Annons:
Etikett06-budget-och-kassabok
Läst 1926 ggr
Ria74
2015-11-01 14:19

Vad får julklappar kosta?

Hur mycket handlar ni julklappar för? Till hur många köper ni? Har ni bestämt en summa till exempel till faster Brita och en till farbror Börje eller blir det som det blir, den ena får något billigare och den andre något dyrare?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Fridaaaa
2015-11-01 14:21
#1

Vi har en maxbudget som ska täcka till alla vi ger.
Vi tänker så: Tanken som räknas. Måste inte kosta en massa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ria74
2015-11-01 14:22
#2

Jag försöker hålla nere kostnaderna skulle gissa på att runt 3-4000 kostar alla julklapparna jag köper.

Jag handlar till dottern, mannen, svärföräldrar, svåger, mina föräldrar, farbror, faster och en god vän, så totalt blir det till 10 personer.

Till vissa har jag avsatt en summa, t.ex att faster ska ha för 300:-, sen vissa som dottern får det bli som det blir.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Scorpio97
2015-11-01 14:24
#3

I familjen köper vi i princip inte julklappar längre. Så den enda jag köper julklapp till är min kusin, och eftersom hon fyller år den 20 december brukar det bli kombinerad julklapp och födelsedagspresent. Jag brukar inte ha någon speciell budget, hittar jag någon perfekt present köper jag den även om den skulle vara lite dyr. Men det brukar väl bli under 500 kr i alla fall. 

Sen om jag hittar någon perfekt julklapp till mamma eller något av mina syskon, så köper jag det ändå även om vi inte brukar ge. Och även då får det kosta ungefär vad det vill, så länge jag har råd med det.


//Jessie

smellcaramell
2015-11-01 14:36
#4

min mamma bestämmer innan att barnbarnen till exempel får något billigare på julafton och något dyrare när de fyller år, ofta lägger hon den summa hon tänkt så att de kan få något större som en telefon istället för någon billigare leksak som snart kommer läggas på hög.

Till oss barn så brukar hon köpa något hon vet att vi vill ha eller behöver, typ en brödrost om man ska flytta hemifrån, presentkort på byggvaruhus om man renoverar hemma och liknande. Sedan köper de knappt julklappar till sina syskon längre då det skulle bli så många julklappar då vi är stor familj, vi brukar vara runt 50-55 personer när vi firar jul så går inte att köpa julklappar till alla då.

Ravynsfair
2015-11-01 16:24
#5

Dem få jag ger julklappar till (mest symboliskt eftersom jag inte firar själv) har jag gjort själv på ett eller annat vis. 
Oftast bara material som kostar något vilket är olika beroende på vad jag gör och vad jag har hemma/hittar ute.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Tuulikki]
2015-11-02 15:48
#6

Jag ger bara till mamma, pappa och mina 2 bröder. Kostar 50-150kr styck.
Sambon får ganska mycket dyrare, men fortfarande under 500kr.

Jag är väldigt bra på att hitta presenter om jag får säga det själv😎så det handlar ofta om små summor men jag lyckas ändå pricka in något personligt och kul. Tanken som räknas!

Annons:
Kerstinfalk
2015-11-08 13:44
#7

När vi firar ju med min familj så har vi först en lottdragning.  Lotten avgör vem du skall köpa julklapp till. Så man köper bara till en person. Vi har satt summan 500kr.

Alla under 18 räknas som barn och barn är undantagna regeln som säger endast en julklapp. Att köpa till barnen är valfritt men absolut inget måste. Önskar sig barnen något dyrare så går vi i hop flera på samma julklapp, så att alla lägger ca 100kr var.

För oss är julen en högtid då vi möts och äter god mat, tanken är inte att vi skall stressa sönder oss själva och våran ekonomi.

[WickedAlly]
2015-11-11 15:13
#8

Jag älskar att fynda och har med åren blivit rätt bra på att hitta guldkornen om jag får säga det själv :)

Förra året gav vi bort saker till ett värde av 7500 men betalade bara dryga 2600 för alltihop. 

Tror slutsumman i år hamnar på ungefär 3000, värdet ungefär det dubbla. 

Inte för att värdet är det viktigaste men det är kul att kunna ge bort något extra fint och som man vet att personen önskar sig. 

Vi ger till våra två barn, min mamma, min pappa, min farmor, svärmor, svärfar med fru, barnens kusin, makens bror med sambo och makens morfar. Vanligtvis även till min syster men hon har rymt till Indonesien.

LinaLj
2015-11-11 20:05
#9

I släkten så ger inte vi vuxna julklappar till varandra, utan där köper vi bara till barnen. Ofta blir det något hemmagjort till dem från mig. Till de mindre något stickat/virkat gosedjur eller liknande och när de börjar bli större burkar de komma med önskningar på stickade tröjor de vill ha. Lite roligare med fluffiga djur på magen och sådana saker. Eftersom jag vet var jag kan köpa billigt garn (tack och lov) så brukar en tröja kosta 200-250 kr.

Sedan köper jag till mamma för kanske 500-1000kr beroende på vad hon önskar sig och behöver. Det blir en hel del hemmagjort där med.

Till bästa vännen blir det för runt 300 kr och till andra vänner blir det ofta en hemmasydd kasse (som man kan ha med till affären resten av året) fylld med sylt, likör, saft, inlagd fetaost och knäckebröd (allt hemmagjort). De är väldigt uppskattade och då kan jag ge en kasse per par så att säga så slipper jag komma på separata presenter.

Åsa S
2015-12-24 11:41
#10

Nä har ingen bestämd summa, till mina syskonbarn försöker vi ge julklappar till lite lägre summa de är så små nu om några år lär de vilja ha dyra julklappar. Än så länge nöjer de sig med sånt som nått enkelt spel och nån DVDfilm. Försökt hålla igen till min man men han behövde en ny rakapparat så jag köpte en sån, min man är den som slösar men är svårt bli arg på honom eftersom det är till mig han köper för dyra julklappar och vi har ju råd men jag tycker det blir lite mycket när han handlar för 6000-7000kr till mig. Men han är ett pågående projekt så snart kanske jag får honom tänka mer ekonomiskt. Han verkar aldrig ha haft det lika knapert som jag har haft i perioder innan vi träffades och har man aldrig behövt tänka på om pengarna kommer räcka är man nog mer benägen slösa.

Upp till toppen
Annons: