Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett02-hem-och-hushåll
Läst 2209 ggr
[LucyInTheSky]
0

Att leva i riktiga världen..

Att flytta hemifrån, att ta hand om sin egen ekonomi och se till att allt går runt.. Det är väl rena barnleken! Jag har ju alltid varit ekonomisk och tagit väl hand om mitt studiebidrag. Obestämd Sen flyttade vi.. Och riktiga världen sa: "VÄLKOMMEN EMMA!" Små saker som att toapappret växer faktiskt inte ut från toarullen.. Och mjölk och pålägg gror inte i kylskåpet..Man måste faktiskt planera! *skratt* Så illa var det inte men jag var ju van att mamma och pappa hade hand om allt detta. Jag hade ju bara betalt matpengar.

Rasmus hade ju jobb och fick en bra lön. Själv var jag sjukskriven och fick 5000kr i månaden. Men efter första månaden i lägenheten.. Ja, då kommer försäkringskassan på att nej, du är inte tillräkligt sjuk för att få pengarna.. Jag blev förtvivlad! Men vi hade ju Rasmus lön att klara oss på.. Trodde vi. Då kommer bomben. Hela min lilla drömvärld med pojkvän, lägenhet och katter blev som en stor mardröm. Rasmus post kom äntligen ner till oss. Han hade haft den till sina föräldrar då vi inte hade lägenhet. Kronofogdebrev, skatteverket, inkasso.. osv. Jag fick panik! ångesten som jag varit sjukskriven för blev till panikattacker och hysteriska gråtanfall. Detta hade jag inte väntat mig!

Rasmus hade startat en firma. En murar firma med sin pappa som anställd. Det var tänkt så att hans far skulle lära upp Rasmus till murare och att dom skulle åka runt i landet och även utomlands och jobba. Men firman tog aldrig riktig fart.. Det liksom rann ut i sanden och jag tyckte när vi träffades att om han inte ska jobba som murare kan han ju stänga ner firman och det gjorde han.. MEN.. Rasmus är dyslektiker och har svårt för "viktiga papper" så dom hade kommit överens om att hans mamma som var förtidspensionär kunde ta hand om ekonomin på firman. Vilket hon sa ja till och lovade att göra.

Nu satt vi alltså där med skatteskulder på 180 000kr, inkasso på 80 000kr och allt var ett stort frågetecken.. Rasmus viste inte vad detta var.. Han fattade inget alls. Jag tog på mig att ringa runt. Fick då veta att skatte skulden var "inte inskickade deklarationer"  från firman.. Hans mamma hade helt enkelt struntat i att deklarera 1 gång i månaden.. Så skatteverket hade själva räknat ut vad dom trodde Rasmus tjänat och dragit skatt på detta som det nu ville ha tillbaka. Rasmus hade inte tjänat mycket alls.. Om hon bara hade skrivit detta och deklarerat och betalt skatten som hennes jobb var!!! Så hade detta inte hänt..

Inkasso var räkningar på annonser där svärmor hade helt enkelt annonserat om firman men skitit i att betala..

Rasmus viste inte vad han skulle göra.. Han ringde sin mor som bara sa: "alla kan ju göra fel" sen var det inget med det.. Han blev rosenrasande.

Jag vägrade att betala dessa skulder så jag besökte skatteverket, kronofogden osv.. Jag deklarerade om Rasmus deklaration, lämnade in firmans papper och skrev långa sorgsna brev om vår situation till dem.. Det hela slutade med att skulden gick ner på 15 000kr på skatteverket. Och detta fick vi lov att betala.. Dom drog det på Rasmus lön. Vilket blev månader med inga pengar alls i slutet av varje månad.

Nu idag är kronofogden borta.. Men inkasso är kvar och svärmor vägrar hjälpa oss med dem så vi får snällt betala skiten.

Men mer saker har dykt upp, hon har köpt saker i Rasmus namn, förfalskat hans namnteckning och använt hans personnummer.. Hon är polisanmäld men detta går segt..

Rasmus har fått nog och har sagt åt sin mor, rent ut sagt: "Att hon kan fara åt "piiip"

Livet ser ljusare ut nu.. Jag har fått tillbaka min lilla inkomst och Rasmus kommer få fast jobb i mars. Men att slåss mot sin egen mamma.. Jag vet inte om jag hade klarat det. Men Rasmus och jag ska fixa detta och hon kommer inte bli förlåten.. inte av mig iallafall.

Detta var långt.. Men detta är min historia om hur livet har varit här.

Alexej
0

Jättekul att du hittade hit, Lucy! Och tack för att du berättade om ditt liv!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Norum]
0

Vilken trist situation!

Men de skulder som hon har fixat till sonen via förfalsknng mm ska avskrivas! Gå inte på några knep om att han är betalningsansvarig, för det är han inte. Dom vill ju ha betalt naturligtvis men det är mamman, inte sonen som ska stå för detta. Glöm inte det! Glad

martdat
0

Bra att du tog itu med saken, starkt att göra en polisanmälan, det är nog inte många som gör i den situationen, Känner ijen det fasst det var inte de summorna, min fd svärmor gick till veterinären med sin hund i min sambos namn utan att säga till, betalade inte räkningen, då hadde hunden vart inne tre ggr under olika namn  med olka ägare angivna för att hon hellre söp upp pengarna än gjorde rätt för sig, vi vägrade betala då det inte var vår räkning, det var denna räkning som senare kom till fogden som stoppade oss när vi ville köpa hus, en räkning som inte var vår,,,,  min sambo var en riktig mes i mina ögon och vägrade anmäla, hon hadde även saboterat hans chanser att öppna telefon pga att hon öppnade i hans namn och inte betalade räkningen,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Norum]
0

Släkten är värst?? Skrikandes

Ninjisen
0

Herregud va tragiskt att läsa, ens egen mamma.
Tur att dom skrev av det mesta av skulderna och att ni är fria idag!

Hawknestgrove
0

Fy så trist! MEn ho kan ju åka dit för urkundsförfalskning ju1 Att hon inte tänkte längre!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gullan402
0

Tack för den berättelse. Den var intressant att läsa fast chockande.
Tur att du lyckade få ner skulden hos kronofogen.
Vad jag tänker om din svärmor lämpar sig inte i tryck.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[LucyInTheSky]
0

Vad jag tycker och tänker om min svärmor ibland skrämmer även mig själv.. Rasmus och jag har ju som alla par stora planer.. Hus, barn och katter.. Katterna har vi XD

Jag hoppas polisen kan fixa detta så att hon inte kan röra Rasmus namn, annars tar vi det vidare till en en ilsk advokat. Vägrar betala mer skräp..

Jag försöker intala mig att hon måste vara sjuk.. Psykiskt, annars kan jag inte förstå.. Något måste vara fel. Hon verkar liksom inte inse att det hon gjort påverkar oss..

cosmonita
0

Åh, vilken jobbig situation för två unga som vill ha ett liv tillsammans. Bra att det hela börjar komma på rätt köl igen.

silvery
0

mm glad för er skull att det går bättre nu, ni blev iaf ett starkare par om man tänker så =)

och det får en att tänka på hur glad man är över en "normal" (ska EJ misstolkas hoppas ni förstår vad jag menar) familj…

måste ringa mamma och pappa nu och säga att de är världsbäst :P

JMax
0

Usch vilken sits ni hamnat i och att hans mamma kunde göra så mot honom…fy f-n…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

anebit
0

Tack för att delade med dig om hur din situation varit.

Man kan knappt tro att det är sant att en mamma gör så mot sin son.

Lycka till i fortsättningen Lucy!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Gasoline
0

Usch, känner igen det där allt för väl! Hur kan man göra så mot sitt eget barn?! Skulle inte heller förlåta det, det ör oförlåtligt!

huskatt08
0

Tragisk historia. Tur att ni två är starka och orkar ta itu med detta.Saken förvärras ju av att det är en mycket nårstående som åsamkat detta.

Heder att ni orkar stå på er samt stå emot mamman.

evamojje
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag flyttade hemifrån som 16-åring (föräldrar som skilde sig och jag ville inte välja vem jag skulle bo hos) och fick mitt livs chock när jag insåg att tvätten inte tvättade sig själv och att dom fönsterkuverten var det meningen att man skulle betala *s*. Som tur var så betalade mina föräldrar mina räkningar tills jag var 18. Men jag bodde i en svinstia i ca 6 månader innan jag fick ordning på tvätt/städ och matlagning *s*. Det var bara party att bo själv trodde jag

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Gasoline
0

#15 Ett bra exempel på vad som händer om man har föräldrar som gör lite för mycket åt en ;) Själv fick jag börja tvätta mig egen tvätt som 10 åring..

evamojje
0

Såg nu att en stor del av mitt inlägg inte kom med?!?

Fortsättning på #15

Jag upptäckte när jag vart 18 år att min ekonomi inte var så bra som jag trodde då min pappa hade haft både företag, bilar och annat skit stående på mig. Jag hade skulder på ex antal hundra tusen. Ja fick dock en stor hjälp av kronofogden då det var rätt uppenbart att det inte var jag som ställt till med detta. Fick en hel del avskrivet. Men trots det så hade jag ex antal hundra tusen i skulder. Jag vart rätt tagen av alltihopa och lämnade allt. Tillbringade 7 år med att resa runt i världen innan jag kom hem och tyvärr var tvungen att ta tag i detta. Vid 35 års ålder hade jag betalt av alla mina skulder som egentligen inte var mina.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Jenna-Gun
0

#17 tyvärr är det många fler än du som kommer att vara drabbade av dessa föräldrars tanklöshet.

Gasoline
0

#17 Usch, blir så arg att jag nästan blir gråtfärdig utav sådant… Hur kan man som förälder göra något sådant?! Tur att kronofogden skrev av en del iaf.

siberlina
0

vilken   tråkig början  på  sitt   nya  liv    i  sin nya  lägenhet, emma, det   som är  så   kul  att   flytta  hemifrån och  göra vad  man  vill,jag    hoppas   det  blir  bättre för dig , för så där  kan ni   inte ha det,

evamojje
0

Ett bra tips kan vara att ringa till myndigheter som tex bilregistret, och berätta om era problem då kan dom lägga in en fotnot vid ert person nummer och om det skulle vara så att någon bil registreras på er så får ni ett brev till er adress och inte den som bedragaren har uppgett. Likaså postorder företag kan man ringa till om samma sak.

Hawknestgrove
0

Tack för att ni beättar. OFattbart……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....