ica inget skräpföretag så på sikt kommer du ju inte att förlora pengar oavsett men sticker aktiekursen iväg en bit över det du köpte för så kan du ju sälja för att vid ett senare tillfälle köpa in dig igen vid en lägre kurs.

Tack vare ISK så är det ju billigare att rätta till sina små misstag eller för dyra inköp.

kallepudas
2016-10-23 23:08
#118

Hahahaha jag tror allvarligt att jag skrattar så jag ramlar av stolen här hemma strax. 😂😂😂

Jag brukar kolla lite vad lite vanligt folk kommenterar om vissa aktier och jag var alltså inne & kollade lite på investor och så här skrev en person:

"""Investor har i och med den mjuka quad-studsen på 314.2 gått ur sin trippel-helix-tunnel och påbörjat en Marksman dubble-tap.

Detta innebär att aktien kommer att röra sig antingen neråt, uppåt eller i sidleds ett tag framöver, men stark korrelation till hur OMX30 rör sig."""

Så den personens analys är att aktiekursen kommer att röra sig antingen neråt,uppåt eller i sidleds……..hahahahahaha tack för den analysen men det där kunde min son räknat ut dagen han föddes. Alltså allvarligt vad är det med hobbyanalytikerna för snacka om att helgardera sig. 😂😂😂

Annons:
miljonarskan
2016-10-25 10:46
#119

Hej igen, Är det fler än jag som har problem med Avanza idag? Jag har inte kunnat komma in på sidan ens på hela morgonen.

Record
2016-10-25 10:56
#120

Samma här , kan nog vara alla som vill rädda sina pengar eller köpa.

Men vi säger, de uppdaterar nog datan… 😃

kallepudas
2016-10-25 15:36
#121

#119 Jag var inne på avanza imorse & då var det inga problem.

#120 Rädda sina pengar…?    I så fall har dom nog placerat väldigt fel om dom behöver rädda pengarna…hahaha

kallepudas
2016-10-26 23:05
#122

Några goa buffet-citat så här på kvällskvisten:

"Jag har alltid känt att jag skulle bli rik för det är inte så svårt"

"Alla kan bli rika på aktier bara man inte har för bråttom"

"Någon sitter i skuggan idag för att någon planterade ett träd för länge sedan"

Det bästa citatet kommer här:

"Mycket framgång är relaterad till att vara inaktiv.De flesta investerare kan inte undvika frestelsen att hela tiden köpa och sälja aktier"

Ja det är några tänkvärda citat som man gärna bör tänka lite extra på innan man agerar och er sig in i någon köp & sälj vana.

[NeferNefer]
2016-10-27 16:36
#123

Warren Buffet vet vad han talar om 👍

kallepudas
2016-11-20 10:29
#124

Preferensaktier är en trevlig krydda till en portfölj som fokuserar på köp & behåll och utdelningar.

Togs upp i inlägg #99 och vid den tidpunkten hade jag inte några sådana men eftersom det inte direkt dykt upp några köplägen i några andra aktier så såg jag tillfället att faktiskt köpa lite preferensaktier.

Så en kombination av vanliga stamaktier & preferensaktier med god utdelning får lite extra fart på portföljen.

Ju fler utdelningar desto fler nya aktier kan man investera i och desto fler nya aktier kan man köpa.

Ser man det hela utifrån en annan vinkel där man inte vill satsa så mycket pengar så är ju denna strategin utmärkt för har man väl fått på plats en portfölj som ger bra utdelning löpande desto mindre pengar behöver man lägga in i portföljen.

Slutsatsen blir alltså att man satsar ett visst belopp och sedan kan man endast använda utdelningarna till att få det hela att växa. Vill man att det hela ska växa fortare så tillsätter man mer pengar lite då & då.

kallepudas
2016-12-17 23:11
#125

Nu till något som många inte förstår.

Ni har säkert sett i era Facebook-flöden att det delas lite allt möjligt från vänner & bekanta. Jag är måttligt trött på LO och budskapet att dela lika & jämlikhet.

Sicken ren smörja & det värsta är att folk tror på dyngan. Alltså budskapet är att rika personer åker på någon sorts räkmacka(ja vissa gör väl det) men det är så att vanliga fattiglappar kan åka på samma räkmacka om man vill.

Vi kan ta stefan persson som är son till erling persson som grundade Hennes & Mauritz. Han äger ju ett antal aktier i det egna företaget och när aktieutdelningen kom i våras så fick han 9,75kr för varje aktie han köpt på sig och det fick även vi andra aktieägare.

Så problemet för dom som tycker att LO's syfte med att dela lika & jämlikt är att dom där inte fattat själva grejen själva. Vi som alltså satsat egna pengar för att kunna tjäna nya pengar ska dela med oss till folk som inte fattat grejen?     

Tur jag gjort en tråd som folk kan läsa om dom vill ha jämlikhet så dom kan göra som dom rika istället för att tjaffsa om att höja skatten för oss som fattat grejen.

Låter kanske lite ilsk men det var meningen för det får ju finnas någon måtta på dumheterna. Vill man till exempel göra en bra fastighetsaffär så köper man en villa eller bostadsrätt & amorterar ner den långsamt men säkert men enligt LO & jämlikhetsdelningar så måste vi beskatta arslet av den personen.

LO=den svenska avundsjukan

Annons:
kallepudas
2016-12-17 23:36
#126

Tar man då en vanlig arbetare som går i pension nu efter 40 år i arbetslivet och den personen har gjort som dom "rika" det vill säga att den har köpt på sig kvalitetsaktier under 40år och behållit dessa så har den personen en gedigen aktieportfölj värd många miljoner och som ger stabila utdelningar.

Den vanliga arbetaren kanske får en ganska dålig pension men den har en egen inbyggd sedelpress som hela tiden levererar nya pengar och som knappt kostar något mer än lite omvårdnad och lite pyssel.

Tar vi en person som tjänat precis som den förra men som satt sprätt på pengarna eller bara levt upp allt den tjänat hela tiden kommer att gå i pension som en "fattigpensionär" och den har som sagt ingen egen sedelpress.

Vem gapar högst och vem av dessa två tycker att livet är orättvist?  

Är människor så korkade?

Ja uppenbarligen och samma sak när man är ute & tar en promenad……det ligger en-kronor överallt. Tar jag en promenad om dagen så finner jag lätt pant som folk kastat bort som räcker till att köpa både 4 & 5 aktier i företag som H&M & Investor under ett år.

Dessa två företag gav senast 9,75kr & 10,00kr i utdelning för varje aktie man äger. Det betyder ju att det andra slängt bort fick jag att växa utan någon som helst arbetsinsats. (väldigt liten arbetsinsats)

Record
2016-12-18 10:16
#127

Grattis o tack för alla goda råd under året, Kallepudas m.fl. 👍

kallepudas
2016-12-18 11:08
#128

#127 Tack själv och jag kan avslöja att "köp & behåll" fungerade även detta året🙂

Det var ner några gånger då det stod att läsa i media "rädda det som räddas kan" men det är ju bara som vanligt när rädslan råder och några makter vill att vi ska drabbas av panik & sälja och i värsta fall sälja av med förlust.

Mitt bästa råd är att alltid läsa på & skaffa sig en egen bild om olika aktier & företag. Lyssna helst inte på någon annan för det kan låta som att dom har koll men det är inte så säkert.

Jag kör på det lite säkra & tråkiga om man ser det från andra personers sätt att se på det hela men jag sover väldigt gott om natten och har i portföljen 90% aktier och  cirka 10% fonder.

Till dom skeptiska i tråden som tycker att det enda sättet att tjäna pengar på aktier är att köpa & sälja hela tiden så kan jag säga att mina utdelningar ökar konstant mellan 350-500% varje år. Hur då undrar dom säkert och det är ingen hemlighet. När man fortsätter att trycka in pengar och köper fler aktier som ger utdelning samtidigt som man återinvesterar utdelningarna i nya aktier så blir det som att vid blötsnö forma den lilla snöbollen och sedan börja rulla den……den växer & den växer snabbare & snabbare.

