Att ha mycket pengar
För 10 år sen så fick jag en halv miljon och det va ju en stor grejj ,men samtidigt så konstigt ,för jag har alltid sparat och jobbat och gnetat, men då kunde jag köpa vad som helst nästan, och jag åt mer av allt ,det blev mer mat i kylen mer godis ,mer snabbmat. mer resturangbesök. mera prylar och kläder, , ioch med att man alltid hade pengar på kortet ,så va det så lätt att bara slinka in här och där och äta, och jag jick upp i vikt, menjag har ett rörligt jobb , så det märktes inte så mycket.senare köpte jag ett sommarställe , och nu är jag ganska fattig , men jag älskar mitt sommarställe.och jag äter mycket bättre nu än då , för jag har inte råd att köpa snabbmat längre, jag tänker mer på vad jag köper. och tar alltid med mig maatlåda till jobbet, och jag trivs trots att jag inte har så mycket pengar längre,för nu får man liksom kämpa och jobba för det man har, och det gör mig kreativ,, och jag äter nyttigt , för mig är det viktigt ,och jag är säker på att man kan äta bra mat trots att man är fattig,jag känner några som alltid har haft mycket pengar och dom har alldrig behövt jobba för någonting , dom är lata och tjocka ,men för övrigt underbara och sköna personer.så va jag vill säga är att för pengar kan du köpa mycket mer av allt ,,men frågan är om du blir lyckligare,,fundera på det ni , kram från siberlina
Jag tror inte man blir lyckligare av mycket pengar. Mer än att det underlättar..
Jag är lyckligast när jag har pengar så jag klarar mig. Saknar inget och behöver inget särskilt.. Pengar ställer bara till det..
Jag tror som #1 att pengar underlättar. Fick jag en halv miljon skulle jag och sambon kunna leva mer Svensson-liv; skaffa bil, jag skulle kunna sluta låna av CSN och vi skulle inte behöva oroa oss över budget på framtida bröllop och tillhörande resa. (Jag förlovade mig igår!)
*2 Grattis! Vad kul.. 

grattis elyse, det är nog roligare att hitta någon att förlova sig med .än att ha en massa pengar
Du vet väl vad dom säger? Det är inte särskilt svårt att hitta någon att leva med.. Det svåra är att hitta någon man vill vakna med! 
Tack tack! ^^

men man kan ju gör a mycket spontana grejjer med mycket pengar , så på det viset kan det va kul.en gång köpte jag flygbiljetter till göteborg , bara så där och bjöd med mig en liten släkting på 10 år och vi bodde på hotell och jick på lisseberg 2 dagar , sen tog vi planet hem igen . efter 3 dagar, det kan jag sakna , nu måste man alltid tänka på vad man gör med sina pengar…
#2 Grattis! 
Jag var självständig för 20 år sedan och hade då en massa pengar. Det var rätt kul, köpte tex mycket böcker. Köpte nya däck med fälgar för 20 000 kronor bara så där. Nu kör jag på slitna sommardäck…
Men en dag kom jag hem med alla mina påsar och la de på sängen. Jag hade inte ens lust längre att packa ut de. Hade köpt nya kläder men garderoben var redan fullt. Det var då jag tappade lusten att handla. För jag hade inga drömmar mer.
Nu går jag med en massa drömmar om vad jag skulle göra med mycket pengar. Fast jag vet att det bli nog aldrig så. Men det är skönt att fanatasera lite…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

alexej,just precis,det är det som är bra med att va lite fattig, man har drömmarna kvar,nu har jag massor av drömmar,
Med pengar är det nog som med mat.
Man kan blir mätt av det, nästan för mycket. Som när man ser på en buffé med en massa god mat och inte kunna äta något mer.
Bättre att drömma om vad man skulle äta när man skulle vara i närheten av en buffé…..
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jag är ganska lycklig trots att jag inte har så mycket pengar, konstigt nog….

ja jag skulle inte bli ledsen om jag fick en massa pengar, även om pengar i sig inte gör en lyklig så känner jag att slippa oroa mig för ekonomin är en bra bit på vägen,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

jag skulle bli jätteglad om jag vann massa pengar o blev ekonomiskt oberonde.. tänk vilken lättnad att inte behöva oroa sej för att ex bilens service kostar skjortan osv osv…
men sen vet jag ju även att ju mer pengar, desto mer utgifter.. allafall för mej..
visst sjutton har jag mer pengar o "frihet" nu när jag jobbar än när jag pluggade., men har oxå större utgifter, såsom bättre boende, finare bil osv….

det finns både bra och dåliga sidor av att ha mycket pengar,man ska nog inte va för ung när man blir ekonomiskt oberoende.man bör ha jobbat ett tag
Att slippa oroa sig ar underbart. Pengar gor mig lycklig till viss del, men bara nar jag har sa mycket att jag kan leva. Gar det over den gransen och blir till lyx, da blir jag inte lyckligare for det. Skulle aldrig nagonsin vilja vinna en massa miljoner! Det vore en mardrom.

jag tror det för med sig mycket avensjuka ochså ,och folk som tycker att dom borde få låna pengar mm
#16 Precis, hur ska man kunna fortsatta umgas med samma manniskor? Jag sjalv skulle nog ha mycket svart for att umgas med nagon som sitter i en stor villa med massor av pengar over nar jag sjalv far kampa for varje manad. Min narmaste vaninna och min familj skulle jag absolut dela med mig till, men inte till alla bekanta direkt.
Dessutom skulle inte flera miljoner passa in riktigt i min livsstil. Jag tror det dar enkla och rena skulle forsvinna ganska snabbt med latta pengar.

