Nuu är de jävulskt knapert...
Jag blev för ett tag sen utkastad hemifrån (varför behöver vi inte ta upp) Hur som, jag har inte råd med en egen lägenhet men jag och min kompis hittade en etta vi kan dela på.
Nu har jag inte kunnat få ut fulla aktivitetsstöd då jag var sjukskriven hela juli dvs. jag har 1500 kr på att leva på i augusti.
Fyran jag måste betala ligger på 1800, jag har en hund och jag måste ha mat.
Jag har ingen möjlighet att få hjälp av mina föräldrar eller släktingar och jag kommer snart hamna hos Kronofogden pga en obelad faktura på ca 4000.
Jag är 21 år. arbetslös, outbildad, inga slutbetyg, ADHD och med en bipolär sjukdom. Detta gör det oerhört svårt för mig att hitta jobb.
Jag får lite hjälp via SOC men det är bara upp till 3000 kr i månaden (ink aktivitetsstödet från AF).
Min fråga till er är egentligen, har ni nå tips på va jag kan göra?
Jag har en gång i tiden lovat mig själv att aldrig ta Snabblån men det känns som om de är den enda utvägen just nu…
Börja med att ringa företaget med 4000 kr-fakturan och be om en avbetalningsplan.
Ring sedan soc, du ska kunna få att de betalar hyran.
Och sedan kontaktar du svenska kyrkan, du kan säkert få hjälp med en del mat. Mat finns dessutom att plocka i naturen just nu i form av svamp och bär, du kan även fiska.
Och igen, din hund dör inte av att äta ett skräpfoder ett tag, bättre det än att leva på gatan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
OM alternativet är snabblån och du har någonstans att bo (inte andra, tredje, fjärde handskontrakt) så tror jag det är bättre att låta det du inte kan betala gå till Kronofogden.
MEN det finns några saker du kan göra och se om det hjälper:
-- Ringa till de du inte kan betala till och se om de kan tänka sig att vänta med betalningen. Säger de nej, så ring även till inkassobolaget och prata med de.
-- Mat kan man till viss del köpa på t.ex. www.matsmart.se
Ett snabblån har en extremt hög ränta, skulle gissa på nästan 100% om året. Så det kommer bara förvärra din situation.
Läs gärna min artikel om löneutmätning, du hittar den som huvudartikel här på miljonär eller i min signatur…
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#1 jag har ringt och pratat med dom men dom kunde inte erbjuda mig avbetalning (fick ingen direkt anledning varför…)
Soc hjälper inte med hyran ifall jag inte bott bokstavligt talat på gatan i minst tre månader (då kanske dom kan hjälpa till) Eller haft jobb och kunnat betala hyran i tre månader.
Jag är inte med i svenska kyrkan, går det ändå?
Min hund äter idag ett skitfoder… tyvärr :p
#2 Eftersom det var en sån kort varsel så får jag bara tag i en andrahand då jag bor i en stad med HÖG bostadsbrist (självklart har jag sökt i andra städer oxå men det gäller bostadsbrist i dom närmaste)
De är ju inte så att jag bara kan skita i att betala hyran när både jag och min kompis står på den. De skadar ju både henne och hon som hyr den i förstahand..
Låter konstigt att du inte får mer pengar av soc. Jag fick min hyra betald när jag bodde hemma och betalade hem, och då hade jag inte varit hemlös eller något. Enda kravet de hade var ju att de bara betalar ut så pass mycket av hyran som de anser att man ska kunna bo för. Dvs bor du i en trea så kan de bevilja dig bidrag som om du bodde i en etta om ditt behov enbart är för en etta.
#3 Att du ska ha behövt leva på gatan i tre månader för att soc ska hjälpa dig med hyran tycker jag låter som att de medvetet bryter mot socialtjänstlagen. Fråga de vilken lagparagraf de hänvisar till, ibland ser de då själva felet när man ställer den frågan och vill veta vad lagen ordagrant säger.
Kunde inte få fram vilken stad/ort du bor på och därför skrev jag in att om du hyr i första hand kunde du göra så. Men är hyran räkningen på 4000 kr som är på väg till Kronofogden? Uppfattade din text som att det kunde vara vilken faktura som helst..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#3 Ja, du kan ringa kyrkan ändå.
Brukar du ha svårt att hålla i pengar? I så fall kan du få en god man om du ringer överförmyndaren (du har en diagnos, så det brukar inte vara svårt att få beviljat då), då kan denne ta itu med din ekonomi och diskutera med företagen.
En annan akut lösning är att du woofar, dvs jobbar för mat och husrum på en gård.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Svenska kyrkans verksamhet bygger mycket på ideellt arbete, om du är villig att ställa upp ideellt så kan du nog vänta dig rätt mycket stöd av dem i gengäld (även om du inte är medlem). Vem vet, du kanske även kan få hoppa in som vikarie om du ger ett gott intryck. Du har ju inget att förlora på att ta kontakt med dem i alla fall 😉.
Det klassiska är att kolla över om du har något att sälja för att bli av med 4000kr skulden. Några snygga kläder, möbler, samlarprylar, smycken som samlar damm? Slår man ihop det kommer man snabbt upp i någon tusenlapp i alla fall. Om du kan betala av det direkt kanske de blir mer villiga att prata om en avbetalningsplan.
I Sverige behöver man inte skatta på lön man får in av att sälja saker plockade i skogen, som svamp, bär och kottar har jag för mig. Så om du har ett akut pengabehov, stick ut i skogen och plocka på! Lägg upp en "annons" på FB om att du har några liter blåbär att sälja. Visst, man tjänar inte jättemycket, men det kan ju bli en liten inkomst i alla fall. Finns säkert en och annan FB vän som blir sugen på blåbärspaj.
Glöm inte att du är älskad och helt underbar!
Hmm ofta? När var detta?
Jag har pratat med både min läkare på psykiatrin och med "högsta hönset" på soc både här och till staden jag flyttar men dom säger samma sak och är stenhårde på det..
Nej det är inte en gammal hyra utan det är från ett annat företag. En släkting hade lovat att betala för detta men hade när tillfället kom "glömt bort" att denna lovat mig det och därför vägrar betala. Just denna räkning har jag mega stor ångest över…
Jag har ganska bra koll på pengarna så det tror jag inte behövs, de var bara nu allting gick åt pipen, men jag ska överväga det..!
Jag ska absolut kolla med kyrkan!
Jag bor tyvärr mitt i stan och har väldigt svårt att ta mig ut till en bär skog då jag inte har körkort, har inte heller några bekanta med körkort i närheten…
Woofat har jag gjort söderöver men finns tyvärr inga gårdar här uppe som tar emot.
#9 Lägg in en annons på alternativ att du vill jobba mot mat och husrum i ditt område. Skörden närmar sig, så jobba kommer du få göra om du får napp. 😎
Och jag har sålt alla möbler jag äger förutom min säng som jag måste ha pga dålig ryg…
Prydnader? DVD-filmer? TV-spel? Djurtillbehör som inte används? Böcker? Kläder som inte används?…
inget sådant, de enda jag har i mina ägor sängen, hunden och hans måste ha saker, och lite småprylar bara… jag har sålt iväg de mesta denna vecka, 4 byråer, 2 speglar, en drös med kläder. sen äger jag inte mer.
Har alltid levt väldigt fattigt då vi knappt haft pengar hos mamma, så jag är inte jätte bortskämd med pengar..
Om man är under 29 kan man ju ha rätt till bostadsbidrag så det skadar ju inte att ansöka.
Ansöker jag om bostadsbidrag så får jag ca 800 kr, men det gör ingen skillnad då detta dras från mitt socbidrag eftersom de räknas som en inkomst… så de gör tyvärr bo eller bä :/
Ursäkta frågan, men har du råd att ställa ut din hund? Såg att du ska göra det i en annan tråd. Visst, det kostar inte vidare mycket, men många bäckar små.
Jag tror du skulle må bra av att få hjälp med att sätta upp en budget som kan ta dig genom dessa månader tills du fått ordning på ditt liv. I en sådan får inte fritidsnöjen som utställningar rum.
Ursäkta men vem har sagt att Jag betalar för att ställa hunden?
uppskattar om de hade varit av omtanke detta sägs, men kan kan ju försöka ta reda på lite fakta innan eller hur?
