Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett24-avbetalningar
Läst 5054 ggr
[LucyInTheSky]
0

lite råd, tack.. avbetalningar

Jag har inte köpt något på avbetalning om man nu inte räknar saker som mamma köpte min första mobiltelefon och jag fick betala av den med några 100 i månaden av mitt studiebidrag..

Nu är det så att vår säng gått sönder.. Vi har hittat en fin på IKEA och har ca. 900kr presentkort där som vi fick i julas. Så det kändes ju jätte gutt! Men.. Nu för en natt sen så tyckte jag att min madrass var knölig, obekväm.. I natt, hade jag en fjäder rakt upp i ryggen. =( madrasserna är jätte gamla då vi fått dom begagnade.. Nu är frågan.. Ska man satsa på en bra madrass och då avbetala den ett par månader eller ska man ta en hård 600kr madrass på IKEA.. Är nojjig. =/Ikea har ju massa sköna madrasser oxå.. men då gäller det att ha pengar för där har jag ingen kredit.

Har därimot hittat en säng det är två madraser i botten, en tjock madrass över och sen en 4cm bäddmadras över den.. 180 cm säng.. för 4500kr. Och denna kan jag få avbetala 300kr i månaden på 24 mån. NU är frågan är detta en dum ide.. Vi börjar ju få en bra ekonomi nu när jag äntligen får pengar och kronofogden inte drar något. dom 300kr om inte mer finns över i månaden. Men jag är som sagt rädd för att fastna i avbetalnings fällan.. köpa en massa och sen ha massa skulder överallt..

[LucyInTheSky]
0

Uj svammel… Skäms

elyse
0

Varför inte? 300 kr i månaden är inte mycket. Det gäller bara att stanna vid en avbetalning.

silvery
0

kolla på jysk annars, vi köpte två 90 sängar + bäddmadrasser där för 990 kronor =)

Sara
0

En bra säng är väldigt viktig. Sover man inte bra, så mår man inte bra.

Sara

Yakuna
0

SJÄLVKLART ska du INTE handla på kredit,köp en säng som du har råd med (dina 900kr)

evamojje
0

En madrass är en investering. Jag köpte min madrass (140 säng) för 12 år sedan på MIO kostade då 14600 kr. Men det är det värt madrassen känns som om den vore köpt igår. Och kommer att hålla formen i många år till. Så jag skulle säga att det är väl värt pengarna. Men om man måste ta det på avbetalning å ska man se till att det är räntefritt så man bara betalar för 1 st madrass och inte 1 1/2 madrass och inte slarva med betalningen sen, då blir det ränta på.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Imasy
0

En säng är något jag skulle kunna ta på avbetalning, och lägga en hel del pengar på också, då jag tyclker sömnen är en viktig sak.

Däremot så kan jag säga att jag och mitt ex hade kredit på ikea, och det lät väldigt bra när vi skaffade det, men hujeda mig vilken ränta det var!

Vi var ju studenter, och relativt halvfattiga. Ikeas lägsta summa att bet varje månad var 160 kr, vilket var perfekt för oss.

Men när man började syna kontoutdragen därifrån så gick ungefär 60 kr till själva skulden. Hundrigen gick till ränta och en massa påhittiga avgifter varje månad.

Så ska du ta ett sådant lån ifrån Ikea, se då till att kunna betala så mycket som möjligt.

siberlina
0

kan du inte spara    ett  par  månader   sen  lägga cash    på  en  bra madrass…

Aviendha
0

EN säng är såpass viktig för ens välmående, och man behöver ju ha en så en sådan skulle jag kunna ta en avbetalning på om jag inte kunde vänta och spara till (vilket kanske inte går med tanke på att din nuvarande släpper ifrån sig fjädrar ;)

Avvägningen är väl om du känner att du kanske fastnar i avbetalningsfällan, och den avvägningen kan bara du göra. Jag vet att jag hade klarat det, och jag hade hellre lagt mer pengar och fått en bra madrass, för den har man i så många år istället. Ett alternativ är om ni kan låna av en släktigt och betala av där, om det är någon skillnad för er? Kansek svårare att smita då? Kanske enklare, vad vet jag.

huskatt08
0

Istället för att handla på kredit som (utan udantag) har ockerräntor hur bra det än låter så är det bättre att låna på banken eller om ni är med i facket för de har förmånligare lån.

[LucyInTheSky]
0

#10, vi får inte låna på banken.. =/ Har pratat med dem.

Jag skulle lätt kunna lägga 1000kr varannan månad.. Då skulle den vara betald jätte fort.. Sen får det bli dom där 300kr på den jobbiga månaden.. Sängen har 10 års garanti och vi har testat den på jysk. Men hittade samma säng på Halens.. Där jag får avbetala.. Men att spara hade ju varit underbart om jag bara kunnat sova ordentligt på den madrass jag har..

[LucyInTheSky]
0

Jag tror inte jag kommer fastna i kredit/avbetalnings fällan.. Det är bara det att jag är så rädd för skulder.. Jag får ångest när jag ska besluta sådant här.. Och behöver därför prata igenom det om och om och om igen..

Imasy
0

Jag tycker ju att det verkar som att ni/du behöver en säng ganska så omgående, kan ju inte vara skönt att sova med fjädrar i ryggen.

Kan ni betala 1000 kr i månaden så är ni ju troligen av med lånet/skulden ganska fort.

Men det kan ju inte vara kul att sova på en fjäder i ett halvår för att du ska spara 1000 kr i månaden för att kunna betala kontant.

Men det finns ju både fördelar och nackdelar med avbetalning, och det är ju bara du/ni som kan avgöra om det är värt det :)

elyse
0

Min sambo köpte ett högtalarsystem på avbetalning, det kostade runt 6000:-. Men eftersom han, som dig, ville bli av med skulden så fort som möjligt betalade han av större summor när han kunde. Och han blev skuldfri på några månader. Alla avbetalningar är inte av ondo! Se till så att det är en OK ränta/fasta avgifter bara.

Sara
0

Man får betala av hur snabbt man vill, så även om du tar på 300:- så kan du betala 1000:- när du kan.

Sara

fotokrafs
0

Jobbigt det där att behöva köpa på avbetalning, men en bra säng är ju en "investering". Lycka till!
En skön säng skulle man ha! Vi köpt våran (140cm) begagnad av en kompis, den får duga ett tag till. Kanske flyttar snart och då kanske det blir en lite bredare också.

elize-l
0

Tycker inte heller man ska lägga pengar på billiga sängar. Bättre köpa en dyrare på avbet och betala av så fort man kan och sen ha en bra säng som håller i många år =)

Tatsja
0

Kan du ta en skön säng på avbetalning, så gör det. Att kunna sova bra är a och o. Jag köpte min på jysk. Då hade de rea och fick en underbar säng 120 cm för halva priset. 3000 kr gav jag. Då jag inte hade de pengarna och inte får avbetalning, men kände chefen, så fick jag den och betalde av den i alla fall på 3 månader. Har haft den i 5 år nu och är så nöjd.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

FrokenLindgren
0

Är det från Haléns du ska köpa alltså? Tänk på att deras effektiva ränta ligger på ca 33% förutom andra avgifter och så. Men antar du redan kollat upp det.

piamaria
0

Avbetalning kostar pengar! Klarar du av att ligga i sängen tills du sparat ihop till en ny gör det! Klipp av fjädern med en avbitare, lägg ett täcke som extra madrass så länge.. Obestämd Jag är som märks Flört helt emot avbetalning och har aldrig använt mig av det själv. Så har jag också bra ekonomi idag. Glad Jag har alltid sparat först och handlat sen.

elyse
0

#20 Men utan erfarenhet av avbetalningar vet du ju inte hur det faktiskt kan fungera? Jag är också emot avbetalningar när man får betala tillbaka 150% av beloppet i slutändan, men så är det inte överallt.

piamaria
0

#21 Inte! Skrattande Jag kan läsa! Obestämd Och räkna! Avbetalningar kostar. Inget institut lånar ut pengar gratis, dom ska tjäna pengar. Det billigaste alternativet är att spara ihop till det man vill ha innan man handlar. Sen finns det så klart undantag där det är ganska svårt, för att inte säga mer eller mindre omöjligt att spara ihop till det först, t ex husköp. Och självklart annat också, det är en bedömning var och en får göra hur mycket man vill sponsra låneinstituten.

elyse
0

#22 Det är klart att det kostar extra, men du kollar knappast upp det du inte är intresserad av. Sådär tänkte jag också, såg avbetalningar via ellos, haléns etc, men andra ställen kan ha helt andra villkor. Det är bara det att dessa annonserar inte i tidningar utan man får söka upp dem själv, t.ex. en elektronikbutik. De erfarenheter jag har, direkt och indirekt, är en påläggavgift på 50:- i månaden. Så jag vet att det inte är någon katastrof om man inte har 5-10,000, men gärna vill köpa om om det är ett kampanjerbjudande eller dylikt.

