Annons:
Etikett06-budget-och-kassabok
Läst 1947 ggr
Ba88a
2018-02-24 10:10

Hur fördela sparande (Högräntekonto och aktier)

Jag har som mål spara 7000 i månaden kanske mer. Sparar nu 2000 inom Nordeas fonder som också är min bank. Är det dåligt egentligen? Dessa 7000 vill jag fördela högräntekonto och aktier/fonder men ska man lägga 50/50 eller vad tror ni?

Annons:
kallepudas
2018-02-24 17:24
#1

Behöver man inte pengarna på lång sikt så rekommenderar jag aktier i stabila företag som ger bra utdelning. Är man mindre insatt så finns det ju ett par bra aktiefonder som kan ge bra avkastning.

Det hela hänger ju på hur stort intresse du har för att sätta dig in i olika företag. Saknar du det stora intresset så finns det ju alltid börsens investmentsbolag som sköter alt för dig och det enda man behöver egentligen är att finna ett eller två av dessa så åker man rätt tryggt.

Investor,Öresund,Kinnevik,Lundbergs,Latour,svolder,industrivärden är ju några av dessa.

Vill du ha 50/50 så är det ju bra att köra 50% på räntekonto och 50% aktier.

Jag kör 90% aktier och 10% aktiefonder och sedan ett litet buffertsparande vid sidan av detta.

Det hela hänger på hur mycket tid du har lust att lägga ner på det hela.

Zepp
2018-02-25 13:20
#2

1, köp och betala din bostad!

2, skaffa ett investeringsparkonto på din bank.

3, När du inte längre har lån/bostadskostnader förutom driften så kan du spara mer.

4, du bör hur som helst spara minst lika mycket som andra betalar i hyra.

5, äger man sin bostad så kommer hur som helst utgifter var 5te-10onde år.. och de kan handla om 100-tusentals kronor.. bra att ha dessa på sina konton, så man kan betala kontant!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2018-02-26 19:18
#3

#2 Nu är ju inte bostad alltid den bästa placeringen som man kan göra.

Skulle jag köpt en villa här på min uppväxtort för 30 år sedan hade jag väl ungefär fått hosta upp 995 000 kronor för den & värdet idag är på samma villa 3,5-4,5 miljoner.

Hade man istället placerat samma belopp i till exempel i investor och återinvesterat utdelningarna så hade värdet idag den 26/2 varit 63 miljoner.

Visst inte dumt att äga sin bostad men långt ifrån den bästa investeringen man kan göra.

Zepp
2018-02-26 20:01
#4

Prexis.. ångrar än i denna dag att jag köpte mitt hus när jag i stället skulle investerat dem i Investor.. men sent skall syndaren vakna.. och jag behövde ha någonstans att bo!

Oandrasidan, jag hade lixom inga pengar att investera på den tiden, så jag fick ta lån.. och jag behövde f*n fortfarande en bostad att bo i!

Och jag pyntade inte mer än 225,000 till 14 % ränta!

Iallafall så har jag insett såhär efteråt att jag borde tagit en mille från mitt sprarkonto och investerat dem i Investor.

Sent skall syndaren vakna!

Iallafall så har värdet på bostaden bara stigit med cirka 6 tusen per månad, det är orättvist, för om jag köpt en dyrare bostad i stockholm så hade den stigit med 10,000 per månad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2018-02-26 20:13
#5

#4 Man behöver ju alltid bo någonstans så som jag skrev inte fel att köpa sin bostad om man väljer det men man kanske just ska se det som ett boende och inte som en investering och bor man i hyresrätt så behöver man varken någon stor buffert och kan lägga allt krut på att "tjäna pengar" på allvar. 

225 000 hade idag varit värda 14 miljoner och det tvivlar jag på att din bostad är värd idag som du köpte för 225 000.

Så återgår man till vad tråden handlar om så var det just placeringar i räntekonto,aktier eller fonder.

