Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 6646 ggr
Emaljoh4
0

Hur blir man rik?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag blir vuxen vill jag bli rik.

Hur blir jag det?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Halvdansken
0

Enkast är väl att ärva rika föräldrar Flört

Vinst kanske? Eller om man har intresse och lite tur så kan man köpa och sälja aktier, eller fastigheter, eller uppfinna nåt. Jobba ihopa det är svårt.

Hur mycket ska du ha hade du tänkt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Emaljoh4
0

#1 HAHAHA, jhag har inga rika föräldrar.

Jag hade tänkt … har ingen siffra, men så mycket att jag kan köpa allt jag vill utan att det påverkar så mycket.

Halvdansken
0

ALLT du vill? Flygplan? Hus? Diamanter?

Du ska nog ha en 2-5 miljoner på banken beroende på vad du vill köpa. Vad hade du tänkt jobba med?

Emaljoh4
0

#3 Nej, inte såna saker.. Men en bra bil, hus, bra saker som mina framtida barn behöver, pengar till utlandssemestrar, men att jag ändå har pengar till oväntade saker. Glad

Jag vet inte vad jag vill jobba med! Rynkar på näsan

Halvdansken
1

Hus lånar man till. Det övriga kan du klara med ett bra jobb, men då krävs det utbildning och hårt arbete för att komma upp i lön. Så får man spara till oväntade saker. Satsa på ett jobb där du får 45-50.000 per månad.

Emaljoh4
0

#5 Vilka jobb ger så bra betalt ?

Om jag gifter mig, och min man jobbar, då borde det ju bli en del pengar per månad.

Halvdansken
1

Det beror ju på hur mycket din man tjänar, och vilka utgifter ni har.

Jobb med bra inkomster kan vara tex advokat, läkare, IT-saker, ingenjör, ekonom eller pilot. Men du får jobba några år innan du kommer upp i lön. Ingångslönerna ligger lägre. 30.000 typ. Men det är ju beroende på vilken firma och det vanliga med tiilgång och efterfrågan.

Emaljoh4
0

#7 Precis. Glad Tack för hjälpen!

Lumac
0

Kunskap om ränta-på-ränta effekten är mycket användbar om man vill bli rik i framtiden genom sparande. Börjar man tidigt spara regelbundet har man en enorm fördel.

Ta t ex detta exempel. Person A sparar 2000 kr per år från 18 års ålder till 25. Person B sparar 2000 kr per år från 25 års ålder till 65.

En person sparar alltså i 7 år, den andra i 40 år. Om man får 10% i avkastning per år kommer de att ha nästan lika mycket när de är 65 - runt 950 000 kr. (Skillnaden är ca 30 000 kr.) Detta trots att en person sparat 14 000 kr och den andra 80 000. Hade person A fortsatt spara fram till 65 hade han/hon haft dubbelt så mycket.

Nu ska man vara medveten om att 10% per år under så långt tid är en ganska hög avkastning, 6-7% är kanske mer rimligt, men det är ändå ett mycket tankeväckande exempel.

Mitt råd till dig skulle vara att börja spara tidigt och undvika att köpa saker på avbetalning. Sparar du så kommer ränta-på-ränta effekten att jobba för dig, lånar du jobbar den emot dig. Och eftersom avbetalningsräntor kan vara på 10-20% går det mycket snabbare när bollen rullar åt fel håll.

En bra utbildning är också väldigt bra att ha, som Halvdansken skriver.

Halvdansken
1

Sparande är en väldigt god ide, men var nånstans kan du räkna med en avkastning på 6-7% årligen? Då får man placera i aktier/fonder och lägga ner en hel del arbete på att placera om det.

Men man brukar ju säga att i längden så förlorar man adrig på aktier och fastigheter.

Emaljoh4
0

Är det svårt att hålla på med aktier osv ?

Halvdansken
0

Rent faktiskt är det inte så svårt, man köper och säljer via nätet, men att veta vad och när man ska köpa/sälja är en djungel. Sen ska man ju deklarera och skatta för vinsterna också.

