Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett: 02-hem-och-hushåll
Läst 1480 ggr
Gullan402
0

Hur fungerar det i era barns skola?

Hur fungerar era barns skolutflykter och skolresor? Är det skolan som betalar allt eller måste ni föräldrar lägga till? Vad tycker ni om insamlingar till lärare vid terminsslut? Är det ofta det ska vara matsäck med? Enligt skollagen står det att en oansenlig summa får tas ut i samband med aktiviteter i skolan. Men det står inte precisiserat vad en oansenlig summa är, vad tycker du är ok?
Hittade en länk där det står lite mer

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

silvery
0

herregud.. samla pengar till fröknars VINPROVNING….

elyse
0

Insamlingar till lärare håller ju inte skolan i, utan föräldrar, så det kan man ju inte påverka genom skollagen.

martdat
0

i denna skola har vi inte insamlingar till lärarna vad jag vet,, undviker alla föräldramöten dock, men i andra skolar vi hafft har de insamlingar både till lärarnas blommor och insammmlingar till nya leksaker till barnen, jag har aldrig befattat mig med dessa, sura miner doch från de andra föräldrarna men det bryr jag mig inte om,

men på nuvarande skola vill lärararna ha massa pengaer till saker de gör och det gillar jag inte, Tex i somras så skulle de på marknad, kläckte de ur sig dan innan och ville jag skulle skicka med en hundring, jag blev vansinnig och skällde ut dem att det ska va gratis i skolan och jag höll dottren hemma, sen kom de i julas med samma sak, skulle på julmarknad och begörde hundra kr dan innan utan förvarning, nejdu, blev inget med det… ok 20 kr till en glass om de talar om det o god tid, men jag är överlag motståndare till att ge pengar till skolan,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gullan402
0

#Självklart så är det inte skolan/lärarna som håller i insamlingen till lärare. Men jag anser att det faktiskt är deras jobb, så ska det inte behöva kosta något extra. De har lön för att undervisa våra barn. Om man inte betalar så är det synd om ens egna barn, jag vill inte att de ska utsättas för att inte delta. Det är ju synd om barnet som står utanför. Men det har varit jobbigt många gånger att få fram pengar, tyvärr brukar ju inte framförhållningen vara så god heller bland de som har hand om insamlingen. Nu har jag dock för mig själv satt en gräns på 20:- / insamling. Kostar det mer så tänker jag avstå och motivera att det är omöjligt att vi kan betala för min barn.

I vår skola så är det mycket matsaäckar som ska hålla barnen mätta hela dagen. Alltid när de åker till simhallen t ex eftersom barnen då missar matsalens öppettider. Så fort de ska på studiebesök, teater etc. Samt liten matsäck 1 gång/vecka för både dagis och fritids som har knyttar/mulle och strövare på skoltid.

Förra året var dagis på resa, men vi föräldrar var tvungna att bekosta inträdet som var 100:-. Inte heller någon framförhållning, fick info. på fredagen, pengarna insamlade på måndagen, resan var på tisdagen. Min dotter fick inträdet av mormor…
Skulle de hitta på samma sak igen så ska jag definitivt strida för att inte betala. Barnpassning får kommunen ordna om jag är i behov av det den dagen ifall det händer igen.

Vår kommun har sparbeting (som många andra kommuner) just nu ligger en motion hos kommunen som ska tas upp kommande möte att barnen fr o m höstterminen i skolan ska ha egna pennor, färgpennor, suddigum, sax och linjal med sig hemifrån.

Skolbarnen hade obligaatorisk skridskoåkning en förmiddag med matsäck här i början av terminen. Obligatorisk skridskoåkning? Lärarna påstår att det är något som alla barn SKA ha. Vi som oftast inte har någon is i närheten att åka på. Sällan vi har klimat för det här. Nu var min dotter sjuk men det var inget hon saknade.

Likaså har skolan obligatoriska cykeldagar. Då måste alla barn ha cykel med sig. Bara det att frakta cykeln kan vara ett problem för många. Skolbussen tar inga cyklar… Sen måste cykeln vara godkänd enligt lag. Eftersom jag cyklar mycket med barnen har dock mina barn godkända cyklar, bilen kombi samt försedd med dragkrok + att jag har cykelställ.

Märker att inlägget börjar bli långt men detta var bara ett axplock.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

martdat
0

det där med skridkor är störigt, så hadde de det på förr förra skolan, köpa skridskor varge år för att åka EN dag, störigt, den skola hon har nu har simning varge vecka, det är i oförsig jättebra och är väll ok att köpa badkläder ibland, men en gång när hon växte ur baddräkten mitt i vintern sa jag faktiskt ifrån att jag har inte möjlighet att köpa ny nu för då har hon ändå växt ur den till sommarn , det går bara inte,, Då köpte faktikt skolan baddräckt till henne, bra gjort,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.