Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett27-laga-billig-mat
Läst 4164 ggr
Ria74
3

Handla billigare mat

Mat är ofta dyrt och ibland drar man sig nästan för att gå till affären.

Ett tips kan vara att man tittar efter hyllan med kort datum. Dom flesta i alla fall lite större affärerna har en sådan hylla. Där kan man ofta göra riktiga fynd. Mat som är helt okej men har kort datum.

Är det kött och man inte har tid att laga den just då kan man bara slänga ner det i frysen till man behöver det.

Vad har ni för tips på hur man kan laga billig mat?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ria74
2

Ett annat tips är att alltid läsa reklamen hur tråkigt det än är. Ofta har butikerna vissa lockvaror som är rejält nedsatta i pris. Kan man passa på och bunkra upp med dessa när det är billigt kan man spara en slant.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Fridaaaa
3

Jag har svårt att komma ner på låg nivå pga laktosfritt och glutenfritt samt köper enbart svenskt kött helst närproducerat.

- Kollar extrapriser: Men! Kolla så att det verkligen är mycket billigare, ibland kan det skilja extremt lite från ordinariepris
- Går efter lista
- Köper inte mer än vad som behövs 
- Försöker göra så mycket som möjligt från grunden
- Veckohandla

Säsongshandla varor om man kan det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stephanie
1

Något som drar väldigt mycket pengar här hemma är att vi är otroligt dåliga på att hålla koll på vad som finns i kyl och frys. Massor av mat får slängas för att den blir bortglömd och möglar… Tyvärr är det något även jag börjat med när jag flyttat hemifrån.

Så mitt tips kan ju för vissa anses självklart, men andra kan behöva påminnelsen - ha koll på det som finns hemma! Att inte skjuta upp tillagningen av den där broccolin till ett "bättre tillfälle" eller mer passande måltid. Rätt vad det är så går den inte att använda längre…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Fialialej
6

Mat är inte alls dyrt - snarare tvärt om. Lågprisvaror som prissätts lägre än butikens inköpspris. Kött är vansinnigt billigt. Mjölkbönder får knappt betalt för att mjölken i affären är så billig, osv. Helt sjukt. Mitt tips ör att bara handla sånt man behöver och mår bra av att äta. Utgå ifrån grönsaksavdelningen. Begränsa köttätande till en eller två ggr i veckan. Ät upp det som köps. Baka eget bröd. Jag och min sambo handlar till största delen ekologiskt och vi veckohandlar för ca 500kr/vecka för två personer. Äter kött en gång i veckan ungefär.

"På natten är alla katter svarta"

VildaVittra
6

Jag såg en smart sak i en dokumentär om matsvinnet och det var att ha en låda med stora tydliga bokstäver där det stod "Ät mig först!" rakt i synfältet när man öppnade kylskåpsdörren. Där la man sådant med kort datum och halva lökar osv. 

Själv har jag inget matsvinn alls, upptäckte idag att frysens propp åkt ut och köttet tinat, så hundarna fick en frukost bestående av julskinka, njure, köttfärssås, lever och nötfärs. Resten i frysen hade tack och lov klarat sig, men annars hade hönsen också fått sig ett skrovmål. 

Men till frågan i TS, ett sätt att leva billigare är att minska portionerna av det som är dyrt, som köttfärssås kan man göra på 50 % köttfärs och 50 % röda linser utan att det märks. Hamburgare kan man också blanda ut med bönmos.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
4

Jag kör på följande:

• kort datum, äter samma dag eller fryser in
  • köper storpack och fryser in eller gör storkok
  • äter säsongsprodukter
  • läser extrapris-bladen
  • storhandlar för att undvika impulsköp
  • ersätter en del kött med grönsaker
  • lagar det jag kan från grunden
[Thiah]
2

Den där kort datum hyllan är en räddare i nöden. Jag lever i Finland och här är maten löjligt dyr emellanåt. Hjälper knappt att vi försöker äta mera grönt. Försöker handla konserver för de grönsaker vi äter. Köttfärsen fyller vi ut med diverse saker. Försöker köpa inhemskt kött och mjölk så länge det bara går.

Fridaaaa
1

Önskar att jag hade gillat mer grönsaker, så hade det blivit lite billigare kanske :/

Fialialej
5

#8 man kan träna sig till att acceptera nya smaker och konsistenser. :)

Grace2009
2

#9 Håller med. Jag åt inte alls någon sorts gröt som liten, men har lärt mig över åren att äta det och nu kan jag tycka att det är riktig gott med en portion gröt emellanåt.

Fridaaaa
1

#9 Allt kan man inte träna sig till. Har testat flertalet i många år nu, och de enda jag lyckats lära mig är gurka, viss sallad och majs. Så simpelt är det inte alla gånger.

Fialialej
6

#11 det krävs ju ett visst mått av vilja och fantasi också, naturligtvis. Tycker man inte om stekt kan man äta den rå, kokt, stuvad, ugnsbakad, som mos eller i/som soppa. Men visst kan det vara så att du är ett ovanligt undantag som inte lär dig genom upprepning och invänjning som vi andra.. Sen har ingen sagt att det möste vara enkelt. :)

Fialialej
2

Och mycket kan man gömma i maten; som #5 skriver: byt ut hälften av färsen i köttfärssåsen mot rivna morötter, linser osv. :)

Fridaaaa
1

#12 Jag har viljan annars hade jag inte försökt alls. Vilja hjälper inte alltid så mycket som man vill. 
Det går som sagt bra så länge jag inte känner smaken och konsistensen. Har testat både råa och tillagade.  Stuvad blomkål t.ex har jag testat också. Har upprepat flertalet gånger i flera år men hjälps inte. 

ja det tipset har jag fått med morötter i färs, men smakade blaha, vet inte vad jag gjorde för fel men smakade hemskt :(

tlover
4

Mitt tips är att inte handla viss mat utan att istället fara ut i naturen (eller staden, ska det visst finnas vissa vildplockare som gör) och plocka svamp, bär, vilt grönt osv

Svamp är utmärkt mat tex som blandannat ofta kan ersätta kött, bär är ju både gott, nyttigt och lyxigt att ha på morgongröten/filen och vilt grönt är supernyttigt och riktigt gott att ersätta den dyra spenaten med.

Bor man i områden där det tex finns äpplen eller liknande finns det ofta en hel del frukt att tigga till sig.

l'm back

[JeanetteK]
3

#14 Jag har en son som är kinkig med grönsaker. Jag brukar göra soppa - tex tomatsoppa. I den har jag allt möjligt - lök, paprika, bönor, linser osv - men mest tomat. Kokar ihop och mixar. Sen har jag i pasta. Han älskar det! Mixern är ett bra redskap när man är kinkig vilket även jag är. Perfekt när man vill få ner saker i soppor och grytor och slippa konsistensen. 

I övrigt så brukar jag gå igenom reklambladen och bunkra sånt som är billigt och som vi brukar gilla. Perfekt när det gäller pasta, konserver, ketchup och liknande som håller ett tag och som vi alltid gör åt. 

Jag försöker äta upp det som finns och jag försöker även ta tillvara på det som finns i trädgården och naturen.

Fridaaaa
2

#14 Ja känner jag som sagt inte smak eller konsistens fungerar det bra 🙂

Lilla Stjärna
1

Mixade gjorde jag också mycket när mina barn var små. Särskilt soppor. Då brukade alla möjliga grönsaker åka ner.

Önskar att jag kunde ha höns som du, # 5!

Många bra tips!

VildaVittra
1

#18 Har du hört talas om vaktlar? De är jättesmå hönsfåglar som man kan ha även om man bor i lägenhet. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lilla Stjärna
1

#19, Nej! Ha ha  🙂Menar du verkligen att det är tillåtet att ha såna även om man hyr lägenheten? Vilket bra tips 👍…..men, jag har rovdjur här redan som stryker runt i lägenheten! 

☝️ Jag har dock ganska gott om plats så det kan vara ett projekt att lägga på framtiden. Måste man ha dem i burar alltså? De värper väl pyttesmå ägg då?

Jag har växt upp med höns + tupp -de är så mysiga 🙂!

Fridaaaa
1

#20 De värper små ägg ja men är supergoda ägg 👍

Lilla Stjärna
1

Låter kanon! 😍

Har du vaktlar själv?

VildaVittra
1

#20 Ja, man har dom i burar. De japanska kan man ha utomhus året om, men de kinesiska tål inte kyla. Och ja a dom i lägenhet, de faller under sällskapsfåglar. 

Äggen är som sagt små, men goda och framförallt vackra, superfina att blåsa ur och hänga i påskriset.

Jag har inga vaktlar nu, men har haft och ska ha igen.

Lilla Stjärna
1

#23;   "…de faller under sällskapsfåglar."      -Wow!

Därtill goda och vackra! Nu har du satt riktiga griller i huvet på mig! Undrar vad Husse skulle säja 🤔….

VildaVittra
0

#24 Du får nämna för honom att grillad vaktel är gott. De når slaktvikt vid fem veckors ålder. 😎

Lilla Stjärna
1

# 25 Det kanske han skulle köpa!  Men jag skulle aldrig kunna slakta ett enda djur 😕!

VildaVittra
0

#26 Då får väl han göra det. Så får han känna sig som en "ur-man". 😛

Fridaaaa
0

#22 Min mamma har 👍
Som Vildvittra säger är dem goda att äta också 🙂

Stephanie
0

Min syster har också vaktlar :) Inte i lägenhet visserligen, men både ägg och kött är jättegott enligt henne!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lilla Stjärna
1

#27 Nej, jag är säker på att han inte klarar det heller! Men det här att vilja känna sig som "ur-man" är väldigt framträdande på just män, tycker jag. Han skulle däremot älska att grilla och äta dem, det kan jag lova…..

Jag tänkte mig i så fall att ha vaktlar som värphöns och som gullegrisar  Gris Skämtar, precis som övriga husdjur!

Vare sig man köper eller får "egna" ägg, så är de ju både billig och så grymt näringsrik mat. Finns all anledning att "ägga" upp sig, det tror jag.

På tal om "ur-beteende" , så känner jag mig lite som en "ur-kvinna" när jag bakar Glad! Där kommer ju det här med billigare mat in igen. Jag försöker att baka allt bröd själv -när jag kan. Använder så mycket ekologiska ingredienser som jag får tag i. Gäller även ägg. Det blir ju då dyrare, men 100 gånger godare och sedan hjälper jag natur och djur (förhoppningsvis).

Lilla Stjärna
1

# 28 & # 29  Jag tror er! Det kanske inte är så ovanligt som jag tror att ha vaktlar? 🤔

[JeanetteK]
3

#31 Jag har också insett att det inte är så ovanligt. 🙂Fick nyligen lära mig att kycklingarna är som stora humlor och att dom blir könsmogna redan efter 7-8 veckor om jag inte kommer ihåg fel. Och att dom bara lever ca två år.

Lilla Stjärna
2

# 32 "…..kycklingarna är som stora humlor"

Så sött det låter 😍, men vad synd att de bara lever i ca 2 år….

[JeanetteK]
2

#33 Jag håller med. Väldigt sött och väldigt kort liv.

ElisabethB
4

Köper kort datum i butikerna och mina torrvaror köper jag många gånger på www.matsmart.se
På det sättet har jag fått ner kostnaderna en hel del. Bakar brödet själv, äter mycket frukt och grönt samt köper kvantiteter och fryser ner i lagom portionsförpackningar.

Eftersom jag inte betalar någonting för elen så har jag införskaffat en jouicemaskin och har några villaägare i området som jag hjälper med att plocka äpplen och päron hos. På det sättet får jag gratis jouice - det enda som kostar är ett par extra soppåsar om året.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Lilla Stjärna
1

# 35 Bra tips om matsmart! 👍 Tack 👋!

ElisabethB
1

#36 Varsågod. Delar gärna med mig när jag hittat någonting bra. 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Daisy-Moa-Elsa]
1

# 35 jösses vilka priser 😮

ElisabethB
1

#38 Positivt eller negativt? 😉Själv sparar jag en hel del på det sättet. Visst finns det varor som är lika billiga i butikerna häromkring, men då köper jag andra varor där istället. 🙂

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Positivt överraskad haha

Em_
1

#35 Fantastisk sida!