Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett: 23-räkningar-inkasso-och-kronofogen
Läst 3298 ggr
Ninjisen
0

Pinsamt med fogden?

Ja detta är ju ett ämne som många skäms för att prata om.. Att man har ekonomiska problem någon gång i livet har nog hänt alla, men det är inget som pratas om.
Men det är bara dumt, varför inte utbyta erfarenheter och ge tips och råd?

Jag hamnade i en liten kris för 1.5 år sedan, familjeproblem och dålig ekonomi.. En depression på det så är man i fällan. Inkasso brev la sig på hög, men inte orkar man bry sig? Det är ändå för mkt att betala.. Orkar knappt öppna breven.
Sen är man hos kronofogden…

För mig handlade det om 1 obetald tv avgift, började på 800 men slutade på 3500.. Och inte va det värt det..
Men man orkar inte bry sig just då…

Det är avbetalt nu men den där dumma pricken finns ju kvar i 3 år, så nu är det ca 2 kvar.. Pust….

Men det viktigaste är att man inte är ensam, detta är så vanligt!! Men ett ämne som är tabu Glad

Alexej
0

Du är inte ensam med det:

Under sista kvartalet förra året ökade antalet ansökningar om betalningsföreläggande med 19 procent jämfört med samma period 2007. I hela landet har antalet ansökningar för första gången stigit till över en miljon.

Länk

1 miljon betalningsföreläggande? Obestämd

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

du är inte ensam, jag har inte hamnat hoss fogden men det är bara för att jag inte vart feg för att be min snälla pappa om hjälp om det är riktigt illa, men först svälter jag lite,, skäms mer för att jag som vuxen går till pappa än om jag vart på fogden tror jag , tycker det handlar mer om hur det blev fogden än att det blev,,,, om du förstår vad jag menar,,, finns ju de som skiter i allt för de tycker samhället ska betala för det är sammhällets fel att man finns, sen finns det de som kämpar och kämpar och gör så gott man kan, och mer kan man inte göra,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gullan402
0

Jag finns hos fogden och det är inget jag stolt över, men jag tycker inte det är pinsamt heller. Just nu har jag ingen inkomst så de kan för närvarande inte dra något heller. Mina framtidsutsikter på jobbfronten ser inte speciellt ljusa ut heller men jag söker det jag kan och hoppas att jag en dag får ett jobb som jag kan förena med familjen, dvs mina barn.
Jag vill göra rätt för mig men det är svårt att uppnå. Mitt nuvarande mål är att inga fler skulder ska komma dit och det håller jag än så länge. Men inkasso händer emellanåt men då får jag snällt betala deras kostnader.
ETT BRA TIPS: Är att höra av sig i tid om pengarna inte räcker till en skuld och försöka göra upp med fordringshavaren. Ibland fungerar det och man slipper inkasso. Tyvärr har jag själv inte förräns på sista tiden insett det (antagligen tyckt att det varit svårt/jobbigt att ringa och prata med företaget.) och använder mig av det när det kniper.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[mia-38]
0

Jag har skulder jag med hos KFM. Inget jag är speciellt stolt över om man säger så.
Hamnade där pga en sambo som snodde mina hyrespengar till att spela upp. Jag märkte inget eftersom jag trodde att allt var betalat. Han var arbetslös och gömde kravbreven för mej. Så jag hann aldrig upptäcka innan det var alldeles för sent och för mycket. GRR!

Nu drar de ca 4000 kr/ månad. Och det är tufft. Ibland har man inte pengar till räkningar och försöker låna av mina föräldrar när det kniper.
Men skäms över att behöva göra detta.
Det är lätt att hamna efter i dagens samhälle. Och inte lätt att komma ifatt heller när de drar så mycket. Men bara att kämpa på.

Alexej
0

Usch. 4000 är jättemycket. Skulle jag aldrig klara.

Det är lite knäppt med samhället. Så många som har pengarproblem och ingen vågar pratar om det. Därför är det så viktigt med såna forum som den här. Man kan berätta om sin situation, upptäcker att det finns många andra i samma situation och kanske få lite tröst, tips och hjälp!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[mia-38]
0

Håller med Alexej.
Många tror att de är ensamma om detta. Men icke. Man hör fler och fler som hamnat i skuldhärvan.

Jag fattar inte varför de ska dra så mycket som 4000 kr egentligen. Vore det inte bättre att ta lite mindre så man klarar sej och att det inte kommer in fler ärenden? Konfunderad blir man allt.

Hawknestgrove
0

men mia, kan du inte försöka förhandla? Hota med, att du är tvungen att gå på soc i så fall. För då blir antagligen beloppet mindre ändå

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[mia-38]
0

#7. Jag har försökt. Men om de ska sänka det så måste jag ha verklig anledning till det. Tex om jag är sjuk eller måste ha dyr medicin.

Alexej
0

Flera med erfarenheter?

gulzebra
0

Har hamnat hos fogden jag med. Tv-licensen som krånglat… Har delat upp och grejat men radiotjänst har inte skickat fakturor, sen har de skickat fel och en massa sånt krångel. Gav upp till slut och vips kom ett brev från kronofogden. Den enda som vet om det är min ledsagare, finns inga som helst tankar på att berätta det för nån i familjen heller för satan vad dumförklarad jag skulle bli…

Har socbidrag nu så de kan inte dra nånting. Ringde dit och ville dela upp betalningen men det gick inte för sig iom att jag har socbidrag O.o Jag får betala in som jag känner för sa de. Så jag kör på det och hoppas mest att de inte ska ha en hel förmögenhet om jag blir beviljad aktivitetsersättning från försäkringskassan istället.

Är det förresten någon som vet hur det är när de väl drar av, kan de dra så pass mycket att man hamnar under den summa som socbidrag ligger på?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lilacbower
0

#10, Nej, det gör dom inte!

Ensam - men stark!

martdat
0

#10 har för mig att fogdens norm är något högre än soc, men å andra sidan får man behålla en summa rakt av och de tar inte hänsyn till elräkningar, läkarräkningar, meiciner och så som soc gör,märklgt att du inte får avbetala om du vill det själv,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ninjisen
0

Jag vet inte om dom kan dra fast man inte vill själv. Men vi har socialbidrag och efter att hyra är betald så har vi ca 8000 att leva på i månaden… Tror jag?
Av det betalar jag av fogden och andra inkassobolag 2000 i månaden, sen har vi vanliga räkningar för 1500.
Sen ska det köpas mat, alla saker till mitt barn (mat, blöjor, kläder mm) kläder, cigg och allt…
Så det blir inte mkt kvar..

Men jag vill inte gå med fogden hela livet och har nu i 1.5 år betalat av ca 1000-2000 i månaden så jag har inte mkt kvar… Det ve en del från början.

Jag tror att det är bättre att iaf betala av en liten summa, för någon gång blir man fri… Och gud vilken känsla det skulle vara!

Frihet!

Lilacbower
0

Tycker du resonerar sunt!

Lycka till!

Ensam - men stark!