Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett17-är-du-arbetssökande
Läst 3519 ggr
AnneN
2009-03-19 22:26
0

Arbetsintervju?

Var idag på möte med min handläggare på AF för att få en handlingsplan, sedan hinner jag inte mer än hem och sätta mig ner innan telefonen ringer och det är ett företag i Sthlm som vill att jag ska komma på arbetsintervju hos dem på måndag!Förvånad

Så imorrn måste jag in till arbetsförmedlingen igen för att be dem betala resan Luleå-Stockholm tur o retur. Hoppas att de godkänner det.

Egentligen är detta ett jobb som jag inte är speciellt intresserad av men jag tackar inte nej till något jobb för det har jag inte råd med. Och även om detta inte är drömyrket så ger det klirr i kassan och inget hindrar ju att jag fortsätter att söka efter intressantare jobb. Synd bara att det är så väldigt långt att flytta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2009-03-19 22:27
0

Förresten om jag skulle lyckas få jobbet, vart kan man hyra billig bostad för 2 personer och husdjur i Stockholmstrakten?

_**/Mvh Anne

huskatt08
2009-03-19 22:43
0

Jätteroligt om du kunde få jobbet.

Bostadsituationen i Stockholm är ju inte den lättaste, tyvärr.

AnneN
2009-03-19 22:53
0

Näe jag vet att det inte är så lätt att få tag i en bostad, men ska jag kunna jobba där så måste jag ju ha nånstans att bo också =/

_**/Mvh Anne

huskatt08
2009-03-19 23:42
0

Du kan ju höra med företaget du skall på interjuv hos om de har eller vet något.

silvery
2009-03-20 12:58
0

annars får väl af hjälpa dig, de har väl bestämt att du ska söka ner till sthlm också….

Gullan402
2009-03-20 13:40
0

Glad för din skull AnneN att du ska på arbetsinterju men samtidigt snurrar tankarna i mitt huvud om orimlighet. Missförstå mig inte AnneN, jag unnar verkligen dig ett jobb. För mig som "följt" AnneN  här på iFokus nu i ett par år, hon har t o m satt ut sin CV i en tråd och jag har då förstått att hon inte har någon spetsutbildning eller så. Då kommer frågan i mitt huvud upp, har inte arbetsgivaren någon sökande på närmare håll? Det är svårt med bostäder i Stockholmsområdet. Vad jag förstått på AnneN så vill hon innerst inne inte flytta från Norrland. Jag vet att man måste söka i hela landet men jag förstår ändå inte riktigt detta. För egen del kommer jag aldrig att flytta till någon Sthlm-förort, jag trivs på landet och klarar inte stadslivet.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

JMax
2009-03-20 13:57
0

Tvingar de en att söka i hela sverige om man är arbetslös??

Som om jag blir arbetslös kan de tvinga mig att flytta från huset med barn o djur? Gubben då som jobbar här???? Släkt o vänner finns ju här, barnen har sina kompisar och dagmamma mm…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AnneN
2009-03-20 14:03
0

#6 jodå jag förstår vad du menar, de frågade till och med om jag var beredd att flytta om jag skulle få jobbet… Jag är beredd att flytta vart som helst för ett jobb även om jag i själ och hjärta är en lantmänniska så kan jag tänka mig att bo i storstäder, det är ju inte livet ut utan tills jag har råd och möjlighet att bo på landet vilket inte alls nödvändigtvis behöver vara i Norrland.

Af har inte sagt något om att jag måste söka i hela landet eftersom jag inte har någon a-kassa eller andra bidrag just nu så har de ingen talan i det fallet utan det är jag själv som är så otroligt trött på denna eviga arbetslöshet att jag är beredd att flytta dit jobben finns och innebär det att jag måste flytta till stockholm så gör jag det.

Arbetsgivaren har självklart sökande som finns närmare arbetsorten, men de går även mycket på personlighet och vill ha personer med drivkraft och målmedvetenhet då detta är ett jobb som säljare.

Ska snart åka iväg till Af och kolla om de betalar resan.

_**/Mvh Anne

Link-
2009-03-20 14:03
0

Jag har inte full koll på det här. Har dock hört om en man med fru och barn som var tvungen att söka över hela Sverige. Då fick han en provanställning på 3 månader söderut. Han blev alltså tvungen att flytta från Norrbotten för att ta den, utan säkerhet att han fick vara kvar efter prövo-tiden. Så det var bara att flytta - man får ju inte tacka nej.

Gullan402
2009-03-20 14:04
0

#7 ja de kan tvinga dig till det om du uppbär a-kassa eller socialbidrag. Det var en av anledningarna till att jag gick ur facket. Jag kunde inte bara lämna huset och flytta för ett jobb, det behöver inte ens vara ett fast jobb! Barnen har ju sin trygghet här men det fattade inte a-kassan och AF.
Sen räknades mina a-kassedagar ner under sjukskrivning och när jag påbörjade en utbildning med aktivitetsstöd. Jag fick inte den informationen när jag började utbildningen utan efter halva tiden (då hade reglerna ändras) fick jag besked om att jag skulle bara få mindre än hälften i ersättning. Det gjorde att jag valde att avbryta min utbildning till elektriker, för jag hade inte råd att fortsätta  med den lägre ersättningen. Utgifterna var ju lika stora ändå.

Johanna
2009-03-20 14:26
0

spännande!

lättast för er är nog att söka i 2:a hand, om inte arbetet kan fixa ne bostad till er..

att få ett 1:a hands kontrakt här är svårt…

iofs går det att få på lite "sämre" ställen lr vad jag ska säga…typ jordbro (ligger söder om stan)

säg till om det blir aktuellt så ska jag leta upp sidan m lägenheter åt er..
jag sökte lägenhet där när jag o min ex sambo höll på att separera, kanske inte är drömstället som sagt, men har vänner som bor där o dom har överlevt utan problem… o det går pendeltåg m.m in till stan..

o lägenheterna var helt okej fina.. fanns allr från 1:or till 4:or

AnneN
2009-03-20 14:30
0

#11 tack, jag lovar att säga till om det blir aktuellt Glad jag är inte så brydd om det är ett bra eller "dåligt" område, har ofta bott i de sämre områdena just för att hyran är billigare där och har aldrig haft några större problem med det.

_**/Mvh Anne

Johanna
2009-03-20 14:34
0

#12 nä, oftast är det ju rätt lungt.. o skit finns ju överallt… man får ju helt enkelt hålla sej ifrån det..

o när man ha "kamphundar" så kan man känna sej ganska säker..haha

evamojje
2009-03-20 16:23
0

Men jag tycker att det verkar helt galet att du ska behöva flytta till Stockholm för att få jobb. Vill du flytta dit, är det därför eller? Annars borde det ju rimligtvis finnas jobb närmare Luleå.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Johanna
2009-03-20 16:28
0

är det inte så att om man inte söker jobben o flyttar ifall man får ett.. var det än ligger ,så blir man av med sin a-kassa ?

evamojje
2009-03-20 16:36
0

#15 ja flytta ett 10 mil kanske men ett halvt land? Flört

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Johanna
2009-03-20 16:39
0

fast jag tror att det inte pelar ngn roll om du så bor i skåne o hittar jobb längst upp i norrland… tror att man måste flytta ändå om det krävs… helt sjuka j*vla regler men…

silvery
2009-03-20 17:01
0

precis, tackar man nej till ett jobb tar dom bort pengarna..

AnneN
2009-03-20 17:59
0

#14 visst finns det säkert jobb närmare Luleå också men jag har varken utbildning eller körkort så jag har extremt svårt att få några jobb alls och är därför villig att flytta om jag får jobb någon annanstans i landet. Det är alltså ingen som tvingar mig utan det är självvalt.

#15 Jo jag har för mig att det är så, men jag har ingen a-kassa eller annan ersättning.

Har nu precis kommit hem från AF och de gick med på att betala resan Luleå - Stockholm tur & retur, så på söndag kväll sätter jag mig på tåget och anländer i Sthlm ca kl 7 på måndag morgon och sedan åker jag med tåget norr ut igen på måndagkväll.

_**/Mvh Anne

silvery
2009-03-21 10:45
0

bra av dig iaf =) du kan ju alltid flytta tillbaka senare iaf så=)

elyse
2009-03-21 11:15
0

#7 Ja, det kan de göra. Min svärmor var tvungen att söka ett jobb på Gotland fast hela familjen bor i Uppsala och svärfar har ett välbetalt jobb här. Hon frågade om man verkligen kunde tvinga gifta par att separera, men det är tydligen helt enligt reglerna.

Alexej
2009-03-21 11:52
0

Vad kul, Anne.

Jag tycker det kan vara bra att förändra sitt liv så länge man är ung. Stockholm är en väldigt vacker och spännande stad och med mycket mer möjligheter att hitta ett jobb också utan utbildning.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JMax
2009-03-21 13:22
0

#21 Det är ju helt sjukt…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AnneN
2009-03-21 14:58
0

Typiskt! Jag har fått magsjuka och måste avboka hela alltet! Gråter Jag som var så glad över att äntligen fått en arbetsintervju åsså pajjar magen!

_**/Mvh Anne

Gullan402
2009-03-21 15:52
0

Lider med dig AnneN Gråter

Link-
2009-03-21 18:46
0

Tråkigt. Rynkar på näsan

AnneN
2009-03-21 19:29
0

Jag får väl trösta mig med att jag har en underbar sambo som tar hand om allt här i hemmet medan jag ligger totalt orkeslös på soffan.

_**/Mvh Anne

AnneN
2009-03-22 14:30
0

Nu är biljetterna avbokade Rynkar på näsan Ska ringa till företaget imorrn och fråga om det inte finns möjlighet att få komma vid ett senare tillfälle

_**/Mvh Anne

huskatt08
2009-03-22 17:13
0

Typiskt! Krya på dig och hoppas företaget har förståelse så du kan få en ny tid.

AnneN
2009-03-22 17:23
0

#29 tack, det hoppas jag med

_**/Mvh Anne

martdat
2009-03-22 20:43
0

otur att du skulle bli sjuk jusst nu, hoppas att du får intervjun en annan dag,

A kassans regler är helt sjuka,,, omänskligt att tvinga småbarnsföräldrar och andra att lämna barn och familj,  måtte det bli ett slut på dessa galenskaper snart,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.