Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett: 04-handla-rätt
Läst 4903 ggr
Fridaaaa
0

Spara in mer pengar i matväg?

Inte frågat här vad jag vet.
Fick en hel del råd på andra sajter men vill fråga här med ifall det kommer upp mer.

Vill gärna få ner matkostnaderna över sommaren. Ligger på runt 2500kr/månad i mat för två personer. (ej hushållsartiklar)
Kollar redan extrapriser i  debutiker som är i stan, vi veckohandlar och skriver lista.
Men jag måste ha glutenfritt & laktosfritt, sambon laktosfritt.
Min mage klarar inte kål & lök speciellt bra. Äter inte så mycket grönsaker men börjat mer (men annan historia kring grönsaker). Köper inte utländsk kött.
Nu till sommaren kommer jag försöka få fram jordgubbar och smultron samt gå på självplock av t.ex hallon och frysa in så vi har.
När vi lagar man så gör vi så att det blir rester till lunch dagen efter men vi gör inte och fryser in då ingen av oss gillar det speciellt mycket.

Hur kan vi spara in  mer på det? Hade velat ner till 1700-2000kr om det är möjligt per månad. Är det möjligt?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1

Sommaren är det enklast att spara in på, om man är villig att fara ut i skog och mark. Jag minns inte om jag tipsat om det redan däremot.

Mina favoritgrönsaker på sommaren är svinmålla, nässlor, maskrosblommor och såklart även bär. Jag älskar också svamp.

Vi brukar ligga på ca 500:-/mån (på två pers) om vi samlar in mat på sommaren.

edit: tål du baljväxter? (om du inte tål lök/kål är det ju inte säkert)

l'm back

Fridaaaa
0

#1 Linser och bönor tänker du på? Nja magen är inte så förtjust i det, jo att fylla ut i biffar lite grann men inte äta mycket/mestadels det så att säga.
Min mage är ja som den är :(

Svamp kollar vi efter, men sällan jag hittar men ska kolla med svärmors gubbe, han har bott här länge 🙂 Bär nämnde jag i #0 🙂

tlover
0

#2 Jag misstänkte det men linser och bönor är ju perfekt även som utdrygning (svamp också för den delen) tex marinerade bönor i köttfärssås eller röda linser i köttfärssås.

Eller en bön/linssallad… fast alla recept jag har innehåller ju lök förstås men det går säkert att göra utan.

Min mage tål inte mycket rå kål men tillagad eller surkål går bra, samma med större mängder rå lök, kanske funkar det även för din mage?

Soppa är ju annars en superbra mat. Man kan ha allt möjligt i och vätskan drygar ut. Det är dessutom bra sommarmat (mycket vätska).

l'm back

n00bArtWork
0

Fan tufft, alla mina ideér för att pressa priserna verkar ju inte funka för dig (mycket grönsaker, baljväxter m.m).

Däremot, köp hel kyckling och stek i ugnen (blir ca 4 portioner) och är billigare i kilopris än annat, lidl har 26kr/kg just nu för hel kyckling samt 2kg fryst kycklingfilé (dock ej svensk) 98kr..

Jag får avväga ibland, vill jag ha det billigaste eller det mest etiska/ekologiska.¨

Däremot så är jag vegetarian i perioder (nu är första gången på 2 år jag äter kött för att skapa variation för mig och sambon) så då hittar man rätt mycket "nya" rätter.

Däremot ris med grönsaker som stekt som man sen knäcker ägg i är det mycket protein i utan baljväxter.

Fridaaaa
0

#3 Svamp älskar jag och klarar magen bra :)
Linser har jag haft någon gång i biffar och det fungerade bra :) Så länge det var mer färs än linser :) 

Magen reagerar oavsett om det är lagad eller råa :( Klarar lite lite men svårt att göra något med så pass lite.

n00bArtWork
0

ICA basic ris 2kg (20kr), ICA basic Wok grönsaker 1kg (16kr), Ägg 31 pack (30kr).

Om man räknar på det och hur många portioner man kan göra med den kvantiteten osv så blir det rärr billigt.

Fridaaaa
1

#4 Köper enbart svensk kyckling.  När det kommer till kött är jag stenhård. Vägrar stödja utländsk kött.  Sambon är likadan. Så just kött, ägg och mjölk blir det enbart svenskt (ägg får jag dock gratis). Är hellre utan kött än att köpa utländskt.

