Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett18-dåliga-erfarenheter-arbetsförmedling-socialen
Läst 5069 ggr
Alexej
2009-02-19 18:16
0

Arbetsförnedringen.se

Går du till Arbetsförmedlingen för att få ett jobb? Får du ett där? Inte? Bara en bråkdel av alla jobb läggs ut på Arbetsförmedlingen. Alltså måste Arbetsförmedlingens riktiga uppgift vara någon annan än att hjälpa dig att hitta ett arbete. Med hotet att dra in din försörjning (a-kassa eller socialbidrag) kan Arbetsförmedlingen tvinga dig att söka vilket skitjobb som helst. Till och med praktikplatser utan riktig lön. Individuella handläggare utövar kontroll över din fria tid och kan maktfullkomligt dra in din försörjning när de anser att du inte sköter dig. Du tvingas upp tidiga morgonar till meningslösa möten, söka jobb du inte kan få och gå på kurser du inte är intresserad av.

Mer att läsa finns under Arbetsförnedringen.se

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
2009-02-19 22:00
0

Fniss! Den var bra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
2009-02-19 23:19
0

haha!!! lagd bland favoriter,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
2009-02-19 23:22
0

Påminner mig om när jag bodde i en liten håla i skogen ensam med min tvååriga dotter, arbetsförmedlaren tvingade mig att söka ett skifft jobb på en fabrik i en annan håla ett par mil bort, skifften hadde varierande tider mellan 04 00 och 24 00, barnomsorgen hadde öppet mellam 6,30 och 18,30 .bussförbimdelsen mellan hålorna var att det gick en buss dit 09 00 och hem 1600,, hur fick han ihop den ekvationen,,,,,

Alexej
2009-02-19 23:56
0

Jag hade en kompis. Ensamstående mamma med 2 barn och den ena med svåra astmaattacker. Hon var kokerska och skulle jobba ute på vischan med knappt några bussförbindelser. Hon hade intyg från läkaren att det var viktigt att hon kundes nå snabbt om det var något med dottern. Och hon var inte den som inte ville jobba bara mer i närheten och hon hade tagit många andra jobb innan.

Det hela slutade med att hon blev avstängt från a-kassan i 3 månader och kunde inte betala hyran. Blev vräkt. Hittade inget nytt pga betalningsanmärkningar. Och socialen gjorde ingenting.

Flyttade till Göteborg och gick under. Började med amfetamin, förlorade sina barn och den nya lägenheten så klart. Tror inte att hon lever längre.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
2009-02-20 00:06
0

#4 fy vad otäckt, stackars människa,,,,,det borde den som tvingade henne till trotts läkarintyg få reda på så sen tänker efter en annan gång,

jag har tack och lov en super handläggare nu som förstår att jag måsste ha ett jobb som funkar med min dotter, (dottern har heteretopi, adhd, aspergers, tics, odd )  Han e så gullig så en dag sa han till mig att SÖK INTE fler jobb nu för du bränner ut dig, jag var timanställd då på två olika jobb,,

AndreasS
2009-02-20 10:57
0

För en vecka sedan så vart jag avstängd från jobb och utvecklingsgaratin, JOB som det också kallas. Detta för att jag enligt arbetsförmedlingen betett mig illa vid en anställningsintervju. Arbetsgivaren hade i ett mail beklagat sig om att dom vill minsann inte tänka sig ha mig i sitt arbetsteam och kom med det ena än det andra. Och grejen är att allt är en ända stor lögn från arbetsgivaren. Min handläggare och hennes chef står helt och fullt på arbetsgivarens sida, trodde arbetsförmedlingen skulle hjälpa sin kunder som man så fint heter och inte själpa oss. Snacka om att sparka på en som redan ligger ner. Min handläggare och hennes chef ville inte ens höra till min version av vad som det talats om under intervjuen utan går helt på arbetsgivarens version. Det hela slutar med att jag blir avstängd från JOBen, dvs. att jag blir av med min inkomst och får vända mig till soc.

Det sista min handläggares chef säger till mig att du har 2 veckor på dig att överklaga mitt beslut. och så hånflinar hon. Jag bad dom dra åt h*lv*tet, jag kan säga att mitt förtroende för arbetsförmedlingen är borta för all framtid.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Alexej
2009-02-20 12:12
1

Tror vi behöver göra en ny kategori med orättvisor. Det verkar vara många som har blivit dåligt bemötta eller blivit avstängda.

Jag blev också avstängt en gång för 3 månader (ensammstående med 2 barn). Socialen ville inte betala. Då sjukskrev jag mig och fick sjukersättning….

Alexej
2009-02-20 12:19
0

Fixat.

Kategori 17 är nu dåliga erfarenheter med arbetsförmedlingen och socialen. Det finns nog en del…Obestämd

martdat
2009-02-20 19:10
0

#6 vad trisst, vilken handläggare,,, det där flinet bådar ju inte gott, sen undrar man ju vad det är för en chef som ringde arbetsförmedling och beklagade sig,,, passar man inte ihop så gör man ju inte,,, skulle alla bli avstängda som har fått nej på ett jobb man sökt så har vi problem, Hoppas det löser sig för dig på ett elr annat vis,

martdat
2009-02-20 20:24
0

AF i växjö försökte tvinga min kompis att söka jobb att plocka kottar i skogen,,,,,,,, inga grankottar nu utan såna pygmesmå typ två cm stora , glömt namnet, han skulle få tre kr litern har jag för mig,,,,,,före skatt,,,,

AndreasS
2009-02-20 20:31
0

#9 Det kommer lösa sig, håller på att starta eget. Har ett hobbyföretag idag som jag ska plocka upp till enskild firma.

Ja du i mina ögon är inte AF vatten värda, och sen så bevisar det bara att det finns oseriösa arbetsgivare där ute. Har jobbat inom restaurang sedan 1991 och har på det senste året råkat ut för ett tiotal sådana arbetsgivare här i stan.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Imasy
2009-02-20 20:36
0

Höll på att strypa den kä**ing jag pratade med på kundtjänsten. Tänkte bara att "Hör du inte själv vad du säger?! Du är ju bara inte sann!!"

Hon tyckte att jag skulle pendla Falun-Uppsala och jobba, för det går ju så bra med tåg. Sant, det gör det.

Grejen är den att skulle jag ha ett 8-17 jobb, skulle jag vara borta dygnet runt. Tar två timmar bara enkel resa. Måste då åka hemifrån mig kl 5 på morgonen för att hinna till tåget. Ännu tidigare om jag ska lämna på dagis, vilket jag måste göra för att jag är ensamstående.

Kan sedan hämta sonen på dagis kl 20:00 på kvällen föutsatt att tågen går så att jag kan hoppa på direkt jag slutar.

Sa att jag tycker inte det är mänskligt att ett litet barn, han vara bara 3 då, ska slitas upp ur sängen kl 4 på mogonen och sedan i säng kl 21 när vi kommit hem och ätit och så. Ett litet barn som behöver 12 timmars sömn skulle då enbart få sova 7 timmar/natt.

Sa även att nästa problem är att dagis öppnar 6:30 och stänger 18:30. Tycker det är på tok för galet att ett barn ska behöva vara på dagis i 12 timmar öht.

Då säger skatan att "Ja men du får väl begära att de öppnar tidigare och stänger senare!!" Förklarade för puckot att det fungerar inte så, och visst, jag kan "kräva", men jag har inget för det.

Då fick jag väl skaffa en släkting eller nåt som kunde ta hand om honom då. Det skulle resultera i att jag skulle bara kunna träffa honom på helgerna, förutsatt att jag var ledig då.

Försökte förklara för apan att jag skaffade inte barn för att andra skulle ta hand om dem på heltid, och att jag vill inte ha ett psyk-skadat barn för att han blir bortsliten ifrån sina föräldrar.

Idioten kunde fortfarande inte förstå.

Var så arg att jag kokade och höll på att säga något som skulle ha gjort att jag förlorat min akassa för all framtid. Sa snabbt att jag söker vartenda jobb jag hittar i Uppsala och avslutade samtalet illa kvickt.

martdat
2009-02-20 20:49
0

#12 ja vad säger man, Ixxxxer finns det gott om, omänskligt förslag för både vuxna och barn,,,, helsjukt,,,,, tror inte hon hadde tagit ett sånt jobberbjudande själv,,,

det borde vara krav på att de som jobbar på af elr med människor över huvudtaget har levt i verkliga livet och inte i nån skyddad verkstad,

Kan tillägga att den handläggarn som skulle ha mig att jobba skifft mellan 04 och 24 00 utan bussförbindelse ensam med barn bodde fortfarande hemma hoss sin mamma , han var då över 40,,,,

Lilacbower
2009-02-20 21:35
0

Verkar inte som om detta är en sajt för mig! Tyvärr för jag tyckte idén var väldigt bra!

Ensam - men stark!

Alexej
2009-02-21 11:23
0

Det borde finnas flera sajter som arbetsförnedringen.

Just när man känner sig orättvisst behandlad känner man sig väldigt ensam.

Jea59
2009-02-21 12:10
0

Har aldrig sökt jobb eller varit i kontakt med AF i hela mitt liv.

Jag tycker arrbetsgivarna har varit mer positiva när man själv söker jobb utan AF.

Har hört så många negativa historier av dom som kommit i kontakt med AF.

SergeantHanna
2009-02-21 15:32
0

Om du byter adress medan du är inskriven så glöm för FASEN inte att säga till på Arbetsförmedlingen att du har flyttat. Då blir man bortplockad direkt, inga frågor ställs, du blir bara avskriven och får ett brev hem att du har blivit det.

Kan man inte i alla fall FRÅGA innan man skriver av någon för en sån sak? Det är mycket man ska tänka på när man flyttar, ska man behöva bli slaktad av Arbetsförmedlingen för att man glömt säga till? Har man gått på de avskyvärda förnedringsmötena så ska det väl räcka för att man förtjänar att bli tillfrågad?! *frust frust*

spiritedaway
2009-02-21 16:45
0

Af ger inte särskilt mycket alls. Jag fick vänta i 3 månader på att få skriva in mig på jobbgarantin och då fick jag komma in och skriva på ett papper.
Och det lät ju jättebra, lät som att man skulle få mer hjälp med jobbsökandet… Och man skulle få möjlighet att få skaffa praktik. Va bra tänkte jag, då får jag en chans till att få lite erfarenheter.
Men då var jag ju självklart tvungen att vänta i 3 månader på att få skaffa praktik också, och när de 3 månaderna hade gått så var det december och då fick man inte skaffa praktik. De ansåg att företag ska anställa folk i december, inte få gratis hjälp av en praktikant.

Så då hann jag inte få min praktik jag verkligen behövde.

Men det är väl ett sätt för dom att få lite bättre statistik på arbetssökande. Stoppa in lite folk i ett program.

Emelie-E
2009-02-21 17:03
0

Jag har precis blivit avskriven därifrån.
Jag hade en praktik som jag fått genom dem, utan lön, men det var något att göra. Så jag ville inte söka jobb.
Och anledningen till att jag var tvungen att skriva in mig på af var för att kunna få försörjningsstöd, vilket jag ändå inte fick, för jag hade pengar på banken.

Just då jag skrev in mig, så ville jag inte ha jobb, jag nöjde mig med min praktik. Jag mådde/mår väldigt dåligt psykiskt så ett jobb är inget alternativ för mig just nu. Jag försöker bara att överleva.

Hon som fixade praktiken åt mig visste om att jag inte mådde bra, men ändå var inte hon med på det mötet som jag hade med min handläggare. Så ingenting blev sagt från min sida.

Jag är sån som person som inte klarar av för mycket krav på mig. Så att skicka mejl med inget innehåll och gå på möten som inte ger mig något, struntade jag i. Så jag blev avskriven.
Inget som gör mig ledsen precis, vill inte ha kontakt med varken dem eller soc. De verkar bara vara helt tomma i huvudet allihop.
Visst, bra att såna saker finns, men då borde de ändra på sina regler lite. Jag tänker inte gå dit igen iaf.

AnnL
2009-02-21 20:00
0

Jag har inte varit arbetslös, men är sjukpensionär och varit inne i deras system. Sambon har varit i arbetsförmedlingens. När han var 63 år skulle dom tvinga ut honom till skogsarbete trots att han knappt kan böja vissa fingrar. Har även varit involverad med andra myndigheter av olika anledningar

Har konstaterat att det finns ingen myndighet i Sverige som är för den enskllde lilla medborgaren. Tyvärr så fungerar vårt så kallde välfärdssamhälle så. Men som tur är börjar fler och fler upptäcka hur manipulerade vi är av makteliten.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

cillaj
2009-02-21 22:07
0

Vi ingår bara i en statistik, jag för min del har en bra hanläggare, ju mindre de lägger sig i mitt arbetssök desto bättre tycker jag. har aldrig fått ett jobb med hjälp av AF, har alltid ordnat mina jobb själv, för vad får man, timtjänst på sin höjd.

Det gäller att vara framåt och ha ett bra självförtroende för att skaffa sig ett jobb. Som man då inte alltid har, för med många NEJ, tappar man sugen lätt.

Och idag kräver dom att man ska kunna resa 2tim fram 2 tim tillbaka, vilket underbart liv va!

Undrar när man ska hinna allt som man behöver hinna i ett vanligt liv. Socialt liv kan man ju glömma helt.