Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 2523 ggr
Midlingur
0

Stora spartipstråden!

Tänkte att vi med gemensamma krafter ;) kan göra en stor spartipstråd.

Här kommer mina tips:

- Baka ditt eget bröd

- Storkok

- Se över dina försäkringar

- Se över transportalternativ (Billigare bil? Bensinsnålare bil? Åk buss istället?)

- Storhandla efter inköpslista

- Odla så mycket du kan själv

- Dela tidningsprenumationer med andra, kanske grannen?

- Gör en budget varje månad och håll dig till den

Nu är det upp till alla att fylla på med tips! :)

Alexej
0

Min dammsugare var inte bra längre och tjöt fruktansvärd. Och påsarna blev fulla med katthår hela tiden.

När jag skulle köpa nya påsar för 75 kronor köpte jag istället en ny dammsugare för 299 kronor (Jula outlet) som är påslös. Jättelätt att tömma och hitta saker som man av misstag sög med i dammsugaren, mycket kraftigare än min gamla dammsugare och mycket tystare. Nu är jag heltnöjd.

Annars försöker jag bara handlar när jag är mätt. Då handlar jag mycket bättre och nyttigare;)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

sotarn76
0

Vi hade också en påslös men den tyckte vi inte så ( dirt devil )

Den bilr för fort varm och sen avstängde den sig själv .

Och om man bor i en lägenhet så är det lite lättare med

tömma för att det dammar varje gång när man tömmer den.

Men det finns påsar ur bomull som kan man tömmer, tvätta

och åtanvända. Men om de funka Skäms ingen aning, har hört

att de skall vara inte så bra.

Jag bruka att använda vanliga påsar och de köpa jag bara

om de finns för extrapris men då köpa jag flera packningar.

destiny
0

En liten enkel sak men som sparat ett antal hundralappar för min del under åren är att jag alltid har kassar med mig i väskan. Dubbla plastkassar. Har man dom dubbla tar det mycket längre tid innan dom går sönder som dom gör om man bara har en enkel kasse. När dom börjar bli ofräscha eller dåliga blir dom så klart slaskpåsar. Flört

siberlina
0

man kan sälja  gamla saker   .och samtidigt    få lite ordning omkring sig

JMax
0

Stoppa alla småmynt i burk som är "förbjuden" typ öppnas juni 2010…

Kanske inte spartips så men man blir glad när man öppnar burken sen

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hawknestgrove
0

Många goa råd här!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

På tal om småpengar. När jag hade som krisigast lade jag alla mina mynt som jag fick i en burk och kallade dem mjölkpengar. Vissa månader så gick ju knappt ekonomin ihop sig alls och man kunde vara tvungen att handla bröd, smör eller mjölk. Då kom dessa s.k. mjölkppengar väl till hands.

Jag fortsatte att göra så även när ekonomin blev bättre och av de pengarna som blivit på det efteråt har jag kunnat köpt bl.a en soffa.

//Pia

martdat
0

#7 så gör jag nu, har 200 i burken,, hoppas på att den ska bli full,, en såndär krisburk kallar jag det, har inge plan mer än att jag undviker att använa av den,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Puma77
0

#8 ja som jag. Jag har ca 800 just nu och min önskan är att de pengarna ska döpas om till kattpengar istället. Försöker att ha dem till det. Ifall jag har dåligt med pengar och de kanske behöver komma till veterinär, vaccineras eller köpa stor säck med mat. Men de ska bara användas vid nödfall som sagt.

Ganska bra att ha dem i småpengar för man vill ju inte gå och handla något större med endast en massa mynt.

//Pia

evamojje
0

Se över ditt hus. Spara alla kvitto under en månad. Dvs alla även sådana som för en kopp kaffe eller tidningen. Och sätt dig sedan i slutet på månaden och kolla över vad du har lagt pengar på. Lovar att mycket pengar kan sparas där bara genom att bli medveten om vad man lagt pengarna på. Både skrämmande och upplysande *s*

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Sovgott
0

Mina bästa spartips!

- För kassabok.

- Spara på hushållselen. Köp lågenergilampor, frosta av frysen, låt inga apparater stå stand-by, det kostar mer att värma upp ugnen än att ha den på, så passa på att baka mycket bröd på en gång och släng in en gratäng också när du ändå håller på, fyll tvättmaskinerna och skippa sköljmedel.

- Varje gång du ska köpa något: fråga dig själv "behöver jag verkligen det här?"

- Köp torra bönor och kikärter, koka dom själv och frys in i lagom stora portioner. Jättebra att dryga ut grytor med. Nyttigt och mättande.

- Baka ditt eget bröd.

- Handla kontant och inte på kort. 

- Gå ut i naturen! Du kan plocka nässlor, blåbär, skogshallon och svamp och fylla frysen med.

- Skriv inköpslistor och håll dig strikt till dom. Planera måltiderna. Ta med lunchlådor till jobbet.

LiindaH
0

Vi har börjat åka och storhandla när vi är mätta i magen.
Men nu ska vi även skriva en matlista för 4 veckor framåt.
Åh sedan handla efter den och se hur mycket pengar vi spar in på att göra så.

Sen gällande djurens mat går vi ihop med andra som har exempel viss uppfödar kort och får det billigare på så sätt.

