Annons:
Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 3887 ggr
Stinastygg
2017-11-19 14:41

Joakim Von Anka-syndromet

Är det bara jag som upplevt detta, eller är det inte ganska vanligt att de som har mer tenderar att vara mindre benägna att dela med sig, än de (vi) som har lite?

Jag kallar detta för "Joakim Von Anka-syndromet" - ju rikare, desto snålare.

Själv har jag verkligen inte mycket, men jag är generös och snäll och delar alltid med mig av det lilla jag har. Skänker bort saker till vänner ibland som jag kanske hade kunnat sälja på blocket o fått en slant istället, köper en kopp kaffe till den frusna rumänskan utanför ICA, samt bjuder nära o kära på middag, fastän jag ibland t.o.m måste dumpstra för att själv få mat på bordet…

Medan jag vet av människor som är i stort sett ekonomiskt oberoende som står och klagar bittert i mataffären att kilopriset är för dyrt…

Någon annan "fattig" som känner igen sej!?

Annons:
Maria
2017-11-19 14:53
#1

Jag känner inte igen mig faktiskt.

Jag tycker att man genom livet har lärt sig att det är väldigt lätt att har förutfattade meningar och jag upplever att människor i alla "samhällsklasser" är både givmilda och för den delen snåla också😉

Jag tror det är en personlig läggning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OnlineCores
2017-11-19 14:56
#2

Det finns ett talesätt som lyder: Man blir inte rik på höga inkomster, utan man blir rik på låga utgifter.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

kallepudas
2017-11-19 18:10
#3

Kanske dags att bli lite snålare om man nu är fattig. Dom som är rika på riktigt har ju inte blivit det genom att slösa eller ge bort.

Det där med "rik" känns ju lite konstigt. Kan ju bara se ut att folk har det gott ställt när dom kommer till ica med fin bil & handlar i sina fina kläder och sedan åker hem till sin fina villa.

Kanske är mest lån så att banken äger det mesta. Finns ju tv-program som handlar om dessa rika personer.

Kathmandu
2017-12-05 14:51
#4

Men girighet fungerar ju så att man får lite pengar, och så kan man inte släppa taget och måste ha mer. Det kan ju hända vem som helst, har sett det hända folk nära mig, men det har ju inte med samhällsklass att göra. Snarare om vad som händer med människor som värderar pengar över allt annat.

kallepudas
2017-12-05 19:25
#5

#4 Man ser ju lite överallt hur det går om man inte kan värdera pengar. Vi har ju riksdagspartier som spelar ut sin politik på att försöka fiska röster från personer som just inte vet värdet på pengar.

Men pengar är ju inte allt det är ju helt sant men utan pengar så blir det ju att rösta på partier som står där & lockar er med en femtiolapp extra…det där är något många kan välja och samtidigt välja bort att vara så beroende.

Zepp
2018-02-24 10:54
#6

Mnjae.. att dela med sig av det man har även om det är litet är en social grej.. om man sen säger som så, vi lever ändå inte i världens fattigaste land!

Att vara rik är något annat och handlar sällan om att spendera när det är lönefredag, det brukar kallas för slösaktig.

Utan är man rik, så handlar det mer om att ens pengar/investeringar jobbar åt en medans man sover.

Och väljer man sen att slösa bort dessa så är man fortfarande slösaktig och lär knappast bli särskildt rik heller!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
kallepudas
2018-02-24 17:39
#7

#6 Känner inte någon som ger bort pengar som "social grej"……….antingen rår dom om sitt eget hus så att säga eller åker på resor/semester eller konsumerar.

Man kan ju kalla det joakim von anka syndromet om någon är sparsam och inte delar med sig men jag tycker det inte är snålt att inte dela med sig utav sina egna hårt inarbetade pengar.

Skulle jag bli runt 100år gammal däremot & ha en aktieportfölj värd runt 100miljoner så blir det ju däremot lite annat tänk eftersom man inte kan ta med sig något på nästa resa. Välgörande ändamål och barn & barnbarn skulle väl stå på tur av att få ta del av det som finns.

Aktiestinsen skänkte ju bort stora delar av sin förmögenhet och warren buffet gör ju likaså.