[NeferNefer]
2016-12-18 16:20
#129

Jag tackar också, kallepudas! 🌺Jag är inte riktigt där än att mina utdelningar ökar så mycket varje år, men jag jobbar träget på fallet sen några år tillbaka så snart hoppas jag det blir så! Nu har jag dessutom börjat fokusera ännu mer just på utdelningsaktier (givetvis bara i företag jag gillar, som vanligt, jag köper aldrig en aktie bara för utdelningen. Jag vill exempelvis inte tjäna pengar på barnarbete eller miljöförstöring!), så förhoppningsvis går det lite fortare nu.

kallepudas
2016-12-18 18:06
#130

#129 Och ibland får man vara beredd på att snöbollen växer lite långsammare.

Vi får väl sammanfatta det hela med att tålamod är nyckeln. 🙂

[NeferNefer]
2016-12-18 21:15
#131

Tålamod är en god egenskap 👍

kallepudas
2017-01-04 09:32
#132

Nytt år & nya utmaningar.

Men vad dyrt allting är nu……..vi får verkligen hoppas på lite rädsla och börsoro snart.

Annons:
kallepudas
2017-01-21 18:14
#133

Ett bra knep är att lära sig vara nöjd med att göra ingenting.

Jo jag går till jobbet & läser allt möjligt som har med aktier,politik,företag att göra så att säga att jag inte gör något är lite missvisande men på börsen är jag mer "lat" och är nöjd med att inte göra någonting eller väldigt lite.

Om någon är ny i tråden och på aktier så är det även bäst att fatta köp & sälj beslut efter att börsen är stängd för då tar man beslut som blir mer genomtänkta(förhoppningsvis).

Att vara inaktiv & lite lat kan alltså löna sig väldigt mycket i slutändan.

Record
2017-01-24 22:50
#134

Är det sista meningen man skall ta åt sig?😃

Ja tror jag skall sälja, för jag har fått i mig svart kinesiskt te en hel vecka och giftigt besprutat till tusen. Hinner nog inte förbruka vinsten. 😉

https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/livsmedelskontroll/lista-over/svart-te-fran-kina/

kallepudas
2017-01-25 07:26
#135

#134 Du kan ta till dig den första meningen i inlägg #133 om du vill……det får man välja helt själv🙂

kallepudas
2017-01-29 18:50
#136

Kan ju spinna vidare lite på Records inlägg om vad man ska ta till sig.

Det är ju så här i denna värld med aktier och affärer att jag kanske bara svamlar bara för att det ska gynna mig…..nä men alla aktie-tips och tips bör man ju kontrollera själv.

Skulle jag sitta med vissa aktier som jag kanske köpt men som jag vill bli av med fast jag vill inte inte sälja dom med förlust. Låt oss då säga att jag sprider information på alla ställen jag kan finna så att folk i sin tur sprider vidare denna information. Ja vad kan hända….jo folk tar den informationen på allvar utan att kolla upp "tipsen" och köper aktierna och kursen går upp och där sitter jag med "sälj".

Informationen man läser lite överallt kan alltså bara vara till för att få andra att ta beslut som inte behövs.

Man ska alltså göra analysen av ett bolag själv från den information man själv kan få tag på och med utgång av årsredovisningar bakåt i tiden så kan man följa hur företaget utvecklats och hur det tänkt fortsätta utvecklas och skapa vinster. Sedan till det mer kritiska beslutet man själv måste fatta och det är om man tror att det man läst blir verklighet eller om man misstänker att det kan bli motigt i framtiden för företaget.

Givetvis så kan man få tag i bra information lite här & där men man måste kunna filtrera all den informationen så man får tag i det som är bra & kan glömma bort skräpet.

kallepudas
2017-02-02 11:48
#137

En liten tanke från mig idag.

Äger ju lite aktier i SEB och när man sitter på avanza och följer köp & sälj så tycker jag det är lite smått underligt att någon köper när kursen är uppe nära årshögsta.

Lägst på ett års sikt 67,75kr och högsta 103,00kr.

Varför köpa på 101,60kr kan man ju undra.

I min tanke är det ju väldigt lätt att förlora pengar när man köper till en så hög kurs och varför inte vänta tills kursen är nere mellan 70-80kr. Tydligen några som har väldigt bråttom vilket man inte ska ha när det gäller aktier.