Men det är ganska kul i liten skala, men satsa aldrig merän du har råd att förlora och aldrig med lånade pengar.

Lumac
0

Halvdansken: Det stämmer, det var främst aktier eller aktiefonder jag tänkte på. Då sparandet jag skrev om är menat på lång sikt så bör den typen av sparande löna sig bäst. Det finns självklart inga garantier för det men historiskt sett har det lönat sig bäst.

Om man sätter upp ett sparande med 3-5 fonder med olika inriktning så tror jag man klarar sig ganska bra med att se över det bara någon enstaka gång per år. Gärna någon indexfond för minimera avgifterna som kan blir riktigt stora sett över tid.

Emaljoh4: Om du vill lära dig mer om aktier skulle jag rekommendera att du tittar närmare på organisationen Unga Aktiesparare. De anordnar aktieutbildningar för ungdomar och som medlem har man en del förmåner. Jag var engagerad där när jag gick på gymnasiet och lärde mig en hel del. Kika på ungaaktiesparare.se. Jag tror det kostar 2-300 per år att vara medlem.

Grundkunskaper vad gäller aktier är inte svårt, men att bli bra på det kräver kunskap och erfarenhet. Halvdanskens råd om att aldrig satsa pengar du inte är beredd att förlora är väldigt bra.

Jag tycker det är bättre att börja spara i fonder. När man handlar med aktier så betalar man avgifter för att köpa och sälja, och det blir ganska dyrt när man handlar med små summor. Då kan det vara bättre att månadsspara i fonder först, och sedan när man sparat ihop en lite större summa kan man börja titta på aktier.

Emaljoh4
0

Tack för informationen! Skrattande Ska kika in den hemsidan.

Vad innebär fonder? Har inte riktigt fattat det.

Halvdansken
0

#14. Det är därför du ska gå en sån kurs som Lumac skriver om! Kortfattat kan man säga att du inte investerar i en speciell aktie eller företag, men i en grupp (fond) som är satt samman av banken/pengainstitutet och som innehåller olika aktier.

Emaljoh4
0

#15 Aha, det låter ju smart! Glad

philippanordh
1

Mitt tips är att börja spara i unga år! Att alltid alltid se tio procent av inkomsten som att den inte finns. Därutöver ska man ha en buffert till skit som kan hända. Hur stor den ska vara beror på hur man lever! Har man eget hus bör den vara stor eftersom man då får kostnader som man slipper i en hyresrätt. Har man djur behöver man en stor buffert. När min häst blev sjuk tex var jag bara tvungen att betala 65000 med en dags varsel samtidigt som jag var tjänstledig utan lön från jobbet. man ska även enligt mig ha ett semesterkonto och kanske ett julkonto. Men rik blir man främst på utgifterna. Man kan leva samma rika liv betydligt billigare om man planerar och tänker sig för. När det gäller maten tex finns massor att tjäna om du handlar smart äter smart och kan baka och laga mat. Ha inga ovanor som nikotin eller massa godis eller fika på stan! Läs tidningar på nätet och ladda ned böcker från bibnlan. Ha koll på tradera om du gillar kläder och lägg ut allt du inte behöcer själv längre! Strunta i senaste mobilen och ta för allt i världen inget på kredit! Lev så här smart även om du kan göra av med flera tusenlappar egentligen! Jag fyndar precis allt! Har gjort sanslösa fynd på smycken kläder möbler bilar hästar och resor. Ofta genom att jag har pengarna blixtsnabbt. Hittar man en bra sak för ett superpris kan man slå till och sälja den vidare sedan för mycket mera! Sedan ska man välja yrke smart jag jobbar kanske inte med det jag helst vill göra men det jag näst helst vill göra eftersom det är tryggt eftertraktat och helt okej. Jag ser det som att jag då får pengar så jag kan göra det jag brinner för på fritiden. Plugga alltså. Helst utan lån i alla fall inte så mycket. Att låna fleta hundra tusen för att bli arbetslös är lika korkat som ett elloslån tycker jag. Jag skulle heller aldrig kunna tänka mig att pendla med bil till ett jobb. Jag vill gå eller cykla det är billigast. Man ska också sköta hälsan och tänderna för det spar man pengar på! Genom att leva så här så är jag nog rik i mångas ögon och lever ändå ett bra liv med drömboende resor bil och häst. Med sparat kapital. Detta utan arv eller vinster utan genom smarta val planering och vanligt jäkla arbete!

Emaljoh4
0

#17, Tack så mycket för det du skrev! Skrattande

Lumac
0

#17 Du skrev: "Men rik blir man främst på utgifterna."

Det håller jag inte alls med om. Jag tycker snarare tvärtom. Utgifter är inte alls oviktiga men jag tycker man ska fokusera mycket mer på inkomsterna.

Om en person får ut 15 000 kr i månaden efter skatt kan man inte spara mer än så, oavsett hur mycket man snålar med utgifterna. Försöker man istället höja inkomsterna är uppsidan i det närmaste obegränsad, t ex genom att köpa och sälja saker som du nämner. Att satsa på utbildning är också ett jättebra råd.

Ser jag till hur jag själv lever så bryr jag mig knappt alls om dagliga utgifter. Jag äter gärna ute (kan knappt laga mat än mindre baka), kollar aldrig på priser på livsmedel, köper gärna tidningar, fikar, osv. Istället fokuserar jag på att göra rätt i de "stora" frågorna. Dels har jag utbildat mig och har en hyfsad lön. Inte heller köper jag något på kredit utan sparar och investerar istället.

Visst skulle jag kunna spara någon tusenlapp extra per månad om jag börjar leta extrapriser, lagar mer mat själv osv, men jag lägger hellre den tiden på mina investeringar. Det lönar sig betydligt bättre för mig och jag trivs mycket bättre med att leva så.

Halvdansken
0

"Inte heller köper jag något på kredit utan sparar och investerar istället."

Och varför gör du inte det? Jo, för att krediter är dyra (räntor, avgifter osv). Alltså har man koll på utgiftrna.

Men i grunden håller jag med dig. Det ska finnas plats till att leva också.

Lumac
0

#20 Om du läser mening tre i mitt föregående svar så ser du att jag skrev att utgifter inte alls är oviktiga. Jag har inte sagt något om att man inte ska ha koll på sina utgifter, tvärtom tror jag världen skulle vara en bättre plats om fler hade koll på sina utgifter.

Däremot tycker jag intäkter är viktigare, speciellt om man vill bli rik. Därför håller jag inte med om påståendet att man blir rik främst på utgifterna.

malgorzata
0

Passiv inkomst i olika form är det bästa sätt att bli rik på. Själv har jag testat på olika saker för att ha lite extra pengar från början. Jag har kommit i kontakt med några, där kan man få kunskap hur ska man gå till våga för att tjäna pengar. Presenterade kunskaper här, kan du använda hur du vill eller får du tips om företag som är värt att satsa på. Att tjäna pengar betyder inte alltid att sälja fysiska produkter. Lyssna på presentation så får du veta mer. Hur rik vill du vara beror helt och hålet på dig. Ingen gör jobbet för dig så du vet det…

Emaljoh4
0

#22 Tack så mycket för presentationen! Skrattande Den var bra!

Voree ju nice att lyckas med något sådant!

Lumac
0

Presentationen var mycket vinklad så om någon funderar på att börja med MLM råder jag er att läsa på ordentligt först. Googla på nätet efter andras erfarenheter, kolla med Direkthandelns förening för att se om företaget är seriöst, och framför allt bered er på att det kommer att kräva mycket arbete för att lyckas.

Lunchexemplet grundar sig på att du, och alla andra som rekryteras, äter lunch på samma ställe 250 gånger per år. Hur realistiskt är det? Och att varje person skulle kunna få med sig ytterligare en ny person varje vecka är rent löjligt.

Personen som talade nämnde att en del Oriflame-säljare tjänar över 1 miljon dollar per år. Det är ett väldigt extremt exempel. Totalt har Oriflame 3,6 miljoner säljare. I snitt köper de säljarna produkter från Oriflame för under 4 000 kr per år. Om de säljer produkterna till dubbla priset får de alltså knappt 4 000 kr i inkomst - innan de betalt skatt. Per år! Och eftersom vissa enstaka personer säljer för väldigt mycket betyder det att mediansäljaren säljer för ännu mindre. Undrar varför inte det nämndes i presentationen?

Vad jag framför allt undrar efter att ha sett presentationen är vad det hela går ut på. Vid ett tillfälle sa rösten "en enkel produkt som alla behöver", i princip all annan tid gick ut på att prata om hur man tjänar pengar på att få med andra i nätverket. (Pyramidspel?)

På hemsidan står det: "Vår nuvarande produkt är vårt månadsbrev Success In Life som har en avdelning med Personlig Utveckling där vi kommer att dela med oss av den erfarenhet som vi fått genom att delta på seminarier, läsa böcker, lyssna på band, cd och DVD med de största personerna inom Personlig Utveckling."

Jag kan i alla fall helt ärligt säga att det är ett utmärkt exempel på en produkt jag INTE behöver. Jag tror också att jag skulle ha mycket svårt att sälja den idén bland mina vänner. Nä, mitt råd är att satsa din tid på något vettigare.

Emaljoh4
0

#24 Tänkte lite på det faktiskt, att det var en presentation av ett företag (?) som självklart vill ha kunder.

Skulle för tillfället vara lite svårt att genomföra det, men idén är inte dum - om den fungerar vill säga!

Martin
0

En bra sak att tänka på (gäller i allt, oavsett om det handlar om en idé på om hur man blir rik utan att göra något eller om det handlar om bra affärer osv):

"Låter det för bra för att vara sant - så är det för bra för att vara sant".

mvh Martin

Hawknestgrove
0

ja och det finns aldrig nånsin något som är GRATIS……det finns alltid en hake….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mrjag
0

Satsa på något som du gillar rent allmänt.

karin46
0

Att syssla med MLM (multi level marketing - marknadsföring i flera led) innebär att din inkomst till stor del är beroende av de distributörer - säljare som du har under dig i ditt nät, eftersom du ofta får procentinkomst av vad de säljer. I många nätverk ska du också köpa in en större mängd varor som du sedan INTE kan lämna tillbaka och få pengar i retur.

Personligen har jag provat en del, bl.a. kosttillskott. Där hade jag ett större mängd produkter som jag inte lyckades sälja med vinst - men jag kunde i alla fall äta upp dem. Hade jag satsat på doftljus, smink, plastprodukter eller liknande så hade den ekonomiska förlusten känts hårdare.

Vissa människor är duktiga MLM-are andra inte, och de är de duktiga som presenteras i kampanjerna.

Åsa S
2

Om man kan lära sig leva snålt och satsar pengarna i fastigheter kommer man ju upp i ett ägande på några miljoner på sikt även om man har normalt jobb. Har en pojkvän som försökt leva som om han vore fattig student hela livet, överskottet har han satsat i fastigheter = han har nu ett radhus värt 3milj som han inte har några lån på + han har en sommarstuga som han inte har lån på, han har 5 bilar han inte har lån på etc. Han är är 41år, tycker själv kanske han borde unna sig mera vardagslyx som kanske lite bättre mat men det är ju hans val, han är dock inte snål mot mig, han gillar att spara till sånt han vill ha, vill vi ska åka utomlands och har erbjudit sig betala min resa med då han sparat ihop pengarna.

Halvdansken
1

#30. Ungefär en sån som jag gifte mig med!

Ove-D
1

En god utbildning i grunden kan vara bra. När jag utbildade mig 2 år så ökade min inkomst ca 10.000 kr i månaden (innan skatt). Då var jag ju lågutbildad och låginkomsttagare innan. Ett annat sätt som kan fungera en period är att dubbelarbeta. Dvs ha flera jobb. Det hade jag. Det kan funka några månader för att spara till exempelvis en resa.