Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett06-budget-och-kassabok
Läst 2435 ggr
Gasoline
0

Prioritera mera!

Ett mycket bra ord och något som alla borde lära sig. Jag har blivit så trött på folk som klagar på att de aldrig har pengar osv, men som man vet skulle kunna prioioritera annorlunda utan problem.

Säger absolut inte att det är någon här inne som gör så, men många i min umgängeskrets!

Något folk måste lära sig är just att prioritera, måste du verkligen ha de där byxorna för 500 kr i månaden när du redan har 10 par? Är det då så konstigt att du inte har pengar till de du vill ha dom till?
Detta va bara ett exempel, ett ganska dåligt exempel! Men att kunna prioritera och ha koll på sin ekonomi är guld värd.

Vad prioriterar ni?

Säger inte att det varken kommer att vara rätt eller fel, däremot så kanske man borde se efter vad man lägger pengarna på innan man klagar på att man inte har dom.

Gasoline
0

Själv prioriterar jag maten, men de handlar min pojkvänn mest. Efter det kommer bilen, vilket blir dyrt, men jag prioriterar min hobby iaf. Resten får räcka så långt det går, sparar en hel del.

guraknugen
0

Håller med. Många jag känner vägrar att prioritera om någonting och sedan kommer de där med mössan i handen och ska låna pengar varje månad, några dagar innan avlöning.

Visst, man får tillbaka pengarna varje gång, men om de inte har råd att gå på krogen varje helg, varför kan de då inte bara strunta i det i alla fall någon helg då och då? Hur viktigt kan det vara? Och så skyller de på barnen. ”Det är dyrt med tre barn”. Jo, men ge fan i att gå på krogen då, pucko! Fast så säger man ju inte till folk, men det är väl ungefär det jag tänker…

sotarn76
0

Mina prioritera är :

1. Min Fru

2. Våra hälsa

3.  Våra Djur

4. Hobby

Men det är klart att folk klaga så mycket.

De känna sig bättre när de tycker synd om sig själv.

Så är folket. Om jag klaga så behövs det en liten stund

till jag kommer ihåg att jag har det så jävla bra.

Klart , liv är inget barnspel och man få inget gratis i livet.

Men det finns många manniskor där ute de har det mycket

sämre. Jag menar de som kan t.ex. inte kolla i iFokus.

Till alla: tiden är inte lätt men kolla vad ni har och fundera

noggran innan ni klagar.

spiritedaway
0

Prioriterar djuren rätt mycket.

Gullan402
0

Första prioritet är barnen men man känner sig otillräcklig ändå även om de är medvetna om att vi inte har så mycket pengar. P
Prioriterar mycket i övrigt med men det viktigaste är att barnen får vad de behöver (inte vad de vill ha då Skrattande)

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Alexej
0

#3 Bra skriven;)

Vi alla gör våra val och vi har ett ansvar. Först borde alltid komma de som är beroende av oss, barn och djur.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sara
0

Jag prioriterar illrarna och räkningarna. Mat, kläder, transport och nöjen kommer i andra hand.

Sara

elyse
0

Jag känner inte att jag behöver prioritera så mycket, men jag brukar se till att vi har många basvaror när jag får pengar den 25:e. Då köper jag kycklingfiléer, quorn, grönsaker, kyckling- eller kalkonkorv… Jag äter bara vitt kött, sambon får fixa eget om han vill ha rött.

Jag skulle kunna spara mycket om jag lät bli att köpa kläder, för det köper jag ofta, men just nu känns det inte som att jag behöver ge upp det, det går runt i alla fall.

[LucyInTheSky]
0

Här hemma är listan:

1. Katterna

2 Mat till mig och Rasmus

3. Hyran + skulder

kläder köps när vi inser att om vi inte handlar nytt så får vi gå nakna =)

lååååångt här nere kommer skoj-kassan.. Som jag inte sett på väldigt länge. =/

Liss
0

Mina prioriteringar:

• Räkningar
  • Djuren
  • Mat till mig själv

Där efter brukar jag inte ha nåt över. Ibland tar jag mig råd att klippa mig eller om jag verkligen behöver något. Och då blir helt enkelt maten till mig själv lidande.

Så jag har aldrig råd med något roligt eller som jag verkligen skulle vilja ha, i alla fall.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

elize-l
0

På första prioritet måste hyra el vatten etc komma sen är det upp till var och en, personligen tycker jag mat ska komma 2a men köper inga dyra halvfabrikat, köper råvaror och lagar maten från grunden. Ägg är relativt billigt och det äter jag massor i min LCHF kost. Matkontot har gått ner sen jag började med den livsstilen =)

fotokrafs
0

Första prioritering: boende och mat. Sen vet jag inte..
Borde prioritera hälsan lite mer kanske.

Desideria
0

HELT RÄTT TS!!

Känner många som är dåliga på att se långsiktigt över hela månaden och några månader framåt. Att ha en lite buffert är väldigt bra för nattsömnen. Det är som om pengarna bränner i fickan vid lön!!

Men man skall ju inte heller glömma att det finns de som har det väldigt knackigt och har svårt att klara sig av olika anledninger.

Gasoline
0

#13 Ja, jo, precis, men nu snackade jag om de som skulle kunna prioriterat annorlunda för att få det att gå ihop ;) Självklart så finns det de som prioriterar vettigt men ändå inte riktigt får slantarna att räcka.

silvery
0

mm här kommer mitt:

1) räkningar

2) saker/mat till hund, katt och häst

3) saker och mat till mig och sambon

4) övrigt som kläder etc

Jenna-Gun
0

Hos oss prioriterar vi:

* Mat till oss

* katternas mat o sand

* katternas vård

* Bilen

* Äta ute en gång i månaden

guraknugen
0

#16: Var tog ”egen vård” vägen? Alltså om ni blir sjuka, exempelvis…

Vi prioriterar väl ungefär så här:

• Nödvändigt
  • Hobby
  • Nöje

”Onödigt” försöker vi hålla borta från prioriteringslistan, men det händer givetvis att det slinker med ändå ibland. Vi är bara människor… Men ett exempel på ”onödigt” som vi gjort oss av med var ju bilen. Hade bil till november 2005, sedan dess ingen bil alls.

Tatsja
0

Prioriterar Hyra, el och sen försäkringar. Mat, lagas från grunden och bröd, bakas själv.

Allra viktigaste är att ha någonstans att bo. Tyvärr ser man många som "skippar" hyra och tror de ska komma ifatt.

Sen har man dessa som bara måste ha chips och cola. Det är dyrt. Vill jag ha chips, så är det lätt att göra själv. Jag kan ju unna mig någongång något, men avstår när ekonomin inte tillåter.

Snabbmat är dyrt. Vi måste börja lära oss att laga mat från grunden igen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?