Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett02-hem-och-hushåll
Läst 9401 ggr
evamojje
3

Prisutveckling då & nu.

Kom in på detta genom ett annat inlägg. Undrar om ni kommer ihåg vad något kostade från när ni var tex 10 år och vad det kostar idag?

Jag minns att en biobiljett gick loss på hela 5 kr då och nu kostar det 95 kr.

Sena har vi mjölken den kostade hela 2:15 kr för en liter då och idag går den loss på 8 kr( ? ) lite osäker dricker inte mjölk.

Månadskortet kostade 70 kr (1980) och idag 690 kr.

1 rum och kök (1985) 1100 kr. Idag 4500 kr.

Har ni några prisminnen ;-)

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

AnneN
0

Minns att då jag var liten (80-talet) så klagade mamma på att bensinen kostade lika mycket som en liter mjölk.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

evamojje
0

ja såg precis att bensin kostade 2,14 per liter 1981 och idag är den väl runt 11 kr?

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

[Norum]
0

Jag köpte både 1-öres och 5-öres kola när jag var liten. Den för 5 öre var nåt med nötsmak och himmelskt god minns jag.

elyse
0

Näe, jag har inte så stor koll. Är född 1984, det var inte så väldigt längesedan. Fast jag minns en gång, när en grannflicka skulle gå till kiosken och handla godis, så ville jag följa med och min mamma kastade ut en femkrona från balkongen till mig. Och då köpte vi ändå varsin påse med plockgodis.

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tiden när det fanns och behövdes ett- tvåöringar (försvann 1971), femöring(-84) och tioöringa(-91). Och 25-öringa( -84). Nu finns planer att ta bort 50-öringen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Qviq
0

Jag min när en burk coca cola kostade 5 kronor idag 10 kronor.

En annan intressant sak, man tycker ju att bensinen har stigit så himla mycket men jag läste att igentligen har inte bensinen stigit mer än 5 kronor om man räknar med dagens penningsvärd sedan 70 talet, trodde faktiskt det var mycket mer än så.

"Chaos is a friend of mine."

evamojje
0

#5 hade helt glömt bort 25-öringar *s*

Jenna-Gun
0

1964 kostade det 4.50 att lösa in sej på dansstället.

Idag kostar det 120:-eller mer.

Jag är lanthandlardotter  så jag har inte så stor koll på vad det kostade när jag var barn.

OzzyochJag
0

Jag är född -74 och min första veckopeng var 3,50 kr.
Det fick jag en ganska rejäl godispåse för.
Kommer också ihåg när bensinpriset steg över 3 kr och alla tyckte det blev så dyrt.

Elpriset ska vi ju inte tala om. min första lägenheten (1992) var en 2 1/2 rummare, hade en elräkning på 300 kr i kvartalet då. Nu betalar jag 500 kr i månaden på en trea.

silvery
0

jag är född 89, fattade knappt vad pengar var förrän -95 och då var det mer eller mindre som nu tror jag

dragonheart1976
0

kan bara prata om prisutveckling i Tyskland. Efter införandet av EURO 2004 har blivit allt plötsligt dyare. Politikern påstar hela tiden att ingenting har blivit dyare men jag vet att tex. ett pocketbok kostade 8,90 DM (= 4,55 €) och nu kostar ett vanligt pocketbok 9 € (17 DM). Och listan kan bli väldig lång…

J14oh
0

Jag är född 1994 och det känns som att alla priser stigit liiite iallafall, men jag vet inte, kanske bara en känsla. Men i min lillebrors tidning lyckoslanten som han har fått från skolan så läste jag att 2000 var vår 5a vär 5.50 kr, detta var nog för ett eller två år sedan. Stod även om andra år, men dessa minns jag tyvärr inte :/

Isa56
0

När jag var runt 10 år kostade 1 liter mjölk 98 öre.Skrattande tre år senare kostade en packet ciggaretter 5 kronor och 25 öre. Detta var i slutet på 60-talet.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