#6 Ägg får jag gratis. Annars köper jag enbart ekologiskt kravmärkta eller inga ägg alls 🙂 Ris äter vi sällan men det är ju ganska billigt de flesta märkerna :)

parsley
0

Socialbidragsnormen för livsmedel är ca 60 kr per dag för en vuxen. 60*30= 1800 kr. Er målsättning är alltså att leva på hälften av den? 

Ägg är billigt.  Ekologiska brukar kosta 3-4 kr st, icke-ekologiska omkring hälften, kanske mindre (jag är inte hundra procent säker på vad de konventionella äggen kostar, eftersom jag alltid köper ekologiska ägg).  Förmodligen behöver man äta minst 8 ägg per dag för att få i sig tillräckligt med protein. Komplettera med fett för att bli mätt. Margarin är billigare än smör, men smör är förmodligen nyttigare. Ister är också billigare än smör, men vanligtvis importerat från Danmark, om man inte vill göra eget ister. Morötter brukar vara billiga. Vill man ha kolhydrater till så brukar potatis, ris och pasta vara billigt. 

Det kan även vara värt att kolla vad diverse linser och bönor kostar och se om de är ett alternativ till äggen.

n00bArtWork
0

Kolla om det finns gårdsbutiker i närheten av er, jag har en vid min mamma som säljer grönsaker osv för nästan ingenting där jag brukar hamstra så fort jag är där (ligger dock 25 mil bort så får ju ta det i och med annat ärende), men fiska eran fisk samt leta runt i skogen, finns massa gott i naturen att laga mat på.

När jag bodde ensam så balkong odlade jag bladsallad, potatis och tomater (samt basilika i tält)

n00bArtWork
0

Ica där jag bor hade 10 burkar bönor (valfri sort) för 60kr..  Jag shoppade järnet

Fridaaaa
1

#8 Såna uträkningar förlitar jag mig inte på 😉 I så fall lever vi redan 1100 kr under den om man ska "förlita" sig på dem.

Ägg får vi gratis 🙂 Ja jag skulle aldrig köpa icke ekologiska kravenmärkta. Då skippar jag hellre ägg om inte det finns 🙂
Äter 1-2 ägg/dag, över det mår magen inte så bra hehe. 
Pasta är inte så billigt glutenfritt. Köper det ibland dock, äter inte det så ofta.
Bönor och linser : läs #2 🙂

Men tack ändå!

Anledningen till att jag vill försöka få ner under sommaren är för att jag får mindre pengar under sommaren, så alla besparingar är guld värda.

tlover
0

#5 Har du köttkvarnsinsats på din matberedare? (om du har matberedare) Man kan göra färs på förvälld svamp och dryga ut vanlig köttfärs med. Vanligast är det att man använder fårticka till det.

Fårticka kan man också panera och steka, det blir underbart gott. I grytor, pastasåser och soppor kan svampen ersätta köttet helt till och med.

l'm back

Fridaaaa
0

#9 Fiska gör vi en hel del på sommaren men blir sällan fisk :/ De sjöar som det är gratis fiske blir det mest småfisk.
Kollat innan men inte lyckats finna så många :/ De små brukar sällan hittas så lätt på nätet, brukar hålla utkik när vi är ute och kör med

#10 Läs #2 ang bönor 🙂

tlover
0

#11 Ang glutenfritt kolhydratsrikt så tycker jag också att pasta eller annat som vanligtvis innehåller gluten men som är glutenfritt är svindyrt, jag kör med potatis, ris och quinoa istället.

Potatis kan ju bli en hel rätt i sig själv, tex ungsbakad potatis (man behöver inte köpa dyr bakpotatis, stora vanliga potatisar funkar det med).

l'm back

n00bArtWork
0

Dryga ut köttfärs med morötter ist för bönor är nog den mest beprövade metoden :)

Fridaaaa
0

#12 Nope ingen matberedare bara bakmaskin.