Denna kommentar har tagits bort.
[Smulan_88]
2018-03-20 09:56
#9

Nu är inte jag sevärts rik och iof ganska givmild, MEN varför anser man att en annan människa oavsett inkomst och besparingar ska dela med sig? Det handlar ju snarare om egen drivkraft och motivation samt rätt förhållningssätt till pengar man behöver införskaffa sig en större summa pengar. Sen är det som någon tidigare i tråden nämnde, man blir inte rik på att sprida pengar omkring sig. Små medel kan påverka mycket. Tittar man på 1 onödig utgift man har om dagen, och utesluter den men istället lägger den pengen på ett konto. Så kan man spara stora mängder pengar, lätt en familjeresa per år! Jag förstår absolut att många vänder på varenda krona i hushållet MEN se vad de handlar, jag sitter skälv i butik. Och faktum är att majoriteten av de ”som inga pengar har” allt som oftast dricker dricka/energidryck i stora mängder och eller rökar och snusar. Den kostnaden är enorm ”för dom som inga pengar har”. Så ändrar man förhållningssätt och faktiskt gör sig medveten om vad saker kostar så kan alla spara pengar.

[Smulan_88]
2018-03-20 09:57
#10

*sorry för alla stavfel, skyller på mobilen :*)

TeknikSvett
2018-05-31 17:58
#11

I vissa kulturer förväntas rent av den som har mest att ge mest, medan vi i Sverige  (och Europa i allmänhet) kan vara extremt snåla. Bråka om "den där kebaben jag betalade förra veckan"? Nej tack!

Det är absolut inget fel på att spara och att vara smart med hur man spenderar, men man behöver inte vara snål för det. Jag känner igen mig i trådskaparens inlägg i att jag gärna bjuder ibland - och helst bjuder jag då folk som bjuder tillbaka någon gång. :)

"Jag betalar den här notan, så tar du nästa." Även om det inte blir exakt samma summa så jämnar det ut sig (någorlunda) i längden - och man slipper tjata om/swisha/tänka på en massa småskulder hela tiden.  😃

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


kallepudas
2018-05-31 18:44
#12

#11 Absolut är det ju så att det är roligare att bjuda någon som man vet gör likadant någon annan gång.

Samma sak när man någon gång är ute & äter så är det ju bara trevligt att ge dricks om man får bra service.

Mindre roligt är det ju nä man bjuder på både det ena och det andra och sedan kommer det aldrig igen. Man kan ju verka snål i andras ögon då utan att vara det men att man tröttnat på folk som utnyttjar det sätt som du beskriver.

Zepp
2018-05-31 19:03
#13

Om man säger som så.. det skiljer lite mellan länder och kulturer.. i de flesta fall då mellan rika och fattiga länder!

Nu så råkar det vara som så att vi lever i ett av världens rikaste länder, därmed så har vi råd med något som brukar kallas för välfärdssytem.. dvs sjukvård/socialvård/sjukförsäkring/pensionssystem/äldrevård.. blättan blättan!

Fördelen då med vårt system är att man blir lixom inte lika beroende utav rikare släktingar!

Nackdelen med system där man är beroende utav släkt är att man behöver gifta sig med någon som släkten anser vara en bra partner/av en bra familj/konsoliderar beroenden mellan olika familjer/släkter!

Dvs då håller man ihop och underkastar sig släktens behov!

Nackdelen med vårt system är att man är helt sin egen lyckas smed.. både vad gäller val av partner och hur mycket man drar in till sin egen försörjning/pensionering!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
tlover
2018-06-10 23:26
#14

Det har faktiskt forskats på det och forskning visar att statistiskt sett så blir man mindre givmild om man är rik

l'm back

NiklasTyreso
2018-06-14 23:44
#15

Det finns hyggligt folk med dålig ekonomi och hyggligt folk med bra ekonomi. Några av världens största givare är också bland de rikaste ex Bill Gates som ger enorma summor. Människor brukar tycka att de som är som dem själva nog är trevligare än folk som inte är som en själv. Även om de flesta rika är hyggliga generösa omtänksamma människor kan finnas en risk att vissa av dem talar nedvärderande om de som inte är som dem ex att fattiga är lata och inte tar ansvar. På samma sätt som fattiga kan svartmåla rika och säga de har "farbror Joakim syndrom", är giriga eller oärliga. Världen blir inte bättre av att man svartmålar människor i andra sociala grupper än den egna.

Upp till toppen
Annons: