Hjälp med CV
Jag har sedan länge ett CV som är bra enligt min handläggare på arbetsförmedlingen och det fylls på allt efter som jag haft något jobb.
Men jag litar inte helt och hållet på handläggarens omdöme och jag själv är nog lite "hemmablind" så jag skulle uppskatta om ni ville komma med synpunkter och tips på förbättringar jag kan göra i mitt CV.
Mitt CV
PERSONUPPGIFTER
Förnamn: Anne
Efternamn: Näsman
Utdelningsadress: ****
Postnummer: ****
Postort: Luleå
Land: Sverige
Födelsedatum: ****
Kön: Kvinna
Hemtelefon: *****
Mobiltelefon: *****
E-postadress: ****
Hemsida: http://annen.medlemmar.ifokus.se
PRESENTATION
Jag är en glad och serviceminded tjej som gillar utmaningar. Jag är uppvuxen på en kennel i en liten by i Norrbotten. Jag älskar djur av alla de slag. I dagsläget har jag själv en blandrashund och tre huskatter. Jag är även Sajtvärd på internetforumet http://blandrashundar.ifokus.se.
Jag har under årenslopp hunnit med att prova på ganska många olika yrken.
Har hittills hunnit med dessa yrken:
- Kiosk/grillbiträde
- Hundskötare
- Stallpersonal
- Telefonförsäljare
- Djursjukvårdare/vet.assistent
- Personlig assistent
- Återvinningsarbetare
- Radiopratare
- Bilmekaniker
- Hästskötare
- Dagispersonal
- Ladugårdspersonal/avbytare
- Dagbarnvårdare
Jag är inte rädd att ge ett handtag där det behövs.
UTBILDNINGAR
Lillpiteskolan
Utbildningsnivå: Grundskola eller motsvarande
Inriktning: Allmän inriktning
Tidsperiod: 1988 - 1994
Beskrivning: åk 1-6
Sjulnässkolan
Utbildningsnivå: Grundskola eller motsvarande
Inriktning: Allmän inriktning
Tidsperiod: 1994 - 1997
Beskrivning: åk 7-9
Vuxenutbildningen, Luleå
Utbildningsnivå: Gymnasie
Ämnen: Svenska A, engelska A, matematik A
Tidsperiod: Augusti 2007 - december 2007
ANSTÄLLNINGAR
Agent, Säljare
Arbetsgivare: Excellent-SNT Outbound AB
Tidsperiod: 2004-02-12 - 2004-04-30
Beskrivning: Telemarketing, försäljning via telefon
Personlig assistent
Arbetsgivare: Skellefteå kommun, socialkontoret, handikappavdelningen
Tidsperiod: 2005-04-01 - 2005-09-04
Beskrivning: Assisterade vårdtagaren i vardagslivet med allt vad det innebär.
Kiosk/Grillbiträde
Arbetsgivare: Lillpite Kiosk & Grill
Beskrivning: Ta betalt i kassa, tillaga hamburgare, mm
Djursjukvårdare/Veterinärassistent
Arbetsgivare: Djurkliniken i Skellefteå
Beskrivning: Reception, tidsbokning, röntgen, lab., assistera vid operation och poliklinik
Restaurangbiträde
Arbetsgivare: OBS Restaurang i Skellefteå
Beskrivning: Tillagning och portionering av mat.
ÖVRIGA MERITER
Hundskötare
Anordnare: Begin´s kennel
Beskrivning: Daglig skötsel av gårdens djur så som t.ex. rastning, utfodring, utställning, jaktträning, vardagslydnad, mm
Hundskötare/Praktikant
Anordnare: Phafo´s kennel
Beskrivning: Daglig skötsel av gårdens hundar (Schäfer & Tibetansk terrier)
Hundskötare
Anordnare: Kennel Älvgården
Beskrivning: Daglig skötsel av kennelns hundar då ägaren varit bortrest
DATAKUNSKAPER
Allmänna datakunskaper
Godkänt i datakunskap grundkurs (gymnasienivå)
Internet/Intranet, informationssökning
SPRÅK
Språk - Nivå
- Svenska - Flytande
- Engelska - Mycket bra
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bra CV men kanske lite "tråkigt" uppradat. Jag är fullt medveten om att det oftast är färdiga fyll-i-blanketter. Men jag gick en kurs i att skriva CV (jag har dock inget bra CV färdigt själv, hade men datorn kraschade
). Det fanns också en artikel om det på Aftonbladet om det i höstas. Ska kolla om jag hittar en länk dit.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

#1 jo jag vet att det ser trist ut, därför jag ber om hjälp. Skrev detta CV på en av arbetsförmedlingens kurser och där var det kursledaren som tyckte att det skulle se ut så här.
_**/Mvh Anne

Jag har ju inget själv ens så lyssna inte på mig,,,,, men om jag var arbetsgivare hadde jag nog suckat lite åt att till och med grundskola åk 1-6 är med som utbildning,,,,,
sen skulle du kanske ändra ordningen på vilka jobb du hafft, skriv det du känner att du trivts bässt med och som du vill jobba med och hellst kan tänkas ses som positivast hoss en arbetsgivare överst,,, det är ju de första de orkar läsa ordentligt,, tex, djursjukvårdare låter ju bättre än kioskbiträde, (såvidare du inte söker kioskjobb) , bara som ex,
sen skulle nog kontakt uppgiffter, helst telefonnummer och ett personnamn finnas med till de arbetsplatser du kan tänka dig använda som referent,
de jobb du hafft kortare tid kanske du inte ska skriva dit tidsperioden alls, elr skriva om det var vikariat så de inte undrar varför du arbetat där så kort tid,,,
nu låt jag negativ men jag menar väl, 
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#3 du låter inte alls negativ och du kommer med många bra förslag så jag ska absolut ta till mig av dem 
_**/Mvh Anne
Ett CV och det personliga brevet ska vara anpassat efter det arbete man söker. Ett CV bör bestå av högst 2 sidor plus ett personligt brev.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Jättebra att ni ta upp såna frågor här och tipsar varandra. Jag kan tyvärr ingenting om det.
vad jag som okunnig skulle tycka om din CV är att du hoppa väldigt mellan olika jobb under presentation. Jag skulle ordna de lite i grupper. Djurarbete för sig eller åtminstone att de hänger ihop, samma med dagisjobb. Annars ser der så ut som om du bara hoppar lite rund på olika jobb.
Men sedan kommer ingen beskrivning mer om vad du jobbade med på tex dagis eller radio.
Det där fick jag skratta över: Ta betalt i kassa, tillaga hamburgare, mm
Jag skulle försöka skriva mycket proffsigare. Vet inte de rätta ord men typ kassatjänst eller kassakontroll, ansvarigt för matlagningen, ansvarig affärsledning.
Hoppas du förstår. Idag heter det ju inte mer städerska utan lokalvårdare. Så man måste nog skriva ganska proffsigt. Det finns ju en massa fina ord.
Men inte för stelt heller, det ska ju vara spännande och intressant att läsa. Chefen måste bli lite nyfiken på dig.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Kom på några saker till:)
Men som sagt jag är ingen proffs utan läser din CV som den är.
" Jag är inte rädd att ge ett handtag där det behövs." Det låter för mig lite som stallarbete eller att du hjälper bara när någon ber om det.
Jag skulle ändra din beskrivning. Först ärlig och hjälpsam, det är nog det som en arbetsgivare uppskattar mest. Punktlighet skulle jag inte skriva, det borde vara en självklarhet. Men att du älskar nya arbetsuppgifter och lär dig gärna nya saker. Att du har lätt att jobba ihop med andra i en lag.
Så att en möjlig chef tänker: Hon verkar vara bra!
Den andra delen i din CV under anställningar. Där skulle jag skriva kennelarbete mindre upplistad iaf när du söker jobb på andra ställe än med hundar.
Det beror ju alltid var du söker jobb men nu har du mest beskrivningar under kennelarbete och mycket mindre i tex pers. assistent. Söker du nu jobb som person. assistent skulle jag beskriva dagisarbete och allt som har med människor att göra mycket nogare och har kennelarbete bara som bisats.
Nu märks det att arbetet på kennel var det som du gillade mest. (så skulle jag tyder det)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tack, har fått många bra tips av er och kommer att skriva om mitt CV då jag orkar, så får ni se hur det blir med de förändringar ni tipsat om 
Jag är verkligen tacksam för att ni vill hjälpa mig med detta.
_**/Mvh Anne
#8 Alltid kul och komma med förlag på förändringar för när man väl sitter där själv så är det jobbigt att veta hur man ska göra det bra.
Jag brukar tänka som en arbetsgivare. Vad skulle jag vilja se i ett CV och vad vill jag veta om den som söker den specefika tjänsten.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
varit inne på cvguiden? sök på google efter cvguiden så komemr det upp en sida som är jättebra =) och glom inte man och telenr till företagen du jobbat p ;9
I mitt cv så skriver jag alltid anställningarna först och sedan utbildningar och sedan praktik och meriter och till sist om mig och vad jag vill i livet (intressen och sådant)
Det är jättebra med referenser också, gärna 2 om du har :)
Ofta så vill arbetsgivare ha cv. Jag brukar bifoga det och så skriver jag själva personliga brevet i själva mailet.