Alexej
0

Men en bra säng är viktig. Där tillbringar man så mycket tid och får man ingen bra sömn mår man inte bra resten av dagen.

Jag gillar inte Haléns pga deras ockerräntor. Jag skulle vänta tills det är rätt reapris till en bra säng på Jysk. Vet inte om ni får lån där? Men de har bra sängar och mycket reaprisar.

Jag köpte sängar där till mina barn och de är ok.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
0

Jag har madrasser ifrån jysk som har varit med i "hundra år".

Visst har de gått sönder, men det är pga min oaktsamhet, som vid flytt eller så.

Fast det är "bara" tyget som gått sönder som sitter på trästommen. Fjädrar och så har det inte ploppat någon ännu.

Köper man sedan en tjock bäddmadrass så kan man nog sova som en kung på även dessa :)

Sedan vad man ska ta på avbetalning tycker jag är lite av en avvägningsfråga.

En säng är en väldigt viktig sak, så där skulle jag kunna ta en mot dyr ränta om det inte gr att lösa på annat sätt.

Men köpa en ny svindyr TV på avbet för att den jag har nu är "ful som stryk" känns inte lika motiverat.

piamaria
0

#23 Vem har sagt det är katastrof att behöva låna pengar! Obestämd Jag säger att det är en bedömning var och en får göra hur mycket man vill sponsra låneinstituten. Låna kostar pengar så  är det bara! Vissa saker räknar jag inte som lån, t ex på tiden jag beställde olja till huset och man kunde ta det på tre månader utan att det kostade ett öre extra. Det hände att jag gjorde det fast jag hade pengarna.

Kostar det extra är det ett lån. Det finns dyra lån och det finns billigare lån… Kan man spara ihop till det man vill ha är det det bästa alternativet. Är det någon som har ett bättre alternativ så vill jag gärna veta det!

När vi flyttade ihop en gång i tiden hade vi inte mycket pengar sparade och det kostar att flytta hemifrån. Vi köpte begagnat eller sparade tills vi kunde köpa det vi ville. Huset lånade vi till. Och nu äger jag hus ensam, är skuldfri och har pengar över. Det är jag tack vare att jag nöjt mig med det jag hade tills jag kunde köpa det jag ville utan att låna pengar. Någon hög lön har jag inte!

En sparad hundralapp i månaden blir pengar till slut… och det är en skön känsla att kunna handla utan att behöva låna först. Hur man än vänder och vrider på det ska lånet betalas tillbaka. Med ränta.

Som sagt, var och en gör som den vill, jag har alltid varit den sorten väljer att spara först och handla sen.

elyse
0

#26 Av dina inlägg får jag intrycket att du tycker att det är just katastrof att låna eller ta saker på avbetalning.

Kan man undvika det är det såklart det bästa - det kostar ju extra, men man får inget diplom om man sparar och håller sig till en fast budget. Jag har själv aldrig tagit på avbetalning, men jag tycker inte att jag är duktigare än min sambo för det. Ja, jag kanske fått fel intryck av hur du ser på saken, men din syn på människor som inte "sparar först och handlar sen" verkar ganska låg. Du skriver att folk får göra som de vill, men du verkar samtidigt inte tycka att det är en bra bedömning att ta på avbetalning i några månader.

piamaria
0

#27 Nu är jag snart förbannad! Du lägger in en massa åsikter i det jag skriver utan att ha minsta belägg för det.

Trådskaparen ber om råd. Jag skriver vad jag tycker.  Är det inte det man ska göra när någon frågar om råd? Eftersom det är några här, bl a du, som tycker man ska ta lån ska jag skriva att jag också tycker det för att få skriva något här?

elyse
0

#28 Om man blir missförstådd är det väl bara att dementera? Eller omformulera sig, om man känner för det. Jag skrev själv att jag kanske fått fel intryck av dig och är det så så är väl inte det nån stor grej? Så är det i diskussioner, speciellt skriftliga. Om du tror att jag kräver att du ska tycka som jag så var det inte min mening. Jag ifrågasatte om du verkligen tycker att det är upp till var och en att ta ett beslut och därefter inneha samma respekt som tidigare.

piamaria
0

#29 Hur många gånger ska man dementera? Du diskuterar inte, du skriver vad jag tycker. Något av det värsta jag vet är när andra vet vad jag tycker!!

elyse
0

#30 Och om jag menar att jag inte skriver vad du tycker utan återger mina intryck? Jag tycker inte heller om att bli tilldelad åsikter jag inte har. Då skriver/säger jag det. Ofta är det jag som varit otydlig. Men efter att ha diskuterat/debatterat via tidningar och nätet i många år vet jag att det är oundvikligt och inget jag stör mig på, men det är såklart olika hur man upplever saker.

