Annons:
Etikett11-telefoni-och-bredband
Läst 3807 ggr
[JeanetteK]
2015-10-12 13:16

Det här med fiber...

Jag bor långt ute på landsbygden och antar att jag blir sist med att få fiber av hela befolkningen. 😃Jag har därför inte lagt ner någon energi på att sätta min in i det så värst. Idag fick jag höra av en kvinna att det skulle bli jättedyrt att få fiber. Hade föreställningen att det skulle bli billigare?? Att det kan vara dyrt att dra in/fram kanske jag fattar… men sen trodde jag att det skulle bli billigare? Har jag helt fel?

Annons:
[Outlawly]
2015-10-12 13:19
#1

En bekant skulle få fiber till sin stuga. och de fanns fler som skulle ansluta sig i närheten. Det hade ju kommit in bidrag till att koppla upp landsbygden på några miljoner. Han får lägga 18.000 kr.

Får du betala mer?

[JeanetteK]
2015-10-12 13:22
#2

#1 Okej. Ja, det är ju en del. Jag vet inte alls än vad vi får betala. Vi fick alldeles nyligen skriva på att/om vi är intresserade. 

Hur funkar det sen då, när det väl är indraget? Vad kostar det då?

fruktgumman
2015-10-12 13:32
#3

Vi har nyss skrivit på att vi är intresserade. 15.000 kommer vi få betala för att dra in det. Sedan blir det minst 500 kr/månad på det billigaste alternativet som vi fattar det.

Record
2015-10-12 23:03
#4

Först får du ställa dig frågan, varför fiber? Finns inget alternativ, hastigheten på överföringen, slippa åskskador, avbrottsfri överföring. Bra fördelar, men ställd  mot att använda mobilen som router i mobilnätet, vinner mobilen.

Kostnad: 5000.-- kr för mobilvarianten. inkl telefonen.

För fiber: Installation 20 000.-kr + underhåll ca 500.- kr/månad, samt abonnemang ISP ( vilken håller dig med mailserver om du inte väljer hotmail /Google), några hundra kronor/månad. Att själv få vara med och gräva kan vara vanligt, i den fiberförening som dragit igång det hela oftast med en medlemsavgift /år.

Utvecklingen jag tror är att fiberföreningens inre stridigheter gör att hela deras nät köps upp av jättarna i storstäderna, för en bråkdel av anläggningskostnaden , detta har hänt i Göteborg med kranskommunernas föreningar. Kanske staten snart får starta ett fibernät för allas kommunikation, ett nytt Telia. 😃

Edit: Lite ström för utrustningen behövs, och IP-telefon brukar vara med. och den sköna känslan när det är strömavbrott, tyst !😭

LCHFtravaren
2015-10-15 18:59
#5

Vår antennförening (jag vet, antikt men finns fortfarande kvar lite varstans) gick ut med intresseanmälan till fiberoptik för ett bra tag sen.  Kostnaden var 8500kr och i det ingick allt.  (I vårt fall tog vi sen, efter intresseanmälan, in anbud för fiberindragningen) Dessutom var allt redan grävt eftersom vi, när antennföreningen bildas på 80-talet grävde, och de befintliga kanalerna kunde användas.

Idag betalar jag 299kr/månad för 100lina och då ingår deras digitala basutbudet för TV (22kanaler).  En hel del skitkanaler naturligtvis men också de vi vanligen tittar på. Visst var det kanske dyrt att installera men i vårt fall tyckte jag det var prisvärt. För övrigt, nu när jag har TV digitalt tycker jag inte det är någon skillnad. För att inte tala om HD-kanalerna - absolut ingen skillnad.

Dessutom kan det ju alltid höja värdet på bostaden om det finns tillgång till en snabb och bra lina. Måste kanske tillägga att jag betalar inget till vår leverantör utan till vår antennförening som sen betalar till leverantören då det är föreningen som har gjort upphandlingen. Vill jag däremot ha andra kanalpaket är det via leverantören.