Zepp
2018-02-26 20:36
#6

Prexis.. när man bor hemma hos föräldrarna så skall man ta iallaiallafall en mille av sitt sparkaptital och investera detta.. innan man köper sin första bostad!

Nu så hade jag inte en mille.. ens när jag bodde hemma.. så jag gick till banken och lånade 200,000 för att kunna flytta hemifrån!

Så numera äger jag min bostad.. har inga lån… pengar rätt ner i fickan.

Om det nu inte hade varit för min kommun.. som bestämt att vi skall ha Kommunalt avlopp och vatten samt vägar, det kostade bara 300,000.. rätt ur mitt sparkonto, för min pensionering!

Iallafall, så slipper jag betala hyra till mig själv.. det innebär väl iallafall cirka 5000 i månaden.. rätt ner i fickan?

Man får lixom vara glad för det minsta.. och några lusentappar per månad mindre i utgifter är hur som helst en lisa för själen!

Iallafall, så är jag numera Milionär.. i det lilla ioförsig.. men ändå.. bara tomter runt mig säljs numera för cirka 2,5 mille!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Ba88a
2018-02-28 19:21
#7

 Aktier och fonder är på lång sikt högränte  är delvis lång sikt men samtidigtt ett sparkonto där jag kan ha tillgång till pengarna men inte ofta. Jag har noll koll på hur det funkar ärigt talat. Låter man aktierna ligga eller ska man håla på köpa sälja dom? Tips på bra aktier?

Zepp
2018-02-28 20:07
#8

Numera så finns något som kallas för ISK.. dvs Investeringssparkonto, det kan du öppna på din bank.

Och då för du över någon mille från dina andra konton dit och köper/lägger olika värdepapper där.. och skatten på det kontot är rätt lågt.. cirka 0,5 %.

http://fondkollen.se/fondbloggen/inlagg/sa-blir-skatten-pa-isk-2018/

Så oavsett värdeökning och annat, man betalar bara cirka 0,5 % i skatt.

Meeen, då har man fortfarande besväret med att man behöver hålla koll på alla kurser ioförsig.. köpa sälja och olika avgifter för detta.

En annan grej man kan göra är att betala av alla sina lån, de tenderar hur som helst att ligga minst närmare 2%.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
2018-02-28 21:27
#9

#7 Vilka aktier man väljer beror ju lite på vad man själv vet.

Många företag räcker ju att nämna vid namn så vet man ju vad dom gör för något.

En bank som seb,nordea,swedbank & handelsbanken tjänar ju pengar på utlåning och även på alla betalkort bland annat. SKF säljer kullager, Ab volvo entreprenadmaskiner & lastbilar.

Courtage kallas avgiften som banken tar ut för att genomföra dina köp & sälj order.

Nordea har lägst coutage just nu men nätmäklarna avanza & nordnet är inte mycket dyrare.

Jag har ISK hos Nordea som är min bank men jag har även ISK hos avanza som har en bättre & lättare plattform så att säga och det är lättare att få fram information.

Om du går in på www.avanza.se 0ch söker fram till exempel SEB A så är kursen idag  97,92kr för en aktie. För att ta del av utdelningen i vår så måste man äga aktien innan 27/3-18 & utdelningen är då 5,75kr. För varje aktie man då äger i  SEB får man alltså in på kontot den 4/4-18 5,75kr. Köper man aktien imorgon bitti till kursen 97,92kr så blir ju den ränta=utdelning 5,82%.

Kikar man runt lite bland aktierna så framgår det ju efter en stund även för en nybörjare hur det fungerar.

Känner man att tiden & intresset inte är riktigt så är investmentbolag en bra väg för dom som styr just dessa företag har sina egna pengar placerade i företaget och deras enda grej är att just äga aktier i andra företag och kommer behandla dina pengar precis som dom behandlar sina egna.