Fridaaaa
0

#15 Har börjat med det lite smått :)

#14 Ja det är ju dessvärre det :/ Samma med laktosfritt :/
Så blivit mer potatis och ris. Stekt potatis,kokt potatis, hemmagjorda pommes,potatisgratäng t.ex :)

tlover
0

#16 Hmm då vet jag inte om färs är det bästa, jag har testat att mixa förvälld svamp med stavmixer för att få en "färs" men det blev inte så färslikt.

l'm back

tlover
0

#17 Jag tål inte heller laktos och har gått över till mjölkfritt istället. Det är mycket billigare om man kan göra sånt själv tex sojadryck, havredryck, havregrädde m.m. (jag tål havre även om jag inte tål gluten).

l'm back

Fridaaaa
0

#19 Ja jag gillar inte havredryck eller soyadryck, :( Testat nämligen :(
Men vi försöker att inte köpa så mycket mejeriprodukter, inte mer än nödvändigt så att säga :) 
Ja havre är naturligt glutenfritt ialla fall havregryn.

#18 Ja blir nog svårt då 😕

parsley
0

Äter ni alla mål hemma eller äter ni ute någonting?

Köper du glutenfria specialprodukter? Har för mig att de brukar vara rätt dyra. Googla på t ex LCHF pasta om du vill ersättningstips.

Fröknäcke LCHF kan fungera som ersättning till bröd.  Googla för recept. Frön och kärnor kostar en del i inköp, så det beror på budgeten, om det är ett alternativ till glutenfritt bröd eller inte.

Fridaaaa
0

#21 Äter sällan ute. Sambon brukar ha matlåda med sig till jobbet och jag till skolan, rester från dagen innan. Annars: Frukost, middag mellanmål äts hemma.  (mest jag frukost)
Ja jag köper ibland. Inte så ofta dock, försöker vara sparsamma med det. 

Ska googla på lchf pasta :)

parsley
0

Har ni ägg gratis så kan ni minska ner rejält på köttkontot. Koka ägg och ät till maten och ät halva portioner av kött istället eller byt ut vissa mål mot ett par ägg.

tlover
0

#20 Jag använder "fakemjölk" i princip bara i matlagning el bakning, jag tycker inte heller det är gott att dricka (men då tyckte jag inte om mjölk heller). Till maten dricker vi vatten (om inte det är jul då är det julmust, eller till sushi dricker vi te och på sommaren dricker vi hemmagjord saft om vi har).

Kanske vissa saker kan bytas ut, allt behöver ju inte bytas ut bara för att lite gör det.

Vissa som inte tål gluten tål ju inte havre heller, jag visste inte om du hörde till den skaran.

l'm back

gardit
0

Boktips: Matbok för fattig gourmet av Lotten Törngren, en bok med både recept, spartips och idéer till billigmat. Utgiven mitten av 90-talet så den kan vara svår att hitta, men jag har sett den både på loppis och tradera så det är inte omöjligt. För övrigt så är en bra baskokbok mitt bästa tips, läs och prova recept på det som vi vanligtvis köper färdigt.

Fridaaaa
0

#23 Kan bara äta 1-2 ägg per dag (som kokt, stekt eller omelette, går med fler i bak). 

#24 Brukar vara de som är riktigt allergiska som inte tål havre, jag är "bara" överkänslig, men mår så mycket bättre utan gluten: piggare, ingen magknip/dålig mage mm.
Ja jag har testat att byta ut när jag gjort pannkakor och var något jag bakade men tyckte inte att det smakade bra :(  Testade havremjölk då.

Fridaaaa
0

#25 Har en bra baskokbok, fick av min farmor, en äldre variant men de bästa tycker hon 🙂

ElisabethB
0

Håll utkik efter kort datum (om eran butik har det) och frys in.

Storpack

Googla på t.ex. "billiga veckan" så kan du nog få fram en hel del recept och matsedlar.

Gör så mycket som möjligt själv (förstår att du redan gör det, men nämner det om någon "råkar snubbla över tråden")

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Fridaaaa
0

#28 Brukar hålla utkik men sällan Maxi har det 😕 Börjes har ibland 🙂

Tac för tipset med billiga veckan 👍

n00bArtWork
0

#19 kan du förklara mer om havre och soja dryck tillverkning för jag är laktos intolerant, hade ren flax och hittade 3L för 30kr igår men annars ligger ju litern på 15-17kr.

n00bArtWork
0

Btw har ni kollat in blogget "skippa nudlarna", skribenten heter Sally, ung student brud som bloggar om just billig mat.

ElisabethB
0

#29 Ja, tyvärr är det långt ifrån alla butiker som sänker priset på kort datum 😕själv har jag turen att de tre butikerna jag handlar på (på orten där jag studerar) har 25-50 % sänkt pris på kort datum beroende på hur långt det är kvar till bäst före..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Fridaaaa
0

#32 Ja det är lite tråkgt :( Hade de tjänat på i längden tror jag.
MAxi tror jag stenhårt att de märker om köttet som är färdigpaketerat, köper aldrig där, bara pålägg och korv och kyckling men inte köttkött (dyrt med).
Sånt är perfekt! :)

[JeanetteK]
0

Här på citygross har dom ibland såna här paket med ojämna skivor av lite all möjligt kött - skivad skinka och sånt. Det brukar inte kosta mycket. jag brukar strimla och stoppa i frysen. Perfekt för tex pastasåser. Jag vet att det fanns på Maxi där jag bodde förut.

Fridaaaa
0

#34 Påläggsskinka mm har Maxi, men vill veta vad det innehåller och de brukar blanda svenskt och utländskt kött dessvärre i "spillet".
Citygross handlar vi sällan på då vi inte har det i stan.

[JeanetteK]
0

#35 Ah okej, ja då känns det ju inte kul.

Fridaaaa
0

#36 Nej känns inte så bra :/

n00bArtWork
0

Va på Ica här i nejden igår, de hade en kyldisk där de kastat ned allt med kort datum och satt på röda prislappar med "nya" priset, Entrecote hade 2 dagar kvar till bäst före och hade gått från 60kr till 32kr.

Inte för att jag köpte det då jag har storpacks handlat kött denna vecka men ändå va roligt att hitta en sådan "fynd disk".

Tant Grön
0

Netto brukar sälja ut bröd för halva priset när det är en eller två dagar kvar. Jag köper det ibland, fast för det mesta bakar jag eget bröd.

Fridaaaa
0

#38 Aldrig sett det på "vårt" Maxi. Ena ica har det ibland men handlar sällan där. 
Men perfekt med sån kyldisk. 

#39 Inte glutenfritt dessvärre.

n00bArtWork
0

#40 inte sett det på stora Ica Maxi men på mindre Ica's.

Fridaaaa
0

#41 Ja jag skrev det "ena ica" 🙂 Men brukar inte vara så mycket, och en hel del utländsk kött vad jag sett 😕

parsley
0

Tror det är svårt att pressa era matkostnader speciellt mycket, eftersom ni redan äter billigt och är medvetna om vad ni äter och ställer krav på råvarorna. :(

Jag vet inte om jag rekommenderar det här, men testa periodisk fasta. Antingen 5.2 då man äter normalt 5 dagar i veckan och max 500 kalorier per dag i två dagar, som inte ska komma efter varandra. Män kan äta 600 kalorier. Äter man ytterst lite 2 dagar och kanske kan äta gratisäggen de här dagarna så borde matkostnaderna minska, om man inte kompenserar med att äta mer under ätdagarna. 

En annan form av periodisk fasta är 16.8, då man äter det man ska under 8 h per dag och fastar 16 timmar eller mer per dygn (vatten, kaffe och te är ok). Man kan t ex hoppa över frukost eller middag. Men eftersom man ska äta det man behöver när man har sitt sk ätfönster, så är det förmodligen inte en metod för att spara pengar och minska matkostnaderna . Även om man hoppar över måltider så ska man vara försiktig så inte kroppen tror att den svälter, vilket den gör om man får för lite energi och näring.  Det kan t ex innebära att man får svårt att banta eller gå ner i vikt senare i livet om man skulle behöva. 

Läs på om periodisk fasta och se om det är något för er. 

Se om ni hittar några bra sopprecept.
Samla nässlor och koka nässelsoppa. 
Koka buljong på kycklingskrov eller andra benrester. Buljongen sägs vara näringsrik och är riktigt mättande om man har i en äggula och lite extra fett i den.