Jag måste säga en sak och det är att det är väldigt olämpligt att ställa ut hunden om du är på gränsen till att hamna hos Kronofogden. Det är så att då riskerar du att om det blir utmätning så "ingår hunden i en inkomstbringande verksamhet" och är då utmätninsbar egendom. Sorgligt men sant.

Leta efter pantburkar, visst det blir kanske inte många kronor. Men du få kanske ihop så pass att du kan köpa något billig foder till hunden.
Vill/kan inte företaget du har räkning hos skjuta på betalningen eller göra upp en avbetalningsplan har du inte så mycket val än att låta den gå till kronofogden. Säg det när du ringer, ofta brukar företag hellre vilja att man betalar av än att det ska ta omvägen till kronofogde.
Själv får du leva på havregrynsgröt och nudlar eller annan extremt billig mat så länge. Du kan ju även dumpstra. Då får du ner matkostnaden rejält.
Din kompis kan inte stå för hela hyran denna månaden?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Fortfarande så är det ett fritidsintresse jag har att ställa hund. Har gjort det hela mitt liv. Jag vet gott och väl att jag inte kan betalar 350kr när jag inte ens har råd med ett äpple till mig själv. Och för det andra så är de inte min hund. Jag ställer väldigt många gånger per år åt andra människor. Jag har aldrig kunnat ställa mina egna pga olika saker. Så fortfarande…Fakta. #19 de gör jag smått redan men tack! Tyvärr har även hon rätt lite pengar men vi ska prata om det Eller iallafall en lite större del av hyran då jag gjorde de med förra!
Svårigheten med en sån här tråd är framförallt att när du vill ha tips och råd, men inte skriver all viktig fakta kommer folk läsa dina andra trådar och kommenterar utifrån det - sen kommer spekulationerna igång. Här nämner du enbart en hund, men på katter.ifokus står det i en tråd att du har katt.
Hade jag haft de så jobbigt så inte hunden eller katten fått va dom behöver så hade jag ju självklart hett som någonannanstans av det skälet. Nu gör jag allt jag kan och självklart så får båda de dom behöver så någonting sådant är bara dumt att komentera. Jag LEVER för mina djur skulle jag så väl få svällta så skulle jag göra allt i min makt för att det inte ska påverka djurens hälsa. Och skulle de vara så illa att jag känner att nån skulle ta skada av de så är de väl klart att jag skulle göra nått åt det. Right?! Varför jag inte nämnt katten är för att jag redan har fixat ett hem åt henne (av andra anledningar än ekonomiskt.)
Dundeer: Vad är det för konstigt företag du har skuld hos som inte kan göra upp en betalningsplan? Du kanske inte har pratat med dom på rätt sätt eller så har du pratat med fel person för det går att göra upp betalningsplaner och innan en skuld går till kronfogden så brukar det dyka upp inkassoföretag och dom kan man göra upp betalningsplaner med likaså kronofogden.
Att ha hund & katt och endast ha 3000:- till mat & husrum….man behöver ju inte vara ett mattegeni för att räkna ut att det inte går bara försäkringar för dessa två djur kostar ju pengar och sedan mat & annat till dom.
Nu har du ju djuren & kanske haft dessa länge men det är ju lite oansvarigt att skaffa djur som man inte har råd med…..det är nämligen så att hade du haft råd med djur så hade du kunnat betala dina räkningar det är lite samma sak som om någon säger att jag har råd med denna bilen men sedan har personen inte råd att köpa mat eller betala hyran…nej man har inte råd måste man inse för annars blir det den hårda vägen genom kronofogden & skuldsatt för lång tid.
Svår att lösa & jag förstår dig men det finns inte så många vägar att gå för dig för du är just nu ute på en krokig stig som leder till herr fogde.
Har inte läst tråden, men har du kolla upp om du kan få bostadsbidrag
Det finns flera grupper på Facebook där du kan få hjälp med mat och liknande, till exempel Dumpstrande änglar. Jag vet att soc kan vara jättejobbiga med pengar så där kan jag bara önska dig lycka till… :/
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Hur går det för dig ts?
De är tight men vi (jag och hunden) lever å mår bra med tak över huvudet! :)