Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 6749 ggr
johan86an
2009-03-05 06:28
0

Billiga ägg?

Finns de billiga ägg någonstans alls? för jag har då ej funnit några:( Någon med bra tips? vill ju inte lägga hur mycket som hälst för att köpa just ägg bara! tacksam för alla förslag!

elize-l
2009-03-05 07:59
0

Jag köper mina ägg oftast på willys, äter enöigt LCHF och är därmed storkonsument av ägg =)

Tatsja
2009-03-05 08:57
0

Öb brukar ha billiga ägg

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Midlingur
2009-03-05 09:54
0

Nu hjälper ju inte detta dig, men vi har en kvartersbutik här som säljer ägg från frigående höns på en gård utanför stan, för 1:- styck. Det tycker jag är billigt.

evamojje
2009-03-05 11:10
0

Vet inte hur det är där du bor. Men torghandel och saluhallar har oftast bätte lösvikts priser på ägg än alla billiga kartong ägg.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

[LucyInTheSky]
2009-03-05 12:01
0

Jag har en sån jäkla tur att min farbror jobbar på en hönsgård, frigående höns och han brukar ta med ett flak till mig när han hälsar på.. Det finns ingen gård du kan köpa av? Kan kanske bli billigare att köpa direkt från bonden. Här på ön så brukar dom ha gårdsförsäljning på gården i en liten affär..

Jenna-Gun
2009-03-05 16:27
0

Det lilla jag använder ägg så köper jag dem på ICA

Qviq
2009-03-05 17:22
0

Har ofta sätt "ägg säljes" skyltar på små landsvägar här omkring. Många som har höns och få lite för många ägg som brukar sälja dem för en billig peng. Själv betalar jag en krona ägget utav min sambos arbetskompis.

"Chaos is a friend of mine."

Qviq
2009-03-05 17:22
0

Har ofta sätt "ägg säljes" skyltar på små landsvägar här omkring. Många som har höns och få lite för många ägg som brukar sälja dem för en billig peng. Själv betalar jag en krona ägget utav min sambos arbetskompis.

"Chaos is a friend of mine."

elyse
2009-03-05 18:15
0

Mindre invandrarägda butiker brukar ha billiga ägg, på platta.

JMax
2009-03-05 21:12
0

Ska du åka bil till affären o bara handla ägg så är ju den närmaste den billigaste.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

johan86an
2009-03-05 21:27
0

ått en del förslag måste säga att bönder de har jag knapt här så den blir svår men hur är de med öb? är de inte jätte svårt att hinna för  de är alltid begränsat ju annars är de bra alternativ vis ica har billiga men de har ju inte jag funnit den ica nära mig de ta 29 kr kg de är dyrt enligt mig..

Hawknestgrove
2009-03-05 23:13
0

Nu kanjag inte hålla tyst. Köp inte billiga flakägg, för i allmänhet, så är det importägg från Finland, där de har de burar, som vi inte får ha här!

OK, KRavägg är för dyrt, men när jag inte får köpa riktiga sprättägg av våra vänner, så går jag en gyllene medelväg och köper ägg från frigående höns inomhus, som ätit vegtabiliskt foder.

De är inte så mycket dyrare än djurplågeriäggen och så smakar de bättre!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
2009-03-05 23:17
0

har hört om matbutiker som när äggen som säljs i kartong blir dåligt datum på så plockas de ut och säljs billigt som lösvikt, går säkert att äta ändå men hållbarheten e ju kass då,.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2009-03-06 00:44
0

MEn de är ju stämplade? Då är det väl smartare att sälja de färdiga kartongerna till halva priset…..

Tatsja
2009-03-06 07:49
0

Finns en del affärer som sätter halva priset lappar på kartongen när det bara är några dagar kvar av stämplingen. Detta gäller även en del andra varor. Korv, till exempel. Då jag alltid delar upp korven i mindre bitar och fryser in, så är det jättebra att få 2 för 1

Väl mött, Tatsja

martdat
2009-03-06 08:32
0

har ingen aning om stäpling,, var en anställd som berättade det för min kompis,

nä, inget fel på kort datum , bara man vet om det,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

dragonheart1976
2009-03-06 11:03
0

#14 Bra skrivit Gunilla! Håller med dig helt och hållet. Man få inte gå den billigaste vägen utan måste fråga sig "vad är äta ja egentligen för n ågot". Tyvärr räker pengarna inte för att handla bara eko, men man kan åtminstone handla ägg från frigående höns och slipper burägg.

Tänk på att du stöda djurplågeri med varje burägg du köpa!

sasha-
2009-03-06 16:23
0

Håller med. Tänk på de hönor som sitter 6 i en bur i två år tills de slaktas, då har deras ben typ förtvinat och de har tappat sina fjädrar.

huskatt08
2009-03-07 21:30
0

Det var väl till Finland skeppade sina burar för höns när de blev förbjudna här.

Tycker om man kan…tänka på vilka ägg man köper…hur hönorna levt/lever.

huskatt08
2009-03-07 21:31
0

Hmmm..blev lite fel i texten ovan…ska vara

Att det var Sverige som skeppade sina burar till Finland.

elize-l
2009-03-07 21:49
0

på dom billiga äggen jag köper på willys står det att hönorna är frigående

Hawknestgrove
2009-03-09 01:01
0

Ja det gälle att läsa och de får ju inte ljuga. MEn de där riktigt billiga, de där "flakäggen" som säljs på en del ställen, (jag vet ju att ICa, Hemköp och Konsum inte ens säljer burägg)är oftast importägg från Finland, där  hönsen bor i våra avlagda burar.

Puhlo
2009-03-09 03:12
0

Bäst föredatumet på äggen är om äggen står i RUMSTEMPERATUR. :) Om de står i kylen så håller de minst en månad till! Hett tips!

Tatsja
2009-03-09 06:39
0

Tyvärr så får ju pengarna styra ibland. Men det går inte så många ägg här, om jag inte behöver för pensling förstås

Väl mött, Tatsja

Sovgott
2009-03-09 11:58
0

Jag köper endast kravmärkta ekologiska ägg. 6 ägg kostar ca 18 kr på Willys.

Det finns säkert något annat du kan spara in på om du tycker att ägg är dyrt?

Gullan402
2009-03-09 14:13
0

Jag köper ett äggfack för 35:- hos en familj som har höns i grannbyn. Dessa ägg smakar mycket bättre än mängdproducerade ägg. Gulan är mycket gulare i dessa ägg. Och hönorna sitter inte i burar. Tror att de har c a 20 hönor så jag tror de få mellan 15-20 ägg / dag.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Aviendha
2009-03-09 14:25
0

#26 En optimal hönsflock ;) (erkänner, läst en del om höns naturliga beteende)

ICA säljer ägg från "frigående höns i bur". Tycker inte alls att KRAV är så bra som det låter när man vet vilka behov en höna har och läser det finstilta i deras krav, men det är ju klart bättre än de andra alternativen och förhoppningsvis kan de skärpas på sikt.

Visst, ett 12-pack är snordyrt, men det är så gott och jag avstår hellre mina älskade ägg om jag inte har råd att köpa KRAV.

Ninjisen
2009-03-09 15:47
0

Ägg har blivit så jäkla dyrt. Verkligen tråkigt!
Jag köper alltid det där brun/oranga pappkartongen, dom är billigast.. Men dom är bur höns vilket ger en dåligt samvete, men just nu är det ekonomiskt opraktiskt att lägga mer….

Jag såg en dokumentär som nakne kocken gjorde, Jamie Oliver.. Om just häns och ägg industrin… Skrämmande kan jag säga… Efter att ha sett den så ville jag nästan inte äta varken kyckling eller ägg… Det händer mkt vi inte vet… Eller blundar för..
Usch det va äckligt…

Det finns burhöns, dom sitter i SMÅÅÅ burar… Ofta sönderfräta fötter av all avföring..

Sen finns det frigående inomhus häns, dom kan röra sig lite bättre men även där väldigt trångt.. Ingen sol… Mkt skadade fåglar..
Men man ska inte låta sig luras av att det står på ägg paketet "frigående".. För dom flesta går omkring inomhus, väldigt packat med andra höns.

Sen har vi det bästa alternativet… Frigående utomhus höns.. Dom har det extremt bra, tror att dom får kallas ekologiska då?
Går ute i en slags hage och pickar hela dagen, sen sover dom inne… Men dom äggen är nog ganska dyra…

Men många bönder säljer ju ägg från sina gårdar, hade jag möjligheten så hade jag köpt där… Finare ägg går nog inte att få.

Iaf så är det en dokumentär värd att se Glad
Men ändå, jag ÄLSKAR ägg…..

KerstinP
2009-03-10 00:47
0

Jag kan inte förstå att man tycker ägg är dyrt även om de kostar 3:-/st. Bättre livsmedel kan man nästan inte få.

Jag hoppas innerligt att ingen köper de billigaste äggen på ÖB m.fl. De hönsen har det inte bra.

Jag har själv lite hönor och vet vad det kostar att föda upp dem. Vi tar 2:-/ägg och 2:- är vad det går åt för en höna om dagen i foder. Ebberöds bank men det är så roligt med de små liven. De har eget rum i ladugården med en stor inhägnad utehage. Så får de matrester ibland då är det extra roligt. De älskar pasta. Våra hönor har det väldigt gott.

Alexej
2009-03-10 01:31
0

#29 2 kronor för ett bra ägg är inte mycket. Just för ägg finns stora kvalitetsskillnader. När jag hade egna höns älskade jag deras ägg. Nu köper jag nästan aldrig mer…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

KerstinP
2009-03-10 09:32
0

Det blir väldigt stora ägg så blir gulan gulare. När de äter mycket nate och maskrosblad.

Sovgott
2009-03-10 09:51
0

#29. Det glädjer mig att höra att era hönor har det gott! Det måste vara det bästa alternativet, att hitta någon privatperson som säljer ägg som är lagda av fria och glada hönor! :)

Jag tycker inte heller att 2 eller 3 kr ägget är dyrt, med tanke på hur mycket nyttiga grejer som finns i ägg. Jag betalar gladeligen bara jag vet att hönorna har ett bra liv.