Jacob wallenberg har 462 241 aktier i investor……..inte kommer han vilja förlora några pengar så han gör ju allt för att investor ska gå bra och göra dom rätta valen.

Man ska ju helst köpa sina aktier när det blir lite oro på marknaden(rea) och en bra marginal på sina inköp. Det gör ju att man lättare kan sälja utan att göra förluster om man nu behöver pengarna.

Vettigt kan vara att man kikar runt lite och sedan gör låtsas-köp av aktierna och följer dessa under ett tag. Då kan man se vad man gör för misstag utan att sätta riktiga pengar på spel.

Jag köpte till exempel H&M alldeles för dyrt och sedan sjönk aktien massor. Jag hoppade av rätt tidigt i nergången så min förlust var inte något som jag behövde ligga sömnlös över. Med facit i hand så var det ju en riktig tabbe av mig. Lätt att ha för bråttom ibland helt enkelt.

Ytterligare en bra ide är att gå in på företagens hemsidor och beställa hem ett tryckt ex senaste årsredovsiningen där man sedan kan få en bra inblick i företaget. Beställa tryckt material eller bara slänga iväg ett mail med ditt namn och adress så kommer det i brevlådan…oftast bara någon dag efter man mailat.

kallepudas
2018-02-28 21:47
#10

Kan man alltså köpa till exempel SEB A vid en så kallad börskrasch eller allmän oro på börsen för 75kr istället för dagens 97kr så blir ju din avkastning=ränta ännu högre procentuellt räknat.

Mitt tips är alltså att bygga upp en kassa för just aktier och en kassa som du "kan behöva" till vanligt. Aktie/fond-kassan använder du vid nergång i bolag/företag som du följt lite grann och där du kan känna dig trygg. Tar vid en aktie som SEB så kan du ju se kursutvecklingen under 3 år på avanza och där ser man att lägsta kursen var 4 juli 2016 där man kunde köpa SEB A för 71,05kr och högsta kursen var under samma period 111kr 16 mars 2015.

En bra affär hade alltså varit att köpt på 71 och sålt sedan på 107kr om man nu vill köpa & sälja för att få pengarna att jobba lite mer. Har man köpt på 71,05kr eller runt där så kan man ganska tryggt sitta på aktierna alltså behålla dom under en lång tid & håva in räntan=utdelningen år efter år.

Skulle aktien dubblas i värde så kan det vara ett perfekt läge att sälja och sedan köpa tillbaka samma aktie senare till ett billigare pris.

Det fina med aktier är att dom ändrar värde dag till dag så ena dagen,veckan månaden upp…..sedan kan det gå ner.

ISK är ju förmånligt för man skattar inte på utdelningarna så varenda krona man får in från utdelning kan man köpa nya aktier för.

En ung person som börjar när den är runt 20år kan ju redan vid 50års ålder alltså leva helt på utdelningar från sina aktier.

En egenbyggd sedelpress.

Tobias schildfats bok "vägen till din första miljon" är en perfekt  start för att få bra kunskaper om aktier.

NiklasTyreso
2018-03-10 01:19
#11

Följer man den gamla investerarbibeln The Intelligent Investor så är en fix proportion med 30-50% ränta och resten aktier eller aktiefonder bäst. Fix proportion är smart för när aktierna stiger i värde mer än ränta så tvingas du sälja aktier och räddar då vinsterna från kursfall. När börsen så sjunker i värde tvingas man ta ut räntepengar och köpa aktier för så den fixa proportionen behålls. Det gör att man tvingas handla när mer och mer aktier ju billigare de blir. Fix proportion är mycket enkelt, enklare än teknisk analys för at tajma, men gör att du säljer när aktier är dyra och köper när de är billiga. Du behöver inte tajma, bara behålla den fixa proportionen. Jag bygger upp mitt kapital och har idag nästan 20 % i ränta, men jag får mer vinster att ta hem i varje börstopp så räntekapitalet ökas stadigt.