Fridaaaa
0

#53 Ja just kött och ägg kommer vi inte rukka på varken jag eller sambon, då är vi hellre utan. Glutenfritt, laktosfritt kan vi inte ändra på heller.

5:2 och 16:8 har jag provat. 5:2 gick inte alls, mådde inte bra de dagarna jag bara fick äta runt 500 kcal. 16:8 var svårt att parera med tiderna pga skolan samt svårt för mig att äta tillräckligt mycket under bara 8 timmar (ingen storätare per gång). 
Det jag mår bästa på är att äta regelbundet helt enkelt och när jag är blir hungrig.

Ska kolla soppor, jag är ingen soppmänniska, än så länge extrem få sorter jag gillar men ska leta vidare och se om jag hittar fler 👍

Ria74
0

Jaga extrapriser, ofta säljer affärerna någon lockvara för väldigt lite pengar. Ibland är det obegränsad mängd och då kan man passa på och plocka på sig ett lager av den varan.

Annars finns Ö&B på många ställen där man kan köpa pasta, kryddor och många andra varor för ganska lite pengar.

Dricker ni kaffe så kan ni kanske gå över till en billigare sorts kaffe om ni inte redan har gjort det. Ica, Coop och hemköp vet jag har egna märken som är lite billigare än t.ex Gevalia och Löfbergs lila.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Fridaaaa
0

#45 Ja jag försöker kolla det. Maxi hade kycklingfile för 30 kr för 700 gram, såklart slut båda dagarna vi var in denna veckan :/ Sällan vi kan vara där och handla när det öppnar nämligen. Men ibland har vi tur :D
Kryddor får/köper jag av min mamma (alpnäring) 👍 För att slippa all utfyllnad med salt mm.

Sällan kaffe (känslig mot koffeinet). Coop och hemköp har vi inte i  stan (jo ett litet coop men inte direkt billiga), icas har vi köpt någon gång 👍 Men tycker det brukar inte vara så stor skillnad mot löfbergs?

Ria74
0

#46 Hur är det med Ö&B finns det i närheten? Där brukar jag fynda en hel del mat.

Fridaaaa
0

#47 Japp Ö&B har vi i stan. Men de har inget glutenfritt. 
Vad brukar du fynda där?

Ria74
0

#48 Ris, konserver, kryddor, kaffe ibland, vaniljsocker, bakpulver, mjöl ibland (inte glutenfritt då), pasta och lite allt möjligt som är billigt just då. Man får bara kolla upp så det verkligen är billigt, vissa varor är inte mycket om något billigare än den lokala Ica som ligger på samma tomt här i Kristianstad.

Fridaaaa
0

#49 Aa okej. Ja håller med där vissa saker är billigare andra inte.Sedan vissa billighets tycker jag smakar blaha som de har, inte allt men vissa som vi köpt. Använder sällan konserver,så kanske därför jag sällan hittat med :)
Men gillar Ö&B annars, brukar handla annat där som fryspåsar, hygien, mm 🙂

Gronstedt
0

TS, kolla Matsmart.se - de har ibland en del ekologisk och/eller glutenfri pasta etc. Inget fast sortiment, så det kan vara värt att titta in ibland och se vad som är på gång.

Fridaaaa
0

#51 Brukar kolla in den sidan ibland 👍 Brukar samfrakta med mamma  när jag väl hittar något 👍

Ria74
0

#50 Ja, vissa varor får man akta sig för eftersom dom inte smakar något vidare. Krossad tomat använder vi en hel del så det brukar jag fynda där, sen använder jag mycket konserverad frukt i kakor så det brukar jag hitta där också. Ketchup och senap brukar det med finnas och salt som är väldigt billigt.

Ria74
0

Förresten bor ni nära någon hamn där det finns fiskebåtar brukar man kunna köpa fisk ganska billigt vid båten och ibland till och med få en massa som dom ändå tänker slänga.

Fridaaaa
0

#53 Får kolla in nogare nästa gång 👍 Värt att kolla in då och då i alla fall, 👍

tlover
2

#30 Havredryck ca 5 dl

1 dl havregryn, 5 dl vatten (4 dl om du ska göra "matgrädde"), 1 msk olja, 1 tsk-1 msk vanillinsocker/vaniljsocker (kan uteslutas el bytas mot vanligt socker), lite salt.

Mixa allt, sila genom silduk (pressa ut det sista). Det fasta som är kvar i silduken kan man använda i bakning el liknande. Ska man baka av det kan man skippa silduken.

sojadryck

Sojadrycken är lite jobbigare så nuförtiden gör jag det med en sojadrycksmaskin, annars är det massa kokande, mixande och silande men vill du ändå ha recept på hur man gör det utan sojadrycksmaskin kan jag gräva fram receptet.

Soyghurt

För att göra soyghurt så tar man lite (sötad) sojadryck och häller i lite köpesoyghurt och låter stå varmt (tex i varmt "vattenbad") över natten eller tills det är färdigt. Vissa köpesoyghurtar funkar inte tyvärr.

När man väl har soyghurt kan man använda den egna i några vändor.

Mjukost (tofu)

ca 8 dl varm sojadryck (jag gör på nygjord, det ska gå att göra på köpt men jag har inte testat), blanda ystningsvätskan av 1½ dl varmt vatten och 1-2 msk citronsaft. Rör ner ystningsväskan i "mjölken" försiktigt med ca 5 min mellanrum. Låt stå och ysta i ca 30 min. Häll över i en silduk för "mjukost" eller i en ostform med ostduk och pressa i ca 30 min (vik om ostduken efter ca 5 min) om du vill ha fast tofu.

"gräddfil"

För en gräddfils liknande röra mixa solrosfrön/mandlar/cashewnötter (beroende på vad du tål), blanda i vatten tills bra koncistens, smaksätt med salt och citronsaft.

Hmm kommer inte på något mer just nu.

l'm back

Grace2009
0

Angående ÖoB, i alla fall här har de risnudlar! De innehåller vetestärkelse om jag inte missminner, men Celiakiförbundet säger att man tål vetestärkelse som glutenintolerant. Det kan ju vara ett alternativ till pasta i alla fall tänker jag. kommer inte ihåg vad det kostade, men det var inte särskilt dyrt.

tlover
0

Förresten, när det gäller kött så finns det ju billigare och dyrare styckdelar så vad för slags kött du köper kan ju spela roll också för ekonomin.

Säljer dom som du köper ägg av höns förresten? Det är ofta ett billigt kött.

l'm back

Fridaaaa
0

#58 Tänker sällan på vad detärdirekt för delar men köper aldrig lever,hjärta och sånt.

De säljer inte färdigslaktade och plockade höns. (jag kan inte köpa höna och göra det själv)

ElisabethB
0

Karré t.ex. brukar vara billigare än kotletter..

Det är långt ifrån alla som köper "räntan" på djur, det är billig mat men kräver att man vet hur man ska tillaga det för att det ska bli gott. Själv köper jag sånt ibland (när jag handlar direkt av bönderna brukar man kunna säga att man även vill köpa räntan, d.v.s. njure, hjärta, tunga o.dyl.)

Fridaaaa
0

#60 Jag gillar inte lever är därför jag inte köper det 🙂
Njure och sånt kan jag inte laga och typ aldrig ätit heller, känns sådär för mig 😛 Nog därför jag aldrig köper det heller hehe

ElisabethB
0

Den enda "räntan" jag sett i butikshyllorna här i stan är lever och jag kan helt klart förstå ditt val. Inte så kul att ha köpt t.ex. 2 kg (brukar vara minsta mängden man får köpa i butik) njure och upptäcka att man inte får till det..

Ja har växt upp med att även äta njure, tunga, lever o.s.v. och därför är det naturligt för mig och jag vet även hur jag ska hantera det för att få god mat av det..

Fridaaaa
0

#62 Mamma försökte med levergryta när vi var små, men varken jag mamma eller mina syskon äter det haha. Bara pappa som fick äta det själv ;)

[Daniela1983]
0

har inte läst hela tråden men vet av en bekant att det är dyrt att vara gluten och laktosintolerant. Baka eget bröd själv?

Fridaaaa
0

#64 Har gjort enstaka gånger men tycker att det är krångligare att baka glutenfritt (många gånger är det inte bara att byta ut mjölet tvärt). Men hade gärna velat göra det oftare men baka bröd är inte riktigt min grej 😛

Grace2009
0

#65 Måste du äta bröd då? Min kompis som också har celiaki äter i princip aldrig bröd för hon tycker det är för dyrt. Hon äter ytterst sällan någon typ av pasta också, just för att hon tycker det blir för dyrt. Man klarar sig väldigt bra på att ha ris/potatis/gryn till maten.

Fridaaaa
0

#66 Vi köper pasta max 2 ggr/månad, så går åt väldigt lite pasta hos oss 🙂 Under 20 kr/paketen. Så inge summa per månad att prata om 👍
Trött på att bara äta fil eller gröt till frukost 😉 Går åt max en paket bröd per vecka

Grace2009
1

#67 Många bäckar små, när man vill spara.

Fridaaaa
0

#68 Jo så är det ju men vill inte utesluta pasta 100%.
Och äta två olika saker bara till frukost dag ut och dag in är inte vidare roligt det heller 😛 Försökt baka glutenfritt bröd men sällan blivit bra :/

tlover
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv har jag slutat med pasta helt, det är för dyrt helt enkelt. Eller har vi extra pengar så vi kan lyxa kan jag köpa pasta.

Jag bakar ju men det är sällan jag orkar/hinner så för mig blir det oftast nått annat till mellanmål och kvällsfika (till frukost är det gröt), så det går j, det är däremot lite tråkigt och lite panik om man inte planerat nått.

Förresten gjorde jag billig sushi igår som an vara ett tips om du vill lyxa en göra det billigt.

Istället för sushiris använder jag alltid grötris det är billigare och bättre. Risvinsvinägern kan bytas ut mot vitvinsvinäger (även om jag inte gjorde det den här gången) och fyllningen är det som passar efter plånbok och säsong. igår blev det förvällda nässlor, fräst ogräs, kokta morötter och rullad omelett.

Det enda dyra är norin, sojan och wasabin. Men det är så lite att det inte blir så dyrt.

l'm back

Fridaaaa
0

#70 Tack för tipset men äter dessvärre inte sushi.
Ja pasta vill ingen av oss sluta med helt men som sagt är det knappt 40 kr/månad :) Så det vi får äta till istället om vi tar bort det blir inte så mycket billigare ändå :)

tlover
0

#71 Många som inte gillar sushi tycker om min sushi så det har lite med hur man gör dom också. Men jag förstår om du inte orkar testa då du inte tycker om det i vanliga fall.

l'm back

Fridaaaa
0

#72 Är väl en del pysslande med det har jag förstått? Aldrig själv testat att göra :)

tlover
0

#73 lite ja, men inte så svårt som man skulle tro.

l'm back

Fridaaaa
0

#74 Okej 🙂

Elsaharr
0

Du kanske kan prova nudlar? Har dock inte läst hela tråden men men :/

Zingo ;D

tlover
0

#76 Glutenfria nudlar är inte lika billiga som äggnudlar. Om du menar nudelsoppa så är det oftast inte matigt (vilket betyder att man måste äta mer och då blir det dyrt).

Hemmagjord nudelsoppa är däremot ganska matig (och den kan göras glutenfri).

l'm back

Fridaaaa
0

#76 Som #77 säger så är glutenfria nudlar inte speciellt billiga. 
Samt onyttiga 😉

#77 Recept? 🙂

tlover
1

#78 Det är väldigt mycket "ta vad du har" (vilket gör den billig) men jag ska försöka.

Buljongen: 2 port

5 dl buljong, torkad svamp ca 5g (egenplockat är då billigast), ingefära, lite sojasås ev lite salt.

Koka tills svampen är mjuk (svampen kan uteslutas men då blir den inte lika god).

"protein" tex kokt ägg el äggröra, tofu, bönor, rester av grillad kyckling, lax eller vad du nu har tillgängligt.

Grönsaker tex strimlad paprika, slantade morötter, förvällda nässlor, spenat, majs eller vad du nu har efter säsong.

Nudlar efter tycke och smak. (jag använder risnudlar, mycket billigare än glasnudlar)

sesamolja.

Om nått ska koka med i buljongen låt det koka med från början eller så länge det ska koka. Färska grönsaker tex paprika och proteinet (om det inte ska kokas) läggs i en skål. Lägg nudlarna i buljongen och låt koka så länge som det står på paketet. Ta bort från plattan och droppa på lite sesamolja.

Häll buljong och nudlar över grönsakerna/proteinet. Ät.

Som sagt så är detta recept mycket på vad som finns i kylskåpet så på vintern är det kanske morötter, groddar och kokta bönor som gäller men nu är det snarare kokt ägg, nässlor och gräslök som gäller.

Edit: det går förresten att använda kokt kallt ris istället för nudlar också

l'm back

Fridaaaa
0

#79 Aa tack 👍

Elsaharr
0

Aha, nej jag tänkte mer som nudlar istället för potatis:)

Zingo ;D

Fridaaaa
4

#81 Potatis är mycket billigare än nudlar 🙂 Samt nyttigare.

PogoPedagog
4

Om du ej har trädgård finns det en fruktförmedling för t.ex folk som har för mycket äpplen på nätet ( har ej adressen tyvärr) där man kan hitta ställen i närheten att få frukt från. Äpplen kan du t.ex göra mos av eller torka, baka med eller göra chutney m.m.

Tant Grön
1

Här är en länk. Fick själv tag i äpplen där förra året, då mitt träd inte gav något. http://www.aktavara.org/fruktformedlingen

Fridaaaa
0

#83 Jag har trädgård. Men däremot inte fruktträd och så.
Svärmor får däremot äpplen mer mot hösten. Men  just äpplen gillar jag nästinpå bara färska eller som mos 🙂 Så därifrån kommer jag få äpple sen 👍
#84 Tack men fanns inga förmedlare här 😕

parsley
0

Surdegssoppa eller surdegsvälling

• Ta 2 msk grovmalet mjöl. Bovete går bra om man vill undvika säd och gluten.

• Lägg dem i en skål eller mugg och fyll på med 2-2,5 dl vatten.

• Lägg ett papper över kärlet och låt stå vid 22-25 grader i 1,5-2 dagar.

• När blandningen fått en sötsyrlig doft är den färdig.

• Blanda med 2,5 dl kokande vatten och ät som soppa eller drick som välling.

• Smaksätt ev med tamarisoja, örtkryddor eller lite olivolja.

Lättlagat om man kommer ihåg att förbereda surdegen. :) Soppan smakar lite som surdegsbröd. Jag har testat med krossat bovete och kornen blandar sig inte med vattnet i soppan, utan ligger kvar som små gryn. Det är möjligt att bovetemjöl blir bättre. Olika former av fermenterad eller mjölksyrejäst mat påstås vara bra för magen och mjölksyrat känns ofta mättande.

Fridaaaa
0

#86 Smakar det som välling kommer jag inte kunna äta det, tycker välling smakar hemskt xD Men tack ändå 🙂

VildaVittra
2

#65 En bakmaskin skulle passa dig, man fyller på och trycker på en knapp, sedan fixar den resten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
0

#88 Har bakmaskin i stuk med denna: http://4.bp.blogspot.com/_2MoNhG9LaSY/S7L7LLcvWSI/AAAAAAAAEPM/3UvOm3XGudQ/s1600/9.jpg. Men bakning är inte riktigt min grej. Testat flera gånger baka glutenfritt men i regel blivit pannkaka, (ja jag har följt recepten noga) så börjat ge upp det.

VildaVittra
0

#39 Nej, inte en köksassistent, utan en bakmaskin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
0

#90 Den kom upp när jag sökte på bakmaskin 😉 Så tänkte om det fanns olika varianter.  Men sån du länkade till har jag sett men dessvärre inte råd att köpa just nu (köper aldrig sånt på loppis) Men tror inte sån hade hjälpt så mycket, och äter så pass lite bröd med så skulle nog inte kunna tjäna in så mycket på det just över kortare period.

VildaVittra
13

#91 Du köper inte ens oanvända saker på loppis? För 99% av dom är fortfarande ouppackade i sin originalkartong för max en hundring. 

I din andra tråd åt du ju mackor varje dag. Men förlåt att jag glömde bort mig och gav dig tips.

Tant Grön
0

Jag brukar göra egen pasta, det blir både billigare och godare. Sökte på glutenfri pasta och hittade detta. http://www.evelinasekologiska.se/2014/01/hemmagjord-glutenfri-farskpasta-enkelt.html

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.