Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett04-handla-rätt
Läst 2247 ggr
Mari
0

Hindra impulsköp?

Hur förhindrar man bäst impulsköp?
Har ni några bra tips?

Jag har blivit mkt bättre på senaste tiden, oftast är det impulsköp över nätet eller när mangår i affärer med kompisar som jag köper något jag inte riktigt tänkt över och ångrar mig nästan direkt.

Och det vore intessant att veta varför man går på impuls ibland, om det ens finns ett svar på det?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Imasy
0

Jag är sådär tråkig och impulshandlar aldrig något ;)

Eller iallafall inget jag vet att jag inte är i behov av. Däremot så kan jag köpa tex en diskborste för att jag vet att jag behöver en ny, men att jag har egentligen inte råd att köpa den.

Men om det är impulshandla eller inte vet jag inte ;)

Ninjisen
0

Jag är absolut en impuls handlare… Har så svårt att hålla mig… Haha.
Ingen aning hur man ska stoppa sig… Just med mat så är det ju bra att handla MÄTT…. annars åker halva affären med…

Just med kläder och annat så är det svårare… Man får försöka glömma kortet hemma, eller inte ta med sig så mkt pengar när man går ut.
Intala sig att man faktiskt haaaar massor av just det här man vill köpa hemma…. Hmmm Glad

Alexej
0

Handlar hungrig är det värsta man kan göra…

Sedan är internet farligt för mig, Tradera, Ebay och Blocket. Är lite tävlingsmänniska och måste stoppa mig att inte bjuda för mycket bara för att jag reta mig på en annan som överbjuder mig hela tiden Skrikandes.

Farligt när jag gå in på dessa sajter på natten, hittar alltid bra saker…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ninjisen
0

Haha jag är likadan… Så störande när någon bjuder över.
Jag gör alltid så att har jag nån i hälarna som hela tiden bjuder över mitt så skiter jag i att buda mer utan väntar tills 1 minut av auktionen är kvar.. Dåååå lägger jag.. Då hinner inte den andre reagera för dom tror att man inte bryr sig mer om auktionen.

Men en gång gjorde nån så precis mot mig… Jag blev rasande haha!!

Tatsja
0

Tar aldrig med mig mer pengar än vad som går åt, eller jag får spendera.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Alexej
0

#5 Men det är svårt när man har en massa kort…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mari
0

Det borde finnas en funktion där man kan stänga av sig själv från tex. tradera kvällstid, för det är ofta då impulsköper via nätet :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Sovgott
0

Ett råd är att undvika affärer. Det låter kanske konstigt, men att shoppa för mycket är ju ett slags beroende eller missbruk precis som t ex alkohol. En alkoholist får undvika alkohol och allt som triggar igång drickandet. En shoppingmissbrukare får undvika att gå på köpcentra med sina kompisar.

Det är ett faktum att en person som har en vän med sig när hon/han handlar oftast handlar mera än om hon/han hade gått och handlat ensam. Kompisar triggar ofta varandra: "åh, du skulle passa så bra i den", "klart du ska köpa den! Det är precis din stil!" Ett slags grupptryck liksom.

Men det finns säkert dom som handlar mera när de går själva också. Då finns ju ingen där som kan hejda mig och ingen som påpekar "åh, vad dyrt!" eller "vad ska du ha den till?"

Det bästa för mig är att gå på stan med min sambo. Han hatar att gå i affärer, går bara och gnäller och säger att han blir yr i huvudet och vill gå hem. Så då köps det minsann inget onödigt. Fort in, ta det man ska ha och fort ut igen. Ha ha!

Ett annat gott råd är att aldrig handla på kort. Bestäm en summa som du får handla för, ta ut den summan i kontanter, och när de pengarna är slut så är dom slut. Kräver visst mått av självdisciplin dock.

Och till sist ställ alltid frågor: "behöver jag verkligen det här?", "ärligt talat, hur ofta kommer jag använda den här klänningen?", "vad kan jag göra med dessa xxx kr istället?" osv…

Mari
0

#8 Jättebra råd :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ninjisen
0

Haha ja det va faktiskt det bästa tipset hittills!! Ta med sig sin sambo ut på stan för dom hatar ju att shoppa, dom flesta iaf… Jag vet hur min funkar… Kläd affärer är dötråkiga, underklädersavdelningen vill han inte ens gå in på och drar jag dit han blir han helt svettig och ser sig omkring hela tiden så att ingen kille ser honom.. Det vore ju pinsamt haha…

Nä shopping är mer en kvinno göra :)

Gasoline
0

Skriv en lista och handla inget mer än de som står!

fotokrafs
0

Ja, att handla med "sambon" är ett bra tips.

Min man blir märkbart uttråkad och irriterad efter bara någon minut. Och att jag lider av beslutsångest gör inte saken bättre. Men om han får vara med och bestämma lite, typ några sexiga plagg och hänga med in i provhytten se hur de sitter blir han lite gladare. Fast det är ju inte ofta man handlar kläder och än mindre såna sexiga plagg..

Själv brukar jag inte ha pengar med mig, går inte att impulsköpa då.

Leopoldine
0

Bor i ett litet brukssamhälle så det finns inte så många affärer att gå i.

Visst åker jag till stan ibland, men oftats är det om jag ska ha nåt specifikt. Köper det och åker sedan hem. Jag har en hörselskada och ingen balans på ena sidan. Det blir jobbigt med alla ljud och synintryck, orkar inte gå på stan.

Men visst impulshandlar jag nån gång. Brukar handla på Tradera, då mest åt barnbarnen.

Sovgott
0

Kom på en grej till: tvekar du det allra minsta så låt bli att köpa!

elyse
0

Jag får en kick av nya saker. Mitt bästa tips är att låna böcker på biblioteket, då får man också något nytt fast det bara är för ett tag - och gratis.

Mari
0

#14 Det gjorde jag idag och avstod! Var svårt men det gick :D

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jenna-Gun
0

Impulshandlar mycket sällan Godis får jag inte äta så då blir det inget annat heller