Jaja det övergår mitt förstånd men jag önskar dom lycka till.

[NeferNefer]
2017-02-02 11:49
#138

#137: Inte vet jag, men det är möjligt att somliga av dem månadssparar och då sköts ju inköpen automatiskt.

kallepudas
2017-02-02 11:54
#139

#138 Fast antalet aktier som köps & säljs är ju stora poster 30-40 000 och uppåt.

Så det är nog inte några småsparare direkt🙂

Säkert fondbolagen som köper & säljer nu.

Annons:
[NeferNefer]
2017-02-02 11:56
#140

Aha, nej, så stora poster har jag svårt att tänka mig att det blir av månadssparande 😃

kallepudas
2017-02-02 12:00
#141

En del småsparare som jag läst om som köpt in sig i SEB på 98kr och det är ju lite dyrt när dom kunde väntat och köpt aktien 20kr billigare.

Vi får fortsätta följa utvecklingen och vi får återkomma till SEB någon gång under 2017 när det uppstår riktiga köplägen.🙂

penke
2017-02-06 10:13
#142

#137
det där är den  eviga frågan för börsens småsparare,
 sitter man om ett halvår,
suckar eller skrattar
 att man köpte/ eller sålde "nu"
(back-trada är ..oftast lättare) 😃

_jag_ tror iofs att seb toppar "nu"..
även aktien har fått köp-rekar från "tyngre analytiker"
(av vilken anledning….?)

En lärdom jag ..snart har lärt mig, psykologin om aktier..
 att har jag tidigare köpt/sålt tex. seb för 80 -90 kr
upplever jag 100 kr som "dyr" idag ……
men, är den eg, dyr/högt värderad..
med tanke på framtiden ?

   penke

kallepudas
2017-02-06 10:55
#143

#142 Så blir det ju när man köpt på en viss nivå och aktien sedan stiger så tycker man den är dyr. Men det är ju en trevlig marginal att ha med sig in i framtiden om nu aktien skulle gå upp mycket.

Analytikernas köp &  säljrekar tar jag personligen med en stor nypa salt.

Som du skrev ( av vilken anledning)och det kan man verkligen göra  när dom sätter köp på SEB när den idag nådde årshögsta om man ser tillbaka på ett år. Når SEB 140kr så skulle jag sälja rubbet även om jag har strategin köp & behåll men dubblar sig aktien då skulle jag sälja för jag vet att jag kan köpa in mig på 70kr igen framöver för det är bara att vänta ut marknaden.

Som du tog upp så är ju psykologin om aktier en stor del av det man måste lära sig och som den gode Warren sagt det är att han kan vänta hur länge som helst för att få rätt.

lordgortor
2017-03-18 00:48
#144

Strunta i aktier om ni inte kan behålla ett innehav efter en kraftig börsnedgång. Köp mark och ädelmetaller, dock inte som certifikat utan i fysisk form, det finn en stor skillnad mellan certifikaten och den faktiska tillgången på metallerna ifråga.

kallepudas
2017-03-20 22:02
#145

Läste nu på Dagens industri att småspararna missar miljardregnet.

Intressant tänkte jag & läste vidare såklart och det visade sig att hela en av fem kunder hos avanza saknar aktier som genererar utdelning.

Har så många missat att utdelningen i längden kommer att stå för det mesta av värdeutvecklingen i portföljen?   

Dom kanske skulle skummat denna tråden trots allt men framför allt gjort en google-sökning på ränta på ränta.

kallepudas
2017-03-21 10:15
#146

Det var cirka ett år sedan en flock skrev på varenda forum i stort sett om att man minsann skulle köpa aktier i företaget Fingerprint cards…..köp köp köp så lät det hela tiden och ibland lät det även så här…trygga din pension köp Fingerprint.

Jag personligen tänker själv istället för att springa åt samma håll som flocken och när jag tittade på företaget så såg man ju med en gång att det inte delade ut några pengar…ingen direktavkastning till mig inget köp. Sedan får jag ju erkänna att jag aldrig fick upp ögonen såpass att jag ens beställde hem en årsredovisning och satte mig in i företaget.