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Record
2015-10-15 22:38
#6

#5LCHFtravaren

Bra variant av problemet, Hur har ni gjort med ledningsservitut, äger ni detta själva? Risken är den att föreningen blir uppköpt och köparen äger då även servitutet och detta belastar fastigheten i de fall köparen vill vidareutveckla fiberdragningen, eller gräva upp för reparationer.

Har ja uppfattat det rätt att även det finns internetanslutning i priset? Hur många anslutna är det i det egna nätet? Går ledningsdragning över allmän mark oxo?

Annons:
LCHFtravaren
2015-10-16 18:54
#7

# 6 Record

Vi är ca 75 hushåll (villor) i ett kvarter som ingår i antennföreningen som vi bildade på 80-talet för att tillsammans kunna få TV utöver det vanliga utbudet.

Varje villaägare har en röst och varje år hålls stämma och medlemsavgiften är endast till för att täcka drift och störningar.  Föreningen äger ledningsservitutet med förbehåll att om något behöver göras på någons tomt ska det iordningställas till samma skick efteråt. Så resp villaägare måste alltså låta ev reparationer genomföras.

I samband med införandet av digitaltv diskuterades det om fiberanslutning. Efter intresseanmälan gjorde då upphandling och priset sattes och i år blev det av. Eftersom vår befintliga grävning till nästan alla hushåll fungerade drogs extrarör för fiber i samma "ränna" Företag X kom och blåste in fiber samt gjorde inkoppling till alla hushåll. 

Idag har vi TV + internet via fiber till en kostnad av 299kr/månad.  Vi kommer dock under ca 1 år ha kvar vår medlemsavgift på 1500kr/år för viss kvardröjande drift.  Föreningen har också förbundet sig att använda den ISP vi har under 3 år, därefter är jag som privatperson fri att antingen fortsätta eller välja en annan leverantör i mitt område.

Vill jag som sagt ha ett annat utbud än grundutbudet måste jag dock teckna det med leverantören själv.  Och just det, programkortet kostar ju också nån hundralapp/år.

Jag kan givetvis avstå från att använda den utrustningen som är insatt, några har betalt inkopplingsavgiften på 8500kr men valt att inte ha internet eller tv via fiber utan löst det själv.

Hoppas du fick svar på några av dina frågor. Det fungerar iaf klockrent här och hastigheten är alltid topp trots att jag ännu inte dragit nätverkssladd utan kör på trådlöst. (Enheten kom utrustad med wifi)

"Unum castigabis, centum emendabis"

"Live long and prosper"

Record
2015-10-16 21:23
#8

Tack LCHFtravaren, det var en bra genomgång, då finns ingen utanför området som störs av servitut. Själv har jag fiber mellan mina två fastigheter för att slippa jordströmmar i signalkablar (tele) samt åskan som har förstört en hel del. Antenner för min kortvågsverksamhet skulle ja gärna se att kunna köra via fiber men det är svårt på de frekvenserna. 😃

Ria74
2015-10-19 14:18
#9

Vi fick erbjudande att vara med, men det skulle kosta 15.000:- plus att vi själva fick dra in i huset så jag valde att inte vara med.

Har idag mobilt bredband som fungerar kanon och inte kostar en bråkdel av vad fiber kommer att kosta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
2015-10-25 21:30
#10

Min man räknade på att det skulle kosta 200 000:- eller så att dra till oss (ensamgård) så tyvärr blir det inte för oss.

Jag säger tyvärr för att vi i princip inte har täckning här, inte ens för att ringa 112 (om inte vi står på bron) så fiber som vi skulle kunna ha en telefon på skulle vara underbart och då är ju den extra kostnaden värt det för säkerheten man får.

Men jag har som TS inte så stor koll men jag gissar att det är som allt annat, man måste väga fördelar mot nackdelar.

l'm back

Record
2015-10-25 21:44
#11

#10 tlover

Det går säkert att förbättra förbindelsen genom att ansluta en yttre antenn, ligger radioskuggan närma ert hus, kanske det skulle funka med två hopkopplade antenner, som står på det skuggande hindret som en transponder.

[JeanetteK]
2015-10-26 07:33
#12

Tack för alla svar och tankar. :) Jag börjar få lite koll nu. Stort tack! Min man och son är teknikfreaks och uppkopplade mycket så vi lär ta fiber när/om det är dags här. Har inte koll på vad det ska kosta dock. En granne så att det inte får gå över 20000 enligt något utskick. Mycket pengar. Vi får se när det är dags.

tlover
2015-10-26 08:07
#13

#11 Vi har redan yttre antenn

#12 Har dom gett ett prisförslag/erbjudande får dom max öka priset med 15% tror jag det är (är inte säker på procenten men det finns ett max man får öka priset)

l'm back

Annons:
Record
2015-10-26 10:11
#14

#13 tlover

Har ni försökt att rikta om antenn , verkar vara en högt berg 399 m i sydöst, försök att få fram en karta var mobilmasten finns så kanske det löser sig.

Kanske en flytt upp på berget. 😃

tlover
2015-10-26 14:58
#15

#14 Såklart, annars hade jag inte haft internet alls.

Nån flytt upp på höge (toppen på berget vi bor på) blir det inte även om vi drömmer om en liten stuga där i framtiden (men den ska vara el/internetlös)

l'm back

NiklasTyreso
2015-12-02 18:39
#16

Jag har ett mobilt bredbandsmodem för 99 kr/månad och det funkar bra eftersom jag inte kollar film eller lyssnar på musik via datorn.

Record
2015-12-02 20:10
#17

#16 Niklas Tyreso

Det funkar bra hoppas jag om man bor i bebodda trakter, men norröver i landet är det glest med mobilmaster. Men det finns lösningar, en aktiv transponder som drivs av en solpanel med batteribackup för solfattiga dagar, placerad på något berg i närheten där man bor. Jag plockade isär en repeter avsedd att förlänga räckvidden på min router, byggde om nätdelen i den till 5 V  med batteri. Inget skulle vara omöjligt att lägga till en/två solpaneler. Såg även att det var möjligt att lägga till två stora kaffeburkar som reflektorer till de små antennerna som fanns, för bättre räckvidd. 🤓

tlover
2015-12-02 20:13
#18

#17 Fast man behöver ju tillstånd för reapeters (iallafall när det gäller mobil)

l'm back

Record
2015-12-02 20:36
#19

#18 tlover

Jag har tillstånd för radiosändare, men det är i detta fallet inte nödvändigt. Då utsändningen ej sker på mobilbandet utan till min router.

Kopplingen mellan USB-pinnen och repetern jag beskrev görs med tråd. Både repeterns och mobilnätets frekvenser ligger rätt nära varandra, så det finns nog fler lösningar där, för att spara på hårdvarukostnaden. Men beskrivningen får nog vänta, då det är utanför trådens innehåll.

Nikklador
2016-02-08 13:39
#20

Jag har fiber och är helt ärligt inte alls särskilt imponerad av det utan tvärt om ganska besviken 😕

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Annons:
ElisabethB
2016-02-08 18:18
#21

#20 Låter inte bra! I området jag bor kommer det att dras in fiber någon gång under året och jag hoppas på att det iaf inte blir så att jag får ett sämre TV-utbud..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Record
2016-02-09 23:02
#22

Nyligen diskuterades det att alla i Sverige skulle ha tillgång till snabb uppkoppling via fiber, så vänta lite, så går priset ner. Innehållet i data via fiber kan variera men det beror inte på dragning av fiber. Kanske 5G utbyggnaden hinner före ? Det kostar att gräva med alla servitut för fiberrören över fastigheter.

Upp till toppen
Annons: