Spara till barn?
Vad tycker ni är det rätta, spara pengar på ett konto till sina barn som dom får tillgång till när dom blir 18/21 eller ej?
Jag har just nu inte pengarna MEN så fort jag får jobb så ska jag börja spara, jag räknade ut häromdagen att om man sparar 300 per månad tills barnet är 18 så blir det runt 65 000…
Och vad är 300 kronor om man jämför med all annan skit man betalar för….?
Jag köper godis för den summan i månaden…. Har en morgontidning för 179 i månaden… Så om jag tänker efter så lägger jag gärna dom 300 på mitt barn.
MEN dom pengarna ska bara gå till möbler till den första lägenheten och körkort.. Inget annat..
Man är inte mogen med 18 år… Alls… Så jag ska ha koll…
Jag fick själv ett arv när jag blev 18 på 45 000… Det tog slut fortfare än kvickt… Och inget körkort…
Fester, kläder, åt ute varje dag… Sen va det slut..
Och det misstaget ska inte mitt barn göra…
Skaffar jag barn kommer jag spara åt dem. Det behöver inte vara mycket i månaden för att bli en stor slant när de är vuxna. Mamma sparade i fonder till mig och det var en rejäl summa, som kom väl tillpass när jag stod utan ersättning efter att hamnat emellan stolar och liknande.
Jag fick inga regler mer än en önskan att behandla dem klokt. Visst 5-10% brände jag på saker som veterinärvård till illern, en ny mobil när den gamla lade ner och lite på klänning till studentbalen. Resten var jag så illa tvungen att ta för att överleva utan inkomst. Men jag är medveten om att alla i den åldern inte handlar lika "klokt" som jag (om man nu får säga det om mitt handlande).
Paulina
Mamma sparade 100 kr i månaden åt mig tills min 18 års dag, är otroligt tacksam för detta.
Har iof inte använt dom än, men dom kommer att behövas…
Vi spar till vår son. Han har väl ett par tusenlappar redan nu, och han är bara 4 år än så länge.
Vi har sparat alla födelsedagspengar mm, samt sparat minst en hundring varje månad sedan han föddes.
spara pengarna på kontot, sen kan du köpa presentkort den dagen det ska handlas så att du har lite mer kontroll. barnet kan få välja en butik och du köper presentkort för en viss summa utav de pengarna =)

Jag sparar 300:- i månaden åt Norms o ska försöka göra det till nästa barn med
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
JA öronmärk dem till körkort! Det kan vara nyttigt!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Mina föräldrar sparade till mig, pengar som jag brände upp direkt. Resor, kläder osv. Men det var ju kul…
Har försökt att spara till mina barn men pengarna gick åt tidigare än planerat tex för en dator till min son som varken han eller jag hade råd till.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Mamma sparade åt mig också, men dom pengarna tog slut innan jag fick dom och det är jag tacksam över.. Mamma blev riktigt sjuk och för att klara sjukhus, medicin och andra sådanna kostnader tog dom från mitt konto.. Jag är bara glad jag har min mamma kvar! Jag struntar i pengarna..
Men jag kommer oxå börja spara till mina barn sen..
När jag får barn kommer jag absolut spara pengar till det som ska gå till körkort och första boendet. Nu tycker jag att man får börja fundera lite på hur boendet i framtiden kommer se ut och försöka förbereda sig lite på det. Redan idag är det ju dystert och jag tror inte man ska räkna med att det vänder. Det kanske kommer krävas kontantinsats inför bostadsrättsköp om inte hyresrätter finns tillgängliga osv för ut kommer ju barnet flytta. Bara det att kunna köpa möbler, tv, micro osv kostar på även om det köps begagnat.
Ja, enda anledningen att jag ville börja spara var för att det mer skulle vara som en buffert för sämre tider.
Vem vet om vi står arbetslösa eller sjuka den dagen han ska på klassresa tex? Vill inte att han ska behöva avstå sådana saker för att vi är fattiglappar.
Men om sedan pengarna inte behöver röras alls så är väl det bara att tacka och ta emot. Kan väl vara bra att ha ett litet extra överskott till körkort, lägenhet eller liknande.
Mina nu vuxna barn fick körkortet närde var dags.
Mina barnbarn har konton som jag sparar i som de får när de är 18 år.

börgade spara men det höll inte, det jag fick ihop var tvungen att gå till mitt eget körkort men det har ju dottern glädje av, går inte spara tyvärr, hoppas kunna hjälpa henne ändå när den dan kommer ,
det man får tänka på med är att socialen tar sparandet som ens egen tillgång så hamnar man dit hän så ryker slantarna, likadant om barnen inte har inkomst och måsste till soc när de flyttar hemifrån, då får de ingen hjälp,, lite osis om man öronmärkt pengarna till körkort och så kommer soc och kräver att de ska handla mat och uppehälle i stället,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.