Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett03-onödiga-utgifter
Läst 2942 ggr
Gerbilflicka
0

Spara som ung

Jag forsoker fa min lillasyster att forsta hur mycket hon kommer att tjana pa att spara pengar nu nar hon fortfarande bor gratis hemma. Hon har absolut NOLL i utgifter egentligen, pluggar och jobbar extra tack vare skolan och tjanar ganska bra. Forra manaden shoppade hon for 7000kr. Alltsa mycket mer an vad pojkvannen och jag lever pa tillsammans med hyra, mat, el, allt. Det ar sa sjukt mycket pengar att jag trodde pappa skojade med mig nar han berattade.

Anda kommer hon hem till oss och sager t.ex; "om jag bodde sjalv, da skulle jag inte ha en begagnad soffa, jag skulle kopa det och det och det" som om pengar vaxer pa trad. Mamma och pappa bara skakar pa huvudet at det.

Sa… hur kan man fa en 17-aring att forsta hur viktigt sparandet ar? Att hon kanske skulle kunna shoppa for 2000kr men spara 5000kr. Att man faktiskt inte behover sa sjukt mycket nya grejer hela tiden.

Hur var ni som unga? Lika dumma som min syster och jag? Haha. Hur kan jag fa henne att lara av mina misstag?

nyttigajag
0

jadu som 17åring flyttade jag hemifrån ,med en inkomst på endast 4800kr.det gick bra.

om din syster inte kollar på lyxfällan,sätt hennne framför tv3 kl 21.00 IKVÄLL ,för då är det LYXFÄLLAN.

precis det beteendet har din syster.

titta gärna tillsammans med henne och diskutera utan att vara arg,och svara på hennes eventuella frågor.

JMax
0

Om min dotter bodde hemma o hade en så pass stor inkomst skulle jag låta henne betala hemma iaf ett par tusen i månaden eller nått beroende på hur stor inkomst hon har sen när hon flyttar hemifrån skulle hon få tillbaka de pengarna. (Fast det behöver hon ju inte veta om…)

De måste lära sig hushålla med pengar o förstå deras värde.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Gerbilflicka
0

#2 Ja, det tycker jag var ett bra forslag. Nu har hon ju inte sa pass mycket pengar varje manad men runt 4000-7000kr i manaden har hon ju iaf. Det hade jag ocksa nar jag bodde hemma och jobbade extra, det blev runt 5000-6000kr i manaden och vart hamnade dem liksom? Kanner som jag har aldrats 10 ar pa ett halvar, jag fattar inte hur dum jag var forut.

sasha-
0

Oj va mycket!

Jag sparar det jag kan, som månadspengar och sommarjobbspengar, men för att det skulle bli något av större betydelse innan jag flyttar måste jag skaffa extrajobb.

Sparar hon något alls? Hon kanske borde vara med när räkningarna betalas och se hur mycket hon kommer behöva när hon bor ensam. Någonstans såg jag ett tips om att betala med kontanter istället för med kort, för att verkligen se pengarna försvinna, kanske vore något för henne.

Alexej
0

Förr eller senare kommer de att fatta. Tyvärr ofta genom omvägen över kronofodgen.

Blev alltid förbannat när min son anklagade mig att jag "tjänar" på honom med barnbidrag och underhåll.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

huskatt08
0

Om hon tjänar pengar så tycker jag att det är självklart att hon får betala "hyra" hemma. Har alltid mina fått göra utan knussel.

Liss
0

Usch ja, om man hade vart smart och sparat lite av vad man fick och tjänade på sommarjobb! De hade vart trevligt och ha nu.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

elyse
0

#0 Utomstående kan ge råd, men det är ändå upp till henne om hon ska förstå innebörden av att kunna spara. Kanske drömmer hon om körkort? Eller som du skrev, att köpa nya saker när hon ska skaffa egen bostad - för 7000 kr i månaden får man inte mycket om man dessutom ska betala hyra, el och mat. Har en person i bekantskapskretsen som resonerat som din syster och hon har numera mycket sparsam möblering då pengarna inte räckte till…

Gerbilflicka
0

#8 Korkort har vara foraldrar lovat att betala for att vi alla holl oss borta fran att borja roka. Glad

Hon vill aka utomlands i sommar vet jag, men det ar val allt. Hon koper saker som hon vill ha nar hon flyttar hemifran, men det ar mest saker som muggar och sant som man inte direkt behover anda. Hon klagar konstant pa att hon inte har nagra pengar.

Jag sparade sjalv ganska mycket i slutet men inte sa mycket jag hade kunnat. Numera kanner jag att jag klarar mig utan shopping och lyxprylar sa lange jag har rad att spara pengar.

elyse
0

#9 Ibland måste man nog låta andra begå sina egna misstag också. :( Men som 17-åring borde man vara rätt så påverkbar…

Gerbilflicka
0

Som 17 ar med en syster som bara ar 2 ar aldre borde hon fatta att det snart ar hennes tur kan jag tycka. Jag vet bara inte vad jag ska saga for att fa henne att forsta vad jag fattat nu, att det finns viktigare saker an klader. Sen allt det dar ata ute och kopa smasaker konstant…

Linnah
0

Min syrra var, och är till viss del, också sån där. När vi var yngre så var det jag som var den slösaktiga och syrran som alltid sparade, nu är det precis tvärtom. Jag tycker det är jättejobbigt när bufferten börjar sina och sparar så mycket jag bara kan så fort jag får en krona utöver studielånen.

Syrran däremot tvekar inte att låna av våra föräldrar (jag har bara lånat två gånger och det var för att kunna köpa möbler till lägenheten och när jag var tvungen att laga hål i tänderna för första gången), av kompisar osv, och buffert tror jag inte ens hon vet hur det stavas. Nu har hon också blivit tusen gånger bättre efter att ha blivit tvungen att börja ta ansvar själv, men det är fortfarande stor skillnad. Jag tror att det kan vara en lillasystergrej också, att man inte behövt ta ansvar och att veta att alla bara fixar saker åt henne. Min syster lever till stor del på tur och flyt och på nåt sätt löser det sig ju alltid…

#0 Jag förstår att det skaver att din syster håller på och slösar och shoppar för massor av pengar som hon skulle kunna göra bättre saker för, men den enda som kan få henne att fatta är hon själv. Det är bara att vänta och låta henne växa. Kanske ska ni sen bara vara tydliga den dagen poletten trillar ner och få henne att förstå att det är hon själv som satt henne i den sitsen, och då inte curla henne. Du säger själv att du helt förändrat beteende på bara ett halvår - det kommer hon också att göra den dag hon måste. Jag tror att hon måste få inse det själv.

Gasoline
0

Ett bra exempel på någon som blivit smått bortskämd och inte har någon uppfattning om pengar, min syster är likadan! Däremot så har jag alltid varit snål, och spart nästan hälften av allt jag tjänat/fått, kanske mer än hälften till och med.

När jag började få mitt barnbidrag i slutet utav 8an sa min mor att från och med nu ska du köpa allt själv förutom mat och toapapper. Dvs, jag köpte minna kläder, skor, tamponger, smink och allt annat som man kan tänka sig alldelles själv. Ett bra sätt att lära sig hushålla med pengarna, för när minna pengar va slut så va dom slut.

Däremot min syster - slösa - hennes pengar försvinner nästan lika snabbt som dom kommer in på kontot, och när dom är slut går hon till mor och far och får lite till..