Laglöst område?
Bor du också i ett laglöst område? Jag gör det sen några år tillbaka. Då stängdes vår lokala polisstation och vi samkör polis med de större orterna. Det är bara det att brottslingarna har helt klart för sig att det kommer ingen polis så de är fria att göra vad de vill mer eller mindre. Jag är så förbaskat trött på alla inbrott (peppar peppar har jag själv klarat mig) och förstörelsemani. Inte nog med att tjuvarna är så fräcka att de till och med går in i bostäder fast folk är hemma, de stökar till så fruktansvärt. Och tänk känslan att någon rotat runt i dina saker när du sover? Alla bilinbrott och stulna bilar och gräsklippare ska vi bara inte tala om.
Att jag och mina 2 närmaste grannar klarat sig kan bero på mina 2 hundar som vi skämtsamt kallar securitas. De talar om när det kommer någon in på min tomt eller grannarnas om de inte känner igen folket.
Inatt vaknade jag av att hundarna skällde. Det stod en bil vid vägkanten och jag hörde folk vid grannfastigheten. Grannen bör inte ha besök mitt i natten, han jobbar nämligen natt. Jag släppte ut hundarna och det var 2 slasiga killar och en tjej i en mycket risig bil. Nu hann det inte hända något men man blir ju orolig. Om de nu skulle mot förmodan behöva hjälp, välj det hus det lyser i kan man tycka.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Tycker också det är skrämmande. Min mormorsbro bor själv i ett hus. Det tar honom 10 min att komma ur sängen. Han är 86 år. Vad händer om fel personer knackar på?
Här hade jag lite dörrförsäljare som stack ganska snabbt när de upptäckte att jag har en hund….Bor ju själv mitt i skogen. 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det later ju helgalet!!
Vet knappt vad jag ska saga, varfor kan de inte aterinfora polisstationen och det ar sa mycket problem?
Det later ju som den sortens situation dar folk tillslut skaffar stora vakthundar istallet bara for att slippa problemen. Tror det var i Sydafrika jag laste om att det var sa… folk avlade pa aggressivitet sa att hundarna skulle doda eventuella inbrottstjuvar…

#2 Ja du, jag och många med mig hade gärna haft tillbaka vår polisstation men tyvärr är det inte vi som bestämmer. Rikspolisstyrelsen har sparkrav på sig precis som allt idag och då anser de att vår lilla kommun inte är så viktig ur prioritetssynspunkt, tyvärr. I många mindre tätorter här har det införts projekt grannsamverkan sen har ju olika larmåterförsäljare högkonjunktur. Men här ute i "ingenting" görs inget alls. Grannsamverkan har vi ju här också fast inte organiserat, vi är för få. I den största tätorten har de börjat med nattvandrare/ nattbilåkare för att försöka stävja brottsligheten.
Sen har vi många narkomaner i kommunen vilket går hand i hand med ökad brottslighet. De större kommunerna skickar ut dem på landet vilket leder till flera mindre nogräknade personer här. Flyttar stan ut en missbrukare så har ju denne missbrukare ett antal kompisar som också vistas här. Landsbygden ska leva tycker kommunerna och ordnar boende i torpen till missbrukare. Eftersom vi har ett överskott på bostäder och i stan är det långa köer. Jag vill också att landsbygden ska leva, men inte på det sättet.
Jag har alltid velat flytta ut pa landet (bor i Stockholm, urk) men man blir ju lite fundersam alltsa… 

Lite OT. Min bror var i många år narkoman och för att kunna få tag i sina droger fordras det pengar, mycket pengar. För att finansera detta missbruk gjorde han inbrott (inget jag på några villkor försvarar) MEN han gjorde inbrott i affärer, företag etc. Det drabbade ingen enskild direkt så att säga. Aldrig att han skulle begå våldsbrott mot okända eller ens tränga sig in i ett hem hos någon privatperson.
Nu är han sen snart 3 år en ren f d missbrukare.
Glädjer mig att höra att han är ren nu… Starkt!!
Ja man måste ju finansiera sitt missbruk på något sätt.. Men måste hålla med om att hellre att man gör inbrott på ett företag, där ingen privatperson drabbas… Än folk som förstör för enskilt folk… Eller snor från sina egna vänner (Vilket är vanligt i dom kretsarna)….
Han är vettig!
All heder till honom!

#5 Måste inte ägarna av affärer och företag betala självrisk vid inbrott?

Självklart måste de betala självrisk för att få ut på försäkringen. Och det kostar givetvis firman pengar det också.