Skulle tro att många sprang i flocken utan någon som helst koll och dom följde en massa som talade väl om företaget och hur lätt det skulle var att tjäna pengar.

21/3-2017 så vinstvarnade Fingerprint och aktien har tokrasat i skrivande stund med 30%.

På samma ställen där det skrevs köp köp köp för ett år sedan där är det mindre muntra miner idag.

Vad vill jag ha sagt med detta då……jo att man alltid ska fatta helt egna beslut och faktiskt vara väldigt skeptisk när en hög med folk börjar springa i en viss riktning och skriker köp köp köp.

Läser dagligen om hur tråkiga vissa aktier är att äga och det står att läsa i ett antal böcker att aktieplaceringar inte ska vara roliga utan det ska mer vara som att se färg torka. Nu ser vi ju att det som är roligt ena stunden blir en dyr historia för en del. Bättre att ha tråkigt tycker jag.

Och bara för att vara lite extra tjatig vad var det Buffet sa…..regel nummer ett: förlora aldrig pengar. Regel nummer två: Glöm inte regel nummer ett.

Annons:
escanny
2017-04-03 15:15
#147

Vet ni hur det funkar med courtagekostnad i samband med inlösen av preferensaktier. Sagax verkar ska lösa in samtliga preffar och att man ska få d-aktien istället. Det är ju inget byte jag hade önskat själv. Åker man ändå på courtagekostnad då fast man inte säljer frivilligt så att säga?

penke
2017-04-03 18:09
#148

Inlösen av aktier, i tex BjörnBorg eller Sectra
s.k inlösenaktie, eg. utdelning sker courtagefritt för aktieägarna
Sagax borde berätta på sin hemsa

#Kallepudas tankar..
 när alla skriker : Köp köp köp .. ! ! !
 det är då man ska vara beredd på sälj-knappen  😃 
 har du inga att sälja, kan/är det vara för sent att köpa(?)

kallepudas
2017-04-03 18:41
#149

#148 Fingerprint skulle jag inte ta emot gratis…hahaha

Jo skriker folk köp köp köp så ska man absolut se över om man har något att sälja. Fast i exemplet med Fingerprint så satte jag mig ju aldrig i den situationen att jag behövde sälja i & med att jag inte köpte skräpet från första början.

kallepudas
2017-05-03 14:33
#150

Portföljen 2017-05-03

Castellum

Diös

Hemfosa Pref

Industrivärden C

Investor A

Ratos B

Öresund

Assa Abloy B

Clas ohlson B

Hennes & Mauritz B

Klövern A

Seb A

Stora Enso R

Tele2 B

Så här ser det ut för mig för tillfället och det enda som hänt är att jag fyllt på med lite fastighetsbolag och dumpat Ericsson & Telia.Ericsson blev en +-noll-affär och statens sorgebarn Telia blev en nätt förlust. Förlusten från ägandet av Telia har dock kompenserats med råge av innehaven i både Industrivärden,Investor och Öresund.

Jag bara älskar investmentsbolag kan jag säga🙂

penke
2017-05-03 21:49
#151

intressant depå
mest stabila namn
iofs fick jag psykbryt på ratos i vintras och sålde av för att ..skydda min portfölj
Tele2 har varit ett solsken  under många år
min  depå är i övrigt mer blandad
African oil
Shamaran oil

 Björn borg

 Doxa (tandlagning)

Doro

Cybaero (snälla drönare) (suuck)

nordea  sålde jag just, två utdelningar och ca 30% upp
liksom Tomra (returpack) en utdelning ock 11% upp)

Endomine /finsk guldgruva

 Luccara diamond (gruvor i afrika)

Etrion (solenergi)

STG (danska Swedish match)

Havsfrun (invest)

Pricer  (digitala hylletiketter)

Sensys  (fartkameror)

jag har en post i nordnets gratisfond Sverige också
 den har gått bra, dryga 40% på 2½ år, jag  borde satt mer pengar där  *skratt*

jag är själv nyfiken på vad  jag har i depån om ett halvår… ?

kallepudas
2017-05-04 07:30
#152

#151 Ratos……..ja vad ska man säga. Tror på bolaget över lång tid så därför behåller jag bolaget.

Min portfölj ser nog ut på ungefär samma sätt det närmaste halvåret. Väntar in någon mindre nedgång så har jag några köpkandidater.

Kul att du skrev ner din portfölj och jag ska titta lite närmare på några bolag där.

kallepudas
2017-11-30 17:34
#153

Längesedan det skrevs i tråden.

Under en liten period så har jag ändrat i min portfölj trots att jag har som mål och att jag förespråkar en köp & behåll strategi. Portföljen blev lite spretig och när innehaven både fanns på vanlig aktiedepå plus Isk så beslutade jag mig för en städning av portföljen.

Nu ser den ut så här 2017-11-30

Castellum

Hemfosa pref

Ratos B

Sca B

HM

Investor A

Seb B

Öresund

8 innehav känns lite enklare och jag kan ägna dessa mer tid. Kunde lika gärna vara nere på enbart 6 innehav men så ska man ju ha i tanke buffets citat att:regel nr 1 förlora aldrig pengar regel nr 2 glöm aldrig regel nr1.

Lite is i magen & se vad som händer med HM & Ratos alltså.

Mitt mål är att hålla nere innehaven till max 8-12 st framöver. Lite svårt med köplägen och jag är lite petig med inköpspriset så kassan kan ju växa ordentligt så därför jag ställer dörren på glänt för 4 innehav för att kunna få lite ränta på pengarna. Finns ju en del bolag kvar med hög utdelning som man kan äga för att få utdelning.

I inlägg #150 ser man ju hur portföljen såg ut i maj och jag kan säga att jag var väldigt nöjd med många bolag och Tele2 har haft bra utveckling & fin utdelning.

Isk var inte uppfunnet när jag började med aktier och det är ju lite småtrist med 30% skatt på utdelningarna för det blir ju mindre pengar att köpa nya aktier för då så därför var det nödvändigt att agera.

Höjd skatt på ISK men det är ju barnsligt enkelt att plocka in dom pengarna på utdelningar ändå.

Nog om detta ha en god kväll.🙂

Annons:
Kathmandu
2017-12-05 14:30
#154

Jag har bara förlorat pengar på aktier..suck

kallepudas
2017-12-05 19:10
#155

#154 Hur har du lyckats med det konststycket?

kallepudas
2017-12-17 20:56
#156

Sitter här på söndagskvällen & klurar lite på vad jag nyss läste om H&M på dagens industris hemsida. Fondförvaltaren Didner & Gerge vars fonder äger 17 miljoner aktier i H&M…….känns som ett taskigt läge eller vad tror ni läsare om det?

Jag hoppade ur H&M precis innan raset till en förlust som var ganska liten men inte helt obetydlig. Min bedömning var att gå ur skulle bli mindre kostsamt än att sitta kvar. Tänk vad rätt jag hade i detta läge men man kan ju undra om jag nu valde rätt?   Inget jag behöver ligga sömnlös över & jag unnar alla H&M-ägare en kursuppgång om det skulle bli en sådan men jag tror faktiskt H&M kommer att vara en dyster saga ett bra tag framöver.

Hur gör nu Didner & Gerge med sina 17 miljoner aktier i H&M  någon som har tankar kring det?

[NeferNefer]
2017-12-18 07:43
#157

Oj då. Just H&M-aktier har jag aldrig köpt, mest för att jag inte gillar slit-och-slängtänket med dålig kvalitet och billiga kläder, och allra värst är barnarbetet. Sånt kan jag aldrig acceptera, och att gång på gång skylla på underleverantörer är inte okej. Jag köper bara bolag som jag tror på långsiktigt och känner att jag kan respektera. Tråkigt för Didner & Gerge, de är ju annars väldigt skickliga som jag har uppfattat dem.

kallepudas
2017-12-18 08:19
#158

#157 Ja det är ju lite tråkigt och det visar att även de skickliga gör felbedömningar ibland.