Alexej
0

#30 och #31 Jag ber er att ta det lugnt! Det är en diskussionssajt ingen bråksajt:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

elyse
0

#32 Jag bråkar inte. Skriver aldrig inlägg när jag är arg.

piamaria
0

Jag bråkar inte men jag gillar inte att andra vet vad jag tycker! Får jag inte säga det? #27 vet helt klart i sitt inlägg vad jag tycker!! Jag ska omformulera enligt #29, hur då? Så att det passar andras åsikter eftersom man inte får ha en egen här? Eller enligt  #29 ska jag dementera! Vad ska jag dementera? Dom åsikterna #29 pådyvlar mig?

elyse
0

#34 Jag är van vid att diskutera samhällsfrågor och politik i ett forum där det inte är konstigt att ifrågasätta argument eller motiv bakom. Nu gick det inte här. Hur man uppfattar "toner" i skriftligt språk är individuellt eller anpassat efter en viss gruppering och jag höll mig till vad jag är van.  

Och nej, jag missuppfattade förmodligen dig, fick ett annat intryck av det du skrev än det du ville få fram. Så kan det bli. Det som är glasklart för en själv är tyvärr sällan det för alla andra. Jag vet inte om du brukar debattera politik, men då är det snarare lag på att det är så. Personligen tycker jag att det brukar räcka med "Nu missuppfattade du mig, jag menar …" för att missförstånd ska redas ut. Att bli ifrågasatt behöver inte betyda att man blir påhoppad eller att någon är aggressiv. Om du upplever det så så ber jag om ursäkt.

piamaria
0

#35 Jag jämför inte detta forumet med politiska debatter.

"Nu gick det inte här." Exakt. :shock:

"Personligen tycker jag att det brukar räcka med "Nu missuppfattade du mig, jag menar …" för att missförstånd ska redas ut." Och du fortsätter detta med att berätta för mig vad jag borde göra…  :roll:

Du och alla andra får tycka precis vad ni vill. Ifrågasätt, diskutera det är sånt man lär sig på, men skriv inte vad jag tycker som du gjorde, det är jag kapabel att göra själv.

Ylva_87
0

Jag är nog också sån som heldre sparar först och handlar sen. Men självklart är det beroende av vad man har för möjligheter. Jag skulle nog heldre köpa en billig säng från IKEA och kunna betala hela direkt, speciellt om du har presentkort du kan använda så du inte behöver lägga pengar. Sen kan du ju börja spara till en bättre säng om den inte duger och kanske sälja den Ikea sängen. Dom pengarna du istället skulle ha betalat i ränta till företaget får du ränta för.  

Rätta mig om ja har fel någon, men om man betalar av fortare än avbetalningsplanen så får man väl iaf betala ränta på 24 månader som avbetalningen är på även om man har betalat av det efter ex 20månader.

Även om 300kr låter lite i månaden så blir det mycket pengar u slutet. 300*24=7200kr. Du kommer alltså att ha betalat nästan 3000 kr i ränta och avgifter till företaget. Dom 3000 kan du nog göra roligare saker för. Om du istället sätter in dom på ett sparkonto (nu vet ja inte vad du har för konto men ja ränkat på så mkt ränta som ja har) så skulle du istället för att ha förlorat 3000kr tjänat 136kr i ränta. Visst det är inte mycket pengar du tjänar på räntan men totalt sett har du tjänat mkt!

Hawknestgrove
0

För att strunta i polemiken här, så är jag benägen att du ska läsa inlägg #37. Och som i ett tidigarte inlägg, klipp av fjädern och lägg en filt över så länge. Den som är satt i skuld är icke fri. Kollat på blocket och på www.borskankes,se? Annonsdirekt är också en bra sjat, där du kan se vad som finns i din närhet.

Så mitt råd är, NEJ!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gullan402
0

Jag är lite kluven i mitt svar men som alltid utgår man från sin egen erfarenhet. Jag har avbetalning varje månad (huslån, något man inte direkt kan spara ihop till…) men i övrigt skulle jag inte dra på mig fler avbetalningar (har skulder hos KFM som ska betalas en dag men bortsett från det).

Samtidigt är en bra säng jätteviktig. Man måste sova bra i den och man ska inte behöva vakna värkbruten för att sängen är dålig. En soffa t ex är en helt annan sak. Köpa begagnat? Nej aldrig för min del. Ram är en sak men ALDRIG en begagnad madrass. Ev. köpa av någon man känner men knappt det.

Vid eventuellt köp på avbetalning är det jätteviktigt att kolla ränta etc. Men det ser jag som en självklarhet.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Hawknestgrove
0

HAh jag är lite tvärtom där……. Helt Ok, att köpa en begagnad säng av nån man inte känner.  Här hemma så bråkar vi ständigt om JAnnes säng, för den är HANS. Den är alltså inte oskuld för mig. Det hade inte rörst mig i ryggen om vi hade köpt en begagnad av vem som helst. Visserligen är bäddmadrasserna i skumgummi mina, jag har köpt dem, men han vägrar hårdnackat byta ut sängf*n. JAg har sagt, att han kan ju ställa upp den på magasinet så läge, bara sk*ten kommer bort. Desutom ett urdumt mått på den, 150 cm(2x75 cm), gammalt norskt bäddmått.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

evamojje
0

Nej en ram e ok begagnad men aldrig i livet en madrass e nog med ens egna miljoner med kvalster. Nej en madrass är en investering. Och värt att köpa en ordentlig.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

elyse
0

#40 Oj, jag som tycker att vår säng är för smal och den är 1.60. Jag vill gärna ligga på diagonalen och det går ju inte så bra när man är två personer…

silvery
0

#42 lyx, vi har 2*90 och jag tycker fdet är för stort men smabon tycker itne man ska byta när man har en bra fungeradne säng haha

[LucyInTheSky]
0

Detta är jätte svårt.. Men tack för alla goda råd.. =)

Har även diskuterat det fram och tillbax med Mor min..Vi ska åka runt lite och kolla på madrasser och sång i veckan. Begagnad vet jag inte, den jag har nu är begagnad och den har då inte varit allt för kul.. Den har levt i ca. 1 år hos mig..

martdat
0

säger som många andra, sömn är viktigt och att ha fjädrar i ryggen har jag provat, jag sov på soffan tills jag fick fatt i nya, däremot skulle jag inte binda upp mig att avbetala så länge som 24 månader med ränta och faktureringsavgifter, uppläggningsavgifft blir det mycket pengar, men att avbetala en tid skulle jag göra, hellre än bra madrass än en jättebillig som jag sen ändå inte sover gott i,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

skrollan
0

det är viktigt med e bra säng! Men det måste finnas billigare på ikea, vi köpte två sängar med en bäddmadrass som gick över båda sängarna för lite över 2000 kr bara för ca 1½ år sedan. Hoppas det löser sig för er! :)

FrokenLindgren
0

En bra säng är väl framförallt också någonting man provligger innan man köper, så man får den anpassad utefter sin kroppstyp dessutom. Det är framförallt av det skälet jag inte skulle köpa madrasser på postorder.

silvery
0

kan du ite låna av din mamma istället då?

Tatsja
0

Aldrig jag skulle skaffa en begagnad madrass. Har sovit i en sådan i flera år innan jag köpte den jag har nu. Själv med en 1.20, rena lyxen. Sömn är a och o. Sen ligger man ner en madrass på olika sätt och får man då en begagnad, så kan kroppen bli värkbruten på grund av det.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Norrann
0

Jag skulle köpa IKEAS billigare resårsängar,de är lika hållbara som dom för många fler tusenlappar.Det finns ju också  tester du kan läsa som visar att kvalitén inte alltid följer priset.

Sängar har tyvärr blivit statusprylar numera,nåt man "satsar" på.

Jag sover gott på IKEAS resårbottnar,köper alltid en av deras bästa bäddmadrasser till det gör mycket.

Det går också bra att köpa en säng i taget,man måste inte köpa två!Köp den du har råd med nu och den andra sedan.

Det är inte enbart sängen som gör att man sover gott,om man oroar sig för ekonomin sover man inte så värst bra.