Annons:
Etikett27-laga-billig-mat
Läst 1785 ggr
Ria74
2015-08-04 18:19

Naturens skafferi

Nu börjar skogen fyllas av svamp och bär. Har man bara tid och kunskap kan man få ihop en hel del på sin skogsutflykt. Brukar du ge dig ut i skogen och plocka bär/svamp?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Sindri
2015-08-04 18:31
#1

Ja, ja, ja, ja! Det bästa med hösten. Har redan hittat kantareller som ligger i frysen, och massor av blåbär. Skall ut och hämta lite mer imorgon.

Och förväntar mig massor av trattisar och svarta trumpeter lite senare i höst.

Det jag skulle vilja plocka själv, men ej har hittat än är enbär. Finns en del enebuskar i krokarna, men de har högst några få gröna bär, blåa ser jag aldrig.

kallepudas
2015-08-05 19:20
#2

Det har blivit en hel del blåbär och blåbärspaj är ju så gott🙂

Måste ut mer bara så jag får ge mig själv lite tid till detta ändamål.

densomundrar
2015-08-27 09:01
#3

Försöker plocka blåbär en gång om året, mer än så blir det tyvärr inte förutom det jag har själv i trädgården

JazzBass
2015-08-27 12:45
#4

Håller med Sindri, en av de bästa sakerna med hösten är att ta sig ut i svampskogen. 🙂 Plockar alltid favoriterna kantareller (förstås), blek och rödgul taggsvamp, men också annat som jag hittar, känner igen och tycker om: Trattkantareller, gul trumpetsvamp, svart trumpetsvamp, sotvaxskivling, karljohan, smörsopp, diverse kremlor, fårticka,  champinjoner (hittar sällan), stolt fjällskivling (samma sak..). Har en app i telefonen som heter svampguiden, och den är riktigt bra tycker jag och till stor hjälp när man är ute i skogen eller hemma och vill artbestämma sina fynd. Och så har jag en lite bättre vanlig svampbok också, som jag tyvärr inte hunnit bläddra så mycket i ännu (fick i julklapp men då var det knappast högsäsong). 

Hittills har jag hittat ungefär 10 liter kantareller och 7 liter taggsvamp, men inte så mycket annat. Det mesta har jag förvällt och fryst in. Och så har jag plockat ca 16-17 liter blåbär. Nån liter har ätits/använts som färska, ett par liter blev sylt som jag fryst in, men resten är infrysta som sådana. Bra att ha. 🙂 Det ser ut att bli ett bra lingonår också, så lite sånt blir det väl också att plocka lite senare.

På tal om blåbär så har jag en bekant i fotoklubben som plockat ungefär 250 liter sådana i sommar. Hon är ungefär 85 år. (!!!)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-08-27 19:36
#5

Inte kommit iväg (än) men det är underbart med skogens "skafferi"

tlover
2015-08-28 10:53
#6

Jag har bara hunnit plocka lite fårticka, jag vet inte hur jag ska få med dottern utan att hon blir helt uppäten av mygg

l'm back

Annons:
Tant Grön
2015-08-28 15:17
#7

#6 Kunde du inte sy något, som en mygghatt, men att den går ner över kroppen med resår längst ner. ☝️

tlover
2015-08-28 15:24
#8

#7 Jag vet inte hur vi ska få det att funka med bärsjal el liknande och hur vi får henne att inte tugga på det

l'm back

Tant Grön
2015-08-28 15:43
#9

#8 Om du kunde fundera ut något, så kunde du börja tillverka och sälja och så småningom bli miljonär. 😃

JazzBass
2015-08-28 22:59
#10

Ni kan inte gissa vad som jag läste om för nyhet precis idag! I Vasa i Finland, i närheten av var jag bor, öppnas så småningom en ny restaurang som ska fokusera på exakt det som den här tråden handlar om - Naturens skafferi! Och det verkar som de ska ta konceptet på fullaste allvar. Jag önskar restaurangen lycka till och kommer med största säkerhet besöka den så snart som möjligt. 🙂 Läs mer här:

https://villdravintola.wordpress.com/2015/08/23/villd-avaa-ovensa-syyskuussa-2015/ (scrolla ner lite på sidan, finns text på svenska under den finska).

Nån som känner till om det finns några liknande restauranger? Har inte hört om nån sådan här tidigare faktiskt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

n00bArtWork
2015-09-24 09:36
#11

Inte hittat en enda svampjäkel i år, blåbären var det rätt okej mängd på och rönnbär finns i överflöd men inget jag direkt använder..

JazzBass
2015-09-24 10:12
#12

Här i mina trakter (västra Finland) har det varit rätt dåligt med svamp från mitte/slutet av augusti fram tills nu, men räknar med att det ska börja komma lite mer igen så småningom då höstregnen har kommit relativt regelbundet på sistone. Lite svamp har jag ändå hittat varje gång jag varit ut (nästan varje helg), men då känner jag också till ett femtontal olika arter. Är det dåligt med kantareller kanske man hittar mer av nån annan sort. I år har det blivit ganska mycket kremlor, de tycks ha tålt torkan i augusti bättre än de flesta andra svampsorterna.

Förra helgen då jag var på stugan igen och ute i skogen knappa 2 timmar, hittade jag ungefär 1 liter kantareller, 2 liter taggsvamp och enstaka exemplar av diverse kremlor, svart trumpetsvamp och citronslemskivling.  Klart mindre än sist men ändå nånting, det blev tre små frysburkar efter förvällning. Förrförra helgen släpade jag också 14 liter lingon från skogen som nu är i frysen, dels som sådana, dels som kokt och rårörd lingonsylt, ungefär lika mycket av båda sorterna. Det torde räcka något år igen. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

densomundrar
2015-09-24 10:37
#13

Kan man göra något ätbart med rönnbär? :-o jag vet vart jag kan hitta massor.

Annons:
tlover
2015-09-24 10:44
#14

#13 Rönnbärsgele är ju en klassiker el så kan man torka dom och använda som c-vitaminpiller (det gör min morfar)

l'm back

n00bArtWork
2015-09-24 10:50
#15

Rönnbärsgelé är ju inte direkt något man gör av med i massor men det med c-vitamin piller va ju smart.. ska de vara frostlupna eller kan man ta dem nu?

densomundrar
2015-09-24 11:27
#16

Där ser man :-o tack :-)

[JeanetteK]
2015-09-24 11:49
#17

#10 Åh så himla kul! Dit skulle jag gå om jag bodde i närheten. Jag gillar när man verkligen utnyttjar det som finns runt om.

[JeanetteK]
2015-09-24 11:50
#18

#13 Om du har eller känner någon som har t ex kaniner så kan du torka och ge på vintern. Mina kaniner älskar torkade rönnbär.

densomundrar
2015-09-24 12:20
#19

#18 nej, tyvärr. Man ska spara det i bakhuvudet om någon skulle skaffa kanin :-)

tlover
2015-09-24 13:05
#20

#15 Jag tror morfar tar dom innan frosten, dom blir ju sötare efter frosten däremot (han äter det ju inte för att det är gott).

l'm back

Annons:
Tant Grön
2015-09-24 13:10
#21

Man kan göra dricka på rönnbär och sherry. 🍸🙂

Upp till toppen
Annons: