Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 2625 ggr
tlover
3

Billig/gratis kropps och hårvård

Jag tänkte att en tipstråd för gratis eller billig kropps och hårvård skulle kunna vara nått här.

Jag tvättar ju själv håret med bara vatten och det är ju billigt så jag har lite tips i alla fall (men det finns nog folk som har fler tips).

l'm back

Ria74
3

Vilken bra tråd.

Istället för att köpa dyra peelingkrämer kan man använda havregryn.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
2

Hår:Tvätta med bara vatten, tvätta med björklöv (jag har inte testat detta), tvätta mer sällan, klipp håret själv eller klipp det inte alls.

Hudvård: Gör skaklotion istället för att köpa lotion (olja + örtte), gör egen socker/salt scrub (socker/salt + olja)

Ansiktsvård: Mot acne gör örtte av rölleka, mot torra läppar drick mer vatten

Det är tipsen jag kom på på rak arm.

l'm back

[JeanetteK]
2

Jag använder tvättlapp av frotte i duschen. Då får man som en skrub plus att man inte gör av med lika mycket tvål. 👍

Kokosolja använder jag både till kropp och ansikte. Även i håret ibland. Väldigt drygt och effektivt.

AnnaFagerell
1

Eftersom jag jobbar med grisar dagligen så fungerar det inte tvätta håret med bara vatten men tar gärna emot andra bra tips

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
1

#4 Jag jobbar också med djur. Blev tipsad av tlover att ha sjal eller liknande. Det funkar riktigt bra mot lukt. Jag kör bara vatten oftast och ibland när det behövs använder jag balsam och tvättar med.

Tant Grön
0

Istället för deodorant, gnid in bikarbonat.

tlover
0

#4 När vi hade häst (luktar inte lika mycket som grisar men mer än kaniner och höns som vi har nu) så tvättade jag med vatten 2 av tre gånger tror jag, i alla fall varannan gång. Jag tvättade inte håret varje dag heller så det var kanske schampo en gång i veckan eller så. Jag täckte helt enkelt håret med sjal som #5 beskriver och det skyddar mycket mot lukten.

Jag tänker du kan ju använda vatten som utdrygning och helt enkelt använda sjal som skydd mot lukten. Det blir ju inte lika gratis som bara vatten men det blir billigare i alla fall.

edit: kanske ska du testa att tvätta med björklöv, jag har inte testat själv men det borde ta bort mer lukt än bara vatten.

#6 Jag gör deo på 1/3 bikarbonat, 1/3 potatismjöl och 1/3 kokosolja men jag vet inte om det är billigare än köpedeo för dom kan ju vara löjligt billiga.

l'm back

AnnaFagerell
0

Det får tyvärr inte att ha sjalar när man går hos grisarna. Det blir på tok för varmt. Vi har ju i en del stall mellan 20-27 grader så man blir alldeles för svettig.

tlover
0

#8 Jag har har sjal även mitt på sommaren, svett är enklare att skölja ur än lukt (och solen skadar ju håret).

l'm back

AnnaFagerell
1

#9 det går verkligen inte jobba med sjal men du är välkommen att prova

tlover
1

#10 Som sagt så jobbar jag med sjal i värme varje sommar så jag vet hur det är att jobba med sjal i värme, men det är fortfarande bättre än alternativet enligt mig.

l'm back

AnnaFagerell
0

#11 vad jobbar du med?

tlover
0

#12 Det har varit jobb på gården alltså så tex mocka ur kaninburar, rensa ogräs (i gassande sol), bära sten, gräva djupbäddar osv

l'm back

AnnaFagerell
6

Jag tror inte någon tycker det är speciellt kul att inte tvätta håret med schampo när man i 30 graders värme krälat i en utgödsling med grisbajs upp till öronen. Det är inget som vill vara nära oss djurskötare när vi kommer från jobbet. Kläderna blir aldrig luktfria oavsett hur mkt man tvättar och oavsett vad man har för medel i. Tvätta händerna i bara vatten och sedan ta i mat man ska stoppa i munnen känns inte heller så fräscht kan jag säga. Tror att många har åsikter utan att veta vad det egentligen handlar om. Tar gärna emot tips på naturliga saker som tar bort lukt både från kropp och kläder

