Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett: 04-handla-rätt
Läst 7039 ggr
Alexej
0

25 dagar gammal mjölk – smarrigt!

"Orimligt med hållbarhetstid på 7 dagar när den håller tre gånger längre"

Läs Karin Ahlborgs artikel om bäst före-datumet i Aftonblader.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

siberlina
0

jag dricker  lactos  mjölk   den  håller   mycket  längre  än vanlig mjölk

spiritedaway
0

När det är oöppnat håller det ju också längre.

Jag går alltid efter lukt, och ibland smakar jag när jag är lite osäker på mitt luktsinne :P Man ska inte titta blint på datumet.

Men bäst före datumet är ju till för en särskild anledning. För att mjölken är bäst före det datumet. Men betyder ju inte att det är äckligt bara för att det är någon dag efter.

Gullan402
0

Min mjölk hinner aldrig bli 25 dagar efter bäst-före datum…Flört
Men jag kastar inte mjölk eller mat bara för att datumet passerat, jag går efter smak och lukt. Mjölk ser man ju snabbt eftersom jag alltid har en skvätt i kaffet. Blir det klumpar så är det slasken som gäller.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Jenna-Gun
0

Mjölk som ör gammal och smakar lite dåligt går jättebra att steka pannkakor av.

Det smakar inte dåligt om pannkakorna för det.

Tips för den som har dålig ekonomi

Alexej
0

#4 Bra tips! Jag brukar göra risgrönsgröt när jag har äldre mjölk.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ninjisen
0

Jag köper högpastoriserad mjölk från Lidl.. Den kostar runt 8 kronor tror jag… MEN vi köper ca 15 paket varje gång vi är där, för den mjölken har en hållbarhet av 3 månader i skafferiet oöppnat, sen ca 1 vecka i kylen när den är öppnad… Smakar jättebra!

Det är så skönt att alltid ha mjölk hemma.. Slippa stressa för det.

skrollan
0

#6 smart, ska jag testa.Själv kan jag ej dricka mjölk men har det till flingor. Ska testa det och hoppas man inte är kräsen av sig=/

Tillfälligt har jag kört på minimjölk till mina påsar jag äter för att gå ner i vikt.

Ninjisen
0

#7 Ja det är smidigt faktiskt, och den smakar bra.. tycker jag iaf… Liiite sötare kanske än den vanliga… Finns i 1.5 (Lätt) och 3.5.. den köper jag…

Maja
0

Själv dricker jag Arlas Klövermjölk. Helt okej! =)

Link-
0

Kärringen mot strömmen då… Jag dricker inte mjölk som passerat bäst före datum. Möjligtvis upp till 2 dagar efter om paketet är oöppnat. Min noja över gammal mat gör att den smakar sämre, även om det bara sitter i huvudet. Har dock aldrig behövt hälla bort mjölk, den går alltid åt.

J14oh
0

#10, sån är jag oxå ! Vet att det egntligen oftast inte är någon fara om den går några dagar över, men jag inbillar mig det och påsåvis blir den inte god.
Okej, nu dricker jag inte mjölk, men skulle inte kunna dricka chokladmjölk eller äta en skål med flingor skulle bara inte gå. :P

Ninjisen
0

Nä jag gör också så… Klarar inte av gammal mjölk… Har väl druckit ljummen gammal mjölk någon gång och blivit avskräckt av det.. JAg går inte en dag över, fast det behövs ofta inte men ändå…
Jag är inte den typiska mjölk drickaren, som sveper i mig flera glas om dagen.. Lite i kaffet och någon skål cornflakes ibland, annars är det bara lite i maten……
Nä fy gammal mjölk går bara inte…

guraknugen
0

#1: Vanlig mjölk ÄR laktosmjölk. Däremot finns laktosfri mjölk (eller om den är laktosreducerad). Är det den du menar?

#5: Här äter vi ofta mannagrynsgröt eller polentagröt. När jag gör gröt, brukar jag inte vara så noga med om datumet är passerat med någon dag eller två. Dessutom brukar jag blanda ut med lite vatten, ungefär ¼ eller så ibland. Särskilt när jag inte har tillräckligt med mjölk hemma. Brukar bli gammaldags mjölk (som tyvärr numera inte är kravmärkt) eftersom den inte är homogeniserad. Vill inte ha en massa finfördelat fett simmandes omkring i mina ådror. Helst dricker jag inte mjölk alls (och om jag gör det blir det helst minimjölk, trots att den är homogeniserad, och det gör jag enbart av smakskäl), utan det är bara i gröt och liknande den förekommer här.

fotokrafs
0

Här blir mjölken inte så gammal, vi köper när vi behöver och då främst "Gammaldags mjölk".

OT. När jag var liten köpte vi mjölk hos grannen, mjölkbonden. Det var bara att ta sin mjölkkanna och vrida på kranen, sen lämnade man en tia i en burk och gick hem med 5 liter "gräddig" mjölk.

#13 Jag har hört den teorin, men om det verkligen skulle stämma vet jag inte. Har ju senare hört att det inte skulle vara så.. men tidigare hört att av folk som druckit ohomogeniserad skulle färre haft kärlsjukdom. Nåväl, jag dricker mjölken eftersom den är gräddig och känns hyfsat naturlig, synd att den inte finns som krav längre.

Kan tillägga att jag inte är en som sveper glas, utan bara använder i maten, teet eller till varm choklad.

Alexej
0

Vad jag har värsta paranoia för är yoghurt i 1-litersförpackningar. Inbillar mig att så fort de har stått öppnade bildas det gröna mögelklumpar i oavsett vad det står för datum. Guld i mun

Link-
0

#15 Haha Tungan ute

Link-
0

Jag fattar inte var jag fått min noja från. Har aldrig smakat eller luktat på gammal mjölk eller youghurt.