Snabba tips för att spara pengar!
Här kan vi fylla in en lista med snabba tips:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Betala dina räkningar i tid och undvik förseningsavgifter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Låna böcker, film och musik gratis på biblioteket.

Då du handlar mat och andra dagligvaror så jämför alltid pris per kilo/liter mellan olika märken, oftast så skiljer det inte så mycket i kvaliten mellan de dyra och de billiga märkena.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Barnen ärver mycket kläder, har även köpt en del på tradera.
Laga storkok och frys in maten. Baka ditt bröd själv.
Skaffa dig enkla och billiga nöjen. (fikakorg med till skogen t ex)
Skriva inköpslista och följa den. (inte handla hungrig!) Kolla in x-tra priser.
Samåkning.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Vi storhandlar på Willys en gång i månaden.
Har gjort matsedlar som vi handlar efter. Att vi sedan inte följer matsedlarna är en annan sak :) Men det är lättare att köpa det man behöver om man har dem. Storhandel gör vi för att slippa handla så ofta i vår närbutik. Där det kostar skjortan att handla.

#5 även vi månadshandlar på willys och sedan småhandlar vi under månaden på coop extra som är på gångavstånd, men där blir det mest att köpa tex mjölk och annat sånt som behöver fyllas på då å då
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
JAg är en sån där 1/2 prisetjagare. Inget fel på grejerna, i synnerhet inte brödet. JUst nu, så har jag dessutom turen att få bröd gratis….
Det är värt guld. MEn om jag inte hade de möjligheten, så är just bakning en sak där man kan spara massor av pengar, bara man har karaktär att frysa ner med en gång.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

bra tipps redan,,,
hm, jag som röker har ju bytt för längesen till lågprismärke, för det handlar om så mycket pengar, man vande sig fort. fasst kaffe vägrar jag köpa lågpris,,, isch,,,
en regel jag har är att inte köpa nått jag inte har pengar till, dvs inte låna elr krita, (om man inte håller på att svälta ihjäl men hellst inte då hellr,) har jag nått på avbetalning så ska det vara nått nödvändigt, tex tvättmaskin, men aldrig soffa, tv, telefon elr annat jag vill ha men inte ha råd med, jag får slita på det jag har,
se över sin telefonoperatör är alltid bra, jag bytte från telia till optimal telecom och nässtan halverade min räkning,
bytte från kristallsand till bränslepellets i kattlådorna men det är ju lite olka hur man kan få det att funka, men här och nu funkar det bra, sparade in nässtan 600 i månaden på det,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#4 Att handlar när man är hungrig är nog det värsta man kan göra. Kommer då alltid ur affären med en massa godis och kakor men ingen mat:)
Har jag ätit innan kan jag handla ganska bra och gå förbi alla sötsaker.
Fast på kvällen blir jag förbannat på mig själv när jag bara hitta "nyttiga" saker i köket som jag inte är det minsta sugen på. 

#9: Varför bli man ALLTID på kvällen så djävla godissugen??? Själv är jag ofta nästan förtvivlad när jag kolla kylskåpet eller matskåpet på jakt efter "bara några smågodis" eller "bara en bit" choklad men hitta bara vanlig mat och är "tvungen" att trösta mig med en bit ost
Ett tips till alla vegetarianer: På Willys finns det då och då Hälsans Kök -Produkter till extra låg pris. Då kan man handla mycket färs tex. och laga veg. Chilli con Carne, Pastasås m.m. och frysa maten in.

ett tips till: Vi brukar använda tvättnötter. Mycket billigare än vanlig tvättmedel och det bevöhs inget sköljmedel. För doftens skull kan man bifoga några droppar aromolja.
tror inte att det finns tvättnötter här i Sverige? fast jag såg nån reklam om tvättkulor- kanske samma sak. Nån boll som man la tillsammans med tvätten och tvättade rent med hjälp av enzymer eller hur det var.
Fast de fick man beställa.

Ta vara på gamla husmorstips och huskurer. Sen gäller det naturligtvis att sålla, allt är inte bra eller nyttigt.
T. ex hur många olika rengöringsmedel har du hemma?
Själv använder jag några få produkter och det blir lika rent och fräscht i alla fall. Diskmedel satsar jag på "dyrt" Yes- typ (Fairly på ÖB t ex), sen används det till mycket. T ex till fläckborttagning innan tvätten körs i tvättmaskinen.
Såpa luktar oxå gott och kan användas till mycket, t o m att rengöra ugnen med.
Fönsterputsmedel och diskmedel köper jag också alltid "märkes"kvalitet. De är mycket drygare och sparar en del arbete.
Tvätta golvet med diskmedel fungerar utmärkt. Ättika istället för sköljmedel gör tvätten frisk och mjuk och hjälper framförallt mot förkalkning av tvättmaskinen.
Sköljmedel däremot skadar en tvättmaskin.
Åh och jag som precis börjat använda sköljmedel, sen vi fick ny maskin, som klarar av den progammeringen! Tycker det luktar så gott.
Bra sajt det här! 
Något jag brukar leva efter när det kniper är att;
inte köpa det jag "behöver", bara det jag inte kan vara utan.
Det är faktiskt inte samma sak 
*11 Tvättnötter?? Vad är det? 

#16, så är det nog offta,, det man tycker sig "behöva" kan man leva ganska bra utan,, jag tyckte mig "behöva" en video en gång,,, den fick jag avbetala på i tre år, den hadde jag nog inte behövt när jag tänker i efterhand, den kunde jag vart utan,
ja vi svämmas över av reklam som dagligen vill uppmärksamma oss på vad vi "behöver" 
Ett annat tips som jag själv gjorde idag.
Ost är dyrt. När de blir så tunna så det inte funkar med osthyveln längre brukar jag lägga dem åt sidan, i en plastpåse i kylskåpet. När det blivit några stycken, river jag osten och lägger i påse i frysen. Då har man alltid färdigriven ost till gratänger o dyl. Jag brukar försöka komma ihåg att hyvla bort vaxet innan osten blir lika tunn som plånboken - det underlättar hanteringen 
JUst när det gäller ost, så kan det vara bra både för figur och plånbok att köpa färdigskivad. Då blir det inga kälkbackar och man slipper "snygga" till osten. Iga okynnesskivor heller. Man tar sin skiva som ska ligga på mackan, punkt slut.
hm. Där jag handlar kostar den färdigskivade tio kronor mer per kg. jag lade också märke till att det blev större åtgång på den osten. Det vart lite för lätt att riva till sig en ostbit när man ändå öppnade kyskåpsdörren. Men det där är givetvis väldigt olika från familj till familj.

#19 när de inte går att skiva mer så tärnar jag med en kniv och käkar passta med ostsås, billigt och gott, nä här kasstas inget i onödan,

Vi storhandlar en gång i månaden på Willys, har några varor som vi bara köper på Ica. Sen köper vi till basvaror för varje vecka som mjölk, frukt osv.
Går igenom reklambladen grundligt när de kommer för att köpa hem sånt som är billigt och bunkra lite :)
Bakar det mesta brödet, båda mat-och fikabrödet. Visst unnar vi oss köpt ibland.

#17 det här är tvättnötter:
http://www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm
verkar jätte dyrt men 1 kg räker läääänge
*24 Vad då? En nöt per tvätt eller? Har aldrig sett nåt sånt.. Vart kommer det ifrån? Hur kunde man komma på att tvätta med nötter?
*20 frågor*
Det lät spännande. Och de funkar
?

Jag hade stor genomgång av frys, skafferi och badrumsskåp
och bestämde mig för att göra slut på sånt jag redan hade, och inte fortsätta hamstra på mig. De där isiga fiskpinnarna och halva påsen grönsaker längst in i frysen - dags att äta upp dem nu, tillsammans med den där burken med bönor, och söndertrasade smulspaghettin som står och skräpar i skafferiet.
Nya spännande kulinariska upplevelser utlovas 
Jag hade tänkt att schampo, det behöver jag ju. Men i badrumsskåpet hade jag slattar kvar i TRE olika flaskor som jag hade glömt.
Så det blir väl mitt snabba tips, se till att göra slut på det man har hemma innan man hamstrar på sig nytt.

#27 Det där känner jag igen, sen trycker man det längre och längre in i skåpet tills det inte syns längre och glöms bort
Sen hittar man det när man städar och då är det för gammalt!
Maria

Ät alltid upp maten!
Måste vara det bästa spartipset!

torkade plommon är billigt och äter man en hel påse så blir man mätt jätte länge, jag äter det istället för lunch ibland ,jag brukar köpa flera påsar, på kvällen brukar jag laga en bra middag , men ibland är jag fortfarande mätt, det rensar tarmarna ochså vilket är jätte bra, torkade plommon är billigt.jag brukar köpa det på konsum, det va ett tips från mig
Inventering av skafferi, kylskåp och frys.Skriv upp alla sakerna på en lista och sätt på insidan av skafferidörren.När man ställer in nya varor skriver man upp det på listan och när nåt tar slut suddar man ut det.
Jag använder yes flytande diskmedel vid tvätt. Det fungerar lika bra som vanligt tvättmedel och det behövs c.a en tsk till en 3-4 kg.s tvättmaskin.Det gäller vid lätt smutsad tvätt, har man barn som kommer hem med gräsfläckar m.m på kläderna kan man behöva vanligt tvättmedel ibland.Jag har också använt grumme diskmedel ibland och det har också fungerat.Man kan använda separat blekmedel om man vill.
Till fönsten har jag mirakeltrasor och lite flytande diskmedel.Det blir lika bra som när jag använt dyrare medel.dvs riktigt bra blir det aldrig för mig, det är alltid nån rand som blir efteråt men det är ju tekniken.
Mirakeltrasor och diskmedel använder jag överhuvudtaget när jag städar.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Snåla jag vart ju riktigt happy när jag läste i en tvättmedels undersökning att Eldorados tvättmedel vart bäst i test ;) Jag använde ju redan det för att det var billigt ;)
Jag är en sådan som använder köksspray, men den blandar jag själv, så jag köper ingen speciell köksspray så.
Bakar mycket billigt bröd som inte blir att kosta många kronor per limpa.
Fönster tex tvättar jag med yes och en disksvamp, torkar dem rena med tidningspapper. Ser helt proffessionellt rengjorda ut ;)
Telefonen så använder jag mobilen till alla som har comviq precis som jag har. Blir billigare att ringa med mobilen än med svindyra fasta telia telefonen.
Har även skaffat skype nu, ringer gratis till alla aosm har skype. Fick iof köpa ett abonnemang på en månad för 35 kr, men då ringer jag mer eller mindre obegränsat till alla fasta telefoner i sverige, gratis.
Skaffade detta mesta dels för att sonens far jobbar i Norge, och det kostar skjortan att bara ringa och säga godnatt. Nu med skypen kan de prata hur länge de vill helt gratis.
#17 det här är tvättnötter:
http://www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm
verkar jätte dyrt men 1 kg räker läääänge
Köpte de för ett och en halv år sendan och de är nästan
halv full. Och man behöver ingen sköljmedel mer.
För en bra doft ta jag doftolja -- det räcker 2-4 dropper / tvätt --
Fotot visa hur de ser ut.

För en bra doft använder du doftolja säger du, då undrar jag ju såklart om det luktar skumt av tvättnötterna eller om det bara är trevligt att ha extralukt på tvätten?
Jag skickade precis iväg en beställning på 500 gram för jag tycker det verkar kanon att kunna tvätta med något som inte innehåller en massa kemikalier. På hemsidan du länkar till står det bland annat att man kan använda dem till diskmaskin också, och det låter ju jättebra! Man kanske ska pröva det som hårschampo också, man vet ju aldrig -det kan ju vara världens grej 
@ SergeantHa

En sak, kanske inte snabbt tips, men när det gäller telefonerandet.
Kika verkligen på hur ni ringer för det är inte säkert att ett bolag är billigare bara för att själva abonnemangskostnaden är lägre.
Jag har telia och mitt heter telia bas. Abonnemangskostnaden är 125 kr/mån öppningsavgift för varje samtal 45 öre. Minutkostnad dagtid 23 öre. Kvällar och helger 11,5 öre.
Senaste telebolag som ringde mig och ville locka över mig var tele2. Deras kostnader som dom hade i erbjudandet. Abonnemang 95 kr/mån. Öppningsavgiften 69 öre. Minutkostnad för alla samtal oavsett när 19 öre.
Och för min del som ringer många korta samtal oavsett när, ibland några längre samtal, då mest kvällar och helger, så blir telia billigare. För bara öppningsavgiften skiljer 25 öre och det med dom allra flesta andra bolag.
Så säg att jag ringer 4 korta samtal om dan då är skillnaden i abonnemangskostnaden redan uppäten.
Däremot dom som ringer mycket till mobiler (vilket inte jag gör) får nog billigare med andra bolag.
Så kika verkligen på hur ni ringer och inte bara under senaste veckan/månaden under längre tid. Och titta inte bara på abonnemangskostanden.

för billigare telefon ,skaffa optimal telecom,fick jag tips om härromdagen

För Stockholmare som är intresserade av tvättnötter så finns de på Hermans Ekohandel på Tegnérgatan.
Se till att ha en stor säck ris hemma. Den där rissäcken är räddaren i nöden när det skiter sig…
Skaffa internetbank. Det blir sjukt mycket billigare att betala med internetbank än att gå till banken med alla räkningar.
Dessutom är det smidigt att helt enkelt betala allt så fort pengarna dimper in på kontot så man ser direkt vad man har att leva på och slipper obehagliga överraskningar i form av att man uppskattat helt fel summa.
Runda av när man handlar är praktiskt! Själv rundar jag alltid av uppåt - om något tex kostar 18 kr räknar jag med 20, osv. På så vis slipper man stå i kassan och inte ha råd, och det går åt mindre pengar (räknar man exakt så kanske man har råd med den där chokladbiten som man inte har råd med om man rundar uppåt, och enda gången det är en nackdel är ju faktiskt vid pms :P). Dessutom slipper man komma fram till kassan och upptäcka att man glömt räkna med en kasse - har man rundat uppåt så har man ju sparat tillräckligt för att ha råd med den där kassen.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ja och gulzebra, internetbank ska vara gratis! Det är en sak, man kanske får förhandla sig fram till med sin vanliga bank. Men det är bara att hota dem och säga att då kan jag gå över till ICabanken eller nån annan gratisbank. Du ska ta mig tusan inte betala för att du inte sliter på deras fina golv.
Och här sitter jag och betalar ^^ Men orkar inte bry mig, 150 kr/år kan jag gott offra :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Det är bara att ringa dem och säga, att eftersom du är en så bra kund, så ska du ha det gratis. Annars så kan du flytta över allt till ICabanken. De är precis lika bra. 150 kr, det får du nästan 15 liter bensin för. OCh det i sin tur kan ta dig 15 mil.
Känna ni en bra internetbank när man få bra % på sina pengar ?
#42: Det är inte så bara när man är telefonrädd :P Det är hur som helst såna småsummor så jag orkar inte ens bry mig om det. Jag är nöjd bara jag fattar hur man gör ^^
Byt kläder med kompisar, alltid har man något i garderoben som bara hänger där, som är för stort eller för litet, eller som man aldrig använt.
Det som är gammalt för en själv kan va nytt för en annan.
Man sparar massor med pengar
prata i telefon efter klockan 18 då det är billigare att ringa. Storhandla. Baka bröd. Samåka. Pendla med tåg/buss iställer för bil….

Vet inte om någon skrivit det men:
Betala räknar med autogiro, ofta som tillkommer det en avgift för "pappersfaktura" på mellan 20-50:-
Många bäckar små:)
Några grejer som jag gör:
- Gå till jobbet (eller cykla för all del). Det blir i mitt fall ca 1 timme och 20 minuter promenad per dag och inga ytterligare slantar behöver slängas bort på motion.
- Bor nära jobbet och klarar mig därmed utan egen bil, se punkt 1, men det kommer mer: När vi hälsar på våra släktingar, 320-450 km härifrån, brukar vi hyra bil eller åka buss eller tåg. Total resekostnad (resor som annars skulle gjorts med egen bil) för 2008 var ca 15000 kr och för 2007 knappt 13000 kr. Försök att ha en egen bil för den summan per år… Min fru tar visserligen tunnelbanan till stan nästan varje dag, men det hade hon gjort även om vi hade haft egen bil, eftersom hon inte har körkort…
- Har skaffat extra konton på min internetbank. Åtta stycken totalt nu, och man får tydligen inte ha fler. Skulle behövt några till… Men poängen är att vissa räkningar kommer mer sällan än varje månad. Ett exempel är TV-licensen. Visst kan man betala oftare, men det blir (marginellt) dyrare. Vissa försäkringar är också årsvis. Därför har jag ett årsräkningskonto till vilket jag överför en fast summa varje månad. Detta konto får jag inte röra (visst kan jag, men man får ha lite självdisciplin också) till anant än de räkningar kontot åsyftar att användas till. När räkningarna kommer finns pengarna på kontot, tack vare alla månadliga överföringar (som sker helt automatiskt, givetvis), som jag då betalar från. Det är alltså ett sätt att ”öronmärka” pengar. Hade jag inte gjort det så hade jag haft mer pengar att röra mig med istället, och då hade jag troligen också använt dem till mer eller mindre korkade inköp. Nu slipper jag ”svåra månader”. Alla månader dras det ungefär lika mycket från mitt lönekonto och det blir då lättare att förutse när man har råd med det ena eller det andra. Eller för att sammanfatta: Jag försöker ha ordning på min ekonomi.
- Håll frugan kort… Nej, jag skojar bara. Hon är inte dyr i drift, kan jag intyga.
Kommer inte på något mer just nu.
#47: Själv undviker jag autogiro, då det som dras på detta sätt inte syns på min internetbanks sida Uppdrag ? Kommande. Jag vill ha ett enda ställe att gå till för att se exakt hur mycket som kommer att dras från mitt konto denna månad, för att ha maximal koll och minimal risk att råka ut för överraskningar av typen ”tänkte inte på det”. När detta funkar för Autogiro, kan jag tänka mig att ha det.
Istället använder jag e-faktura i de fall där det är möjligt.
Vi lägger alla tior vi får i plånboken i en sparbössa. Då har man ett litet sparkapital att ta av om inte alltför lång tid, utan att man märker att man spar. Sist hade vi fått ihop 2000 kr. Kan ju ändras till andra småpengar, vad man känner att man kan avvara, men med tiorna blir det ju lite.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tack vilken bra tråd!! Massa bra tips!!
Själv ska jag snart till Gekås i Ullared och storhandla allt jag kan tänkas behöva för ca:1 år framåt i basvaror. Sålde min racercykel då jag ändå inte kommer använda den de närmaste 1-2 åren pga tillökning…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Angående det där med mynten; Jag handlar alltid för lapparna och får mynten över. Mynten lägger jag i en burk och spar då jag ändå så aldrig orkar handla för dom. Har över 5000 i småmynt som jag spart på ca 3 år. Och när man spar på mynten så är det inte så lätt att norpa utav dom heller.
Felet många gör som inte lyckats bli rika är ju att så fort de får en summa pengar, får högre lön tex så spenderar de automatiskt mer också. Köper nyare bil, Unnar sig resor, går ut på restaurang oftare. Jag och min sambo har gjort precis tvärtom. Vi kör omkring i samma gamla volvo 240(skattebefriad) Har aldrig rest utomlands utan unnar oss bara korta billiga utflykter som också kan vara mysiga. Köper väldigt sällan kläder. Går i slitna jeans. Vi klipper varandra för att slippa frisörkostnader. Så fort vi får lön sätter vi av så mycket vi bara kan. Sparar bara några tusen så pass att det räcker till det absolut nödvändiga = mat, räkningar. Alla tror garanterat att vi är urfattiga för att vi verkligen ser ut sådana, men så är det precis tvärtom. Inom 5 år beräknar vi att kunna vara ekonomiskt oberoende och kunna leva på avkastningen. Vi är mycket intresserade av aktier
Felet en del andra gör är att börja satsa på aktier… utan att ha is i magen…

Ringa mamma och samtidigt ta en utskällning på en timma. 
Men idag var det värt det, pengarna slut och nya kommer på onsdag och ungarna behöver lite frukost etc fram till dess. Så nu har jag lånat ett par hundra till onsdag. Ska åka och hämta dem, mamma kan ju inte köra gubevars, det är ju såå långt i obygden vi bor.
Det är exakt 11 km till centraltätorten. Nej, detta inlägg kan ni bortse ifrån, jag är bara så förbaskat irriterad på mamma. Vill hon inte låna ut så ok, men att först höra på straffpredikan är en förnedring i sig. Och tilläggas ska att det är ytterst sällan jag lånar pengar av mamma, däremot kan hon ge mig ibland utan att jag bett om det. (Snällt!) Men jag minns inte ens när jag lånade sist och ändå ska det tjafsas om vad jag gör som i hennes tycke är fel om precis allting. Jag blir så matt.