NiklasTyreso
2018-03-12 20:17
#12

TS skriver att hen skaffat högräntefonder och aktiefonder. 

Som jag skrev i förra inlägget är 30-50 % räntefonder och resten aktiefonder/aktier lämpligt enligt boken The Intelligent Investor, men jag har lite tankar om högräntefonder som inte alltid ger hög ränta.

Högräntefonder går ofta bra när det är högkonjunktur och stigande trend på börsen, men när börsens trend är fallande sjunker ofta högräntefonderna också. Under det 1,5 år då börsen sjönk 2015 till sommaren –16 då sjönk mina bästa högräntefonder 5-10 %, mindre än börsen, men ändå fall. Högräntefonder får ofta sin ränta från företagsobligationer etc och när det går dåligt för företagen (i lågkonjunktur) kan de få svårt att betala ut räntan. 

Vad som är enkelt och bra i lågkonjunktur/fallande börstrend är säkra räntefonder med lägre ränta (ex Spiltan räntefond Sverige) eller ett bra sparkonto, men det ger i dagsläget bara någon enstaka % per år, men i fallande börstrend är det mycket säkrare och bättre än både aktiefonder och högräntefonder.

Börsen brukar falla under 2-3 år av den sjuåriga konjunkturcykeln, så det kan vara bra att ha något som inte ger förlust då dessa år.

Psykologiskt är lätt att tappa lusten att spara när börsen och högräntefonderna faller (för de gör de ibland, men oftast inte). Så för att man som ny sparare inte ska tappa sugen och ge upp sitt sparande kan vara bra att ha ett alternativ som faktiskt stiger (om än lite) i fallande trend. Lyser alla siffror rött är lätt att ge upp. Så lägg till en säker lågräntefond eller ett bra sparkonto till sparplanen så du får känna att det finns hopp.

Mitt förslag är: 

2-3 st bra aktiefonder som upptar 60% av pengarna.

2 st bra högräntefonder som upptar 30 % (=2x15%) av pengarna.

1 st bra säker lågräntefond som upptar 10 % av pengarna.

Strategi: 

- Med mitt förslag ger aktiefonderna och högräntefonderna vinster 4-5 år av 7 i konjunkturcykeln, vinster som kan räddas från kursfall in den säkra lågräntefonden. 

- De 2-3 år av konjunkturcykeln då aktiefonderna och högräntefonderna är skakiga kan man spara i den säkra lågräntefonden, om man inte vågar gå in i aktiemarknaden eller den  mindre säkra marknaden för högräntefonder.

[Smulan_88]
2018-03-20 10:03
#13

#2 att bo billigt är en sak, MEN du vet att om du någon gång säljer din avbetalade bostad så kan man få flera hundra tusen i restskatt?!? I lilla Sverige så får man inte tjäna pengar på sina bostäder. Då finns det bättre sätt att placera sina pengar och få dem att växa. Men man kan göra andra aktiva val för att spara undan och placera ”rätt” så att säga. Och fastigheter i all ära, men den egna brukar man sällan tjäna allt för mycket på. Då är det bättre att investera i bostadsrätter/flerfamiljshus där man har en rullande avkastning varje månad. Och där man kan ta ut en aktieutdelning/år i det egna företaget.

Annons:
Zepp
2018-03-20 21:58
#14

Jamenvisst, i värstigaste fall får jag betala cirka 25 % av min vinst i skatt!

Aså betydligt bättre än att alldrig göra någon vinst alls!¨

Men för sjutton. är man höginkomstagare så kan man hellre lägga cirka 100% till en hyresvärd!

Dvs det viktiga är fortfarande att göra vinst.. sen så får man trixa och ha sig för att slippa undan skatt.

Iallafall.. när man väl köpt och betalat sin bostad, det kan man lätt fixa i dag medels cirka fem miljoner, sen kan man hur som helst investera överskottet på någogot som ger högre avkastning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: