Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett02-hem-och-hushåll
Läst 1381 ggr
Ninjisen
0

Bostadrätt/hus fråga

Jag kan iiiinget om detta, så jag chansar att ni kan… Jag kollar ofta på blocket och andra sidor efter hus/lägenhet… Inte för att jag har råd men drömma går ju Cool

Det jag undrar är när man köper ett hus, på vi säger 1 miljon.. Då lånar man det av banken och betalar tillbaka denna miljonen… Inget mer?
Tillkommer gör bara hus kostnader som el och sånt?
Eller betalar man en slags hyra med?

För när jag kollar på lägenheter så står det tex 40 000, PLUS så står det en hyra…. Ska man alltså betala summan lägenheten säljs för plus en hyra?
MEn då blir aldrig lägenheten min egen då? För den jag betalar hyra till äger den?

Hur funkar det med radhus?

Mkt frågor men detta är något jag så länge undrat över Glad

martdat
0

är det en bostadsrätt så äger bostadrättsföreningen den, du köper en andel, den blir din men ändå inte på samma vis som ett hus, "hyran" är för underhåll och annat som sköts via föreningen, nån annan kan det bättre än jag,

När du köper hus och lånar av banken så betalar du mycket mer än det du lånar i det långa loppet då banken ska ha ränta varje månad. hur mycket beror ju på räntan och hur mycket du amorterar . om du har låsta elr rörliga, om de är helkund elr inte, ja lite av varge.

jag läste på i nån hussköparskola innan jag köpte jag googlade fram på nätet, sen frågade jag banken endel, men jag missade klart massor,, Klant som jag är så fattade jag tex inte att man inte får amortera på låsta lån,,, ingen katsarof har ju de rörliga att betala av på men ändå, det är som en djungel,,

det tillkommer i hus, fastighetsskatt, vatten, avlopp, sophämtning. tex, plus att det kostar om nått går sönder, pannan elr nått, löpande underhåll,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

skrollan
0

När du köper hus tillkommer handpenning, uppfarts…. och taxeringskosntnad och allt skit. Sedan amorterar och betalar du ränta. El, vatten, avlopp m.m.
tror jag måste läsa på mer eftersom vi ska bygga hus till hösten. =/

martdat
0

#2 jag gav ingen handpenning men det är ju det vanligaste,,, gjorde affären privat, är nog ovanligt,,  uppfart? du menar lagfarten? ja det tillkommer precis när man köper, en engångskostnad men det var inte så farligt, taxeringskostnad? har jag missat nått elr menar du fastighetsskatten?

skrollan
0

juste, lagfart:)

nej det heter väl texeringskostnads? =/

martdat
0

#4 jag kan ha missat nått men det är inget jag har betalat än så länge men köpte i juli så jag har inte hunnit rund ett år än, men fastighetens taxeringsvärde är ju det som fastighetsskatten baseras på,

Alexej
0

Jag kan inte heller mycket av det. Men:

Vill man bo bostadsrätt då betala man en summa till den fd "ägaren". Ofta det vad inredningen är värd nu, nytt kök osv. För renovera kan och måste man göra själv. Sedan betala man en slags hyra till bostadsrättföreningen som storrenoverar (tex nya fönster), betalar snöskottning och lekplatsen osv. Men hyran är lägre än vanliga hyror.

Köpa man hus är det en del kostnader i början, som tex lagfarten( inskrivningskostnader i någon fastighetsförteckning). Ofta ta man pantbrev (säkerhet för huslånet) som kostar en del att skaffa.

Taxeringsvärde faställs var fjärde år och efter den betalar man fastighetsskatt som dras av vid skatteåterbetalning.

Allting har för-och nakdelar. Bodde 12 år eller nåt i en hyreslägenhet. 12 är*12 månader á nästan 5000 hyra…

Fördel var att jag behövde bara ringa och fick kylskåpet lagad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ninjisen
0

Ahaa okay…. Så en bostadsrätt (lägenhet) blir alltså ens egen när man köper den… Kind of? Eller rättare sagt man hyr den av en bostadsrättförening dit man betalar en liten hyra.. Men man får renovera hur man vill i den… Får man hyra ut den i andra hand hur man vill? Kan man blir vräkt?

Men man betalar alltså ingen hyra när man köper ett hus, som man gör i bostadsrätt lägenhet?

Gud alla dom där benämningarna är så krångliga.. lagfart, taxeringskostnad, pantbrev… Hahha… koko…
Man skulle ta och lära sig allt detta, kan ju vara bra att veta när man ska köpa hus nångång…

Gullan402
0

Men att köpa hus är inte så krångligt. Man behöver liksom inte göra det krångligare än vad det är. Jag och mannen köpte hus utan att kunna ett smack, man lär sig under resans gång!!! Vi hittade ett hus som vi tittade på sen åkte vi hem och funderade och beslöt oss för att köpa just det huset. Vi hade i ett par års tid tittat på massor av hus men inget som passade det vi var ute efter. Jag ringde mäklaren och sa att jag vill köpa det huset och sen ordnade mäklaren allt. Vi hade ju redan pratat med banken och fått s k lånenöfte. Vi träffade mäklaren och bankens personal samtidigt med f d ägarna till huset och sen skrev vi på. Vi gick ut med nycklar till VÅRT hus , bara den känslan var obeskrivbar.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Ninjisen
0

Ja jag kan tänka mig att det är en känsla som är obeskrivbar! Att ha ett eget hus, som tillhör en själv… Ingen som kan tala om för en hur och vad man ska göra… Glad Vill man ha blommiga tapeter så har man det.

Längtar tills den dagen kommer för mig med  Oskyldig

Mammzing
0

Jag äger en jordbruksfatighet. Där är det en massa pappersskit. Låter en revisor hjälpa mej med det. Men man äger sitt boende och man är fri.

Jag tog över det här för knappt 200000 kr. Skulle jag sälja idag får jag runt 4 mille. Tyvärr blir det inte mycket kvar av det för vinstbeskattning odyl. Himla krångligt.

Ninjisen
0

#10 Ojj, ja det har jag för mig att det är krångligt när det är massa mark inblandat… För det är väl det de handlar om när det är en jordbrukfastighet? Hmmm..

Ninjisen
0

Men hur funkar det med radhus… Är det som med lägenheten att man köper det men en bostadsrättförening äger det som man betalar "hyra" till… Eller är det som med hus, man betalar en hög summa sen är det ditt??