Gratis eller grattis?
Måste berätta en sak som hände mig en gång. Då var jag rätt så ny i Sverige och kunde inte språket så värst bra.
Jag var med min son, då dagisålder i en blomsteraffär som också hade småprylar på disken för studenten.
Min son såg såna småormar med skylten "Grattis" och frågade mig vad det står. Jag sa gratis, du kanske kan få ta en. Brevid mig stod en pappa med ett barn och barnet sa högt: Pappa, det står väl inte gratis utan grattis. Och pappan: visst, det står grattis…och de får man inte ta.
Usch, då skämdes jag.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
HAHA fy fan… ja lite pinsamt :) 
Oj, så jobbigt det blev. Fy för ord som är så lika.

Håller med er och ibland har vi bråttom och läser inte allt och då kan det bli konstigt.
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

#3 vad kul att det hända även skvenskarna
Det kan vara väldigt pinsamt med gratis och grattis.
Lite pinsamt kanske, men sånt som kan hända när ord är för lika :)

inte lätt när man är ny att reda ut stavningen när det är så lika,,, nu stavar du bättre än mig i allafall,, 
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Pinsamt! Men inte så lätt att veta de är ju så lika
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

fast man är svensk så kan man säga fel ibland , en gång var jag på ikea och skulle köpa tallrikar och frågade expiditen om dom hade runda tallrikar,,,,,

#8 lätt hänt på ikea, e har ett bra utbud på fyrkantiga , sexkantiga, 8 kantiga med vill jag minnas,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ja det är inte lätt att stava rätt alla gånger. Det finns många ord som är ganska lika.
Gott gått
slått slott
blott blått
t ex
Jo, vårt språk har ju många influenser och vissa ord känns ologiska också. Varför är inte orolig motsatsen till rolig, exempelvis? Enkelt. Av historiska skäl. Rolig har nog smama ursprung som ro, och då menar jag inte att ro en båt, utan att få lugn och ro. Att vara rolig innebär då att vara lugn och orolig är motsatsen. Men av någon outgrundlig anledning har rolig plötsligt börjat betyda något mer lustfyllt. ”Det var väl roligt” betyder plötsligt ”det var väl skoj”, ungefär.
Norrmännen (och danskarna tror jag) hänger dock kvar vid det gamla och menar fortfarande lugn när de säger rolig. Kan vara bra att veta om man är i Norge, om inte annat…
hihi ja dom orden är hemska, skrev faktisk gratis på min lillebrors födelsedagskort för ett tag sen, blev lite pinsamt ;)