// Liinda

dragonheart1976
0

#11 på tal om att plocka bär: Gör din egen sylt, marmelad eller gelee. Vi kokade jättefina skogsbärsylt och lingongelee för två år sedan och har ännu några glas kvar trots att jag äter mycket marmelad. Det finns ingen bättre sylt än hemgjord sylt. Det kostar inte mycket (förutom tid för att plocka bärFlört), är hållbar och räker länge.

Midlingur
0

- Storhandla tillsammans med andra. Har ni långt till billiga kedjor sparar ni in på bensinen.

- Samåk i största möjliga mån

- Istället för rengöringsmedel så kan man göra eget; ta en sprayflaska, häll i diskmedel och vatten. Betydligt billigare än att köpa t.ex MrMuscle.

evamojje
0

Gör eget godis.

Köp en massa olika sorters nötter. Om du vill vara riktigt ekonomisk köper du "råa" nötter och rostar själv. Tag några sorter och rosta med salt och några med socker/honung ned en nypa salt (för att jämna ut det söta).

Rosta havreflingor, solrosfrön,pumpakärnor med socker(honung och en liten nypa salt.(för att jämna ut det söta)

Köp torkad frukt finns massor att välja på och blanda ihop allt så har du en jättegod billig blandning *L*

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

siberlina
0

när man fått lön ,så kan man  va jätte snål första veckan ,istället  för att   springa och handla  för pengarna  direkt  , då har man mer sen  när  månaden  börjar ta  slut.

siberlina
0

när man fått lön ,så kan man  va jätte snål första veckan ,istället  för att   springa och handla  för pengarna  direkt  , då har man mer sen  när  månaden  börjar ta  slut.

Gullan402
0

#17 visst fungerar rådet så är det jättebra, men hos mig är det slut på precis allt när pengarna kommer… så det är ganska svårt att vara snål första veckan efter pengar kommit Skrattande

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Puma77
0

Var och köpte 25 kg kattsand idag för 110 kr

//Pia

siberlina
0

men gullan , hur klarar   du dig  resten av månaden    om allt   tar  slut  på en gång..

Gullan402
0

jag storhandlar när pengarna kommer och betalar räkningarna, sen beror det på hur mycket jag har att leva för resten av månaden. Betalar inte alla räkningar alla månader, ibland kan det vara ok med inkasso med ifall att nästa månad blir billigare. Många företag går med på att dela upp räkningar och även ge uppskov. Jag menar de månader då allt händer samtidigt, dvs förutom de vanliga räkningarna så tillkommer det oförutsedda.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

martdat
0

#17 så försöker jag att tänka, funkar sådär,,, men jag har lungnat ned den värsta köphysterin,

spiritedaway
0

Det här kommer låta som ett udda tips. OM ni har bil, och det finns risk att nån kan slanga så skaffa en sån där spiral man stoppar i så att det inte går att slanga.

Kostar inte särskilt mycket att köpa en sån.

Erfarenhet ifrån idag ! :P Vi hade nytankat igår, bara ca halv tank i alla fall…och nån slangade. Så där försvann ca 315 kr..

Hawknestgrove
0

UR Saab går det inte att slanga…..

martdat
0

om man behöver box och kort för att kolla på tv och vill ha mer än frikanalerna så kolla upp om nån i närheten har så kan man ha tvilling elr till och med trillingkort med dem, jag har beställt ett trillingkort på min pappas box så nu får jag hur många kanaler som hellst för 49 kr i månaden, tvillingkortet har min granne hon ger 79, orginalkortet pappa har kostar 156 elr nått,

Alexej
0

Väldigt bra tips här!

#23 Fy, vad elak. Hatar när människor stjäl…Skrikandes

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

spiritedaway
0

#24 inte ens ur äldre bilar?

#26 ja, jag blev väldigt arg när min sambo upptäckte det.. Och så hade de slängt bort tanklocket också, så vi var tvungen att köpa nytt sånt.

miuljo
0

jag sparade oxå mynt i burkar.. hade hela 5 000kr ett tag Guld i mun… men dom försvann när jag blev arbetslös ett tag…

jag har en moppe som jag åker med.. drar nästan ingenting.. tar inte mycket längre tid att åka än en bil…. (om man inte ska åka typ 10 mil eller nåt)

har abonemang med fast pris på telefonerna så det inte drar iväg på telefonräkningarna… (ringer o smsar ganska mycket)

storkok är himla bra, likaså att handla efter inköpslista när man är mätt

Hawknestgrove
0

NEj, det gick inte att slanga ur min gamla 81:a heller…..

silvery
0

ni med hund och katt: husse.se har bra och billig mat med fri hemleverans till DÖRREN. provade och jag REKOMMENDERAR de kan även göra en gratis konsultaion för att se exakt vad ditt djur behöver. i snitt 150 kronor i månaden =)

Midlingur
0

Puttar upp i hopp om att fler delar med sig av sina tips :)

Aviendha
0

Se över alla rabatter man har på diverse ställen. Jag har ju csn-kort och det finns mycket jag kan tjäna en liten slant på. Allt från fågelmaten i djuraffären till frakten på mina linser.

Planerar man större köp är internet en guldgruva när man ska jämföra olika priser osv. Det har sparat mig tusenlappar bara de senaste två åren.

Köper storpack med säg smörgåsskinka och fryser in i små burkar, då har jag länge och det blir billigare.

Är det något litet man vill ha som ett nytt soffbord kan man ibland göra riktiga fynd som dessutom är snygga på loppis/mötesplatsen kupan.

Tom-B
0

Går man med i en dansklubb under lågkonjunktur kan man säkert få tangorabatt.

(Den var dålig!)

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.