Du vet väl....
Att om du har indrivning hos fogden ska du inte försöka spara på bankkonto iaf, möjligen hemma i madrassen =)
Fogden har rätt att ta dina surt insparade pengar när han gör sin årliga uppdatering om hur mycket dom kan dra av dig =(
Detta tycker jag är FEL =(

Jag måste bara fråga varför det är fel? Om man kan spara pengar bör man då inte betala av dom på sina skulder?
ta inte detta som negativt, ja bara funderar på hur du tänker : )
Har en vän som råkat ut för utmätning nu.
Kronofogden gjorde en koll på hur mycket de skulle kunna dra, och gjorde sedan det.
Men jag har fattat det som att om man får lägre inkomst tex, så måste man "överklaga" beslutet på den summan man får dragen idag, så man lever på existensminimum.
Jag trodde inte att de gjorde en årlig koll om man redan satt i deras utmätningsnät. Men detta gäller bara kanske de som inte fått utmätning på lön mm igenklubbat?
Kan förstå att det känns surt om man får ett litet överskott "stulet", men å andra sidan så tycker jag det måste kännas surt med skulder också.
Vet en kvinna som fick besök av kronofodgen. Hon hade ärvt smycke från sin mamma. Inget supervärdefullt men mer som minne och familjesmycke. Hennes dotter skulle ärva det sedan. Men den tog kronofodgen…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja, kronofogen kan komma hem till dig och göra en utmätning och kolla om du har några prylar av värde som du kan "betala" din skuld med.

Det jag tycker är riktigt taskigt är att de kan ta barnens sparpengar.
Visst om man nyligen satt in flera tusen kanske på ett konto i barnets namn att det kan varka lite suspekt men om barnet har ett konto sen flera år tillbaka med ett regelbundet sparande tycker jag inte att de ska kunna göra så. Kanske att de stoppar insättningarna o tar de pengarna men inte de som redan finns där.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Nej fel är det inte. Har man skulder hos kronofogden så har dom rätt att gå över ens tillgångar och bank kontot är en tillgång. Men visst är det surt å andra sidan så blir ju skulden mindre. Så det är ju positivt.
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Jag tänke mer att man trots att man lever på existensminimum lyckas spara några tusen för oförutsedda saker som typ bilrep, tandläk etc. Spara bara någon hundring i månaden plus presenter etc. Man lever ju redan på existensminimum och vänder varje krona skulle jag tro. Självklart ska skulder betalas om man har konton med massa tusen i början av en utmätning men jag menar sen.

Betalar inget i nuläget på skulderna hos KFM eftersom jag inte har någon egentlig inkomst. Så skulle jag få lite pengar (max en tusenlapp) så skulle det göra livet till ändå mera katastrof om KFM skulle ta den med. Det kan vara den tusenlappen som gör att jag och barnen faktiskt överlever även den månaden.
Med detta menar jag inte att jag inte vill betala av på mina skulder för det vill jag. Men för att göra det måste jag ha en inkomst något jag inte kan fixa. Tills dess får skulderna vara kvar och växa… och kanske föröka sig tyvärr.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Detta med att de kan ta av barnens sparpengar kan väl inte vara sant?
När vi skaffade ett konto åt vår son så frågade vi faktiskt om detta, om han skulle bli lidande i framtiden för att vi sumpat ekonomin på något vis. Bankmannen sa att kronofogden kan aldrig ta barnens/någon annans pengar än hos den som har skulden.
Däremot så får man socialbidrag så kan man bli tvingad att ta barnens pengar, då dessa ingår i hushållet.

Pratade med kf i förra veckan för barnens pappa har skulder hos kf och han får då absolut inte stå med som förmyndare/förvaltare eller vad det heter på barnens konto för då har de rätt att ta pengarna. Och i omyndigsfall så är det ju någon annan som måste stå för kontot.
Har man utmätning redan så tar dom inte pengarna som man har lyckta spara ihop till jul eller födelsedagr.
Det låter ju förfärligt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Dom går in på kontot i början av utredningen och tar det dom kan. Och det är inte mer än rätt tycker jag faktiskt..
Sen när allt är taget och det är utmätning på lönen, då går dom inte in nåt mer.. Då har dom ju tagit det dom ska och har rätt till att ta..
Har väldigt, väldigt svårt att tro nåt annat.
Tycker att det är precis som det ska, om man har pengar som man kan avvara ska man oxå betala av sinna skulder, om man nu har några. Däremot att ta saker vet jag inte riktigt hur jag ska ställa sig till…

Jag tycker det beror mycket på hur stora summor det är. Klarar man av att spara ett par hundra varje månad så kan ja tycka att det då till viss del åtminstonde bör gå till kf. Men ja kan tycka att det är jätte bra om folk kan spara upp en lite buffert att ha för oförutsedda utgifter. jag tror att folk mår bättre om de inte måste gå runt och hela tiden oroa sig för att ex bilen skall gå sönder.

Då ljuger min vännina. Hon påstår att dom tog dom stackars knappt 4000 som hon sparat under indrivning för att hon tänkt åka till sin dotter som bor utomlands =(
Dom kollar i början av en indrivning, sedan bestäms åtgärd med avbetalning ex löne utmätning. Dom kan göra ett stickprov på dina konton under tiden. Att dom tar pengar som står i barnens namn och person nummer har jag väldigt svårt att tro. Det skulle ju nämligen funka åt andra hållet också då. Att om föräldrarna har skrivit något på barnen och dom minderåriga barnen inte kan betala så får föräldrarna göra det. Och så är inte fallet, det vet jag.
Skulder hos kronofogde är knutna till dom berörda personnr.
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Nu har jag faktiskt pratat med fogden och frågat dom.. Och jag har liiite rätt. 
Först så tar dom reda på allt som dom kan utmäta, lön, egendom, kapital, aktier och sånt.
Sen har man ca 5000 kvar i månaden att leva på. Man får naturligtvis spara av de pengarna men…
Om man sköter sin avbetalning till fogden så är "risken" att dom tar dom sparade pengarna liten.(får jag ett halvt rätt för det?) 
Men man kan bli tvungen att lämna i från sig dom också.. Det beror lite på hur stor skulden är bla. Upptäcker dom att man har sparat pengar och skulden är stor så kan dom ta slantarna till ränta och sånt.
För då resonerar dom att om man kan spara så mycket då är det bättre att man gör sig av med skulderna innan man gör nåt annat.

#19 Men om de då tar de sparade pengarna som kanske var ämnade till sluträkning på elen som stod i en artikel i en länk högre upp är det väl fullständigt fel. Då står ju personen där med avstängd el istället och det går inte att leva utan el i dagens moderniserade bostäder.
*20 Det har du helt rätt i.. Men det är så det fungerar. 

Förresten undrar jag om det verkligt är lagligt, även om det går till så att KFM får ta pengar från ens bankmedel utan att meddela detta specifikt innan. Det verkar ju helsjukt om man tänker efter.
Jag spånar på ett exempel som dock inte hänt i verkligheten men som mycket väl skulle kunna ske då med dagens regler;
Du är sjukskriven, väntar på pengar från FK, det drar ut på tiden. Du står utan pengar flera månader pga försäkringskassans arbetsbörda samt deras prövning kommer fram till att du inte är berättigad sjukpenning. Du överklagar beslutet och får rätt. (Så här långt är beskrivningen sanningsenlig, detta hände mig våren 2006). Du får då din utbetalning för flera månader i taget (Jag fick sista lönen i mars och fick inga pengar förräns i början på augusti.).
Nu till det som kan hända med KFMs nya regler, de tar din inkomst direkt från kontot innan du hinner blinka. Du får behålla det som du enligt normen får behålla. Men "överskottet" har du ju redan tänjt på gränserna för genom att inte kunna betalat räkningar i tid, du har lånat pengar privat etc.
Systemet är ju helsjukt, som så mycket annat här i samhället.
Visst kan det bli mycket konstigt med detta system.. :-(
Men vad kan man göra åt det? Platt ingenting.. som vanligt, höll jag på att säga.
Här vet jag flera med skulder hos KFM, som har hamnat på soc.
När deklarationen kommer så har det ibland visat sig att de skulle få tillbaka tex 2000 kr.
Kron drar dessa pengar innan de ens hinner in på personens konto. Soc menar på att det är inkomst och inte deras problem att personen i fråga inte kan påverka situationen, så då får den personen leva då 2000 kr under existensminimun den månaden.
Om det är rätt eller fel vet jag inte, men vet flera som blivit utsatta för det.
Men jag tänkte som vår son, kontot står ju i hans namn, men har mig och sin far som förmyndare.
Om vi säger att både jag och hans far skulle hamna hos kron med stora skulder, så kan de väl knappast gå in och ta vår sons pengar bara för att vi står som förmyndare åt honom?
*24 Jo då kan dom ta pengarna, enda sättet att skydda sig mot det är ju att skriva det som enskild egendom. Nåt annat sätt vet inte jag om..
Hur skriver man det som en egen egendom?
Och hur kan de ta någon annans pengar för att betala mina skulder?
Barnen har inga egna pengar om det inte är skrivit att det är enskild egendom, då är det förmyndarens.. Alltså dina.
Dom på banken kan hjälpa till med det. Men då är dom låsta sen för dig och pappan.
Vi står ju som förmyndare båda två. Då kan de väl inte sno åt sig dem pengarna om en av oss hamnar på utmätning?
Annars kanske man ska spara i madrassen inför sämre tider?

#28 Jo det kan de enl handläggaren jag pratade med i dag igen.
Men de sa inget om att man kan skriva det som enskild egendom, ska kolla hur det funkar.
Står pengarna som enskild egendom kan dom inte röra dom. Sen kan man också begära överförmyndarspärr på pengarna, beror lite på hur mycket pengar det rör sig om. Men i båda fallen är pengarna låsta från er som förmyndare och fogden kan inte ta dom, tror jag. Jag ska kolla det med kansliet i morgon..

#7. Ang. tandvård. Om du har införsel från KFM och blir i behov av tandvård så kan de stoppa införseln tills tandvården är betald. Samma sak med glasögon.
#24. Jag jobbar på soc. Enda inkomst som vi inte räknar med (finns kanske nån mer som jag just nu inte kommer på) är om KFM tar skatteåterbäringen. Trots att det faktiskt är en skuld.
Ensam - men stark!

#31 ang soc, fondpengar har jag fått behålla, från kyrkan julpeng tex, det sa soc inget om,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Vi brukar tipsa om fondpengar ibland!
Ensam - men stark!

#33 är det i socialtjänstlagen reglerat att man får behålla fondpengar? har en väninna som fick 7000 från sociala samfonden elr om det var johan o mariaberg, osäker,, och hon e så skraj att soc ska få nys om dem så hon har fått gömma dem i kontanter hoss sin mamma, denna i sin tur bor bottenplan där det offta är inbrott så jag gilar det inte, men hon e livrädd och vill försöka spara till körkort,

Är inte säker….men kan ta reda på det! Har för mig att det beror lite på vad pengarna är avsedda till, men är inte säker. Återkommer imorgon!
Ensam - men stark!
Att man står som förmyndare för någon annans konto tex barnens spelar ingen roll. Det är fortfarande deras konto och pengar och där kan inte kronofogden gå in och ta. Därav att folk skriver över sina tillgångar på barnen.
När det gäller ekonomiskt stöd från soc. är det annorlunda för där räknar dom hela familjens totala inkomst även barnens och därefter bestäms ersättning.
Ja, alltså detta med att om man ska söka socialbidrag kan jag förstå om det är så att barnens pengar räknas in i hushållet.
Men det jag inte kan förstå, är hur KFM kan ta någon annans pengar, i detta fall barnens, om ena föräldern har skuld hos dem?
Tycker det skulle gå lite stick i stäv med de nya reglerna att föräldrarna inte kan skuldsätta barnen längre, men att det är helt okej att stjäla ifrån barnen för en förälders skuld?
För visst är det väl så att om ett gift par, där tex mannen får skuld, så kan ju inte KFM komma och ta kvinnans bil och TV?
#37 Det kan dom inte …….Att man står som förmyndare för någon annans konto tex barnens spelar ingen roll. Det är fortfarande deras konto och pengar och där kan inte kronofogden gå in och ta. Därav att folk skriver över sina tillgångar på barnen.

#36 Jo det stämmer som du skriver att soc och FK räknar in barnens förmögenhet vilket är TOTALT FEL. Mina barn har pengar på banken på konton med överförmyndarspärr och de pengarna är låsta, ändå ska de räknas med i beräkning av socialbidrag och bostadsbidrag.
Däremot så räknas de inte av KFM där jag har skulder, men pga av att jag inte kan få de bidrag jag vore berättigad till så ökar skulden till KFM och blir fler.
.
#39 precis så är det.
Väldigt tråkigt med din situation, borde finnas någon form av undantagsregel på soc. Men tyvärr så är lagar och regler väldigt svart/vita och det gör att dom är väldigt stela och ger inte mycket utrymme för sådana fall som hamnar utanför ramarna. Har du varit i kontakt med den gratis advokat du har tillgång till genom soc och kommunen kanske kan han/hon hjälpa dig.

#37 är man gifft så har man gemensam ekonomi och då kan kronis ta saker i det gemensamma hemmet, ,,

#34. Är fond/stipendiepengar avsedda till ett visst ändamål så räknar vi dem inte! Men kan man söka fondmedel till körkort menar du?
#39, Enl. min chef så räknar vi inte med det sparande som barn har med överförmyndarkontroll. De ska inte användas till exempelvis hyresskulder o.dyl. Enda gången som hon varit med om att pengar från ett sådant konto används är när barnet i fråga ville ha en väldigt dyr sak och som överförmyndaren ansåg att det var en sak riktat till det barnet - inte familjen och som det inte gick att få bistånd till.
I övrigt så får barn ha ett mindre sparande utan att vi räknar med det i beräkningen.
Ensam - men stark!
verkar som ni inte vet hur utmätning går till…det finns ett belopp som kallas FÖRBEHÅLLSBELOPP,det är det beloppet som familjen får ha kvar och som ska räcka till räkningar,mat mm.
här finns förbehållsbeloppen sedan 1januari 2009.

#42 i min kommun hävdar socialen bestämt att vi inte kan få bistånd just p g a att barnen har förmögenhet på banken som det är överförmyndarspärr på. Dessa pengar får ju inte jag som mamma använda. Att sen barnen bitvis nästan svälter (åtminstone inte får äta näringsriktig mat) verkar de inte ta någon notis om. Att mina skulder ökar hos KFM och att fler tillkommer spelar heller ingen roll. Jag har stridit för detta i omgångar sen 2 år tillbaka.
Överförmyndaren släpper inte till några pengar utan hävdar att det är jag som mamma som ska bekosta allt.
#24 skatteåterbäringen ska gå till skulder om man har det,ligger man hos soc,så ska de betala ut så mycket MINDRE till dig som din skatteåterbäring är,det ska INTE ta pengarna,då gäör de FEL.
så visst räknas det som inkomst,det är därför du får MINDRE av soc den månaden du får pengar från nåt annat håll.
JAg tycker inte det är fel, att fogden få sin del först. HAr själv suttit i den andra änden, dvs har haft krav på min fd.
KAn man spara, så kan man betala sina skulder.
Tänk så här, Om du var skyldig en människa pengar, eller om det var tvärtom och pengarna sparades i stället.
MAn ska göra rätt för sig, när det gäller pengar. I Gullans fall, så är det annorlunda
Det där med smycket tyckte jag var underligt… HUr kunde fogden veta om det?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#44, Tycker du ska överklaga det beslutet! Det är ju barnens arv!
I andra fall tycker jag att man gott kan räkna med även barnens sparande (förrutom en mindre summa). Tror inte att gemene man tycker att det är så kul att skattepengar används istället för de resurser som faktiskt finns i familjen!
Ensam - men stark!

#47 Visst är det barnens arv men jag tycker att en del av pengarna borde få användas till att lösa lånet på huset. Barnen äger ju halva huset och det skulle trygga barnens boende under uppväxten samt att jag skulle få 3000:- över per månad vilket för oss skulle vara en gigantisk summa. Och vi skulle bli självförsörjande och få det att gå runt utan att gå back i väntan på att konjunkturen ska vända.
Barnen mår bättre att ha en pigg mamma, ett bra boende där de trivs och de har ju värdet av huset kvar.

Har du pratat med överförmyndaren?
Ensam - men stark!

Ja, men ÖFM säger tvärt nej. Helst vill ÖFM att pengarna placeras i aktier. Hade jag gjort det för 2 år sen hade pengarna minskat drastiskt. Mer än vårt hus lån är på, det är 175´000 kvar att betala.

Men om du är i behov av bistånd o får ett avslag igen pga barnens pengar tycker jag absolut du ska överklaga beslutet!
Ensam - men stark!
Det var precis det jag menade ;)
Att om vi säger att x får 10.000 ifrån soc att försörja familjen med.
Sedan så visar det sig attx får tillbaka 8.000 kr på skatten, som KFm tar direkt, då får x med familj enbart 2.000 av soc att leva för den månaden, vilket också är allt x får.
Troligtvis blir x vräkt då det inte går att leva på 2.000 kr.
Det tycker jag är sjukt, även om jag tycker att ett överskott ska gå till skulder.

#52, Det fungerar inte så!
Om KFM tar skatteåterbäringen så räknas det inte som inkomst!
Ensam - men stark!

Har överklagat men det mal så sakta… som allt annat så fort en myndighet är inblandad.
Här fungerar det uppenbarligen alldeles utmärkt ;)
Tror inte den som fick det så har överklagat heller, då de inte kan socialtjänstlagen och sina rättigheter/skyldigheter.
En annan sak som jag vart nyfiken på, när det pratas så mycket om soc och KFM.
En vän till mig berättade att hennes bror höll på att bli "blåst" av soc, då de nekade honom hjälp.
Han hade då en bok som det stog alla soc regler/skyldigheter och visste att han var mycket väl berättigad hjälp och fick den också tillslut.
Sedan tappade han bort denna bok. Är väldigt nyfiken på vad detta kan vara för bok, och om den finns i uppdaterad upplaga?
Hade varit väldigt intressant att få läsa detta, då det tyvärr, är väääääldigt sällan jag hör ett gott ord om soc och deras bidragshjälp.

Nu är det ju så att med rättigheter följer det oxå skyldigheter och de är inte alltid så kul att förhålla sig till!
Ensam - men stark!

#55, Ska kolla om det är våra kommunala riktlinjer som gör att vi räknar på det sättet eller om det är i socialstyrelsens!
Ensam - men stark!
Problemet med soc är att alla kommuner har olika regler.
I Tyskland gäller samma regler till alla som få soc oavsett var de bor och där finns också såna böcker där det beskrivs noga och med siffror hur mycket man kan få för vad.
Fiktiv nu:
2 gånger om året nya kläder:
3 byxor á 150 kr
5 trosor á 25 kr
osv
Får man barn, då står det tex
1 barnsäng á 800 kr
spädbarnsutrustning 1450 kr
osv
Det gorde det hela mycket lättare för båda sidor. Man visste vilka möjligheter man hade.
När jag ficj soc i Sverige letade jag efter liknande böcker men hittade inget. Allting blev väldigt osäkert och jag visste inte hur mycket som stämde av handläggarens beräkning eller inte….
När jag sedan flyttade till en annan kommun blev det ännu konstigare för de räknade helt annorlunda.

Men ett avslag kan alltid överklagas! Då blir bedömningen först kontrollerad av en chef och sedan av länsrätten!
Ensam - men stark!

Dessutom så är socialstyrelsens riktlinjer basic. Sedan får de olika kommunerna gärna vara generösare men inte snålare………
Ensam - men stark!
Men varför har man inte samma regler för alla kommunder i hela Sverige?
För alla socialtjänstkontor i landet lyder väl ändå under Socialstyrelsens regler? Eller har jag fattat fel?
En annan sak jag läste i min lokaltidning, var att i Ludvika kommun (tror jag det var) har man fått lov att säga upp folk på just socialtjänsten för att nu har så många blivit arbetslösa eller pga de nya a-kassa reglerna hamnat på soc, och kommunen har inte råd att betala ut bidrag till alla behövande, så därför kickades deras egen personal.
jag som alltid har trott att socionomer alltid sitter "säkert" eller vad man ska säga.

Samma grundregler…..men kommuner har även sina egna riktlinjer! Kommunerna får ge mer men inte mindre än vad socialstyrelsen säger……
I besparingstider sitter ingen säker! Vi har oxå dragit ner i verksamheten dock inte bland socionomerna.
Ensam - men stark!
Det är kanske samma grundregler men det är ju de extrakostnader som kan hjälpa så mycket, tex kläderbidrag. Sedan finns inte ens samma regler inom samma kontor.
Vi fick tex bilkostnader, skatt och försäkring betalt när vi bodde ganska långt bort från busstationen och hade småbarn. Sedan fick vi en ny handledare som strök bidraget direkt….

I riksnormen finns det en del som avser kläder! Det innebär att man beviljas för kläder varje månad oavsett om man köper några eller inte.
Bilinnehav är inte OK. Är man i behov av bistånd så är grundtanken att man inte har råd med bil. Annat än i undantagsfall som arbete på tider så det inte går att åka kommunalt och då under en begränsad tid.
Inte enkelt att vara handläggare alla gånger heller……
Ensam - men stark!

#51 jag svarade dig att jag överklagat och jag har fått svar idag! Jag FÅR socialbidrag fr o m marsl men inget för tidigare månader. De kan alltså inte betala ut i efterhand vilket jag kan förstå. Men f r o m 31 mars får jag skillnaden upp till existensminimum vilket känns skönt. Äntligen kanske vi kan börja leva fullt ut igen. "Motkrav" att gå någons slags motiveringscoachnings kurs en fm varje vecka. Det går taxibuss från vår centraltätort så bensin är inga kostnader. (Denna kurs ligger 7 mil bort).
Så idag är jag glad
.

Vad bra…….du ska se att allt löser sig! 

Ensam - men stark!
#66 Va skönt att det har ordnat sig för dig 
#66 Vad underbart!
Tänker så ofta på dig och hur ni har det. Jag är ju själv och kan äta knäckebröd men det är så svårt när man har snåbarn och pengarna räcker till ingenting!
Nu har det också blivit en bra dag för mig