Att vara ensamstående
Att bo ensam, kan vara rätt knäckande rent ekonomiskt. Man är alltid själv med alla räkningar. Och med dagens hyra,el, försäkring, telefon, TV, Internet, månadskort, fackavgift så blir det inte mycket kvar till nödvändigheter som mat. Jag har ingen dålig lön men lever solo och det gör ja med automatik att pengarna i princip aldrig räcker riktigt till. Otroligt tröttsamt. Och för varje år så stiger allt men tråkigt nog så hänger inte lönen med i samma snabba utveckling. Så hur är det meningen att man ska göra för att få vardagen att gå ihop? Måste jag leva med någon för att ha en bra ekonomisk plattform? Och nu så snackas det marknadshyror, vilket får mig att sätta kaffet i halsen. Jag bor ju på söder i Stockholm och har gjort det 90% av mitt liv. Ska jag behöva flytta för att dom vill lägga på pengar för läge? Min lägenhet är dessutom 110 år gammal vilket många säger men vad charmigt. Men det innebär oxå att många av lägenhetens/fastigheten detaljer är otroligt gamla. Så det är inte världens fräschaste lya, att lägga på ex antal tusen till i hyra på den är helt vansinnigt.
Så hur är det egentligen meningen att man ska klara sig på sin medellön som en vanlig medelsvensson? Låter aningen bittert jag vet men jag och många av mina bekanta är så trött på att vrida och vända på örena!
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Det gäller helt enkelt att prioritera och se över vad man ska spara in på.
Här görs inget annat en prioriteras ;-(
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Håller med #2, känns alltid som man måste prioritera, trist att inte kunna unna sig någonting alls!

Livet består av prioriterinar…
Nej skämt åsido, visst missgynnas olika grupper i samhället.
Missförstå mig inte nu, jag skulle absolut inte vilja vara utan mina barn. De betyder verkligen allt för mig. Men jag skulle kunna leva mycket bättre som ensamstående utan barn. Då kunde jag jobba dygnet runt om så vore, jag skulle ha råd med det jag vill/behöver. Då skulle jag ha råd till sparande oxå. Jag är en person som egentligen inte har så stora krav på tillvaron. Jag är van vid små medel. Så för mig skulle det vara en gigantisk skillnad. Barn är dyra i drift
.
Så det bästa vi kan göra är väl att skaffa oss en rik karl som kan hjälpa till och betala. Att dela på utgifterna gör det ju klart billigare
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#4 tror att du skulle upptäcka rätt snabbt att det är dyrt att vara utan barn också. Jag har inga dyra nöjen förutom mina katter. Men har inte råd att att göra några större utsvävningar. Och jobba dygnet runt?!? Jobbar inom krogbranschen där 40 timmars veckor aldrig har existerat. Och i ärlighetens namn det ska man inte behöva göra, pengarna borde räcka till iallafall.
Det jag har märkt mest är väl att det kan vara viktigt att välja vart man bor. Men jag tycker det är synd att det ska höjas hyror för att stället blivit mer attraktivt osv. För det kan nog spräcka nåns budget iaf.
Sen har jag själv valt bort hemtelefon då det bara blev onödigt dyrt. Blir mycket billigare att bara ha mobiltelefon för mig i alla fall.
Det som jag själv har valt är att ha djur, och det kostar pengar. Utan mina djur skulle jag nog ha det lättare att få pengarna att räcka till varje månad.( Men då jobbar jag inte, jag studerar på 75% och då får man inte ut så mycket pengar. )
Så tyvärr, livet består av prioriteringar om man inte är rik.
men jag känner inte att jag missar saker för att jag istället lägger pengar på mina djur.

#6 jag har varit ensamstående utan barn. Jag hade inga dyra utsvävningar vad det gällde nöjen då heller. Nja, jag menade inte att jobba dygnet runt jämt men vad jag menade att man då kan jobba hur som helst. Själv jobbade jag natt men jag hoppade även in vid behov dagar och kvällar.
Men sett till vad jag har idag i rena pengar varje månad skulle jag ha mer än dubbelt så mycket om jag jobbade heltid.

evamojje Jag menar absolut inte att föringa din situation. Givetvis ska du få komma till tals och berätta hur du har det och hur du upplever det. Jag är på lite dåligt humör, har haft en dust med min far som tjatar om att han är en av fattigpensionärerna och att han inte ens får kommunalt bostadsbidrag. Med försäkringar och pension har han ut över 16 000 i månaden. Han har en hyra på 2117:-, 2 rok (stor, vet ej kvadratmeter). Min mor ringde på fm. och hon har också det knapert enligt henne själv fast hon har sambo och inga lån på huset eller så. Men de har det inte knapert varken far eller mor, de verkar inte förstå hur det är att vara fattig. Pappa är dessutom fruktansvärt snål, han föredrar att vi hälsar på honom men när jag säger att jag inte har råd att köra dit (11 mil enkel resa) så är det så synd om honom för han sitter där själv. Han kan väl komma hit nångång eller betala mig soppapengar. Han vill oxå göra saker med mig och barnen men fattar inte om jag säger att vi inte har råd. Våra telefon slutar ofta med att jag i ren desperation slänger på luren. För i hans ögon är inte inträdet dyrt men han kan inte heller bjuda oss och sen surar för att jag inte ens har si och så mycket pengar pga att jag slösar!!!
#8 det är lugnt
Jag var oxå grinig imorse för jag satt med räkningarna ;-((
#6 Visst är det viktigt var man bor. Men jag bor i en 1 1/2 på 46 kvm med en hyra på 4500. Och det är vad det kostar som regel i hela stockholmsregionen. Sen är jag faktiskt uppväxt här. Tycker att jag rimligtvis borde få bo kvar trots att jag bara är medelinkomstagare.
När jag bodde i studentlägenhet i Gävle var hyran 4000:- i månaden för ettan jag bodde i. Då ingick dock el, kabel-TV och bredband. Sedan skulle det vara hyresfritt på sommaren också, men jag flyttade därifrån innan det, när jag flyttade till min nuvarande sambo. Idag hade jag nog letat efter en billigare lägenhet, men det gick alldeles utmärkt för mig. Det var min första lägenhet, så jag hade inga dyra vanor och det har man ju heller inte råd med som student. när man har lite över 7000:- i månaden att leva på.
#10 vart skulle du få billigare än 4000 kr med tv,el och bredband i hyran??
11# I en etta för runt 1500 i hyra.
#11 för 1500 kr får du knappt en månadparkering i kallgarage 
#13 Det finns sådana hyror på Öster i Gävle, där jag pluggar.
0k det låter väldigt billigt, jag antar att det är student lägenhet? här kostar i och för sig en 1 student nästan lika mycket som en vanlig hyresrätt
Vi betalar 500 kr i månaden för ett garage med två bilar i + värme. (värmare där än i lägenheten!) :)
evamojje: Det där med billiga hyror så är det faktiskt sant, det brors på vart du väljer att bo. I lilla kopperberg där jag bor, så ger man runt 1500 kr för en etta, inte mitt i byn dock, men runt om. Att flytta till en billigare lägenhet kan vara ett sätt att spara, och kanske säga upp hemtelefonen och endast ha mobil, om man känner att man inte har något behov av hem tele.
Ok , billiga hyror i all ära. Men jag är född i stockholm och hela mitt sociala nätverk med vänner och familj är här. Att då komma med förslag som ligger långt ifrån min hemort. Som ett sätt att minska hyran blir jag nästan sne över. Det är givetvis olika i olika delar av landet. Min ekonomiska plattform är i stockholm. Och det borde ju vara rätt rimligt att man ska kunna leva i sin hemstad eller hur?!?!
#18 Vadför blir du sne? Man kan väl flytta till utsidan om stan eller leta efter billigare, för det verkar som att du tycker att din hyra kunde varit billigare. Jag sa ALDRIG NÅGONSIN något om att du skulle flytta ifrån det stället där du bor, bara upplyste dig om att man kan bo billigt, citerar dig "0k det låter väldigt billigt, jag antar att det är student lägenhet?". Och nej, det behöver inte vara en studentlägehet för att man ska kunna bo billigt.
#19 Jag missuppfatade dig då. Och nej jag tycker inte min hyra är dyr nu, men om det blir marknadshyror så kan den gå upp det dubbla och det skulle vara för dyrt för min gamla lya.
#20 Ok, ja, då vet jag hur det ligger till. Men ville bara upplysa dig om att det faktiskt finns billiga lägenheter och att det inte var något påhitt ;)
#21 trodde aldrig att det var ett påhitt var snarare förvånad. Min första lya på Katarina Bangatan, södermalm, stockholm för en 24 år sedan var en 1 med kokvrå på 35 kvm och den kostade 1100 kr 1985. Och den lägenheten ligger nog på en 4000 idag. olika i olika delar av landet.
#22 Oj, ja, det va verkligen skillnad, men allt i allmenhet blir tyvärr dyrare med tiden. Under minna 19 år på jorden har jag redan märkt av prishöjningar på saker sedan jag va liten. Helt klart så är ju lägeheter inne i städerna och de som ligger mitt i smeten dyrare än de lite utanför, det skulle vara konstigt om det va tvärtt om =P
#23 ja tyvärr så är lägenheter hårdvaluta. Dom har byggt studentlägenheter mitt på södermalm som kostar allt från 5-9000 och dom får dom uthyrda ändå.
Jag försöker komma på något med stor pris skillnad från när jag var liten mot nu. Och kom och tänka på bio som kostade 5 kr *s* mot nu 95 kr
och jag är faktiskt "bara" 40 ;-) Dom började med äppel dryck i skolan 3 dagar i veckan för att mjölken kostade enorma 2:15 kr för en liter mjölk (1980)

Jag ska flytta upp till Finspång i Östergötland igen efter sommaren, visst nu har jag tänkt köpa en bostadsrätt men kostar inte så mycket, för 25000-40000kr får jag en tvåa med hyra på 2700 kr inkl el.
Hade en etta i hålan innan jag flyttade till skåne, den köpte jag för 900 kr och hade en hyra på 1800 kr.
Det är sämre med jobb, men har ändå tänkt börja plugga.

sverige är uppbyggt för att man ska vara två vuxna med jobb båda två känns det som för mig. jag kan med känna biterhet mot detta, läste i nån artikel för längesen om att regeringen sagt att max 25% av ens inkomst ska gå till boendekostnad, de måsste defenitivt ha räknat på två höginkomstagare som lever ihop och inte en medelsvensson som lever ensam,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
25 % jag undrar hur dom fick fram den galna summan?
#15 Nej, det är en vanlig lägenhet som vem som helst kan bo i, med 5 minuters gångavstånd till centrum dessutom. En kompis kompis bor i en sådan.
#26. Här är det 30% som gäller hos vissa bostadsbolag och jag som letar efter en mindre lägenhet nu med mindre hyra får problem :( man får inte ens komma och hitta på lägenheterna för de frågar efter inkomst direkt. Usch!

#29 menar du att de räknar hur många % av din ekonomi som går till hyran? helsjukt i såfall,, Har du skött den lägenhet du bor i nu borde du ju kunna byta tycker jag, märklig inställning från ett bostadsbolag att man inte ens får titta,
Klart att det kostar när man bor ensam. Alla grundavgifter måste man står själv för. Telefon, internet, bilen,el, tidning. En person extra i hushållet kostar i drift, mat osv. men kan man bara dela hyran och alla extrakostnader med en annan som har pengar märks det otroligt mycket i den egna plånboken.
Fördelen när man har barn då har man åtminstone barnbidrag och underhåll, fast det inte alltid täcker alla kostnader man har.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#30. Mmm, nu har inte bolaget där jag bor så många små lägenheter så jag letar efter andra bolag, men de säger ifrån direkt.
Jag har inga anmärkningar och inget skit som ligger mig i fatet och har ju aldrig misskött att betala in hyran, men det är svårt ändå. Nu är jag dessutom arbetslös och det gör det hela ännu svårare. Att ha en borgenär med fast jobb. Ingen har jobb i min närhet och min pappa vill jag inte ens fråga! Suck!
Men en dag händer det… det har man ju sett ibland :)
#32 ja jag vet i Stockholms området så kan dom säga att ex en 1 på 40 kvm som kostar 4500 kr i månaden då ska din årsinkomst vara 250 000 kr.
Helt sanslöst.
Läste att dom har som regel att årsinkomsten ska vara minst 3x årshyran
#31 Precis 
#34. Vilket skämt! Då måste man ju nästan vara sambo med 2 
#36 jag eller hur förstår inte hur dom tänker. Men det är verkligen värdarnas och bostadsbolagen marknad och det är bara för oss småfolk att bita i det sura äpplet. :-(
Jag hade tur med min lägenhet. Dn var urplockad och ägarna ville sälja den så fort som möjligt. Priset var satt på 20.000 och jag fick den för det om jag ville ha. fanns fer som var intresserade men jag kunde flytta in nästan direkt. Hyran ligger idag på 1854 kr och då ingår vatten, el och allt. kanon. Det är en 1:a på 42 kvadrat och stort kök i lungt område, mycket gamla och medelålders. Nära till skog och till stan. Har affär, post, pizzeria, minut bara några minuters gångväg.
Lägenheten hade stambyte 2003 och reparationsfonden låg på 8000 när jag köpte den så visst gjorde jag ett kap.
//Pia

#38 en bra investering, låga boendekostnader är guld värt.
#38 ja nu önskar jag att jag köpt en lägenhet på 90-talet. Men jag var nöjd med min hyresrärr ;-) ångrar mig nu.
Det är extrema summor man betalar nu för en bostadsrätt ex 1 rum och kök, 43 kvm , månadshyra 2 231 kr, utgångspris 1 690 000 kr. Även ute i förorten så är det dyrt.
Hade en hyreslägenhet på 2 rum och kök 65 kvm som innan stambyte kostade 1940 kr (1992) efter stambytet så gick hyran upp till 4200 kr. När jag flyttade 2003 så låg hyran på 5898 kr.
Klart är det fint att bo på Söder i Stockholm men samtidigt är staden där för alla människor. Stockholm borde inte bara vara en stad för rika.
Föräldrarna till min kompis har bott där hela livet, har familj och jobb där och har knappt råd till något annat pga hyran.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Min lägenhet är värd mer än det dubbla som jag köpte den för och det har ju stigit ännu mer. Räknar att jag lätt kan få 50.000 för den här i stan men hyran och lägenheten i sig är perfekt så den säljer man inte oavsett. Tyvärr så är arbetsförhållandena usla här och de är ju på en att försöka flytta för att få jobb. Var finns de jobben dör mig då? Jo just i Stockholm.
//Pia
nuförtiden ska de rika prioriteras och få de fina lägenheterna och husen. för vi andra som inte tjänar miljoner varje år ska bo i slummen. (ironiskt inlägg)
#43 Men det är ju faktiskt så. Men å andra sidan så kan man ju inte förvänta sig att ha en lyxlägenhet när man är fattig. Men det är helt sjukt att man inte kan sänka standarden lite, iaf i städerna, så vanligt folk oxå har en möjlighet att bo där.
#41 precis, ska man behöva flytta från sitt liv? Min lägenhet är verkligen inte någon hög standard på. Det är en 110 år gammal söderkåk. Som om dom sätter in marknadshyror kan bli 4-5000 kr dyrare bara för att den ligger på söder.
tycker istället de borde värdesätta de som betalar hyran i tid istället för de som har extremhög inkomst… nu har ju jag haft turen att hitta en central etta på 33 kvadrat med stort kök för 2700 kronor i månaden, men alla har ju inte sån tur som jag.. ibland förstår man itne hur folk tänker… *suck*