Planer inför julen 2015
Snart är det oktober och även om det är svårt att tro en solig dag som denna så är det snart jul! Jag älskar julen men jag mår alltid lite dåligt av alla pengar som rinner iväg. De senaste åren har jag försökt bromsa men det finns fortfarande mycket att ändra.
Bland annat åkte jag och en kompis till Ullared och köpte julklappar förra året. Jag drog ner julklappskostnaderna till hälften tack vare det. Trots 15 mils resa (30 tor). Så det blir det även i år.
Jag tänker att det är många fler med mig som tycker att julen är galet dyr. Så vi kan väl tipsa varandra om vi har bra tips.
Jag kom på en sak som jag börjat med senaste åren. Jag sparar fina inslagningspapper och kartonger. Oj så mycket som går att återanvända! Känner mig som min farmor när jag sitter och viker papper på julafton. 😃

Sparar kartonger och papper gör jag också :) Försöker köpa julklappar lite spritt över året så det inte blir mängder i december. Sen har vi dragit ner en hel del dom senaste åren, max 5 presenter till var person utom till barnen. Försöker göra en del hemgjorda grejer också som virkade grytlappar, stickade strumpor och liknande.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Mycket av mina julklappar är hemmagjorda och i vår familj så delar inte vi vuxna julklappar i någon större mängd, utan mer en burk hemmagjord sylt eller två, och så lägger vi mer krut på barnen i stället.
Vi lagar även all mat från grunden, vilket blir mycket billigare. Allt kött kommer från höstslakten som vi köper av grannen. En halv gris för 48 kr/kg. Av den blir det julskinka, köttbullar, julkorv, revben och leverpastej förutom all annan mat som äts till vardags. Grönkålen, rödkålen, löken, morötterna och potatisen odlar jag själv.
Eftersom vi är ganska pyssliga av oss så gör vi de flesta dekorationer och använder ofta material man hittar i naturen. Man kan börja samla roliga saker redan nu. Det är även en kul aktivitet för kusinbarnen när de kommer hit och hjälper till. Förra året gjorde vi tomtar av lite tjockare grenar som var snedsågade i ena ändan. Det fick bli ansiktet och vi målade dit ögon, näsa och mun, använde ull till skägg och hår och jag och de äldre barnen virkade röda mössor.
#2 Smart att handla spritt över året. Ska försöka få till det nästa år. Egna grejer gör jag med. Vi är hopplösa med julklappar! Vi har ett hav av paket varje år. Vi år dock bara fyra som firar tillsammans. Men ändå! Vi bara älskar julklappar. Det behöver absolut inte vara dyra grejer. #3 Förra året var första gången vi hade julskinka från egen gris. Det var otroligt gott! Vi gjorde egen leverpastej. Ska testa korv i år. Det har vi aldrig gjort. Smart med pyssel!!
Försöker göra som min Mamma ,hon hade ett Julklapps/present skåp . Närhelst på året som hon hittade något prisvärt kassan tillät så hamnade det i skåpet 😊 numera är det bara mina barnbarn som får Julklappar av mig .
Mina bästa tips var redan upptagna (göra själv,sprida ut inköp över året och laga mycket mat själv)
Men några fler tips har jag väl.
Gå ihop på dyrare klappar så att inte en person köper en klapp för flera hundra och alla andra köper klappar på dollarstore.
Laga lite vegetariskt till jul, tex saffranfallafel är poppis här hemma och förutom saffran då så är dom billiga. Mina ovo-vegetariska julbord är alltid uppskattade om så bara som omväxling.
Ge bort upplevelser el tjänster tex barnpassning på ett fint handgjort kort
Köp pynt på mellandagsrean. Förutom julklappar kan man hitta fint pynt på mellandagsrean som går att spara till åter efter
Är det inga barn med i det hela kan man ju dra lott några månader före jul så att alla köper bara en present men alla får present.
l'm back
Lagar inte så mycket julmat eftersom min man inte tål en del av traditionell julmat + jag äter julmat hos mina föräldrar på julen. Försöker dra ner på antalet julklappar men syrrans barn får ju en del. Julpynt brukar vi dock ha en hel del av har en man som älskar att ha julpynt runt sig han skulle nog helst plocka fram plastgranen redan i början av november ifall han fick, jag har satt gränsen december för när man får ta fram gran mm. vi kan ju inte ha jul i flera månader per år.

Vi har sett ut årets julgran i skogen redan. Ena dottern är på resa så jag sätter in ett bidrag på hennes konto. Sen är det bara allt annat kvar :D Vi sparar också kartonger och papper så på julafton är den stående frågan: Är det det i? Jag gör Janssons och kålrotslåda, en står för sill och köttbullar och så köper vi det mesta annat färdigt. Förr köpte jag klappar från augusti och framåt men nu blir det i november.
>>>Malum domesticum<<<
#8 Haha, ja den frågan har vi också här! 😂

#9 Hahaha!
>>>Malum domesticum<<<