Jag tror butiker i handeln faktiskt kommer få svårt framöver…..både H&M & clas ohlsson har ju problem.

kallepudas
2018-02-10 09:21
#159

Eftersom det i början av tråden kanske verkar som att jag påstod att börsen alltid går upp så ser vi nu lite mer facit av trådens mening och det budskap jag ville förmedla. 

Fonder har tagit rejält med stryk den senaste veckan och det beror ju helt på att aktierna fonderna placerar i har sjunkit en del. Sitter man som jag och köpt in sig relativt billigt så är nedgången inte så farlig och jag ser att om det fortsätter vara skakigt så kan jag köpa fler aktier. Bättre att köpa på sig i nedgångar och när oron är stor på börsen än att köpa då allt ser positivt ut.

Fonder mot egna aktier då……ja det är ju enkelt för även om aktierna visar röda siffror så kommer aktieutdelningarna trilla in nu under våren och resten av året och det oavsett om det fortsätter vara röda siffror eller om det kommer en uppgång. Sitter man med fonder som gått ner och visar på röda siffror så måste man sälja till förlust eller sitta kvar tills stormen bedarrat.

Mycket bättre alltså att ha läst på om dom företag man valt att placera i och fortsätta med detta under nedgången hur lång den än blir än att köpa fonder som kan fortsätta gå kräftgång under en lång tid.

Fördelen med fonderna är ju densamma som för aktier att man får fler andelar för sina pengar när dessa går ner och nackdelen är ju att man inte får utdelning så vinsten kan få vänta länge.

Med egna aktieutdelningar så får man alltså även in nya pengar utan att behöva tillföra dom från sin inkomst fastän börsen går ner. Fonder som går ner så hamnar på minus och inga nya pengar kommer in i portföljen det är den bistra sanningen.

kallepudas
2018-02-16 07:41
#160

Chans & risk……..många eller nästan alla människor utsätter sig för olika risker. Köper man en bil så minskar den ju i värde från dag ett och äger man samma bil från ny till den tid då betraktas som gammal så har den rasat i värde från några hundra tusen till 20 tusen kronor.

Köper man aktier eller fonder så kan ju dessa minska i värde eller så kan man förlora allt om företag går man investerat i går i konkurs.

Här en stackare som som köpt bostad och som verkligen sitter i smeten på grund av att bostadsmarknaden svajar lite.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8wpr1w/johan-kopte-nytt--far-inte-huset-salt

För att påpeka att riskerna finns lite överallt och att aktier & fonder inte på automatik är större risker än andra affärer vi gör i våra liv.

Annons:
kallepudas
2018-03-16 22:33
#161

Mycket ska man läsa innan man dör………..🙂

På ett ställe på nätet så pågår det en diskution om att nordea delar ut 27 miljarder till sina aktieägare och folk är upprörda över detta. Folk som tydligen besitter noll kunskap om det dom gnäller över.

En skrev….om man delar 27miljarder på hela sveriges befolkning så bllir det knappt några pengar……….jo men tjena hela sveriges befolkning äger ju inte aktier i nordea så man undrar hur hen tänkte där eller rättare sagt har personen något att tänka med alls är väl nästan en befogad motfråga?

För att ta del av företagens aktieutdelning så krävs det ju att man köpt aktier i företaget…det vill säga nordea i detta fall.

Känns ju inte som någon komplicerad sak att förstå.

Äger man inga aktier i banker eller andra företag så får man heller ingen utdelning.

Har inte slutat skratta ännu trots att det var en timme sedan jag läste personens kommentar.

Man förstår ju dessutom att bankerna kan tjäna så grymma pengar när det är den kunskapsnivån ute i samhället……..🙂

Record
2018-03-17 09:18
#162

#160

Råkade själv ut för en Grön företagare vilken skulle stämma mig om jag "Köpte en Volvo och sålde den som en Opel Record" 😃

https://foretagande.ifokus.se/discussions/5aa02ae88e0e744fe6004920-marka-om-produkter?discussions-1

Men ett gott skratt får man i bland om transaktionen blir för komplex .🤔

kallepudas
2018-03-17 10:02
#163

#162 Haha så det kan bli🙂

Upp till toppen
Annons: