Ta tillvara sin mat
Idag har jag städat kylskåpet. Återigen har jag kastat mat… 😕Det är något jag verkligen inte vill göra. Jag försöker ta tillvara det jag köper, men i perioder blir det ändå så här.
Hur gör ni??
Har med perioder då vi fått kasta mat :( Sånt som hamnat bakom eller som gått ut för fort :( Men känns inte bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är sällan jag kastar mat faktiskt. Jag brukar ha framförhållning med det jag handlar.
När vi var yngre och hade perioder med väldigt lite pengar så gjorde det att jag blev sparsam och medveten och det håller i sig även idag.
/Maria
Jag tror det handlar mycket om planering, och att man ser över vad som finns i kylskåpet innan man bestämmer vad man ska laga för mat. Så att man tar vara på det som finns innan man köper nytt.
Jag slänger sällan mat, men det kan hända att sylt och liknande hinner stå och bli mögligt eftersom det används så sällan. Brukar därför försöka att köpa frysta bär istället och göra små mängder sylt eller rårörda bär när jag behöver.

Jag gör mitt bästa för att ta tillvara det jag handlar, men ibland hamnar något längst in och får då tyvärr slängas.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Använd frysen mer och portionera ut korven, osten, grädden osv i mindre bitar, de går ju utmärkt att frysa in och sedan ta fram när den tidigare biten tagit slut.
Och ha inte för mycket i kylskåpet, då ser man inte vad som finns.
I mitt kylskåp finns i princip bara en ost, en förpackning yoghurt, jäst och smör, utöver de olika såser och vinägerflaskor som står i dörren. Grönsaker har jag i en skål i skafferiet, de håller ju bättre i rumstemperatur.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 och #3 Framförhållning och planering är nog det viktigaste. Handla det man behöver och inte mer bara för att det är erbjudanden. Då är det ju lätt att det inte passar in i vad man ska äta och istället inte går åt.
#5 Helt sant. Hur blir osten om man fryser den? Jag har bara fryst riven ost. För tillfället har vi alldeles för mycket i kylen. Ska tänka på att hålla ner mängden.
#6 Jag tycker de är helt okej i konsistensen.
Jag förstår du att föräldrarna till en tonårsson behöver mer i kylskåpet än jag, så du kanske ska införa "söndagsfrukostar", när ni går igenom och tar ut allt som snart går ut, är pyttelite kvar av eller som ingen egentligen gillade och duka bordet med det. Det som inte gick åt kan du ju sedan köra i den håriga kompostkvarnen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#7 Bra idé!! Det ska jag testa! 👍
Jag har också problem med det där. Oftast är det grönsaker eller frukt som jag köpt och tänkt äta, men sen har de blivit liggande och blivit dåliga. Jag tycker att jag är bra på att planera matlagningen, jag brukar inte göra så mycket impulsköp, men jag tycker inte grönsaker är gott helt enkelt. Jag får tänka att jag handgripligen hjälper till med att tillverka bränslet till vår bil när jag sorterar ut matavfallet (vi har en gasbil).
#9 Använd mest frysta och konserverade vegetabilier?
Jag försöker omvärdera dagens middagsplaner innan jag börjar laga mat. Finns det något måste ätas IDAG så försöker jag använda den råvaran.
#11 Det är smart!
Tycker mig minnas att det ska finnas en sida där man kan ange vad man har i sin kyl och sen får man tips på vad man kan göra av det. Minns inte alls vad den hette tyvärr…. Sen fanns det ett sånt radioprogram också tror jag. 🙂
#12 sådant tycker jag är kul, öppnar alltid kylen på morgonen och försöker komma på mat utav det jag har främst :)
Det jag ej ska använda snart fryser jag ned, dock så köper jag aldrig frusen broccoli m.m för det är ju knappt ätbart för mig som gillar "the real deal" :)

Ibland kastar jag sånt som ingen vill ha. Det är oftast felköp.
Som en gång köpte jag färdig kålpudding till sonen som skulle vara ensam hemma men det var inte riktigt lyckat.
Sambo köper ibland entusiastiskt saker som jag inte riktigt vet hur jag ska använda och då kastas det efter ett tag.
Annars är det grönsaker som inte går åt för att jag inte orkar laga till dem.
>>>Malum domesticum<<<
Mitt största hinder är nog de dagar som försvinner pga oförutsedda saker. Ofta händer det att jag inte kommer hem förrän sent flera kvällar i rad och då hinner mat bli dålig under tiden eftersom jag inte hinner laga några måltider av det.
Behöver bli bättre på att laga maten på en gång och frysa ner direkt 🙂

Mvh Stephanie 

#15 Ja det där känner jag också igen. Ska också försöka bli bättre på att laga till på en gång och stoppa i frysen.
Jag brukar ta en dag eller kväll där jag lagar flera måltider/maträtter på samma gång, visst tar lite tid men oftast så kan du göra flera saker samtidigt utan problem dvs inte laga maträtterna efter varandra utan samtidigt så då går det undan :) Soppor är perfekta att göra så med, brukar göra 3 olika soppor och frysa in tex.
#17 Så brukar jag också göra. Men jag skulle behöva komma på lite fler maträtter som blir bra att frysa! Många blir ju lite halväckliga när man värmer dom igen. Pajer är min favorit till exempel, de går jättebra att frysa!

Mvh Stephanie 

#18 jag gör nog mest asiatiskt woker och grytor osv och mustiga grytor, de blir bäst att värma eftersom jag inte gillar paj så mycket :)
#17 Bra ide'! :) #18 Gratänger av olika slag funkar bra att frysa tycker jag!
Soppor går bra att frysa.
#21 Soppor är jag dålig på. Ska försöka bli bättre på det. Jag pratade med en äldre dam som berättade att hon tömde kylskåpet innan varje storhandling och gjorde soppa på det som fanns. Låter smart. 🙂
#22 Så brukar jag också göra. Det mesta går att blanda till goda soppor som man kan frysa i portioner. Jättebra att ta fram någon kulen dag när man inte känner för att laga mat.
Så här kan man också göra: Tag en bit kål. lite morötter, en bit purjolök och lite persilja. Kör allt i mixer så det blir ganska finfördelat. Pressa över citron + salt + olja och ät som sallad. Om inte allt går åt så koka det med vatten och buljong + peppar. Det blir en god soppa.
#23 Åh jösses så gott det låter 🤤det ska jag prova! Tack! 😘
Ännu ett tips ifrån min Mamma 😊 varje Lördag hade vi något hon kallade "Småplock " korvsnuttar , lite sill ,kokt ägg osv. Den som var extra hungrig fanns det gröt till. Sedan hade hon " Solveigs Special" kylskåpsrensning 😉 en gratäng av alla små rester även grönsaker. I mitt kylskåp är det rätt tomt finns bara det absolut nödvändigaste det andra ligger i frysen eller skafferiet . När jag hade höns fick dom resterna.
Ja försöker i största möjliga mån att ta till vara på det jag köpt hem eller frysa in. De gånger jag får kasta mat är när planer blivit ändrade eller jag glömt bort att använda en specifik sak som jag planerat att ha. Jag brukar göra veckomeny, men vissa veckor blir så stressiga att jag inte hinner att göra den maten jag planerat eller att det dyker upp andra saker jag inte planerat. Kastar inte mat så ofta men hatar det varje gång det händer.
Jag tror det är bra att inte ha för stort kylskåp. Ju fler skrymslen och större utrymme, desto större risk att saker trängs undan och glöms bort. Det som står i kylskåpet är ju kanske majoriteten varor som ska konsumeras relativt fort ändå. Därför behövs inte ett enormt förråd.
Här får vi ofta slänga mat, framförallt grönsaker men också mejerier eller sådant vi köpt till endast en maträtt och sen aldrig använt igen.
Jag försöker vara realistisk med mängden som handlas, men även tvinga mig att inte bara äta det som är lättast eller godast utan äta från varje vrå av kylskåpet. Vi fryser ofta in saker också. Köttfärs och liknande i portionsstorlek.
I dag har jag verkligen tagit tillvara maten. Hade en bit torr barkis och en pyttebit ost. Av detta gjorde jag en fantastisk god gratinerad löksoppa. Till två portioner tog jag 4 gula lökar, skivade dom tunt och stekte sakta på svag värme. Sedan kryddade jag med peppar, salt och timjan, tillsatte 5dl vatten + i grönsaksbuljongtärning + lite kinesisk soja och lät det koka ca 15-20 minuter.
Rostade två brödskivor och delade i halvor. Lade två av dem i en liten ugnssäker form, hällde på soppan och så lade jag dom två andra halvorna ovanpå. Lite ost på det och in i ugnen på 275 grader ca 5 minuter tills osten fått färg.
Löken hade jag odlat själv, så det blev en nästan gratis middag 🙂
#28 att ta tillvara på maten när den är som bäst :-)

#28 Lät verkligen gott, det ska jag prova :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar