Annons:
Etikett02-hem-och-hushåll
Läst 2535 ggr
Ria74
11/1/15, 2:42 PM

Hur sparsam är det okej att vara?

För något år sedan gick det ett program på tv, minns inte om det hette extrema sparare eller något liknande. Men det handlade i alla fall om olika personer som tagit sparande till en helt ny nivå, vissa hamstrade ketchup på McDonalds, andra bajsade bara borta, en gjorde egen deodorant, och en annan skickade efter rabattkoder till mobilen och tvingade barnen att lösa in varsin för att få så många produkter som möjligt.

Sitter nu och funderar på hur sparsam är det okej att vara? Är det okej att ta med toapapper hem från restaurangen eller att plocka på sig gratisprover när man är i affären?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
11/1/15, 2:43 PM
#1

För min egen del tycker jag det är överdrift när man tar toapapper med sig hem eller tvingar barnen att lösa in rabattkuponger fast dom inte vill.

Jag gillar att spara, men jag tvingar aldrig nån i familjen till det och skulle aldrig komma på tanken att hämta ketchup på McDonalds.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aleya
11/1/15, 2:54 PM
#2

Jag orkade aldrig se på dom där snåla människorna. Vill man spara så ska man inte börja tvinga in barn i det. Man kan ju informera att nu sparar vi för en resa. Jag kallar dom där människorna för dumsnåla. Vad sparade dom ens till?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
11/1/15, 2:56 PM
#3

Jag tycker det är stor överdrift att ta med från olika ställen som toapapper mm.
Samma om man snålar så att t.ex säkerheten påverkas.
Ska inte gå till överdrift.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Åsa S
11/1/15, 3:00 PM
#4

Går det ut över nära, kära och vänner då har man gått för långt. Även såna som stänger av el och liknande för att spara pengar med risk för att ledningar fryser sönder (har mött en sån han bodde i det där kalla huset han ville inte betala för nått han inte såg = el och värme) det är höjden av dumsnål när man sparar in på nått som kan ge stora utgifter längre fram i form av reparationer.

Spectabile
11/1/15, 4:03 PM
#5

För ett antal år sedan försvann det så mycket toapapper på mitt jobb så man var tvungen att låsa in det. Det var bara städerskan som hade tillgång till en nyckel, förutom ledningen då förstås. Att vara så snål är idioti.

Stallmima
11/1/15, 11:31 PM
#6

Ekonomisk kan man vara men inte dumsnål, Man måste leva lite också  😃

Annons:
[Tuulikki]
11/2/15, 3:44 PM
#7

Superspararna hette det och man kan se det här
http://www.dplay.se/superspararna/

Min pojkvän kallade programmet för supersnålarna😎 Jag tycker att mycket de gjorde var vääldigt överdrivet. Någon borstade tänderna med salt och reste flera timmars omväg för att de bussresorna var billigare. Tror hon sparade runt 50kr på det, men förlorade flera timmar.

Några tips tyckte jag däremot var bra, som att koka egen ketchup och göra egen deodorant. Ingenting jag skulle ge mig på själv, men vill man veta exakt vad som finns i ens produkter är det ju en idé.

Ria74
11/2/15, 3:47 PM
#8

#7 Ja, just det så hette det. Tack :)

Ja, det fanns en del helt okej tips i programmet men mycket var precis som du säger väldigt överdrivet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

TjockaBerta
11/3/15, 11:42 AM
#9

Att ta toapapper, massor av ketchup mm räknar jag som stöld. Så gör man inte bara för att det är gratis.

>>>Malum domesticum<<<

Em_
11/3/15, 6:20 PM
#10

Vissa grejer var smarta, som att göra eget och laga trasiga saker. Andra saker som att konstant låna alla trädgårdsredskap av grannen och stjäla är ju bara onödigt. När det går så långt att man räknar ören inför varenda köp trots att man har en okej inkomst verkar det vara en tvångstanke.  

Sen tror jag att tiden man lägger på att spara de där sista kronorna är värd mer i arbetstid. T.ex. när man åker en omväg på två timmar för att spara 50 kr hade man lika gärna kunnat jobba extra en timma och tjänat 100 kr.


[Tuulikki]
11/3/15, 6:42 PM
#11

Ja och att köpa saker bara för att det är rabatt, och dessutom skicka in ungarna som inte ens når upp till hyllan, tycker jag är rätt konstigt. Om jag inte tänkt köpa kesella (eller vad det nu gällde), så sparar jag ju mer på att låta bli än att göra det för att det är billigt?

Att ta gratisprover på allt som finns, bara för att det är gratis, är ju totalt onödigt. Man slösar tid, plats, energi och det är knappast miljövänligt att ha 15 kepsar, 32 kylväskor och 7 rabattkuponger på blomjord. Bara för att.

Varga
11/4/15, 10:59 PM
#12

Jag har faktiskt tagit toapapper från jobbet, men det var när företaget jag jobbade på bytte från vanliga rullar till såna där stora rullar och fick en massa vanliga paket över. Och då var det min "överordnade" som tyckte att jag skulle ta dem. :p

Ibland kan jag ta ett extra paket soya till thaimaten, eller slänga ned ett extra paket salt när jag är på donken, men det är saker jag vet går åt hemma och när jag ändå ska ta för maten jag köpt så tar man lite extra. 