#15 hmm, men säg att du skulle vinna lr få ett arv på flera miljoner. skulle du då inte ta emot dom? o vad skulle du såfall göra m pengarna istället?
dömer inte…bara nyfiken?

jag skulle nog inte ha svårt att umgås med folk som är miljonärer ,bara dom är trevliga,dom kan behöva se hur vi fattiga stackare lever ochså och då kanske dom blir ännu lyckligare när dom förstår hur bra dom har det
Jag har en jättebra vän i Stockholm med rätt mycket pengar. Aktier, arv, rik familj osv
Jag gillar honom mycket men det är också jobbigt. För honom är det helt normalt att sätta sig på restaurangen och äta det han är sugen på. Vin därtill och Irish coffee sedan.
Jag föjler oftast inte med eller sitter och kollar priser. Säger att jag inte är så hungrig och beställer en förrätt med vatten…
Han bjuder gärna men det vill inte jag. Inte min värld helt enkelt. Han reser mycket. Varje år minst 2 långresor och mycket Tyskland osv. Nu ska han till China, inte länge sedan han var i Venezuela.
Jag har knappt råd att åka till nästa stad och vad ska jag göra där?
Han kommer ofta hit och tyvärr ofta när jag inte har några pengar kvar. Då handlar han och betalar allt. Men ändå inte kul för då blir jag så medveten hur lite pengar jag har.

Man läser ofta om människor som vinner mycket pengar att de ganska omgående bränner allt. Sedan går allt tillbaka som innan. Det finnss ett ordspråk som heter: Lätt fånget, lätt förgånget, och det stämmer nog.
En annan sak med att pengar är att om man har obegränsat så blir det nog så som någon tidigare beskrev i tråden, att man inte längre uppskattar det man köper. Det är ju så att själva längtan till något, det må vara en pryl eller en resa, så är det ju tankarna och längtan INNAN man köper något, som är halva nöjet. Man bygger upp förväntningar kring en resa och planerar vad man ska göra under resan. Det är ju en del av upplevelsen.
Har man inte råd så kan man i alla fall drömma, för det kostar ju inte något, än så länge.

jag tror vi människor har fått en felaktig bild av hur det är att ha mycket pengar ,man tror att om man vinner miljoner p¨å lotto så kommer man bli jätte lycklig,jag tror inte riktigt att det är så…och alexej du verkar ha ett jätte mysigt och fint hus, du har dina barn, och barnbarn ,den där killen du känner hur lycklig är han egentligen
#22 Han mår bra, uppväxt med pengar och njuter av livet. Det är bara jag som har problem med honom eller hans pengar…:) Jag gläds ändå med honom och hans resor. Jag slipper släppa med mig en massa bagage…
#18 Jag skulle inte tacka nej, men det betyder inte att jag onskar mig det. Jag skulle inte behalla mycket pengar om jag fick det… skulle kopa ett bit land och bygga mitt eget hus och stall. Resten skulle jag lagga ner pa att kopa ett hus till mamma, pappa, farmor/farfar och mina syskon skulle fa en liten lagenhet var.
Jag uppskattar inte saker som jag bara far lika mycket som de jag far kampa for. Jag vill kunna dromma, planera och spara. Det ger mig livskraft att alltid ha ett mal i livet och allt jag gor. Jag har en mening med livet som skulle forsvinna om jag fick en massa miljoner.
Kanske ar jag bara en san person som uppskattar de sma sakerna i livet. Jag vill fortfarande ha ett hus och ett stall, men det maste inte komma enkelt. Ibland kanske jag TROR att jag vill vara rik men det vill jag inte, jag vill bara inte vara fattig.

alexej , du borde stöta på den killen ,han kunde bo i ditt fina hus …dinna katter skulle få värsta lyxmaten varje dag.emma jo
det du skriver är bra tycker jag,,,
Jag tror att ni som inte skulle vilja umgås med miljonärer inte har någon erfarenhet av att umgås med människor med mycket pengar. Jag lovar att pengar är det sista man talar om! I min sambos familj finns det en hel del släktingar och vänner med väldigt bra ekonomi. Kanske är det skillnad på nyrika och de som är vana vid mycket pengar, men min erfarenhet är att bland övre medelklassen så är man medveten om hur bra man har det utan att direkt skylta med det. Man prioriterar boende och någon fritidsaktiviteter som golf eller segling, men annars lever man inte så snobbigt. Det finns massor av fördomar de måste visa är fel. Sedan är nog den värsta fördomen att pengarna man har bara är "pappas pengar" (tack vare Stureplansbratsen) och att alla med pengar nästan är skyldiga att redovisa hur de fått sin förmögenhet.
Visst, som student så kan jag inte följa med på lyxkrogar om det skulle vara så, men är man säker på vänskapen så skulle jag kunna tacka Ja om jag blev bjuden. Situationen är ju inte den lättaste för motparten heller…

jag kan umgås med vem som helst , men känner jag att det inte stämmer , då drar jag mig undan och om man skälv är fattig och inte har råd med alla lyxresturanger och butiker så kanske det kan bli lite svårt..
#27 Men måste man umgås på stan - kan man inte vara hemma hos varandra och umgås? Eller ses på privata fester?

skälv klart kan man umgås hemma, men om man har mycket pengar så kanske man vill ut på stan och göra av med dom,va vet jag ,en fattig en
#29 Om man inte kan ta hänsyn till andra så är man ju ingen bra vän från början. Min erfarenhet är att människor med pengar oftast shoppar dyrt och sällan, dvs man går inte i butiker och gör av med pengar varje dag.