När slutar man röka?
Eller bästa metoden att inte ens börja?
I Sverige röker nästan vad femte vuxen varje dag. Ca 500 000 feströkar och 700 000 snusar.
Vi konsumerar 9 miljarder cigaretter/år, 400 000 är "illegala". Trots det är Sverige det enda landet där färre än 20% är vanerökare.
Det finns en utredning som undersöker hur folk kan sluta röka eller hur mindre ungdomar ens börjar för 9 av 10 rökare började innan de blev myndiga.
ICA funderar tex att sluta säljer cigaretter men är också rädd att förlorar sina mjölkkunder.
Vad tror du vad som vore den bästa metoden?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Bästa metoden kanske är att man slutar sälja cigaretter helt och hållet överallt?
Har aldrig rökt så jag vet heller inte hur man bäst slutar :) Men tycker det är jättebra att Ica iaf funderar på saken att sluta sälja, det är i mina ögon ett steg i rätt riktning.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
För mig skulle pengar vara enda anledning att sluta. Hälsorisker finns överallt och så länge jag lever kan jag också röka.
Problemet med prosökningar hitills har varit att de bara höjde "lite". Först skrek alla rökare och sa att nä, nu slutar jag. Men man vande sig väldigt snabbt vid det nya priset.
Min vanliga tobaksorten kostade 60 kronor i många år (för 20 år sedan). Nu ligger priset mellan 120-150 kronor. Många ändrade bara innehållet från 50 gr till 40 eller 35 gr.
men märker tex på min son att efter den senaste prishöjning röker och snusar han mycket mindre. Han och hans kompisar har helt enkelt inte råd till det.
En drastisk prishöjning skulle nog vara den bästa metoden, tror jag.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tillgången skuölle kanske hjälpa. Menar om det inte fanns någonstans att kloa tobak.
Jag slutar när jag dör, Förmodligen inte förr.
Jag köper alltid för en månad i förväg. Så det med tillgängligheten skulle inte störa mig så mycket.
Tobak, kaffe och kattmat har jag alltid hemma.
Hur mkt skulle det behöva kosta för att ni skulle tycka det var för dyrt?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tillhör dem som köper illegalt, 25 kronor paketet. Så för mig skulle de kvitta om de höjde priset. Men att sluta sälja cigg skulle nog vara bästa sättet att få folk att sluta röka men det kommer nog aldrig kunna se med tanke på att staten skulle nog säga ifrån då de tjänar mer än vad de förlorar på att folk röker och som #0 nämde så skulle affärerna förlora del av sina kunder som köper lite extra när de är och handlar ett paket cigg, det är iaf min åsikt.
"Chaos is a friend of mine."
Det bästa är att aldrig börja röka.
O hur man slutar. Ja! Det har jag funderat på i många år..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag tycker inte att det ska vara butikernas ansvar att få folk att sluta röka. Vi är väl inte ett land med invånare som inte kan ta ansvar för sig själva? Det är viktigare att ha leg-kontroll och ha hårda straff för de butiker och kiosker som inte följer dessa, så att inte unga (med sämre konsekvens-tänk) får lätt att köpa tobaksvaror.
#8 Det är ju fortfarande väldigt väldigt lätt för ungdommar att få tag på cigg, iaf här där jag bor så röker många som är under 18, de flesta börjar när de är 15 och blir fast.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#9 Det var det jag menade - att göra det svårare för unga att få tag på cigaretter och snus. Både langare och butiker borde få höga böter om de säljer till människor under 18. Samtidigt är man ju inte helt clueless som 15-åring heller. De jag kan ha sympati för är de som började redan på 50-60-talet då informationen om skadorna inte var särskilt omfattande. Alla som är födda på 80-talet och efter VET vilka skador man kan få, i mycket tidig ålder dessutom.

Hos oss har Ica verkligen försvårat för rökare att köpa ciggaretter. Först måste man hämta en lapp i en automat där det står vilketmärke och hur många paket man ska ha. Sedan ska man lämna lappen i kassan och betala får då en kod på kvittot. Koden ska man använda i ytterligare en automat där cigaretterna finns. Tror inte att det är många som köper cigg där när det är så besvärligt. Lika bra att sluta röka.
#11 Jag har sett såna automater hos Coop forum. Tycker också det ser krångligt ur.
Det är så tråkigt att man någonsin började… Men jag har alltid haft en känsla av att jag kommer röka livet ut, även om jag har mina 5 cigg om dagen perioder..
Det luktar skit, gör skador på din kropp… Jobbigt för omgivningen.. Fimpar som ska slängas hela tiden.. Sen är det ju knappast gratis..
Jag tror att det är försent att sluta sälja cigg överallt.. Folk är beroende och har varit det hela sitt liv.. Skulle bara mer illegal försäljning.
Vet inte om föreläsning i skolor är särskilt bra heller, jag lärde mig då inget av dom där föreläsningarna……
JAg fick välja, tänder eller cigg. Då var valet lätt
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag tackar min sjukhusvistelse för att jag kommit dit jag är nu. Hade aldrig klarat det annars.
Men den metoden är ju ingen som man rekommenderar precis.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag fick en hjärtinfarkt efter 38 års bolmande.
Den siste maj i år har jag varit rökfri i 2 år. Men precis som # 15 säger, ingen metod att rekommendera.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
SOm många sagt, att aldrig börja är det bästa. Då är det i och för sig helt omöjligt att sluta, men å andra sidan blir ju det ganska ovidkommande då…
Har man väl börjat är det säkert väldigt individuellt hur man bäst slutar. De jag känner, exempelvis min far på den tiden han levde, verkar det ha fungerat bäst att sluta tvärt och att inte ersätta rökningen med något annat. Min far sa alltid att om man ersätter rökningen med något annat kan det bara sluta på ett sätt: Förr eller senare börjar man röka igen… Jag har sett många exempel på detta.
Men som alla vet, är ju människor olika. Det som funkar för Allan är en helt värdelös metod för Kurt och så vidare. Har man provat en metod som inte fungerar, prova då en annan metod nästa gång…
Plus att självdisciplin inte är ett så dumt hjälpmedel…

har ingen alvarlig plan på att sluta, önskar dock att jag aldrig börgat, tur de inte säljer till minderåriga längre så kanske de inte börgar, men sluta näää,,,,
#11 så har två ica butiker gjort här, men det har resulterat i att jag offta väljer en annan affär,,, så det har de förlorat på.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.