Att gå in på matställen enbart för att plocka på sig "gratis"-grejer (det är ju egentligen inte gratis, det är ju tillbehör när man köper mat) skulle jag nog dra mig för, men jag kan ändå förstå folk som gör det.

Ibland kan man ju klicka på erbjudanden för gratis grejer, men det är endast om det är något man behöver. Att bunkra upp på saker jag vet att jag aldrig skulle använda skulle jag inte heller kunna göra, känns som slöseri med plats :p

JazzBass
11/5/15, 10:11 AM
#13

Håller med om att när det i praktiken blir fråga om stöld har man gått över gränsen. Det skulle inte falla mig in att ta ens extra salt t.ex. från en hamburgerrestaurang för att ha nånting att ta hem, men om jag har tagit för mycket av nånting i misstag så tar jag hellre hem det än slänger bort.

En sak jag vill lyfta fram är är tendensen hos många att utnyttja bekanta för att komma billigast möjligt undan i läge som läge. Det kan vara frustrerande om man är den som blir utnyttjad. Folk har frågat mig vid flera tillfällen om jag inte kunde köpa vissa produkter direkt från mitt arbete för att de ska få skaffat det de behöver till lägre pris, men dels är det emot reglerna för personalköp (får endast göras för eget bruk), dels är det inte fråga om nån butik och alla produkter finns inte alltid tillgängliga i fabriken, långt ifrån. Vissa är igen så stora att de kräver lastbilstransport eller åtminstone släpvagn, och att börja organisera sådana uppköp är bara jobbigt. Jag får alltid en lätt släng av ångest varje gång nån frågar om nånting sånt här.

Andra tar för givet att jag ska dela med mig av bilder jag tar, eller fotografera dem mer eller mindre gratis. Jag delar nu visserligen ofta med mig av bilder som jag tagit på eget initiativ, men jag uppskattar stort när nån ändå ser att det ligger ett värde i proffsiga bilder och erbjuder sig att betala en slant även om jag ofta avböjer betalningen. Begär nån en fotografering (t.ex. porträttfoto) så gör jag det inte helt gratis av rena principskäl; jag har satt tusentals euro i utrustning, jag har specialkunskaper som inte vem som helst har, och inte minst - min fritid går förlorad. Av samma skäl kommer jag inte och spela musik gratis, om det inte är fråga om att vi i bandet, återigen på eget initiativ, vill få synlighet, eller fråga om välgörenhet. Som familjefar har fritiden ett helt annat värde idag än då jag var singel och fri som fågeln.

Om man behöver andras tjänster men vill undvika att nån tycker att man utnyttjar dem för sin egen vinning, så är det väldigt enkelt att fråga "vad vill du ha för besväret?". Ofta får man svaret "ingenting" ändå. Det är klart bättre att ha frågat och på det viset visat att man tycker tjänsten är värd nånting, än att förvänta sig att andra ska ställa upp gratis för en själv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
11/6/15, 4:35 PM
#14

Om du tar 2 soyapaket till hämtmaten eller 2 ketchup till hamburgareren så är det  fullkomligt okej, även toapapper om  ditt företag byter " stil" på toapappret, annars är det enligt mig stöld

Så… för mig är all sparsamhet som folk vill göra helt okej så länge man inte bryter lagen. Sen att jag personligen kan tycka att man är "dumsnål" är en annan sak.

Jag kan inte sätta värderingars på folks liv, vill de leva på ett som jag inte vill, hur svårt kan det vara… vi umgås troligen inte.

[helga21]
11/25/15, 7:00 PM
#15

Att ta med toapapper från restaurangen är inte att spara utan det är stöld!

Frosstis
12/4/15, 6:21 PM
#16

Ligger o kollar på det programmet nu :S

NiklasTyreso
12/4/15, 7:28 PM
#17

Det finns en skröna om en extremt snål rik tant i 1800-talets London som åkte runt och letade efter den billigaste läkaren till sin sjuke son, så att sonen han dö innan mamman hittat en tillräckligt billig doktor. 

Glömmer man det viktiga i livet, sina verkliga vänner och de bra personerna i familjen, då har det gått för långt.

Klarar man inte att själv att vara generös ska vännerna i minsta möjliga mån drabbas av om man själv har dålig ekonomi.

siberlina
1/3/16, 7:19 PM
#18

Jag tror inte att det är bra att va för sparsam,då blir man en snåljåp,känner en person som ständigt blir bjuden av alla men bjuder aldrig tillbaks,

Nikklador
2/8/16, 1:24 PM
#19

Håller med flera föregående då det enligt mig gått för långt om man skulle tvinga övriga i familjen till saker eller främst barnen som någon sa att de skulle lösa in kuponger mot sin vilja.

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

siberlina
2/11/16, 7:43 AM
#20

En stor risk är att man blir för snål…det roligare att va generös,och spara ibland.men maan behöver inte röka dricka och köpa en massa dyra prylar

Annons:
Upp till toppen
Annons: