Ett tips till kattägare
Jag använder vanliga värmepellets som inlägg i kaniners toaletter. Funderade på att använda dom även i kattlådan för dom är billigare än kattströ. Förra veckan fyllde jag på en av våra (eller hellre kattens
) toaletter med värmepellets. Min honkatt Mulle tycker inte om pelletsen men min Felix göra ingen skillnad mellan kattströ och värmepellets. Pelletsen gå nog i bitar när katten kissar men dom luktar absolut inte. I början var jag rädd för det skulle luktar dåligt men det gör det inte. Tog bara ut skiten ur kattlådan. Byte efter en vecka hela pelletsen men det fanns absolut ingen lukt.
Jämfört med kattströ är det antagligen billigare att använda värmepellets. Men jag vet inte hur det funkar med flera katter, kanske är det i så fall lättare med vanlig klumpande strö. Men för den med bara en eller två katter är det kanske en ide att spara lite pengar.
svärmor gav det tipset till oss , men vi har inte testat det än. Men hon tyckte det funkade jättebra.
själv är jag lite känslig med vad som ska vara i kattlådan. Jag har testat billigare kattsand, men inget har funkat lika bra som everclean än. Så det blir dyr kattsand här hemma, men det håller bättre än den billigare ändå.
Men jag får nog fundera på att testa pellets ändå :)
Har också funderat på det. Mina förbrukar 30 kg ! i veckan. Och pellets kan man elda upp eller kastar till grannarna:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#2 oj då har du många katter antar jag? Här går det "bara" åt max 10 kg/månad
Inne på iller.ifokus finns vissa som använder någon pellets som bli som strö smular när djuren kissar på dem. Så istället för kattlåda har dem två plastlådor från ikea som man satt i varandra, och i den översta har man borrat hål och sedan lagt i pellets.
Så när det kissas i lådan, smulas det ner i undesta lådan. OM ni förstår?:)
Trofast tror jag lådorna heter. Men dem kan vara lite små för en katt kanske. Men måste finnsa olika storlekar :)
#4 Finns sånna kattlådor. PeeWee. Pelletsen man köper till är väl lite dyrare, men det räcker nog rätt länge.
#5 jaha :) Då kanske det är bättre att köpa en sån låda. Vi försökte bygga en egen ifrån ikea, men illrarna bill ju packa in i lådan, var svårt för dem när kanterna var så höga :)
Kommer inte ihågvad det var för pellets man skulle använda=/
#6 till peewee-lådorna finns det ett särskilt pellets. Men många säger att det går lika bra att köpa vanlig pellets från t.ex granngården, coop osv. Så det är väl kanske bara att testa sig fram :)

jag har brännslepellets både i kaninernas låda ock katterans, Här luktar ingenting nu, till sommarn får jag se, värmen har ju dåligt inflytande på lukter,,, jag har sex katter och tre lådor, (fasst de använder messt en och samma) pelletsen smulas sönder men luktar inget, bajset tar jag med hundbajspåse och tar upp, elr spolar ned på toan om de av en händelsa vart på den, har inte räknat på det exakt men det kan ju inte vara så mycket i månaden, jag eldar ju med pellets i huset så jag har lite dålig koll på hur mycket extra det tar att ha till djuren men det är nog en struntsumma, det negativa är att man får heltömma offtare än om man hafft klumpbildande tex men det är så enkelt så det gör inget,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Vi använder pelletsen i kattlådorna och sedan eldar vi upp det som är i lådoorna.
Himla praktiskt
Jag använder värmepellets till illrarnas toalådor. Har aldrig känt lukt på somrarna.
Sara