Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett23-räkningar-inkasso-och-kronofogen
Läst 2118 ggr
Alexej
0

Kronofodgens statistik om smslån

Fortsatt stark ökning av obetalda sms-lån

2008 kom det in nästan 36000 ansökningar om obetalda sms-lån till Kronofogden. En ökning med 75% sedan 2007.
På grund av bristande kreditprövningar har människor med dålig ekonomi möjlighet att ta lån hos flera olika långivare på samma gång utan att övriga långivare vet att personens betalningsförmåga har minskat.

Första halvåret kom det in 17299 ansökningar och under hösten ännu lite fler. Antalet företag som ansöker om betalning av sms-lån har ökat med 60% sedan 2007.

Fortfarande är ungdomar överrepresenterade men andelen ansökningar riktade mot 18-25 åringar har minskat från 35 till 27 procent av de obetalda lånen.

Under 2008 har ökningen lett till att kvinnorna har nästan lika stor del av ansökningarna som männen. I åldersgrupperna över 46 år har kvinnorna större andel obetalda sms-lån än männen.

Här hittar du hela statistiken.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
0

Har aldrig haft med kronofogden att göra.

Hoppas det inte blir så heller.

SMS-lånen är ett fördärv

Hawknestgrove
0

Ja jag har suttit på båda sidor hos KRonis. <OCh en sak får jag säga. Det är alltid kronis som är bäst att tala med om man nu råkat i trångmål

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Tror också att man borde se kronofogden som en hjälp. Läste att de tex har gått in på flera ungdomssajter som Luna för att varna unga människor att hamna i skuldfällor.

Kronofogden är nog också en av de drivande krafter att förbjuda mobillån.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

sms lån borde förbjudas, alltför enkelt att smsa iväg om man är lite deppig en dag, elr full, elr är handikappad på nått sätt och inte har koll, man borde va tvungen att kontakta nån personligen för att låna pengar,

överhuvudtaget snabblån, och lån med hög ränta som ges till folk utan betalningsförmåga borde ses över, Och hör och häpna, när jag gick på soc och även hadde stöd av familjehuset via soc, och var ledsen för jag gämt var pank så tyckte de att jag skulle ta ett sån därt snabblån!!!!!!!! jättebra råd,,,, jises,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

I samma andetag, så tipsar jag om programmet Skuldfällan. Jättebra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gullan402
0

#5 Jo, jag ser programmet emellanåt men jag förstår inte riktigt hur dessa lever. Inte heller hur de kan ha låtit deras levnadsstandad vara så hög, att de inte inser att man måste rätta mun efter matsäcken. Dessa människor har ju välbetalda jobb flera av dem.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!