pension
någon som kan förklara detta med det orange kuvertet för mig? vet inte riktigt vad jag ska göra med det….

Jag brukar öppna det kolla siffror och sen riva det och slänga det. KOmmer ju ett nytt nästa år =)
Meningen är väl att man ska göra aktiva val hur pengar ska placeras etc. Men f.n är man inte intresserad av placeringar etc så blir man väl inte det för att det handlar om framtida pension =(
Kan man inte något om sånt kan man ju lika gärna göra misslyckade placeringar så man får mindre än man skulle fått om man lät det stå kvar där det står.
Det som är mest intressant är att det däri står hur mycket du i dagsläget skulle få i pension. Det kollar jag och slänger sedan kuvertet.
plek, men det som det stod att om man inte väljer så väljer de någon aktie åt en. tänks å går aktien de väljer åt pipan, är man garanterad pension typ som man är garanterad föräldrapenning om man får barn?
eller får man bara de pengar man sparat på pappret?
#3 Ja, du är garanterad en viss pension. Dock blir de ju väldigt låg om du inte har arbetat. De allmänna fonderna, som man har om man inte gjort ett aktivt val har gått bra. Och det är så att om du väljer en annan fond så kan du inte byta tillbaka till den allmänna. Vet inte vem det var, men det var nån chef för en av de svenska bankerna som själv inte hade gjort ett aktivt val och det säger en del, tycker jag.
ååh vad skönt att höra… hehe att jag blir så skraj i onödan.. :P
Men visst är det så att man kan spara extra pension.. Alltså det dras väl alltid av lite av varje lön som sätts in i den allmäna pensionen… Men sen kan man väl lägga dit en tusenlapp eller så själv?
Hur räknar dom då… Om jag i mitt liv lagt in 100 000 själv… får jag då den allämna pensionen PLUS dom 100 000?
Eller får man dom 100 000 med ränta?
Annars kan man ju lika gärna spara dom pengarna på ett annat konto?
Hmmmmm 

Pensionssparar gör man hos bank eller nåt inte i den allmäna pensionsfonden…vad jag vet iaf =)
#6 Allt extra utanför det du jobbar ihop är just extra och hör inte ihop med den "vanliga" pensionen, som #7 skriver.
Just nu sparar jag på två vanliga allkonton eftersom jag ibland måste ta av sparade pengar. Kanske kommer jag att fortsätta spara så. Pensionssystemen kan ju ändras radikalt fram tills att jag går i pension om ca 40 år…
Aha okay, så den allämna pensionen går av lönen.. Sen kan man göra upp ett konto med sin bank där man pension sparar alltså?
Då är jag med!