Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 6674 ggr
Firinella
0

Slutat gymnasiet...

Är en ensamstående mamma med en son på 19 som går ut gymnasiet till sommaren. Har alltså inga xtra pengar att plocka fram ur plånboken. Satt och pratade på jobb då säger en att man är skyldig att ta hand om sina barn tills de är 25 år. Va… sa jag. han måste väl få soc pengar eller något om det inte finns något jobb. Är det någon som vet något om detta så snälla ge mig svar. Underhållsbidraget från hans far upphör när han går ut skolan.

Lilacbower
0

Din försörjningsskyldighet sträcker sig juni månad ut!

Ensam - men stark!

Gullan402
0

Egentligen är jag absolut inte insatt i dessa regler med vuxna barn. Men det jag vet är att ditt ansvar om att försörja din son upphör när han går ut gymnasiet. Definitivt inte vid 25!!!
Jag kan som sagt inte reglerna men nog måste han få bistånd från soc. om han inte kan klara sin försörjning på annat vis.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Firinella
0

Tack,*'1 o *2, ni lugnade mitt hjärta…

Lilacbower
0

Förlåt för det korta svaret.

Din son kan visst ansöka om ekonomiskt bistånd från juli månad. Lättare att svara om du har direkta frågor.

Ensam - men stark!

Saga85
0

Från Föräldrabalken:

7 kap. 1 § Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år.

För den som inte har jobb direkt efter gymnasiet är det svårt, och blir nog soc man får vända sig till. För att få ersättning genom Arbetsförmedlingen (Jobbgaranti - för personer 18-25 år) måste man ha varit inskriven i tre månader. Skum regel tycker jag.

Lilacbower
0

dessutom är den ersättningen så låg att många inte klarar sig på den utan behöver komplettering från soc.

Ensam - men stark!

ElinKee
0

Dagen efter studenten måste han gå till arbetsförmedlingen och skriva in sig, annars kan dom hålla det emot honom senare varför han inte gick dit på en gång. Jag gick dit trots att jag hade sommarjobb, eftersom det bara var en period.

Alexej
0

Lite lustigt. Först blir man jätteglad att få barn och sedan hopas man bara på att de äntligen klara sig själva.

Min son fyller 20 när jag äntligen blir fri från underhållet.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lilacbower
0

Livet är kul, eller hur?

Alexej! Gillar din nya sajt ska du veta!

Ensam - men stark!

Firinella
0

* 8 Håller fullståndigt med dig. Man vill och hoppas ju att de ska bli självständiga individer och inte leva på sina föräldrar hela livet. Tyckte det var lättare för mig att få jobb men en annan har ju några år på nacken… Flört

Alexej
0

#9 Och jag tycker det är kul att du är med:)

Också bra att du kan så mycket. Om du är intresserat skriv gärna en artikel…!Flört

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Finns säkert en sajt med tips: Hur sparkar jag ut mitt vuxen barn?

Lilacbower
0

Skulle jag? Ler lite…….ja, kanske det!

Det är ju det här jag jobbar med så en hel del vet jag och det jag inte vet kan jag få svar på snabbt!

Ensam - men stark!

Hawknestgrove
0

JA det vet ni väl, att arbetarklassens lyft, det är när man ger ungarna foten……..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lilacbower
0

Flört

Ensam - men stark!

Gasoline
0

Men jag undrar en sak, jag är oxå 19 år, och när jag va hos soc för att mamma ville ha ut mig och för att jag inte trivdes hemma så sa dom att dom inte kunde hjälpa mig då hon va försörjningspliktig. Och då frågade jag om jag fick hjälp efter gymnasiet och dom sa att jag inte heller då ska få någon hjälp. Är soc skyldiga till att hjälpa oss som går ut gymnasiet och vill flytta hemifrån?

Lilacbower
0

Det är krångligt det här…….men jag ska försöka förklara.

Du har alltid rätt att göra en ansökan och den ska bedömmas utifrån hur du har det idag. Alltså så kan man inte sia in i framtiden om du förstår hur jag menar. Jag har klienter som är under 18 år men då har sociallförvaltningen övertagit försörjningsskyldigheten från föräldrarna……men inte vårdnaden på något sätt.

Jag tycker att du ska boka en tid när du slutar skolan och göra en ansökan. Men det är svårt för mig att säga hur det kommer att gå eftersom jag vet så lite. Flytta hemifrån är ingen självklarhet men har du ingen inkomst så har du rätt till bistånd till uppehället i varje fall OM du står till arbetsmarknadens förfogande eller är sjukskriven.

Ensam - men stark!

skrollan
0

#7 det var en bra påminnelse, det måste jag göra sedan till sommaren!

Gasoline
0

#17 Jag har arbetat mer eller mindre sedan jag va 16 år, jobbar som pistvakt på vintrarna. Nu när jag tar studenten ska jag troligtvis operera min rygg och kommer ha en rehab tid på 6 månader. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att komma hemifrån permanent, just nu sover jag hos min pojkvän. Jag är verkligen rädd för framtiden, vad ska bli av med mig? Vet inte alls vilka möjligheter jag har eller något.

Lilacbower
0

Men om du ska opereras så blir du ju sjukskriven eller hur och då har du rätt till bistånd om du inte har rätt till sjukpenning.

För att jag ska kunna svara bättre om ditt boende så behöver jag veta mer om hur det ser ut runt dig. Du får gärna skicka ett pm om du vill!

Kram från mig

Ensam - men stark!

Gasoline
0

#20 Jag skickar ett PM så vi inte förstör tråden helt!

Lilacbower
0

Det verkar vara ngt fel på pm-lådan så jag kan inte läsa det! Men jag ska ändå iväg en stund nu så jag tittar in lite senare och försöker igen!

Flört

Ensam - men stark!