AnnaFagerell
2

#13 misstänkte att det inte kunde jämföras med att flytta hundratals grisar på en dag eller högtryckstvätta stall eller lyfta 500 grisar på 15 kg.

tlover
4

#14 Det kan nog hjälpa mot lukten lite i alla fall för att man ska kunna använda mildare tvättmetoder (även om vattentvätt kanske inte funkar).

#15 Det är varmt som bara den, kanske inte alltid men jag har då testat sjal då det är varmt och ändå väljer jag sjal före att inte ha det. Däremot gissar jag att det blir blött också om man håller på med högtryckstvätt och blöt skit har jag inte fått på sjalen, det närmaste är väl kaninpiss.

Men bara för att det funkar bra för mig behöver du inte testa det, jag ville bara tipsa om vad som hjälper mig.

l'm back

AnnaFagerell
3

Jag menar bara att i min miljö gör det nog ingen nytta för lukten går igenom.

[JeanetteK]
2

#14 Tvätta händerna med bara vatten har väl ingen nämnt? Eller har jag missat något. Det skulle inte jag heller göra… 🤢Man kan ju tvätta håret med ägg också. Du vispar ägget litegrann och använder sen som shampo. Sen kan du ha lite ättika i sköljvattnet så inte håret blir så glanslöst. Det kanske funkar även mot lukten??

Ria74
0

Jag tycker det låter väldigt intressant art tvätta håret i bara vatten. Är rädd att håret ska se flottigt ut bara.

tlover
0

#19 Det blir lätt det i början men sen lär sig hårbotten att producera en mer vettig mängd sebium (fettet i hårbotten kallas så, i alla fall på engelska). Några dagar efter tvätt blir det ju fett däremot (hur många dagar beror från person till person).

Nu så är mitt hår inte så fint eftersom jag inte tar hand om det som jag borde (nybliven småbarnsmamma) men det finns en hel del inne på hår iFokus som håller på med vattentvätt, du kanske kan be om en bild inne på water only tråden tex

l'm back

Ria74
1

#20 Blev inspirerad av tråden och tvättade med bara vatten idag :) ska titta in på hår och läsa tråden.

tlover
1

#21 Kul 🙂

l'm back

TatsuOni
3

Kaffesump med olja fungerar bra som kroppspeeling.

Olika växter som t ex brännässla eller björkblad som hårskölj. Olika växter ger t ex glans eller fukt till håret och finns i mängder ute🙂 På skönhetsrecept finns en artikel om vad som är bra för håret och mycket går att hitta ute. http://skonhetsrecept.ifokus.se/articles/4e8da11788f472766800e192-vilken-ravara-ska-jag-anvanda-har?articles-2

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Tant Grön
2

Björkblad är ju aktuellt nu.
Farinsocker och olivolja blir en bra peeling för ansiktet.

[Outlawly]
1

Att gå att vaxa sig är dyrt och då kan man koka eget vax =Sockervax

På socker, vatten och citronsaft :) och några tygremsor att ha att rycka med 

Det räknas väl som kroppsvård ;)

IceTee
0

Tillägg till #25: Använd ett tyg som inte är elastiskt! Och sen lägger du dem i vatten (det gjorde jag när jag körde på den metoden) och sen hänger du upp dem för att torka! Billigt och smidigt!

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
0

#25 #26 Skulle jag kunna använda såna som följer mer vanligt vax? Jag har några såna hemma.

l'm back

[Outlawly]
0

#27 Ja det går bra, har inte testat med sånna men läst att andra gjort. Du får ju kasta dem efteråt, med egna remsor av typ ett örngott kan du bara återanvända dem efter tvätt :)