Hur värmer du upp ditt hus?
Jag är lite halvrädd för det här med husköp… Jag har en vän som har ett hus som verkligen är sviiiiinkallt, för att hon tycker att det är för dyrt att sätta på elementen, hon eldar i en kamin vintertid, men bara eftermiddagar och kväll… Hela morgonen och dagen är det så kallt att om man andas ut så ser det ut som om man röker HAHA……
Iaf… Jag undrar hur ni värmer era hus och vad detta kostar i månaden? Element, kamin eller annat?
För kostar det verkligen så mkt att värma upp ett litet hus, så hur gör andra familjer som har stora hus på typ 200 kvm?
Jag vill ju köpa hus nångång men sånt här får mig verkligen att överväga till att köpa en lägenhet istället, det tycks vara billigare?
Vi har på full pott på våra element och betalar vintertid max 700 i månaden…
Jag är en människa som fryser väldigt väldigt lätt, så jag måste ha det varmt runt mig… Och innebär ett husköpt höga värmekostnader så vore det ju synd 

Jag har panna och ackumulatortankar. Det gör att jag har varmvatten på morgonen, det är lyx för mig att kunna duscha när som.
Har även möjlighet att använda elpaton men med tanke på dagens elpriser så gör jag inte det. Bara om vi ska bort och inte hinner elda, det är inte så mysigt att komma hem till ett helt utkylt hus.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Har vedpanna och ackumulatortankar. Fixade till det här för 7 år sen. Då var kostnaden ca 60000 :- Att det blir billigt för mej beror på att jag har egen skog att ta till ved. Visst det är lite jobb med att kapa och klyva upp veden men där hjälps vi åt, barnen och jag.
Problemet är att mitt hus är dåligt isolerat så det skulle behövas fixas. En kostnad på ca 100000 :-. Måste göras nån gång i framtiden.
Har möjlighet att sätta in en braskamin. Behöver inte för värmens skull men vill det för mysfaktorn.

Ett hus med jord/bergvärme är det absolut billigaste och smidigaste uppvärmningen. Vi eldar pellets och nu några månader har jag betalt 4000 i månaden. Dock nu i mars blir sista räkningen för den här sesongen. Nästa räkning blir nog i november sen =)

#3 hur kan jord-/bergvärme vara billigast? Mina grannar installerade bergvärme för snart 2 år sen. Du måste ju skjuta till med el för att att du ska ut värmen. Sen var själva installationen med borrningen i mitt tycke dyr. Tilläggas kan hur många gångeer som helst det krånglat med allt möjligt och de fått ringa akut till installatörsfirman.
Som jag förstår det elize-l kompletterar du med pellets under vintermånaderna. Pellets är inte billigt.
Jag tror nog att vedeldning är billigaste totalt sett.

Ja gullan det är säkert billigast men kräver dels en massa jobb och passning dessutom plats att förvara veden på. Jag har valt bort allt det jobbet genom att installera pellets. Det är bara typ Okt-april jag behöver elda resten av året behövs ju ingen värme =). Min dotter har bergvärme, fanns redan i huset när dom köpte det. Deras elräkningar är på ca 1000 kr i månaden. Tycker iaf jag blir billigt. Några problem har dom inte heller haft och varmt och gott har det varit hela vintern =)
Jag har också vedpanna + acku-tankar, 1500 lit. Hade inte skadat med större, men fick inte plats med mer. Satsade lite extra på en bra panna och det har jag inte ångrat.
Ved fixas via jobbet, kapar klyver gör vi själva.
Visst är det lite jobb med vedeldning, och vill man inte köra med elpatronen så måste man ju vara hemma och elda då och då, så man blir lite bunden.
Visst är det billigt med vedeldning. Häromkring brukar veden kosta 150 kr kubikmetern hemkörd. 20 meter blir då 3000 kr plus eget arbete med kap och klyv.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Pappa hade vedeldning men har jord/berg värmning i sin kåk nu, det är de billigaste, men absolut svindyrast att göra innan man kan leva på billig värme.
Mamma har någon slags panna i källarn, vetti tusan vad det är dem eldar eller hur den funkar eftersom det varken finns olja, pellets eller ved i närheten =/
Vi har direkt el i lägenheten.

Inbillar mig oxå att bergvärme är det absolut billigaste i drift, sköter sig själv oxå dessutom. Kostar visserligen att installera men tror man tjänar in dom pengarna på några år =). Skulle jag köpa hus och valde mellan ett med vedeldning och ett med jord/bergvärme skulle det absolut bli det sistnämda. Jag har roligare saker att göra än hålla på med vedhantring =) Dessutom blir det sista billigare i längden tror jag =)

#8 Jag skulle välja vedeldningen… Det blir en helt annan värme av vedeldning. Och i och med att vi har ack-tankar behöver man inte elda varje dag om det inte är full storm ute. Då går det mycket värme men i övrigt är huset välisolerat. Vintertid eldar jag dock nästan varje dag eftersom jag gör av med mycket varmvatten, samt att jag vill hålla en temp på 23 grader inne. Det mår min kropp bäst av för värkens skull.

Om man ska välja bergvärme måste man ha tillstånd av grannarna ifall att de tillåter att man borrar eller ej. Jag fick skriva på när mina grannar skulle installera det.
Mina föräldrar har en sån där pelletsbrännare och eldar då med pellets såklart och har gjort det några år. De har ett helt rum i källaren där de fyller på med mycket pellets varje gång. Tonvis. Blir väl ett billigare pris än om man köper säckar lite då och då.
Jag har för mig att det blev billigare så ändå, och smidigare om inte annat. Och sommartid behövs det ju knappt elda.
Jag ska försöka komma ihåg att fråga vad det kostar månadsvis :)
Tillåtelse av grannar? Det tror jag inte pappa behövde, men han kunde gräva ner på mark han själv ägde, kanske är en annan sak om man bor i tätare område. Borra gör man väl inte? Man gräver väl bara ner slangare? Måste väl vara jordvärme pappa har då kanske. =S

jordvärme, gräver du slangar på ett större område. Bergvärme borras ett hål =) Ja man måste ha tillstånd i tätbebyggt område

Har pelletsbrännare men inga tankar änsålänge, kosar ca 1000 kr i månaden under vintern, räknar med mindre till sommarn, ska ordna tankar med när ekonomin tillåter, lite pyssel är det med att aska ur och så har det krabbat lite i börgan, men nu flyter det på. kan elda med ved om jag vill, ska köpa hem lite att ha i nödfall,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag själv har elvärme och 2 kaminer. Lite krångligare med ved (mycket damm) men jag älskar värmen. Underbart att sitter brevid en knastrande kamin och slänger på lite ved då och då. I badrummet har jag elelement på.
Mitt hus är mer än dåligt isolerat, dvs väggarna och tak är isolerade men ingenting mot marken. Vet inte varför. Inget jag såg eller visste när jag köpte huset.
Alternativet är att riva ut alla golv och isolera. Men nu kör jag mest mest varma tofflor, extra tröjor och en värmemadrass i sängen och väntar på sommaren….
Min sons hus har elelementer och drar mycket ström fast huset är väldigt bra isolerad.
Och det är jag som måste betala.
Funderar på att skaffa en luft/luftvärmegrej för kanske 10 000. Iaf bra när jag inte orkar med ved längre.
Annars är nog berg/jordvärme bra. Kostar 100 000 och hela trädgården grävs upp. Men det lönar sig nog i längden.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vi har en luftvärmepump som värmer upp vatten som cirkulerar om jag fattat det hala rätt…
Om vi fixar lite så ska man kunna elda med olja o ved med.
Nu över vintern har det kostat ca: 1600:- i månaden för att värma upp 100m2 samt källare. Vet inte om det är dyrt eller inte men jag tycker det är svindyrt…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Dags att se över mitt elbolag, innan har jag inte orkat ta tag i det men det spar ju pengar. Tyvärr måste man ju ha dubbla räkningar eftersom nätavgift måste man ju betala till det lokala elbolaget. Vårt elbolag ligger alltid högst vad det gäller priser 
Jag vill också ha ett hus!
Jag eldar med pellets. Tycker att det funkar bra. Kosnaden är ca 1500 kr/mån under vintermånaderna. Har lite golvkallt, med många mattor och tofflor till gästerna så är det ok.

Direktverkande el samt flera kaminer!
Elvärme för ca. 25000:/år och en braskamin.

Vi har eluppvärmt i våran lägenhet. Dyrt enligt mig.. En lägenhet på drygt 80 kvm, under vintern har det legat på mellan 1200-1600.
Maria
Vår värme ingår i månadsavgiften, men det hade nog inte blivit så dyrt. Ni bor i en etta på 44,5 m².
Vi värmer uteslutande med ved i två kaminer. Har en strömförbrukning för övrigt på 5800 kw per år. Vi gör av med mellan 20 och 30 kubik ved/år. KAn inte räkna på det, då sambon har egen skog och vi betalar inget för veden. MEn det är klart, visst kostar det egentligen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
1 kubikmeter ved kostar nog mellan 150 -300 kronor. Jag var snål och har nog inte förbrukad mer än 5 kubik.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Barnen är ju skogsägare så jag betalar inte veden. Svågern har vedprocessor så den är kapad och klyvd. Själv hämtar jag bara lite i taget på en vanlig släpkärra. Brukar i genomsnitt på vintern hämta ett släp i månaden eller var 6:e vecka.

Vi har direktel… o kommer ha det o radhuset oxå..
El och pellets

Vi våran lägenhet finns bara el så kostar det lite mer, kanske 20.000 för el och värme per år. Om jag hade hus så skulle jag försöka eldar även med ved eller skaffa en pelletbrännare och elda med pellets men jag har inget hus
Fastän det finns för- och nackdelar med både med hus och lägenhet….
Nu fick jag ett svar på att jord/ber värme ska vara billigare.Visst det är svindyrt att fixa fram,men det blir billigare i längden + att det tas värme ifrån jorden då.
skrollan, bra, så länge det inte är svinkallt, för då får du komplettera. Går det under 15 minus, så räcker det itne i allmänhet
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
varför skulle det vara svinkallt? Att inte jordvärmen skulle räcka till då eller?

# 5 Elda för värmen behövs ju inte på sommaren men till varmvatten behövs ju nån sorts energi. Så det blir ju en kostnad där med.
Själva har vi ved på vinterhalvåret, har tillgång till att ta ner själva. Sen är det elpatron resten av året.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

min pappa har el-element, luftluftvärmepump som är väldigt bra på våren, hösten och sommaren. mindre bra på vintern då den fryser. men då använder han kaminen istället.
den här luftvärmepumpen är miljövänlig och drar rätt lite el vad jag förstått. den omvandlar kall luft till varm luft som den blåser in i rummet utifrån. förstår mig inte på det riktigt. den kan även avfukta och fungera som airconditioner.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
en kamin är väl ganska billigt, milgövänligt och bra eller? Vi funderar på det till vårat hus.